Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

وحويا وحويا ايوحا

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• وحويا وحويا ايوحا

انا شايف الناس كلهم بيقولوا فوانيس رمضان زمان كان رمضان عبادة وصيام عن المعاصي .... من

وين جات الفوانيس سألت نا اعرفهم قالولي دي الفوانيس من الفاطميين وزمان كان مفيش أنوار عشان كده

صارو بيولعو شموع.... لكن وحويا وحويا ايوحا مش عارف ايه واناشيد كتير مش عارف بس والله معطية

رمضان نكهة ورمضان عندنا مفيش زيو بتحس بيه بجد فأنا عاوز اعرف شوية اشيا أو عادات في رمضان

في البلدان العربية الاخرى وعلى العموم أنا بدعيلكم على الفطور وكل عام وانتو بخير على فكرة أن

متسحرتش

ورمضان كريم
    maxlight
    o
    h
    m
    e
    d
    الرجال أربعه : رجل يعلم و يعلم أنه يعلم فذلك العالم فسألوة ورجل يعلم ولا يعلم أنه يعلم فذلك الناسي فذكره ورجل لا يعلم و يعلم أنه لا يعلم فذلك الجاهل فعلموة ورجل لا يعلم و لا يعلم أنه لا يعلم فذلك الأحمق فاجتنبوة .

الله يعينك
    (محمد رسول الله و الذين معه أشداء على الكفار رحماء بينهم تراهم ركعاً سجداً سيماهم فى وجوههم من أثر السجود)
    صدق الله العظيم

الله يخليك اذاكانت الدعوة دي وانتا صايم يا عزيزي مداح جار القمر...
      الرجال أربعه : رجل يعلم و يعلم أنه يعلم فذلك العالم فسألوة ورجل يعلم ولا يعلم أنه يعلم فذلك الناسي فذكره ورجل لا يعلم و يعلم أنه لا يعلم فذلك الجاهل فعلموة ورجل لا يعلم و لا يعلم أنه لا يعلم فذلك الأحمق فاجتنبوة .

الفوانيس .. والكنافة والأطايف .
        كل دي مميزات لشهر رمضان عندنا في مصر ..
        شهر رمضان في مصر موسم بننتظرة من العام إلى العام .. ونفرح كلما اقترب رمضان .. ونحزن كلما اقترب انتهاء رمضان.. حاجة طبيعية عندنا .
        المساجد في رمضان ممتلئة .. والناس بيمسكوا المصاحف في كل مكان ( غير في الأيام العادية .. يمكن يمسكوا القرآن في المساجد والبيوت فقط ) في محطات القطار .. وفي أماكن الانتظار ..
        الفجر .. في صلاة الفجر تزدحم المساجد .. وكذلك صلاة التراويح . والصلوات بصفة عامة .
        روح الكرم .. بتزداد في شهر رمضان بشكل واضح ..
        لما تكون ماشي في الشارع أثناء أذان المغرب .. تجد الناس واقفين يوزعوا التمر على السائرين ..
        التسابق على الحسنات في شهر رمضان ..
        الجو العام في شهر رمضان .
        هذه صورة أنقلها لكم عن رمضان في مصر .. وبالخصوص في المنصورة.
        ....
        شكرا ..
        بالتوفيق إن شاء الله.
        اذكر الله
        my page

يعمل...
        X