موضوع: شارك معنا سلاحك السري !

ردود: 20 | زيارات: 1747
  1. #1
    فن المايا
    تاريخ التسجيل
    Jun 2004
    المنطقة
    مصر ( ولكن ليس لوقت طويل ! )
    ردود
    965

    شارك معنا سلاحك السري !

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    هذا الموضوع استوحيته من موضوع في ال cgtalk

    المهم , بما إن المايا عبارة عن بحر كبير ملوش آخر فأكيد معظم الناس بتستخدم مجموعة معينة من الأدوات والطرق لإنجاز عملهم لكن في أدوات أخري مابيستعملوهاش خالص مع إنها ممكن تكون أفضل بكتير وأسرع في إنجاز العمل ,

    المهم انا قصدي من الموضوع هنا إن كل واحد يقول ايه الأداة في المايا الي بيحبها أكتر شئ وبيستعملها طوال الوقت في تصميماته , وده من أجل تبادل المعرفة بين مصممي المايا وإعطاء التوجيهات للمستخدمين الجدد


    انا عن نفسي أحب جدا ال sculpt surface tool , أداة نحت الأسطح , دي حلت لي كل مشاكلي في النمذجة وتقدروا تشوفوا الموضوعين الي كاتبهم باسم أولي وثاني محاولاتي مع أداة نحت الأسطح

    ها

    الدور عليكم !
    المُؤمِنُ نَفسُهُ مِنهُ في تَعَبٍ وَالنّاسُ مِنهُ في راحَةٍ


  2. #2
    عضو نشيط
    تاريخ التسجيل
    Jun 2003
    المنطقة
    uae
    العمر
    28
    ردود
    682
    في البداية توقيعك رائع

    ادواتي الخاصة اممم
    دمج النيربس مع البولي مؤخرا بديت جديا تتطوير خبرتي بالنيربس وفعلا في حالات النيربس اسرع والبولي اسرع وفي حركة انا استخدمها هي مثلا اختار اي Edge بالبولي بعدين روح edit curvesثم duplicate surface curves والأداة الأخرى loft و square و extrude along curve و automatic mapping ايضا Project tangent و Null object و Arc tools وبعض ال Loops بMEL

  3. #3
    فن المايا
    تاريخ التسجيل
    Jun 2004
    المنطقة
    مصر ( ولكن ليس لوقت طويل ! )
    ردود
    965
    السلام عليكم


    أشكرك كثيرا يا أخ MSB هذا من ذوقك فقط


    طيب بناء علي طلب أحد الاعضاء في موضوع آخر , هل ممكن شرح بسيط جداً لما تفعل كل أداة

    فقط للفكرة


    وعلي انا فأداة sculpt surface tool تقوم باستخراج بروزات وادخال حفر ( أو ما اسمها ؟! ) في اسطح ال NURBS , وتعطيك امكانيات كبيرة وكأنك تشكل قطعة عجين بالضبط !

    تعتمد دقتها علي عدد ال isoparms في المجسم فكلما زادت كثافة ال isoparms كلما زادت دقة النحت

    ويمكنك ان تجد هذه الاداة من قائمة edit nurbs , باسم sculpt surface tool ثم اختار المربع [] لكي يظهر لك جميع اداوت التحكم في المجسم الرفع والخفض والتنعيم ومسح التغيرات


    وهذا مثال لعمل أنجر بواسطة اداة نحت الأسطح :

    المُؤمِنُ نَفسُهُ مِنهُ في تَعَبٍ وَالنّاسُ مِنهُ في راحَةٍ

  4. #4
    عضو نشيط
    تاريخ التسجيل
    Jun 2003
    المنطقة
    uae
    العمر
    28
    ردود
    682
    الصراحة لا استخدم من Sclupt surface tool الا السمووث ونادرا الباقي

    Arc tools في الأنيميشن لأنه حركة الأنسان كلها تكون باقواس
    الباقي اقراه بالمانيول

  5. #5
    فن المايا
    تاريخ التسجيل
    Jun 2004
    المنطقة
    مصر ( ولكن ليس لوقت طويل ! )
    ردود
    965
    طيب كويس , مين كمان يشارك معانا ؟
    المُؤمِنُ نَفسُهُ مِنهُ في تَعَبٍ وَالنّاسُ مِنهُ في راحَةٍ

  6. #6
    عضو فعال
    صور رمزية AliasMaya
    تاريخ التسجيل
    Aug 2004
    المنطقة
    ليبيا
    ردود
    245
    بالنسبة للمودلينج أستخدم الأدوات المتاحاة لكل نوع من المودلينج وأكثر شغلى على البولي (extrude faces,edge,vertexs) مع استخدام الديفورميرز(deformers) أدوات جميلة.
    اما الأنيميشن فأنا لم ابدأ بعد في تحريك الكاركتيرز بعد لأن أعمال ليس بها كاركتيرز فأنا أستخدم الموشن باث والإكسبرشن حديثا وهي فعلا رائعة.
    والداينمك أعمل لها ديفورميرز أن لزم الأمر مع شوية mel
    What is beyond the imagination MAYA

  7. #7
    Registered User
    صور رمزية Ahmed012
    تاريخ التسجيل
    Nov 2004
    المنطقة
    Cairo, Egypt, Egypt
    العمر
    32
    ردود
    2,173

    Smile والله تمام

    انا مشكلتي اني ما بعرفش أشتغل نيربس. ولغايه دلوقتي خايف أخش فيها. لكن انا شايف ان البوليجونز أحسن كتير وانا بستخدمها كتير جدا وبعمل بيها أحلى شغل. أحلى حاجه تستخدمها في البوليجونز البولينز. Bolygons\boleans وبعد كده دفرنت او يونيون. بتحل مشاكل كتير وبتخف وزن المودل اللي انت بانيه.
    على سبيل المثال الصوره المرفقه كلها كلها بوليجونز.....

  8. #8
    فن المايا
    تاريخ التسجيل
    Jun 2004
    المنطقة
    مصر ( ولكن ليس لوقت طويل ! )
    ردود
    965
    هو أكيد البوليجونز لها قدرات كبيرة وهناك من المصممين الكبار من لا يستعمل سواه , ولكن النربس يعطيك قدرات أكبر إذا صبرت وتعلمته
    المُؤمِنُ نَفسُهُ مِنهُ في تَعَبٍ وَالنّاسُ مِنهُ في راحَةٍ

  9. #9
    Registered User
    صور رمزية Ahmed012
    تاريخ التسجيل
    Nov 2004
    المنطقة
    Cairo, Egypt, Egypt
    العمر
    32
    ردود
    2,173

    انا معك أخ مايا

    لكن المشكله اني مش عارف منين أبدأ تعلم النيربس

  10. #10
    أظن أن أداة الـ Lattice هي أحد الأدوات السحرية و السرية التي أحب العمل بها كثيرا. أيضا الـ Byron Poly Tools لا يستغنى عنه، أتمنى فقط أن يدمج بطريقة جيدة مع مايا في الاصدارات القادمة.
    أما أدوات الاضاءة فالـ IPR أنيق جدا.
    طبعا كل مرحلة من العمل و لها أدواتها المفضلة.

  11. #11
    Registered User
    صور رمزية Ahmed012
    تاريخ التسجيل
    Nov 2004
    المنطقة
    Cairo, Egypt, Egypt
    العمر
    32
    ردود
    2,173
    ممكن تذكر بتجيب الأدوات دي منين يا كابتن lazzhar

  12. #12
    Registered User
    صور رمزية Ahmed012
    تاريخ التسجيل
    Nov 2004
    المنطقة
    Cairo, Egypt, Egypt
    العمر
    32
    ردود
    2,173
    أخ لازهار لماذا لا ترد علي ؟

  13. #13
    فن المايا
    تاريخ التسجيل
    Jun 2004
    المنطقة
    مصر ( ولكن ليس لوقت طويل ! )
    ردود
    965
    صحيح ما هي ال byron poly tools ?


    هل هذا مقبس ؟
    المُؤمِنُ نَفسُهُ مِنهُ في تَعَبٍ وَالنّاسُ مِنهُ في راحَةٍ

  14. #14
    الحديث ده رائع جدا وباين انكم كلكم محترفين بس ممكن نستفيد منكم احنا المبتدئين وياريت كل واحد ذكر أداة معينة يشرح عليها مثال وخصوصا على الmodeling لانه اول واهم مرحلة وعليه يعتمد كل شىء

  15. #15
    Registered User
    صور رمزية Ahmed012
    تاريخ التسجيل
    Nov 2004
    المنطقة
    Cairo, Egypt, Egypt
    العمر
    32
    ردود
    2,173
    لازهار هيفضل مطنش
    عموما يا نعومي كل اللى كتب حاجه هنا كتب هيا ايه وبتيجي ازاي
    مافاضلش غير لازهار يعلمنا من خبرته الآداه اللي هوا بيتكلم عنها دي ايه وموجوده فين

  16. #16
    Registered User
    صور رمزية Ahmed012
    تاريخ التسجيل
    Nov 2004
    المنطقة
    Cairo, Egypt, Egypt
    العمر
    32
    ردود
    2,173
    شكرا ليك جدا يا لازهارعموما
    يا إخوننا مين تاني عنده أسلحه ممكن تساعدنا

  17. #17
    عضو متميز
    صور رمزية esso70
    تاريخ التسجيل
    Feb 2005
    ردود
    1,377
    إسمحولى أجاوب على ما لازهر يرجع
    بس دا عن نقل لكلام سابق لييه
    http://www.byronimo.de/mainpage.htm
    دا المفروض سكريبت بييخلى العيشه فى البولى سبانخ خالص يعنى كلها حديد
    والله المستعان

  18. #18
    byron poly tools أنا لا أستغني عنه ابدا وكنت ساضع موضوع بخصوصه لأنه مهم في رسم الشخصيات وكذلك MJTOOLS وهو الأهم لدي لأنه يحوي ال EDAGE LOOP أنصحكم باستخدامه جميعكم والدليل شركة جنومون كذلك مستخدمينه في دروسهم للوجه وهذا يعني انه مهم جدا

  19. #19
    عفوا على التأخر في الرد. يبدو أن الموضوع قديم ... و أتذكر أني كتبت اجابة هنا لكن مش عارف لماذا لم تظهر.. ثم انقطعت بسبب عدم وجود نت لدي.
    المهم مثل ما ذكر الاخوة أداة Byron هي للتصميم و اسمها يدل عليها. فقط كتابة هذا الاسم في google كانت كفيلة بالاجابة عن أي تساؤل.

    لكن أختلف مع سلمان. الـ MJ ليست بمستوى Byron . هذا الأخير هو أسرع بكثير و يقدم أدوات أفضل و أكثر صلابة و قوة من غيره. عندك مثلا الـ Soft Transformation اكثر من رائعة.

  20. #20
    صحيح كلامك اخوي لزهر هو أفضل رأيت درس تصميم الايلين في جنومون وصاحب الدرس مدح هذا المقبس بشكل رائع
    لكن لانستغني عن Mjptools لانه يغنيك عن أداة التقطيع الدائم المعقد وهذا المقبس يجعل الموديل متناسق في حوافه شكرا لك على اطرائك ونصيحتك .

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل