Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

شارك معنا سلاحك السري !

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• شارك معنا سلاحك السري !

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

هذا الموضوع استوحيته من موضوع في ال cgtalk

المهم , بما إن المايا عبارة عن بحر كبير ملوش آخر فأكيد معظم الناس بتستخدم مجموعة معينة من الأدوات والطرق لإنجاز عملهم لكن في أدوات أخري مابيستعملوهاش خالص مع إنها ممكن تكون أفضل بكتير وأسرع في إنجاز العمل ,

المهم انا قصدي من الموضوع هنا إن كل واحد يقول ايه الأداة في المايا الي بيحبها أكتر شئ وبيستعملها طوال الوقت في تصميماته , وده من أجل تبادل المعرفة بين مصممي المايا وإعطاء التوجيهات للمستخدمين الجدد

انا عن نفسي أحب جدا ال sculpt surface tool , أداة نحت الأسطح , دي حلت لي كل مشاكلي في النمذجة وتقدروا تشوفوا الموضوعين الي كاتبهم باسم أولي وثاني محاولاتي مع أداة نحت الأسطح

ها

الدور عليكم !
    المُؤمِنُ نَفسُهُ مِنهُ في تَعَبٍ وَالنّاسُ مِنهُ في راحَةٍ

في البداية توقيعك رائع

ادواتي الخاصة اممم
    دمج النيربس مع البولي مؤخرا بديت جديا تتطوير خبرتي بالنيربس وفعلا في حالات النيربس اسرع والبولي اسرع وفي حركة انا استخدمها هي مثلا اختار اي Edge بالبولي بعدين روح edit curvesثم duplicate surface curves والأداة الأخرى loft و square و extrude along curve و automatic mapping ايضا Project tangent و Null object و Arc tools وبعض ال Loops بMEL

السلام عليكم

أشكرك كثيرا يا أخ MSB هذا من ذوقك فقط

طيب بناء علي طلب أحد الاعضاء في موضوع آخر , هل ممكن شرح بسيط جداً لما تفعل كل أداة

فقط للفكرة

وعلي انا فأداة sculpt surface tool تقوم باستخراج بروزات وادخال حفر ( أو ما اسمها ؟! ) في اسطح ال NURBS , وتعطيك امكانيات كبيرة وكأنك تشكل قطعة عجين بالضبط !

تعتمد دقتها علي عدد ال isoparms في المجسم فكلما زادت كثافة ال isoparms كلما زادت دقة النحت

ويمكنك ان تجد هذه الاداة من قائمة edit nurbs , باسم sculpt surface tool ثم اختار المربع [] لكي يظهر لك جميع اداوت التحكم في المجسم الرفع والخفض والتنعيم ومسح التغيرات

وهذا مثال لعمل أنجر بواسطة اداة نحت الأسطح :

الصراحة لا استخدم من Sclupt surface tool الا السمووث ونادرا الباقي

Arc tools في الأنيميشن لأنه حركة الأنسان كلها تكون باقواس
        الباقي اقراه بالمانيول

طيب كويس , مين كمان يشارك معانا ؟

بالنسبة للمودلينج أستخدم الأدوات المتاحاة لكل نوع من المودلينج وأكثر شغلى على البولي (extrude faces,edge,vertexs) مع استخدام الديفورميرز(deformers) أدوات جميلة.
            اما الأنيميشن فأنا لم ابدأ بعد في تحريك الكاركتيرز بعد لأن أعمال ليس بها كاركتيرز فأنا أستخدم الموشن باث والإكسبرشن حديثا وهي فعلا رائعة.
            والداينمك أعمل لها ديفورميرز أن لزم الأمر مع شوية mel
            What is beyond the imagination MAYA

والله تمام

انا مشكلتي اني ما بعرفش أشتغل نيربس. ولغايه دلوقتي خايف أخش فيها. لكن انا شايف ان البوليجونز أحسن كتير وانا بستخدمها كتير جدا وبعمل بيها أحلى شغل. أحلى حاجه تستخدمها في البوليجونز البولينز. Bolygons\boleans وبعد كده دفرنت او يونيون. بتحل مشاكل كتير وبتخف وزن المودل اللي انت بانيه.
              على سبيل المثال الصوره المرفقه كلها كلها بوليجونز.....

هو أكيد البوليجونز لها قدرات كبيرة وهناك من المصممين الكبار من لا يستعمل سواه , ولكن النربس يعطيك قدرات أكبر إذا صبرت وتعلمته

انا معك أخ مايا

لكن المشكله اني مش عارف منين أبدأ تعلم النيربس

أظن أن أداة الـ Lattice هي أحد الأدوات السحرية و السرية التي أحب العمل بها كثيرا. أيضا الـ Byron Poly Tools لا يستغنى عنه، أتمنى فقط أن يدمج بطريقة جيدة مع مايا في الاصدارات القادمة.
                    أما أدوات الاضاءة فالـ IPR أنيق جدا.
                    طبعا كل مرحلة من العمل و لها أدواتها المفضلة.
                    3DReel2005

ممكن تذكر بتجيب الأدوات دي منين يا كابتن lazzhar

أخ لازهار لماذا لا ترد علي ؟

صحيح ما هي ال byron poly tools ?

هل هذا مقبس ؟

الحديث ده رائع جدا وباين انكم كلكم محترفين بس ممكن نستفيد منكم احنا المبتدئين وياريت كل واحد ذكر أداة معينة يشرح عليها مثال وخصوصا على الmodeling لانه اول واهم مرحلة وعليه يعتمد كل شىء

لازهار هيفضل مطنش
                              عموما يا نعومي كل اللى كتب حاجه هنا كتب هيا ايه وبتيجي ازاي
                              مافاضلش غير لازهار يعلمنا من خبرته الآداه اللي هوا بيتكلم عنها دي ايه وموجوده فين

يعمل...
                              X