صفحة 1 من 2 12 أخيرأخير
النتائج المعروضة من 1 الى 20 من مجموع 29

موضوع: لماذا لا تغلق كليات الطب في مصر

ردود: 29 | زيارات: 2624
    عضو متميز
    ردود
    9,832

لماذا لا تغلق كليات الطب في مصر

(أرجو أن تصححوا معلوماتي إذا كانت خاطئة )
    مصر بها الكثير من الأطباء ( ليس مثل دول الخليج التي عندها نقص ) وهناك عدد كبير منهم لا يحصلون على وظائف وحتى إنني قرأت هنا في المنابر أن البعض منهم يعمل مهنة التمريض . يعني مصر عندها ما شاء الله إكتفاء ذاتي وأكثر من ذاتي من الأطباء .

إذا كانت هذه المعلومة صحيحة .

أنا أسألكم . ما رأيكم في غلق كليات الطب لمدة خمس سنوات . وبدلا عنها فتح كليات الأنيماشن والجرافيك . وهذا يجعل الكثير جدا من الطلبة يأتون الى مصر من الخارج . لإن بكالريوس في الأنيماشن حاجة ليست هينة وحتى دبلوم حاجة كبيرة ومن لا يريد شهادة كهذه .
    ما رأيكم في أفكاري .

شكرا إخوتي .
    The Unknown Person

عضو متميز
    ردود
    9,832
    أرجو نقل الموضوع الى أطراف الحديث . حدث خطأ .
    The Unknown Person

عضو متميز
    صور رمزية y@sser
    المنطقة
    جوانتانامو مصر
    ردود
    10,884
    تصحيحا للمعلومه مصر لا يوجد فيها اي كليات طب ولا يوجد منهج علمي لدراسه جسم الانسان اوعلاجه
    ونحن حتي الان سنه 2004 بعد سقوط الكمياء الكلاسيكيه في انابيب الصرف الغربيه___ المجاري_____
    استقبلناها كما نستقبل كل ما يضرنا ولو كان الامر بيدي لجعلت من يتخرجون من كليه الطب ذيهم الرسمي عباره عن جلباب اخضر وسلمت كل واحد فيهم مبخره
    هل تعلم يا صديقي ن الكمياء الكلاسيكيه حتي الان لم تستطيع تصنيع ذره اكسجين
    كيف تعالج جسم يوجد به كميا ء معقده مثل جسم الانسان بمثل هذه المعادلات البسيطه التي تدرس في كليه الطب
    أخر تعديل بواسطة y@sser في 09 / 11 / 2004 الساعة 02:35 AM

حُـــس
    صور رمزية downs_mass
    المنطقة
    أينما ذكر اسم الله في بلد.. عددت ذاك الحمي من صُلب اوطاني
    ردود
    7,612
    اتمني ان تغلق كل الجامعات او ان يكون التعليم باجر وليس مجاني بأجر
    ياريت تكون الكليات كلها خاصه
    للعلم يا جيمو
    الاكتفاء في مصر في كل شئ
    وفي كل المهن والحرف
    العقول موجوده لكن لا تستطيع الحكومه توظيفها
    ________
    الصين بها اكثر مليار نسمه ولكن بها نمو اقتصادي
    وهونج كونج مثال اخر
    اما في مصر فالحكومه تعلق شماعة الفشل علي زيادة السكان
    70 مليون
    قرات كتاب لمصطفي محمود كان يقول
    ان العيب ليس في زيادة السكان انما في استغلال السكان
    والدليل انه لو كانت زيادة السكان عيب لكانت هونج وكونج والصين ودول شرق اسيا افقر دول العالم اقتصاديا
    انسوا
    وما فتىءَ الزمان يدورحتى
    مضى بالمجدِ قومٌ أخرونَ
    وأصبح لا يُرى في الركب قومي

وقد عاشو أئمته سنينَ
    وآلمني وآلم كل حرٍ
    سؤال الدهر أين المسلمينَ ?

اذا لم تجد ما تحب فحب ما تجد

عضو متميز
    صور رمزية y@sser
    المنطقة
    جوانتانامو مصر
    ردود
    10,884
    علي فكره ياجماعه انا لا اقصد بفشل التعليم الناس انا اقصد الماده العلميه
    من اراد فعلا ان يعرف الحقيقه عيه بالذهاب للمركز الثقافي الياباني وقراءه
    الموضيع الخاصه بالمايكرو بيوتيك نحن في اشد الحاجه لاطباء يفهمون هذا العلم
    لانه هو الطيق الوحيد للخروج من الاذمه نعم نحن لدينا اطباء ولا انا لدي تجربه مع المستشفيات
    عمرها 4 سنين دمرت مستقبلي اذن النيجه اننا ليس لدينا مستشفيات
    طبعا هاتقولوا اني متشائم لما حدث لي وللاسف ياريت الموضوع كان كده
    انما قابلت رجل من قريه مصريه اسمها شبين له تجربه اسؤا مني ونصحني الرجل بقرلءه كتاب لدكتور اسمه جارفيس وتوالت بعدها المفاجئات بحث بعد بحث لقد قرات كثير في هذا
    الشكله اننا لا نسير في الطريق الصحيح وانا استطيع ان اثبت هذا وممكن ان نتناقش بالامثله باكثر الامراض لدينا انتشارا او بالفرق بين الكيمياء العضويه والكلاسيكيه
    وصدقوني بغير هذا فالمستشفي مجرد مبني

فن المايا
    المنطقة
    مصر ( ولكن ليس لوقت طويل ! )
    ردود
    965
    اين تعيش في مصر يا mr:smart ؟!!!

هل متأكد أنك في مصر ؟

حقيقة انا في مصر من زمان وفي كلية الطب ومش باشوف الفشل الذريع الي بتتكلم عنه ده !

صحيح إن الطلبة كتير , لكن التعليم نفسه علي مستوي كويس ( علي فكرة انا في سنة رابعة يعني كلينيكال , لو سألتني السنة الي فاتت كنت هاقول لك كلام تاني خالص )

او يمكن عشان انا في طب المنصورة , المستشفيات عندنا زي الرز والحمد لله لكن أظن كليات الطب في المدن التانية بيبقي فيها مشاكل فعلا , لأن مش معقول كلية طب تمشي بمستشفي تدريبي واحد !

علي العموم في المنصورة في بتاع 10 او15 مستشفي ابقي تعالوا اتعالجوا عندنا
    المُؤمِنُ نَفسُهُ مِنهُ في تَعَبٍ وَالنّاسُ مِنهُ في راحَةٍ

عضو نشيط
    صور رمزية مداح القمر
    المنطقة
    Happy Nation
    ردود
    650
    لو أغلقوا كليات الطب هنلاقى ناس مفكرين يخترعوا فى كل شى و يضيع العلم يا مستر جيمو
    (محمد رسول الله و الذين معه أشداء على الكفار رحماء بينهم تراهم ركعاً سجداً سيماهم فى وجوههم من أثر السجود)
    صدق الله العظيم

أغلب الأطباء لدينا في السعودية من مصر الشقيقة ..

الأطباء من مصراللذين لدينا في قمة العلم والذكاء ومشهود لهم بالكفاءة العالية لدرجة انهم في السعودية يفضلوا على الاطباء من الجنسيات الأخرى مثل (( الهند و السودان وحتى أيضاً الألمان )) ..

فلماذا هذا التناقض اللذي اسمعه ..,

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
    .. لا إله إلا الله محمداً رسول الله ..

عضو متميز
    صور رمزية y@sser
    المنطقة
    جوانتانامو مصر
    ردود
    10,884
    مرحبا يا جماعه
    اخي مايا ارت بقولك 4 سنوات مستحيل تكون مستشفي واحد
    انا من مصر من القاهره وذهبت من اول القهره التخصصي الي الدمرداش كمقيم وليس للكشف فقط
    الخطا يكمن في الماده العلميه المقدمه صدقني اقولك حاجه بسيطه يمكنك الرجوع لمصادرك للتاكدمنها
    هل تعلم كيف يصنع الكسجين المستخدم في المستشفيات
    انه يصنع بطريقتين الاولي بالتسخين لماده كلورات البوتاسيوم وهذا النوع استخدامه يؤدي الي تراكم الماء علي الرئه
    والطريقه الثانيه تكون باستخلاص الاكسجين من الماء عن طريق الطاقه الكهربيه
    فتنتج زرات اكجين وهيدروجين صحيح هم يستطيعون فصل كل ماده علي حدا ولاكن ليست هذه المشكله
    المشكه الن الاكسجين الناتج من هذه العمليه متئاين كهربيا
    اذا كان جهاذك المناعي قوي فسيصيبك التهاب رئوي واما اذاكان ضعيف فلن يكتشف هذا
    ولاكن بعد فتره ستبداء ظهور خلايا سرطانيه في الرئه وما خفي كان اعظم
    يا اخي انا لا اتحدث عن ذهاب الالم انا اتحدث عن ذهاب المرض
    والله لو قلت لكم ما وجدت لتضحكون علي مايحدث
    نحن فعلا في كارثه والله يا جماعه الي في مصر ده ليس له اي علاقه بالطب

Registered User
    صور رمزية rado
    المنطقة
    الكون(مجره درب التبانه)
    ردود
    2,215
    هنالك شئ غريب في هذا المنتدى وهو ان الكثير من الأعضاء هم طلبه طب, فماهي حلقه الوصل بين الطب والجرافك؟
    ؟؟!

حُـــس
    صور رمزية downs_mass
    المنطقة
    أينما ذكر اسم الله في بلد.. عددت ذاك الحمي من صُلب اوطاني
    ردود
    7,612
    للمعلومية معروف ان
    المنصورة قلعة الطب في مصر

كفاءة الاطباء ومستوي المستشفيات
    بل انها مستشفيات من اعظم مستشفيات الشرق الاوسط
    مثل مركز غنيم للكلي

والذي جري به اول زراعة كلي
    وما فتىءَ الزمان يدورحتى
    مضى بالمجدِ قومٌ أخرونَ
    وأصبح لا يُرى في الركب قومي

وقد عاشو أئمته سنينَ
    وآلمني وآلم كل حرٍ
    سؤال الدهر أين المسلمينَ ?

اذا لم تجد ما تحب فحب ما تجد

عضو متميز
    صور رمزية y@sser
    المنطقة
    جوانتانامو مصر
    ردود
    10,884
    يا جماعه والله من يظن ان لدينا طب عظيم
    عليه فقط قرائه الاحصائيات والتي تنشر في الجارئد الوطنيه وليس المعارضه
    اجمعو الارقام يا جماعه اختاروا اي مرض من الامراض الشائعه لدينا وطريقه علاجها وساثبت لكم من كتب كليه الطب نفسها ان الطرق المتبعه في المستشفيات خطاء

ابتداء من نزلات البرد وحتي السرطان
    وعلي فكره انا لا اتحدث عن محافظه انا اتحدث عن دول العالم الثالث بالكامل
    ومن لا يصدقني انظر الي اي حاكم او شخصيه مهمه لن يقوم بالعلاج لدينا ابدااااااااااااااااااااا
    لانهم يعلمون جيدا بان الابحاث التي يقوم عليها علمنا تجريبيه بل ان الغرب يدفع لنا مقابل تجربه هذه الابحاث علي شعوبنا
    وكان الله في العون

فن المايا
    المنطقة
    مصر ( ولكن ليس لوقت طويل ! )
    ردود
    965
    الظاهر إن الأخ mr:smart له تجربة أليمة قبل كده مخلية كل الأطباء في نظره وحشين

يا أخي فكرة إن الطبيب الكويس بيبقي ماسك في ايده عصا سحرية يشاور بيها علي المريض يقوم يخف دي فكرة مش صحيحة , أكبر أطباء العالم يخطئون , والعمليات الي الناس العادية بتشوفها بتنجح دايما دي ما يعرفوش كمية الجهد الي بيبذل فيها عشان تنجح , يعني مش مجرد إن الدكتور يقول انا هاعمل العملية دي تقوم تنجح , لا ده بيتعب فيها أكبر تعب ممكن , ساعات العمليات بتعدي ال 12 ساعة وساعات بتوصل لأيام !

وبعدين نسبة انتشار الأمراض دي مش مشكلة الطب , دي مشكلة الدولة ( اللهم احفظنا ! ) يعني دي حاجة تابعة لوزارة الصحة , هي الي عندها برامج تحجيم انتشار الأمراض , يعني بخصوص وقاية الناس من الأمراض وكشف الحالات الغير واضح عليها أعراض المرض ولذلك مش بيروحوا يكشفوا , إنما لو أي واحد تعبان وراح للمستشفي هيعالجوه إن شاء الله !
    يعني انا كدكتور باشتغل بالاكسجين الي المستشفي بتوفره , الي هو الدولة بتعطيه للمستشفيات , اعرف منين بقي هما جايبينه منين ولا عاملينه ازاي ؟ ولو انا باشتغل في الامارات مثلا والأكسجين الي جابوه كان أغلي وأحسن نوع , الدكتور ماله ومال الكلام ده ؟ دي مشكلة امكانيات مش مشكلة طب , فهمتني؟

وبعدين يعني اسمح لي , لما تقول الطرق المتبعة في "المستشفيات" خطأ , يبقي يعني كلام مش عايز أقول لك , إنما أقل تقدير إنه كلام غير صحيح....

ولا أدري إذا كنت فعلاً تقصد هذه الجملة : "المعادلات البسيطة التي تدرس في كليات الطب" , هل هي حقاً بسيطة ؟ عن نفسي لم أكن أعرف ذلك ثم انت بتتكلم عن الكيمياء والتمريض عموما , وهي أشياء لا علاقة للطب بها علي الإطلاق ! دي حاجات ترمي مسئوليتها علي كليات مثل كلية العلوم وكلية التمريض , إنما مال الطب ومال الكيمياء ؟

وللأخ رادو يا أخي , المبدع مبدع دائماً ولو كان في كلية الطب
    المُؤمِنُ نَفسُهُ مِنهُ في تَعَبٍ وَالنّاسُ مِنهُ في راحَةٍ

عضو متميز
    صور رمزية y@sser
    المنطقة
    جوانتانامو مصر
    ردود
    10,884
    ممكن يكون كلامك صحيح اخي مايا
    ولا كن من يستطيع وضع روابط بين الاطباء ووزاره الصحه
    ايضا من يحاسب الطبيب الفاسد
    ولاكن موضوع ادخال الابحاث التجريبيه في العلاج انا متاكد منه
    ايضا اخي لا تزعل مني ولاكن هل ان تاكدت ان الاكسجين متاين كهربيا بنفسك
    الا يعطيك هذا مسئوليه هل تعلم ان مركبات الكورتيزول مع الاستخدام المكرر تحول العظام الي ما يسمي بالعظم الزجاجي انا اعلم ان تجربتي هي سبب في ان كلامي ممكن يضايق اصدقائي الاطباء ولاكن ان ينقذنا من يدرسون هذا العلم فمن اذا
    ايضا يا اخي اقصد بالمعادلات البسيطه الاكتفاء بمحاكات الماده
    لواخذنا مثلا عنصر البوتاسيوم يتم تحضيره في فرنسا والنمسا والمانيا
    باستخلاصه من التفاح وتاخذ هذه العمليه من 40يوم الي 60 يوم بينما نحن في مصر هذا العنصر يحضر كيمائيا 100% ولا ياخذ ساعات فهل تعتقد انه مشابه لما يحضر في تلك الدول اعني ايضا ان كلمه الطب البديل تعني في الغرب الطب الاحلالي وعندنا حتي الان لاتعني شيء ايضا بعد نجاح اليابان في علاج السرطان بلدغ النحل ونجاح التجربه 100%
    ونحن ماذلنا نستخدم العلاج الكميائي اللعين الذي يحول الانسان الي مومياء فرعونيه في خلال شهر واحد ويقوم بقتله في خلال 6 شهور
    هل هذا هو التقدم وكلامك ايضا يعني انك لا تستخدم الكمياء وهذا شيء يسعدني
    والله يا اخي بالبحث في هذا الموضوع وجدت مهازل
    أخر تعديل بواسطة y@sser في 09 / 11 / 2004 الساعة 03:11 PM

عضو متميز
    صور رمزية youssef_23
    المنطقة
    ارض الله
    ردود
    7,047
    تصحيحا للمعلومه مصر لا يوجد فيها اي كليات طب ولا يوجد منهج علمي لدراسه جسم الانسان اوعلاجه
    ونحن حتي الان سنه 2004 بعد سقوط الكمياء الكلاسيكيه في انابيب الصرف الغربيه___ المجاري_____
    استقبلناها كما نستقبل كل ما يضرنا ولو كان الامر بيدي لجعلت من يتخرجون من كليه الطب ذيهم الرسمي عباره عن جلباب اخضر وسلمت كل واحد فيهم مبخره
    هل تعلم يا صديقي ن الكمياء الكلاسيكيه حتي الان لم تستطيع تصنيع ذره اكسجين
    كيف تعالج جسم يوجد به كميا ء معقده مثل جسم الانسان بمثل هذه المعادلات البسيطه التي تدرس في كليه الطب
    اتعلم ما مشكله الطب فى مصر
    اننا متعمقون فيه اكثر من الازم
    انا اعقد علم على الاطلاق هو دراسه الطب ونحن فى مصر متعمقون فيه بشكل لايصدقه عقل لدرجه ان بعض الداكترة الذى اعرفهم ممكن يشخصلك الحاله من النظرة الاولى
    وبعض الدكاترة فى مصر والمنصورة بالذات ابداعاهم فى الجراحه لا ينتهى
    ان الطب لهو فن اكثر من دراسه وصعوبه الجرافيك بجوار الطب صفر فى المائه
    لا ادرى لماذا تتحامل على الدكاترة لمجرد تجربه شخصيه ناتجه من تجارب علوم وليس طب
    اننا الان ندرس فى المناهج العاديه مناهج خرافيه تدرسها باقى الدول فى الدكتوراة ولا ابالغ
    ان الطب هو احدى الكليات القلائل التى تنتج شىء صالح للمجتمع
    ولا ادرى لماذا يريدون غلق الكليه الاولى غلق بقيه الكليات ما عدا الطب لانها الى بيطلع منها بيعد فى الشارع
    ولا يوجد اكتفاء ذاتى ولا حاجه وانما فيه نقص فى عدد المستشفيات
    وهى نسبه وتناسب بين عدد السكان وعدد الدكاترة
    اخى mr smart يبدوا ان احتكاكك بعلم الطب ضعيف جدا
    ولا تتصور ان هناك مريض لا يمكن شفاءة فى مصر اول اما يطلع برة هيتعالج
    كل الحلات الى بتموت هنا حالات ميؤس الشفاء منها
    والى بطلع برة بيموت برة
    ارجو ان تصحح معلوماتك ولا تتكلم عن شىء بدون درايه
    انا معك ان هنالك بعض الاهمال لكن المجمل ان الطب فى مصر عالى جدا ويقارب المستوى فى الدول المتقدمه
    للعلم ذرة الاكسجين لا تصنع وانما تستخلص وكل الى انت بتكلم عنه دة شغل علللللللللللوم
    وكيف تقول ان لا يوجد منهج دراسه انسان امال بنعمل ايه فى الكليه طيله 8 سنوات بنقزقز لب دة يبنى مشكله الكليه اننا بندرس كل حاجه بأدق التفصيل فبتيجى فوق دماغنا الاخر فى المذاكرة احنا مسبناش حاجه مدرسنهاش مرة واتنين وثلاثه
    مثلا امراض الكبد
    درسناها فى الفسيولوجى
    تانى فى الباثولوجى
    وتانى فى الفارماكولوجى
    واخيرا فى الباطنه بادق التفصيل
    يعنى الدكتور بيطلع عارف كل حاجه من كتر المذاكرة

عضو متميز
    صور رمزية youssef_23
    المنطقة
    ارض الله
    ردود
    7,047
    باستخلاصه من التفاح وتاخذ هذه العمليه من 40يوم الي 60 يوم بينما نحن في مصر هذا العنصر يحضر كيمائيا 100% ولا ياخذ ساعات فهل تعتقد انه مشابه لما يحضر في تلك الدول اعني ايضا ان كلمه الطب البديل تعني في الغرب الطب الاحلالي وعندنا حتي الان لاتعني شيء ايضا بعد نجاح اليابان في علاج السرطان بلدغ النحل ونجاح التجربه 100%
    ونحن ماذلنا نستخدم العلاج الكميائي اللعين الذي يحول الانسان الي مومياء فرعونيه في خلال شهر واحد ويقوم بقتله في خلال 6 شهور
    السرطان دة اولا مش مرض واحد دة مرض متشعب لحد كبير
    وهنالك سرطانات يمكن الشفاء منها
    وهناك نسبه الشفاء منه ضعيفه
    دة حسب عوامل موجودة فى السرطان
    1- نوع الخلايا المنقسمه
    2- مكان السرطان
    3- هل السرطان انتشر الى باقى الاعضاء ام لا
    4- التصنيف العالمى grading
    5-انتشار السرطان الى اللمف ام لا
    6- بيدى اعراض انذاريه فى الاول ولا لاء
    وعوامل موجودة فى الشخص المصاب
    1- درجه مناعه المريض
    2- العمر
    3- الامراض الاخرى المصاحبه
    يعنى مثلا سرطان كبدى طالع من الخلايا الكبديه (hepatoma)
    حجمه اقل من 3 سم لم ينتشر بعد وحاله اللمف طبيعيه وشخص مبكرا وكان المريض بحاله صحيه ممتازة ولا يوجد امراض مصاحبه
    يبقى العلاج استقصال الورم ونسبه الشفاء 100 %
    لكن لو نفس السرطان حجنه كبير وانتشر الى العظم والمخ والرئه واللمف مصاب بالسرطان
    ومصاحب له فشل كبدى
    يبقى دة خلاص هيموت هتعمله ايه
    اما عن لذع النحل فهو يقى من السرطان ولايعالج
    اما عن العلاج الكماوى فهو لا بد منه (مفيش دواء من غير اعراض جانبيه) تخلى المريض يعانى شويه من الشعر الى بيقع وحيله المهدود ولا تسيبه يموت؟؟؟؟؟؟
    احنا اما بيبقى المريض ميؤس من شفاءة مبندلوش حاجه خالص كل الى احنا بنعمله مسكنات وبنقلل معاناته لحد ما يموت

عضو متميز
    صور رمزية y@sser
    المنطقة
    جوانتانامو مصر
    ردود
    10,884
    اخي اولا احب اصحح معلومه السرطان لا يوجد في مكان محدد السرطان
    خطاء في الحمض النووي dna
    وهو ناتج عن سبب معروف جدا وليس مجهول وهو نشاط ذري ذائد يكون احياننا ناتج عن ارتفاع نسبه الكيماويا ت اللوثه للبيئه ايضا انا اتكلم عن الهدف لماذ نقتل مريض السرطان بالعلاج الكيمائي اذا كان لن يتعالج في النهايه ويضا موضوع لدغ النحل لنه علاج ناجح جدا واعرف شخص قريب لي تعلج به وتم الشفاء بحمد الله
    ايضا موضوع تصنيع الاكسجين اعرف يا اخي ان يستخلص لاكن لفظ تصنيع جاء علي لساني لانه يخرج من مصنع واسف لهذا الخطاء اللغوي
    ايضا يا اخي انا موافق علي كل الوسائل حتي لوكان مده التعليم سنه واحده ولاكن النتيجه
    الحقيقيه الملموسه الؤكده
    ان الامراض تتفشي في قلعه الطب حتي اننا اصبحنا معروفين بها
    انا لست خبير في الطب لاكن بحثت فيما يخصني وفيما كتبه الاطباء نفسهم
    وعلي فكره حتي لواستاصلت الورم الخلايا السرطانيه
    يمكن تكونها بعد ذالك حتي في مكان اخر لاني كما اشرت ان الخطاء اصاب الحمض النووي ياصديقي

عضو متميز
    صور رمزية emas
    ردود
    3,543
    دائما الدارس متحمس وينظر الى استاذه بتعجب ويراه شخصيه خياليه يرجوا ان يكون مثلها

ولذا نجد دفاعات من دارسى الطب

واقول لهم نسمع رايكم بعد التخرج لما يرموكم فى النجوع والقرى بدون اى اجهزه ولا امكانيات

ولا حتى طبيب كبير مشرف عليكم غير الذى يشغل الوحده الطبيه لحسابه بعد مواعيد العمل الرسميه

وساعتها قل لى عن السنوات الثمانيه وسلملى عليها

بعد ان يتبخر كل ماعرفته فى الكليه

وبعد ان تاخذ جنيه وربع مقابل نبطشيه بيات فى المستشفى

تقضيها بالجبنه النستو المنتهيه الصلاحيه والنوم على اسره صفراء من بقع افرازات التقيحات

ولازم توفر منذ اول يوم عمل لتامين عمليه نقل الكبد التى ستحتاجها عند الاربعين بعد ان تصيبك العدوى من فيروس سى

لانك تعمل باجهزه غير معقمه ووسط فى الوحده الصحيه او المستشفى اثناء التكليف اصلا يمرض السليم

وتعيش على مبدأ ربك يستر

المنصوره :

اسم لامع فعلا فى مجال المستشفيات والطب لكن ما شانك به ؟؟؟؟

من يعين فى الاماكن الجيده هم ابناء الاساتذه ومش عاوز اعتراض

اذا الباقين الى مستنقع الطب

الذى فيه تكتب تقارير للاصابات للشرطه ولا تحلم ان تعالج احدا

بل ان الطبيب المتخرج عندنا لا يعرف كيف يسعف مصاب فى حادث ولا يعرف شيئا عن جهاز الصدمات الكهربائيه للقلب الذى هو اساس اماكن الظوارىء

واراهن واتحدى اى طالب هنا فى طب جرب استعماله او ان احدا شرحه فى الكليه

واضيف انه لو يعلم ما هو فانه علمه عن طريق التلفيزيون وحتى عن طريق مسلسل امريكى
    فيه يقوم المسعف الذى هو اقل درجه علميه من الطبيب باستعماله

اذا اردتم الاستمرار امامى 1000 ليله وليله احكى فيها عن حال الاطباء فى مصر

وكيف ان استاذ الشرايين والقلب لا يعرف الفرق بين قرحه المعده وبين اوجاع حصوات المراره

وكيف يتابع المريض ويغضب جدا لو المريض لم يحضر معه الروشته السابقه لينقل منها اسماء الادويه

وكيف يتفق الطبيب مع معمل تحاليل لايقبل بغيره مقابل نسبه من الارباح

وكيف يوصى لك بادويه من انتاج شركه تبعث له هدايا ومندوب يدخل عليه وتكون انت تموت وجعا بالخارج وتحتاج المساعده بينما هو يتفق عليك مع كوب شاى مع المندوب وقت العياده

وياسلام لو دخلت الى طبيب كبير له سنتر سوبرماركت

اولا تتدخل الى المرمطون الخدام حامل الحقيبه ( النائب ) الذى اما يحمل الحقيبه ويقبل الايادى

او يتزوج ابنه الطبيب الكبير الدميمه صاحبه المرسيدس ليحصل على الماجيستير والا سيظل

كما هو بدون ماجيستير

ويتلقى المريض قبل الكبير ( شيخ المنصر )

وهناك قائمه مطبوعه من التحاليل والاشاعات كلها التى فى متناول السنتر

يقوم بالتاشير على نصفها ويحولك الى الغرفه المجاوره لعملها

ثم تجلس هناك طول النهار لطول القائمه فتجوع فتجد كافيتريا تابعه للسينتر المتكامل فتبتاع طعاما لك وللمرافقين لك فى محنتك

ثم يتحدد يوم اللقاء الكبير مع الطبيب العظيم وتغنى له اغدا القاك ؟ يا خوف فؤادى من غد

وتاتى للقاء ويسبقك ملف من 30 صفحه نتائج فحوصاتك
    ويبتسم لك

ماتخافش انت زى الفل كل الفحوصات لم تظهر شىء

امال انا موجوع ليه يا دكتور ؟؟؟؟

- ابدا هانشوف ما تقلقش اعمل كمان دول وتعالى لى
    وتجده

يؤشر على باقى القائمه الاولى التى هى ملزمه لك بكاملها لكن على دفعتين

ثم يكتب لك عن ادويه اياها التى فى الصيدليه التابعه له داخل السنتر ولا سواها حيث انها مهربه
    لانها صنع الخارج

وتقع الصيدليه على مدخل السينتر حيث الامن يرقبك ويشوف هاتشترى ولا لا ؟

وينصحك بالمتابعه مره كشف ومره استشاره وابقى قابلنى لو شفيت دا انت لقطه

===

ولا ولا ولا على ايه اقول كلمتين حلوين لكن حقيقيين

اولا : طالب الطب مظلوم علما وحياه

وامله فعلا جميل وشريف لكن الصامدين امام طرق خطأ قليلون جدا والاحتمال يقل مع تقدم العمر

ومنهم من فعلا مثقف طبيا

وهنا يكمن الفرق فى كل مجالات العمل وليس الطب فقط

هناك طالب ينجز المطلوب ويتفوق ويصير حمارا

وهناك طالب يقرا ويبحث ويهوى ما يدرسه ولا يرضى فقط بما هو مطلوب وهذا الطالب هو ادنى

درجات فى الامتحانات لكنه اقوى طالب فهما وبحثا

اما كبار الاطباء فهم اولاد كبار الاطباء

فاذا اردت ان تكون طبيبا ناجحا لا تنسى ان تقدم لوالدك ليدرس الطب قبلك حتى تصبح ابن طبيب

======

اما الاطباء الجيدين فعلا نعم انهم موجودين مثل المهندسين الجيدين ومثل التجار الامناء ومثل

القضاه العادلين ومثل مهندسى الصوت الحلوين

لكن هل سيظهرون وسط كل هذا الكم من الخطأ المحيط ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وكم منهم يصمد فو مواجهه طوفان

الخطأ ؟؟؟

ومن يساندهم ؟؟؟

وكيف ستعرف الطبيب الجيد ؟؟؟؟ هل من كلام الناس ؟؟؟ ولا بتجربتهم كلهم حتى تصل الى من هو فعلا طبيب جيد ؟؟؟

هل سيتثنى لك الوقت مع المرض لتجرب ؟؟؟؟

ودعك من كل هذا

من يحاسبهم ؟؟؟ اذا نسوا فوطه فى جراحه ولا استاصلوا الكليه السليمه وتركوا المريضه

واكبر عيب فى كل الاطباء بصراحه وعن تجربه شخصيه لان زوجتى طبيبه

انهم لا يعرفوا الشمال من اليمين

يعنى دائما يضعوا يدهم على الجانب الخطأ للمريض

وحتى فى قياده السيارات يا سلام افشل قائدى سيارات هم الاطباء الذين تتوه عندهم الاتجاهات

=======

اقتراحك يا جيمو بغلق الكليات سليم لكن كلها وبصراحه هى قنبله نوويه ونبدا من جديد

هو اسلم حل وهو الامل

واهو احنا كل يوم نشتم فى امريكا واسرائيل

تفتكر علشان الاحتلال ؟؟؟؟؟ لا طبعا احنا بنستفذهم علشان يضربونا بالقنابل النوويه

ويهدموا كل الخطأ من عمارات وشوارع خططها ناس هبل وتعليم افسده احمق

ومزارع ضيعها اشتراكى وصناعه استولى عليها

ونقود تسرق

المهم هذا هو الحل الوحيد عندنا واحنا ضحيه بلدنا وبلدنا ضحيه الدول العربيه

التى اغرت كل الجيدين بالسفر وتعميرها وتركوا هنا من لا يصلح يعلم ويطبب ويهندس

ويخطط

مثل مساوىء الحكم العثمانى بالضبط الذى ندرسه طول حياتنا فقط ولم نستفد منه لا احنا ولا حكامنا

والذى مكتوب فى كتبنا بالخط العريض

نقلوا العمال المهره الى الاستانه ( عاصمه تركيا ) لبنائها وتركوا الهبل يبنوا مصر

كثره الضرائب

قصر مده حكم الوالى فاصبح يكنز بسرعه ( مده الوزراء )

عليه العوض

بس ياريت لا تدعوا للجرافيكس ولا الصوت هم افضل بالهاويين احسن لو عملوا لهم كليه

يبقى انتهينا فعلا

عضو متميز
    ردود
    9,832
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة emas
    اقتراحك يا جيمو بغلق الكليات سليم

الحمدلله . يا جماعة , ما رأيكم أن أكون حكيم مع كوني مفكر .

أثناء ما كنت أقرأ الردود تذكرت فلم مصري أو مسلسل لا أعرف أسمه ولكن أكيد تعرفونه . هو عن يحي الفخراني عندما إتهم بإنه مريض نفسيا عندما كان طبيبا وأشتكى عن القطن في المستشفى وقال أنه لا يصلح للإستهلاك الآدمي أو شئ من هذا القبيل .

الله يستر .
    The Unknown Person

عضو متميز
    صور رمزية youssef_23
    المنطقة
    ارض الله
    ردود
    7,047
    يا اخ emas الذى تتكلم عنه فساد منتشر فى مصر كلها وليست الطب وحدها
    وفى كل المهن تجد المرتشى والمزور والحقير
    والكوسه الى بالبشمل التى انتشرت فى كل الناس
    لكن لا تتهم الطب بهذا ولا تطالب باغلاق الكليه بل قل عمليه تصليح شامله للشعب المصرى
    تصليح نفوس و اخلاق ودين
    الطب رساله قبل ان تكون مهنه
    والطبيب الذى يجب ان يكون شفاء مريضه هو غايته
    انا معاك ان فى ناس كثيرة وحشه لكن فى ناس حلوين قوى وانا احتكيت بيهم وبقولك مصر لسه بخير
    والخير فى اطباء مصر اكثر

Bookmarks

قوانين الموضوعات

• لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل