Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

شخصية جديدة

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• شخصية جديدة

هذه محاولاتي هذه الأيام . هل يا ترى هناك تقدم في أعمالي أم أنه عليّ أن أستمر في شرب القهوة .

هل أنا قريب من الصحة في توزيع الخطوط أو أن الموضوع بعيد جدا . لا أتكلم عن خطوط الرقبة وإنما بقية الرأس .
    شكرا إخوتي .
    The Unknown Person

يا عمي وبس قاعد تتكلم وتقول الي عايز يتعلم يدفع ومش عارف ايه

بص هاقول لك حاجة

في أمر اسمه project curve on surface

وأداة اسمها trim tool

اقرا عنهم , هيفيدوك كتير ويطلعوا الشغل زي مانت عايز
    المُؤمِنُ نَفسُهُ مِنهُ في تَعَبٍ وَالنّاسُ مِنهُ في راحَةٍ

أنا أعرفهما . هل تقصد أستخدمهم لعمل العيون .
      The Unknown Person

ايوه,لعمل العيون دي حاجة ,

والأهم تستخدمهم مع ال curve tools وال surface tools لعمل مجسم علي شكل الرأس ولا تبدأ الرأس من كرة

هناك عدة أساليب . ولكن العمل الذي تقصده أنت هو ليس بالهين لإنه يسمى ال patch modeling وعند النهاية منه سيرتفع ضغطك في عمل attach و detach.

ثم هنا أنا لم أستخدم الكرة وإنما أستخدمت nurbs cylinder.

لماذا لم تعلق , هل عليّ أن أستمر أم أستمر في شرب القهوه .
          The Unknown Person

لا دي طريقة غير الباتش , الطريقة دي بتتعمل أساسا باستخدام ال project curve on surface وال trimming لتقطيع المجسم , مش بتلزق القطع في بعض زي الباتش

بص هاقول لك حاجة , انت عندك في معدل المشاركات بتاعك 4.08 مشاركة باليوم , وعدد مشاركاتك ( لما هترد دلوقتي ) هيبقي 4080 , يعني بالظبط بالظبط انت بقالك 1000 يوم مشترك في المنابر ( ياااااااه , كتير ! كل سنة وانت طيب )

المهم لو انت من أول ما اشتركت وانت شغال مايا , ومستوالك لسه كده يبقي تخليك في القهوة أحسن

أما إذا كنت بادئ من قريب فيعني يبقي كويس قوي كده وكمل ,وربنا يوفق علي كل حال

للاسف أنا من زمن طويل في المايا . هل هذا يعني إني سأستمر في شرب القهوه . هل هذا يعني أن هناك لا توجد فرصة لأتطور وأشرب الكاباتشينو .
              The Unknown Person

لكي تتطور , عليك أن تدفع

هههههههه

طبعا على الإنسان أن يدفع . ويضحي ويسهر الليالي . ولا ينسى أن يشرب القهوه حتى تساعده على السهر . على فكرة هذه هي الصور المستخدمة .

The Unknown Person

طبعا استمر و لا تتوقف حتى تنتهي منه.

هذه الطريقة و ان كانت هي أسهل الطرق في عمل رأس بالـ Nurbs و تعطي نتيجة سريعة و شكل سهل التحريك للشفاه. الا أني أرى أن عمل رأس بالـ Nurbs ليس بالأمر السهل على الاطلاق.

لكن عموما ممكن تواصل العمل على الشكل. أضف Lattice و حاول تعدل في الشكل العام خصوصا الوجه المقابل(الصورة الثانية). و تحرك نقاط الـ Lattice حتى تحصل على مظهر مطابق للصور المرجعية. لا أظن أن هذي المرحلة صعبة كثير. ثم واصل مع التفاصيل الباقية.
                    3DReel2005

شكرا لك عزيزي .
                      The Unknown Person

دحين أنا قلت هذا العمل شكله في الواجهه وفي النهايه يطلع كده بس لو تسويله shift+delete
                        حيكون أحسن
                        وعيده مره ثانيه وأبدأ بتصميم وجوه الناس أحسن
                        أخوك محمد
                        (إلي يبعنا ما نشتريه)

تصميم الوجوه ليس لعبة يا جماعة . والمايا ليس لعبة . إذا لم تضحي وتسهر الليالي وتدفع الفلوس وتكثر من شرب القهوة لن تبلغ العلى . ويقول القائل :
                          لا تحسبن المجد تمراً أنت آكلة .... لن تبلغ المجد حتى تلعق الصبرا.
                          The Unknown Person

بص زي ما قلت لك , ابدأ المجسم من curves بدل ال cylinder وكله هيبقي تمام

معلش بقي زي ما انت قلت , لازم تسلك الطريق الصعب

يا عزيزي , إذا بدأت بال curve ستكره تصميم الوجوه . عليك بالتجربة وبعد ذلك سترى . لإني جربتها الى النهاية وبعد ذلك وما أدراك ما بعد ذلك .
                              The Unknown Person

يعمل...
                              X