Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

تجارب حول خامه المياة ب rytrace

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• تجارب حول خامه المياة ب rytrace

المشهد الموضح لقطات من مشروع متحرك قمت بعمله
    وهو يوضح خامه للمياة بواسطه raytrace
    واحدة ومع تغيير لون السماء او البيئه المحيطه تتغير انعكسات ولون المياه
    مدة الرندر 4 دقائق لكل صورة
    الاضائه sunlight , sky light . light spot
    الرندر العادى
    والقارب تصميم قديم لى
    =====================================

======================

!!!جميع الدروس المعمارية المجانية والغير المجانية والمشاريع المعمارية الكاملة !!!!

سوف اقوم بوضع درس شرح لهذة الخامه ان شاء الله
    اذا عجبتكم
    !!!جميع الدروس المعمارية المجانية والغير المجانية والمشاريع المعمارية الكاملة !!!!

جميل جدا أخ يوسف ,,,,,

جميل ...
        بصراحة أنا أعجبني القارب أكثر من الماء ..!
        أعتقد أن الانعكاس يحتاج بعض التعديل لكي يبدو واقعياً اكثر ....

اخى العزيز اريد ان الفت نظرك لشىء حتى تهتم به فى المستقبل القريب لاعمالك
          عند عمل تصميم ما لشىء معين يجب عليك اولاا ان تكون على درجة جيدة من الدراية بهذا الشىء لذالك اتمنى منك ان لا تهدر فنك الرائع بسهولة هكذا لاشياء قد لاتبدوا للزائر العادى من وجودها ولاكنها تبدوا للمتخصص مثل قرص الشمس
          لذالك اخى تصميمك للقارب رائع ولاكن لا يوجد قارب فى الحقيقة يصلح للطفو او العوم مثل قاربك هذا لانه ببساطه سوف ينقلب فى الماء نتيجة عدم وجود الارينة السفلية له وايضا هذا القارب صغير جدا ول يحتاج للدفة اللى انتا وضعتها فى الخلف وكمان الدفة دى حتى لو انتا عاوزها تغير بيها اتجاة القارب كيف تسبتها هاكذا فى مؤخرة القارب كيف ستتحرك وكمان عندما يوج قارب او سفينة فى الماء لابد ان تكون الدفة اسفل الماء
          اخى العزيز انا لا انتقدك ولاكنى اوجهك لكى تتلاشى اخطائك فى المستقبل وشكرا
          Naval Architect& Marine_Engineer

إذا ضاقت عليك الأرض بما رحبت، وضاقت عليك نفسك بما حملت فاهتف ... يا الله

إذا بارت الحيل، وضاقت السبل، وانتهت الآمال، وتقطعت الحبال، نادي ... يا الله

على فكرة دة هو تخصصى معلش انا كنت قاسى عليك شوية بس دة فى صالحك
            انا كمان فى فريق الاسكندرية

http://www.maxforums.net/attachment....achmentid=1786

اخى العزيز اريد ان الفت نظرك لشىء حتى تهتم به فى المستقبل القريب لاعمالك
                عند عمل تصميم ما لشىء معين يجب عليك اولاا ان تكون على درجة جيدة من الدراية بهذا الشىء لذالك اتمنى منك ان لا تهدر فنك الرائع بسهولة هكذا لاشياء قد لاتبدوا للزائر العادى من وجودها ولاكنها تبدوا للمتخصص مثل قرص الشمس
                لذالك اخى تصميمك للقارب رائع ولاكن لا يوجد قارب فى الحقيقة يصلح للطفو او العوم مثل قاربك هذا لانه ببساطه سوف ينقلب فى الماء نتيجة عدم وجود الارينة السفلية له وايضا هذا القارب صغير جدا ول يحتاج للدفة اللى انتا وضعتها فى الخلف وكمان الدفة دى حتى لو انتا عاوزها تغير بيها اتجاة القارب كيف تسبتها هاكذا فى مؤخرة القارب كيف ستتحرك وكمان عندما يوج قارب او سفينة فى الماء لابد ان تكون الدفة اسفل الماء
                اخى العزيز انا لا انتقدك ولاكنى اوجهك لكى تتلاشى اخطائك فى المستقبل وشكرا
                وانا ارجو التعليق على هذة النقطه بدل ما تدخل فيا شمال من غير ما تقرأ الموضوع كويس

(ملحوظه هذا القارب تم تصميمه منذ 5 سنوات ونصف بدون ادنى مبالغه ب 3d max 3)

جميل ...
                  بصراحة أنا أعجبني القارب أكثر من الماء ..!
                  أعتقد أن الانعكاس يحتاج بعض التعديل لكي يبدو واقعياً اكثر
                  ياراجل القارب عاجبك
                  سبحان الله
                  الانعكاس دة من غير رندر لو برندر هيبقى اكثر واقعيه

هنالك ظاهرة فى هذا القسم بالذات من المنتدى
                    هناك بعض الاعضاء لا يقوموا بالتعليق مطلقا على اى عمل حتى بالنقد
                    كأنهم ترفعوا عن هذا المستوى
                    انا لن اذكر اشخاص معينين بهذا حتى لا اثير بلبله
                    ولكن احب ان اقول اننى لن اعلق بعد اليوم على اى شخص لم يقم بالتفاعل مع مواضيعى
                    مش عارف باين التعليق بفلوس الايام دى
                    او ان احد الاعضاء يقوم بعرض عمله مرة وا ثنين وثلاثه وانا اعرض معه
                    وانا اعلق على اعماله وهو لا كأنى حاطط فى المنتدى هواء
                    حسبى الله ونعم الوكيل فى كل النفوس المريضه

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
                    انتا زعلت ولا اية انتا عارض الموضوع بتاعك كلة على بعضة صح ولا اية يعنى من الاخر انتا منفذ الموضوع كلة بقدراتك انتا ومخيلتك انتا محدش تانى ساعدك ولا عمل الموضوع دة معاك
                    يبقى انت اللى تستحمل النقد كلة علشان تحسن من نفسك وطورها انتا حتى فى موضوع تانى بتشتكى ان مفيش حد بيرد على ناس عارضة مواضيعهم انتا بقى زعلان دلوقتى لما انا رديت على موضوعك (عجبى)هههههههههههههههههههههه

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
                      انتا زعلت ولا اية انتا عارض الموضوع بتاعك كلة على بعضة صح ولا اية يعنى من الاخر انتا منفذ الموضوع كلة بقدراتك انتا ومخيلتك انتا محدش تانى ساعدك ولا عمل الموضوع دة معاك
                      يبقى انت اللى تستحمل النقد كلة علشان تحسن من نفسك وطورها انتا حتى فى موضوع تانى بتشتكى ان مفيش حد بيرد على ناس عارضة مواضيعهم انتا بقى زعلان دلوقتى لما انا رديت على موضوعك (عجبى)هههههههههههههههههههههه
                      لا انا مش زعلان منك ولا حاجه انا مبسوط جدا لتفاعلك
                      انا بس متضايق لانك بتعلق على حاجه غير الى انا قاصدها
                      المشروع الى انا عارضه هو خامه مياة تحطها فى اى مكان تبقى مياه طبيعيه وتغير شكلها حسب البيئه المحيطه ودة افضل نوع من خامات المياة التى تصلح للقطه متحركه
                      بخلاف خامه المياة المعماريه التى تحافظ على شكل ثابت

اخى لامشكلة الخامة رائعة بس انا بردوة مصر على الحديث عن هذا القارب لماذا دئما تحاول التملص من الموضوع

اخى لامشكلة الخامة رائعة بس انا بردوة مصر على الحديث عن هذا القارب لماذا دئما تحاول التملص من الموضوع
                          انا لا بتملص ولا حاجه القارب وحش انا عارف لانى كنت مصممه من زمان و ومركزتش فيه كنت بكروته
                          لو عايز اعملك قارب تانى انا تحت امرك هعمل واحد تانى

إنعكاس رائع اخوي يوسف ..

وفي إنتظار الدرس على احر من جمر ...

الف شكر على مجهودك في إيصال الفكره لنا نحن خاصة المبتدئين ...

hi yousif
                              nice shott
                              Islam El-SakaSir_active@yahoo.com Sir_active@hotmail.com

يعمل...
                              X