Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

شخصيتي الأولي , تحت العمل

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• شخصيتي الأولي , تحت العمل

آخر تحديث :

السلام عليكم

هذه هي أول تجاربي علي الشخصيات الغير الكارتونية في المايا ,

طبعا العمل لم يكتمل بعد ( ولكن اعدكم هذا سأكمله إن شاء الله ) , ولكن انا فقط عرضته علشان استفيد من نقدكم وانا باشتغل عشان العمل يطلع علي أحسن مستوي

طبعا زي مانتوا عارفين انا لا أحب ال blueprints ولا استخدمها أبداً هذا التصميم بدون أي مراجع , وحتي شكلته وانا أصممه , أي لم أرسم له تصور قبل أن أبداً التصميم

أفيدونا بنقدكم الضاري الشرس لكي أستطيع إخراج العمل النهائي في أحسن صورة ممكنة

ها هو التصميم
    التعديل الأخير تم بواسطة MayaArt; 17 / 12 / 2004, 07:19 PM.
    المُؤمِنُ نَفسُهُ مِنهُ في تَعَبٍ وَالنّاسُ مِنهُ في راحَةٍ

يبدو أن التصميم رائع , لم أتلق ولا نقد

حسنا من اول نظره لاحظت بعض النقاط الاساسيه ، الا تلاحظ ان الوجه كله ناعم Smooth حسنا صحيح ان جسم الانسان هو Organic او عضوي و لكن هنالك مناطق شبه حاده فيه مثلا حافه الشفه و التقعر في منطقه الذقن ، و بعد ذلك نأتي للوجه فنلاحظ ان منطقه الثلث الاوسط هي مسطحه ( لاحظ الوجنتين ) ( اين هو عظم الZygoma ) و بعد ذلك التقعر بين بين الNasal Bridge جسر الانف و اسفل الحاجب صاعده و ليست منحنيه الانحناء الطبيعي.
      الانف لديك مدبب و يجب ان تكوره قليلا. الInterior opening of Eye بدايه العين يجب ان تكون نازله و ليست صاعده ، الجبهه يجب ان تكون مسطحه و ليست في شكل قوس. موديل جيد بشكل عام و لكن يجب ان نرى ايضا خطوط الPolygonal Edges لانها مهمه بقدر اهميه الموديل نفسه و الا راح تتعبك في التحريك Facial Expression و كما تعرف يجب ان يكون Low Poly model حتى يكون تحريكه سريع و ان تعمل اما Smooth Proxy او Wrap Deformer للحصول على النسخه الناعمه. اعذرني اذا كتبت قليلا بالانجليزي و لكن انا احاول وضع الامور ليسهل فهمها. واذا كنت تسأل عن سبب كل هذه الاخطاء فهي نتيجه عدم اتباعك لBlue Print او Profile Image واعتمادك على مخيلتك ، هنالك يا اخي العزيز مناطق تشريحيه للوجه و هي تقريبا نفسها لكل البشر جمعت من قبل علماء في تقويم الانسان لدراسه التطور التشريحي للوجه و الفكين منذ صغره و حتى كبره ، و هنالك نسب مدروسه و ثابته للانسان البالغ ولكن الطفل لا يمكن القياس عليه لذا كان كلامي حول الانسان البالغ فقط و العلم الخاص به يسمى Anthropometry و يختص بدراسه هذه النسب ، انا افكر فعلا بكتابه مقاله كامله حول هذا الموضوع و جعله كـمرجع Reference لكثره ما وجدت من المصميين يقعون في نفس هذه الاخطاء مرار و تكرار ، انا لست ممتازا في التشريح و لكن اعرف الاساسيات بسبب دراستي لطب الاسنان و ارجو لك التوفيق!!

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

يا سلام عليك يا chokobo2k ملاحظات قيمة جداً , ملاحظات دكاترة بجد انا هاظبط الموديل إن شاء الله وهاعرضه بعد التعديل , هو طبعا انا عرضته في نصف العمل , أول لما لقيته الشكل العام تكون قمت عارضه , لكن إن شاء الله هاتابع العمل فيه مع الأخذ في الاعتبار ملاحظاتك , هاحاول علي قد ما أقدر أخليه نموذج تشريحي سليم مش مجرد شكل جميل وخلاص

بس انا دلوقتي معنديش skull هاحاول أظبط التشريح بقي من الذاكرة أو من صور لل skull في الكتب

جزاكم الله خيراً

السلام عليكم

أنا عملت شوية تعديلات بسيطة علي المودل , معظم التعديلات في الأذن , والباقي شوية في الأنف والشكل العام

طبعا المودل ما خلصش علي كده , لسه إن شاء الله انا ناوي أكمله للآخر

شوفوا ده التعديل من منظر مشابه

ودي الأذن بصورة مكبرة

أي نصائح ؟؟

مايا آرت
            ما دام العمل هو عملك فهو جيد .
            The Unknown Person

ما شاء الله يا عمرو باشا ..
              لسة فيه ملحوظة بسيطة .. الأخ chocobo2k قالك عليها بس انت يمكن نسيتها ..
              الخدين بيكونوا بارزين شوية مش مسطحين . والجبهة عرضها وسطحها . ويا ريت تراجع الشفايف .. شوف صور كده عن الشفايف المظبوطة .. وحاول تظبطها ..
              الشفة اللي تحت بتبقى عادة أكبر من اللي فوق ..

ربنا يوفقك
              اذكر الله
              my page

ماشاء الله عليك يا عمرو بجد فعلا عديت

ماشاء الله عليك تصميم جميل ,,,,,

هيا إنطلق يا غريندايزر ,,,,,, اسف """ هيا إنطلق في إبداعاتك """"""

السلام عليكم

شكراً لجيمو وماكس جوست و أحمد و راي مان للمرور

بالنسبة للملاحظات يا محمود باشا , ملاحظاتك قيمة جداً وهاخدها في الاعتبار , لكن انا كان معظم الشغل الي عملته في التعديل ده علي الأذن , كان هدفي الأساسي أشوفها مضبوطة ولا لأ , لكن بقية الأجزاء أكيد لسه فيها شغل وبالذات الشفايف

انا هاعمل التعديلات وهاعرض المجسم تاني

شكراً مرة أخري علي المرور

عندما تغير يجب ان يكون واضحا او عيني فيها شيء ، انا قلت و ما زلت يجب ان تتبع خطوط الوجه في النمذجه و الا راح تهلك في التحريك ، هذه الخطوط تمثل حركه العضلات في الوجه ، و يجب التقيد بها ، بالنسبه للجمجمه التي تحدثت عنها فاحب ان انوه انه الابعاد القياسيه لوجه الانسان هي ثابته و تقسم إلى نوعين اماfactors Skeletal factors or Soft tissue اي عظميه و انسجه ، و لا يمكن فصلهما ، و هي نفسها تحدد معيار الجماليه ، في رأيك كيف تنتخب ملكه جمال ، الحكام يأخذون صور للمرأه من الامام و الجانب و يقارنوها بالمقياس القياسي للوجه Standard profile و انا لا امزح معك.
                      اي خلل يحدث راح تلاحظ ان الوجه فيه عيب ما و لكن لا تستطيع معرفته الا بالخبره. و ارجو لك التوفيق!!

النقد البناء

السلام عليكم رحمة الله وبركاته
                        انا حبيت اعلق علي المودلينج
                        أولا الشغل جميل جدا
                        ثانيا معتقدش انه محتاج لكل التعديلات اللي الناس قالوا عليها لان المفروض الشخصيه اللي بيعملها هي شخصيه كرتونيه مش حقيقيه يعني لازم يكون فيه شويه فانتازيا مش شرط يبقي حقيقي او قريب للحقيقي 100%
                        ثالثا: اتمني انك تعرض خطوات العمل علي قدر الامكان علشان يستفيد الاخوه في المنتدي ( يعني نمشي بمبدأ نفع واستنفع)
                        وشكرا......

السلام عليكم

شكراً للجميع علي المرور

بالنسبة للملاحظات يا chocobo2k باشا , فأنا واخدها في الاعتبار ,لكن انا كنت عارض بس التعديل الي عملته في الأذن , عشان أشوف لسه محتاج تعديل أكثر أم لا

وطبعا يا أنس باشا دي محاولة لعمل وجه يشبه الحقيقة , فعشان كده انا باحاول علي قدر الامكان أخلي المودل تشريحياً مظبوط

وبالنسبة لمراحل العمل , انا عندي لغاية دلوقتي 25 ملف للمشروع ده , لأني كنت كل ما آجي أحفظ تغييرات أحفظها في ملف جديد , ممكن أعرض رندر من كل ملف , لكن معنديش وقت أشرح , الشرح تلاقيه في الهلب

السلام عليكم

ده آخر تطور للشخصية , باحاول أشكله علشان يعطي شكل رجل عجوز شوبة

طبعاً الشخصية لسه ما خلصتش , لسه فيها شغل كتير

يا ريت تفيدونا بنقدكم

تقدم رائع يا عمرو

شد حيلك

ربنا يوفقك
                              وما فتىءَ الزمان يدورحتى
                              مضى بالمجدِ قومٌ أخرونَ
                              وأصبح لا يُرى في الركب قومي

وقد عاشو أئمته سنينَ
                              وآلمني وآلم كل حرٍ
                              سؤال الدهر أين المسلمينَ ?

اذا لم تجد ما تحب فحب ما تجد

يعمل...
                              X