موضوع: سؤال عن الحركة :::موضح بالصور سهل فهمه ::: الرجاء الدخول لخبراء الأنيميشن فقط

ردود: 15 | زيارات: 1026
    Registered User
    المنطقة
    السعودية
    ردود
    1,918

سؤال عن الحركة :::موضح بالصور سهل فهمه ::: الرجاء الدخول لخبراء الأنيميشن فقط

كيف انقل الجسم بعد عمل الحركة من النقطة أ إلى النقطة ب اتمنى منكم التوضيح أحبتي

Registered User
    المنطقة
    السعودية
    ردود
    1,918
    الهذه الدرجة لا احد يعرف الجواب

سهل جدا الامر معتمد علي الcontrolers اللي انت عاملها للrig بتاعك بمعني انك زي ما عملت dummies تحرك بيها الرجلين مثلا لازم تعمل برضه حاجات تحرك بيها الجسم كله من المركز عند منطقه الحوضcom=center of mass اي مركز ثقل الجسم وده بيحرك الجسم مع ثبات الاقدام في الارض(لو تسلسل الروابط سليم ) وتعمل برضه حاجه تتحكم في وضع الجسم ككل بغض النظر عن ثبات الاقدام او حركتها الموضوع سهل جدا ولو عايز توضيح اكتر انا تحت امرك

مش فاهم اي حاجة

فى الحركه بركه

Registered User
    المنطقة
    السعودية
    ردود
    1,918
    سهل جدا الامر معتمد علي الcontrolers اللي انت عاملها للrig بتاعك بمعني انك زي ما عملت dummies تحرك بيها الرجلين مثلا لازم تعمل برضه حاجات تحرك بيها الجسم كله من المركز عند منطقه الحوضcom=center of mass اي مركز ثقل الجسم وده بيحرك الجسم مع ثبات الاقدام في الارض(لو تسلسل الروابط سليم ) وتعمل برضه حاجه تتحكم في وضع الجسم ككل بغض النظر عن ثبات الاقدام او حركتها الموضوع سهل جدا ولو عايز توضيح اكتر انا تحت امرك
    شكراً ولكن لم افهم قصدك انا فهمت انك هناك مركز لتحريك الجسم ولكن لو تتفضل علي بشرح بسيط
    لو سمحت

بص يا سيدي انت مش عشان تحرك القدم مثلا لازم تعمل link بالdummy؟ ده اسمه controler (ال dummy يعني) بمعني ان انا بتحكم في حركه الbones بتاع الكاركتر عن طريقالdummies ديه
    لذلك احنا بنربط اخر bone في العمود الفقري او في الbone بتاع الحوض (حسب ما انت عامل ) وفي الحاله ديه انا اقدر احرك الجسم لقدام مع كل خطوه رجل
    لكن في الحاله بتاعتك انت عامل اصلا حركه loop play يعني بيتحرك في مكانه لذلك انت هتحتاج تربط ال dummy بتاع الجسم كلهم(بتوع الدراع والرجل والحوض ) لاي شكل انت عامله star مثلا بحيث انك تقدر تحرك الجسم كله في اتجاه افقي وتوفق ده مغ حركه الloop اللي انت عاملها!

Registered User
    المنطقة
    السعودية
    ردود
    1,918
    اها فهمت الآن
    سأحاول التطبيق ثم سأرفق الفديو لتعاينه اتفقنا

انا تحت امرك وادي عنوان البريد الاليكتروني
    ahmed_shalaby2001eg@yahoo.com
    يارب اكون قدرت افيدك

عضو نشيط
    صور رمزية محمد حسين
    المنطقة
    مصر
    ردود
    366

غالي والطب رخيص

أخي العزيز راجع موقع فيدني وأفيدك قسم المواضيع الخاصة>>>>دروس الشخصيات>>>تحريك الشخصيات بالعظام
    كما في توقيعي
    http://www.3dmaxbox.com/n/index.php
    وأتمنى لك التوفيق
    مع تحياتى محمد حسين المازن

Registered User
    المنطقة
    السعودية
    ردود
    1,918
    شكراً اخي العزيز محمد حسين واحمد سحال
    بصراحة انا طبقت العظام من درس الأخ sub devil وصراحة استفدت حيث تعلمت ماهو الـdummy وكيف نحرك الجسم شامل من position إلى position ولي فقط التحريك في مكان واحد
    شكرا لكم اخواني وجميع من شارك وحاول مساعدتي
    وشكر خاص للأخ سب ديفل
    ---------
    تنبيه اخي محمد حسين موقع فيدني وافيدك ملف الماكس الخاص بالعظام لايتحرك

Registered User
    المنطقة
    السعودية
    ردود
    1,918
    أقصد ان الملف معطوب

Registered User
    صور رمزية المايسترو
    المنطقة
    المنصورة/مصر
    ردود
    897
    يصعب شرح الانميشن اونلاين

يمكنك الرجوع لهلب الماكس

Registered User
    المنطقة
    السعودية
    ردود
    1,918
    الحمد لله انشئت الهيكل وفهمت كل مايتعلق بربط العظام
    ولكن كيف أقوم بالحركة الواقعية لابد ان يكون نالك اسلوب للمشي اركض اللكم الركل كل شي الفز السباحة اريد معلومات عن طريقة الحركة

Bookmarks

قوانين الموضوعات

• لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل