Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

سؤال عن الحركة :::موضح بالصور سهل فهمه ::: الرجاء الدخول لخبراء الأنيميشن فقط

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• سؤال عن الحركة :::موضح بالصور سهل فهمه ::: الرجاء الدخول لخبراء الأنيميشن فقط

كيف انقل الجسم بعد عمل الحركة من النقطة أ إلى النقطة ب اتمنى منكم التوضيح أحبتي

الهذه الدرجة لا احد يعرف الجواب

أنت تؤمر يا محمد

سهل جدا الامر معتمد علي الcontrolers اللي انت عاملها للrig بتاعك بمعني انك زي ما عملت dummies تحرك بيها الرجلين مثلا لازم تعمل برضه حاجات تحرك بيها الجسم كله من المركز عند منطقه الحوضcom=center of mass اي مركز ثقل الجسم وده بيحرك الجسم مع ثبات الاقدام في الارض(لو تسلسل الروابط سليم ) وتعمل برضه حاجه تتحكم في وضع الجسم ككل بغض النظر عن ثبات الاقدام او حركتها الموضوع سهل جدا ولو عايز توضيح اكتر انا تحت امرك
        Rigging reel 2012

character Tools reel 2012

مش فاهم اي حاجة
          كارته قديمه

فى الحركه بركه

سهل جدا الامر معتمد علي الcontrolers اللي انت عاملها للrig بتاعك بمعني انك زي ما عملت dummies تحرك بيها الرجلين مثلا لازم تعمل برضه حاجات تحرك بيها الجسم كله من المركز عند منطقه الحوضcom=center of mass اي مركز ثقل الجسم وده بيحرك الجسم مع ثبات الاقدام في الارض(لو تسلسل الروابط سليم ) وتعمل برضه حاجه تتحكم في وضع الجسم ككل بغض النظر عن ثبات الاقدام او حركتها الموضوع سهل جدا ولو عايز توضيح اكتر انا تحت امرك
              شكراً ولكن لم افهم قصدك انا فهمت انك هناك مركز لتحريك الجسم ولكن لو تتفضل علي بشرح بسيط
              لو سمحت

بص يا سيدي انت مش عشان تحرك القدم مثلا لازم تعمل link بالdummy؟ ده اسمه controler (ال dummy يعني) بمعني ان انا بتحكم في حركه الbones بتاع الكاركتر عن طريقالdummies ديه
                لذلك احنا بنربط اخر bone في العمود الفقري او في الbone بتاع الحوض (حسب ما انت عامل ) وفي الحاله ديه انا اقدر احرك الجسم لقدام مع كل خطوه رجل
                لكن في الحاله بتاعتك انت عامل اصلا حركه loop play يعني بيتحرك في مكانه لذلك انت هتحتاج تربط ال dummy بتاع الجسم كلهم(بتوع الدراع والرجل والحوض ) لاي شكل انت عامله star مثلا بحيث انك تقدر تحرك الجسم كله في اتجاه افقي وتوفق ده مغ حركه الloop اللي انت عاملها!
                Rigging reel 2012

اها فهمت الآن
                  سأحاول التطبيق ثم سأرفق الفديو لتعاينه اتفقنا

انا تحت امرك وادي عنوان البريد الاليكتروني
                    ahmed_shalaby2001eg@yahoo.com
                    يارب اكون قدرت افيدك
                    Rigging reel 2012

غالي والطب رخيص

أخي العزيز راجع موقع فيدني وأفيدك قسم المواضيع الخاصة>>>>دروس الشخصيات>>>تحريك الشخصيات بالعظام
                      كما في توقيعي
                      http://www.3dmaxbox.com/n/index.php
                      وأتمنى لك التوفيق
                      مع تحياتى محمد حسين المازن

شكراً اخي العزيز محمد حسين واحمد سحال
                        بصراحة انا طبقت العظام من درس الأخ sub devil وصراحة استفدت حيث تعلمت ماهو الـdummy وكيف نحرك الجسم شامل من position إلى position ولي فقط التحريك في مكان واحد
                        شكرا لكم اخواني وجميع من شارك وحاول مساعدتي
                        وشكر خاص للأخ سب ديفل
                        ---------
                        تنبيه اخي محمد حسين موقع فيدني وافيدك ملف الماكس الخاص بالعظام لايتحرك

أقصد ان الملف معطوب

يصعب شرح الانميشن اونلاين

يمكنك الرجوع لهلب الماكس

الحمد لله انشئت الهيكل وفهمت كل مايتعلق بربط العظام
                              ولكن كيف أقوم بالحركة الواقعية لابد ان يكون نالك اسلوب للمشي اركض اللكم الركل كل شي الفز السباحة اريد معلومات عن طريقة الحركة

يعمل...
                              X