Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

آراء الماكس ومايا

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• آراء الماكس ومايا

كثرت الأسئلة حول البرنامجين
    أيهما أفضل وأيهما أقوى
    ونريد هنا أن يبين كل واحد منا مميزات البرنامج أو عيوبه
    فاللي يذكر مثلا مميزات الماكس لا بد أن يذكر النقيض في المايا
    وهكذا ونرجوا من الجميع أن يوفقوا في ذلك
    وحتى أن الجديد في عالم الثلاثي الأبعاد يحتار في البداية ؟
    هل يبدأ بالماكس أم بالمايا
    وشكرا
    ----
    يا قارئ خطي لا تبكي على موتي ... فاليوم أنا معك وغداً في التراب أنت معي
    maxcona4@gmail.com

يعني بأسلوب أوضح
    مجرد مقارنة
    بين الماكس والمايا
    ----
    maxcona4@gmail.com

أخي الكريم ... كثرت المواضيع عن هذه المقارنات التي تنتهي بالنهاية لزعل الأعضاء بين بعضهم و شد كل عضو الحبل في صالحه ... صدقني لا جدوى من هذا ... ولن تستفيد الآ الماكس يفعل ذلك أرني المايا !! المايا يفعل هذا هل تستطيع عمله بالماكس !!!! لا فائدة لأن هذا ما سيحصل

آمن بالبرنامج الذي تتعامل معه و ستصنع الأعاجيب
      أتمنى لك التوفيق

محمدٌ بشٌر و ليس كالبشر ....... بل هو ياقوتة و الناسُ كالحجر
      .................... صلى الله عليه و سلم ....................

مين فيهم؟؟؟!!!

maya x معه حق..فعلآ مش مهم البرنامج ..المهم اللى بيشتغل على البرنامج...وعلى فكرة اتعملت افلام رهيبة بمايا وبرضه افلام بماكس...يعني باختصار الموضوع مش موضوع فريق بنشجعه....بس فيه نقطة بسيطة...المايا اقوى في الحركة و نقاوة حواف المجسمات..ويتميز بميزات إخرى اقوى من ماكس..لكن يعيبه واجهته الصعبة نوعآ..اما الماكس واجهته سهلة وفي النهاية الكلام يطول عنهما ..شوف السهل واتعلمه..المهم نتعلم.
        مع تحياتى محمد حسين المازن

اصلا لم تعد تفرق ماكس مايا الي شغال كان فنان او ميعرفش يمسك القلم مفيش امل

مفيش امل في ناس عايزة تتعلم ببلاش
          وعايزة تعتبر الجرافكس متعة او هواية ومش عمل
          وعايزين يعملوا افلام زي الغرب والواحد فيهم متعبش زيهم
          حتقولوا جامعات !
          ابدا الجامعات ميزة ولكنها ليست الاساس
          لو مستعد تسهر الليالي وتتعب يبقى في امل
          اما انك عايز حتى متتعبش خيالك الكريم فلا امل

الكلام ليس موجه لاحد وانما للعامة ......... وكفايه بقى شعارات بطاله وشعارات لا تعملون بها !!

دي نصيحتي ابداء بأي برنامج اعرف الاساسيات وشوف نفسك وبعدين جرب كل فترة برنامج على اساس ان يكون عندك معرفة بسيطه فيه ( لانك في ساحة العمل لا تعرف ماذا سيطلب منك )
          لو احترت في الاول بين البرامج كل برنامج يمكن ياخذ 3 اشهر بعد تعلم الاساسيات ( لن تستطيع التنقل دون معرفه ابسط الاساسيات على الاقل )
          اما لو تعلمت الاساسيات وبدئت تعرفها وتعرف الادوات بشكل جيد
          ساعتها كل برنامج مش حياخذ منك اسبوع - ان شاء الله - علشان تعرف اصله من فصله

هذه نصيحتي ابداء بأي شيء ثم ساعتها تبقى تحتار
          وكما يقولون لو الانجليزي لديك سيء يبقى من الاصل مفيش اختيارات
          ساعتها يبقى ماكس
          لو الانجليزي تمام ساعتها فممكن ازيد حيرتك كمان وكمان واقلك
          في
          XSI و Light Wave برامج ممتازة

والسلام ختام
          الله اكبر
          الله المستعان

الموضوع ده فعلاً اتفتح كتير جداً كمان هنا في المنابر وفي منتديات تانية كمان ووصلت لنفس النتيجة اللي قال عليها الزملاء...

والقصة مش في انجليزي ولا عربي... مثلاً انت بتقول واجهة مايا صعبة لكن أنا شايف - وده سبب دخولي عالم الثلاثي الأبعاد أصلاً - إن المايا أسهل وفصل الأدوات وتجميع خصائصها في مكان واحد وكذلك خصائص العناصر في مكان واحد أيضاً. وإمكانية التحكم في العناصر من أكثر من مكان واحد سبب السهولة اللي بقولك عليها. في حين إن ماكس ماستريحتش معاه. القصة في اللي بشتغل مش البرنامج. ودليل على كدة شغل اليستريتور الذي ضاهى عمل مايا وماكس وغيرهم رغم إنه ثنائي أبعاد مش ثلاثي أصلاًز وياما شفنا شغل فوتوشوب وكانت في ناس بتلخبط وتفتكره مايا أو ماكس.
            لا يعلم الكثير من الفاشلين في الحياة كم كانوا قريبين من النجاح عندما استسلموا للفشل

يجماعة والله دى مسألة راحة نفسية للبرنامج شوف انت ترتاح لأى برنامج واشتغل عليه سواء مايا سواء ماكس سواء سينما فوردى او اى برنامج تانى هتطلع بيه نفس الشغل المهم البرنامج اللى ترتاحله انا شخصيا افضل الماكس بنسبة 1000000000% ولن اغيره ابدا لأنى مؤمن بهذا البرنامج وامكانياته وان شاء الله اقدر انتج بيه شغل كويس
              وبعدين فى مصر بالذات فرص العمل فى الماكس اقوى من المايا وده ليس كلامى بل كلام الشركات الموجودة فى الساحة
              ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
              Ahmed Abd Elnaby
              CG artist - compositor
              0162963777 2+

والله كما قال الإخوان
                ----
                maxcona4@gmail.com

يعمل...
                X