Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

ارجوكم الحقونى ضروى اةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةة

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

بسم الله الرحمن الرحيم
    ربنا ييسر
    والله المستعان
    Eslam Amin
    3D Generalist_Supervisor

نقطه أخرى اغضبتنى..
      مع انى مش مصرى بس احب المصريين..
      يا اخى المصريين اثبتوا انفسهم بكل بلد و لم يقل احد عنهم انهم بهايم كما ذكرت

لا داعى لتحقير شعب باكمله فى سبيل تعلم الماكس
      ادعمنا بتسجيلك
      WWW.NOISRAEL.COM

تريد فحص جهازك و تنظيفه من ملفات التجسس؟
      برامج و معلومات مجانيه
      http://www.kephyr.com/

بالظبط كده هي دي الردود المناسبه وهي اننا نحاول نعرفه البدايه .. مش عارف الاخ Gemologist واخد الموضوع بشكل مادي قوي ..
        بس ياريت بتدي كل ذي حق حقه...يعني سؤال: كل اللي عندك من اول الويندوز لغايه الافلام واصغر لعبه لعبتها ... دافع ثمنها ؟!
        مش برضه اصحابها المفروض يخدوا ثمن جهدهم وشغلهم.....ولا ايه
        انا مش بطلب انك تقوله على خبره السنين وخلاصه مجهودك في كام سطر وخلاص...لاء لأن ده اللي فعلا لازمله مقابل
        لكن في نفس الوقت مفيش مانع نقول البدايه وشويه اساسيات وندله على الطريق .

وعلى فكره الموقع ده بيأيد كلامي وبيدي دروس (مجاني) في الماكس واكثر فعاليه من هنا انا فعلا بدأت اقلل الدخول هنا لان المنتدى بدا يتطرق لمواضيع جانبيه لاطائل منها ((للاسف)) وبدون وجود اي افاده حقيقيه

يا اخ ممكن جرب اللينك ده وممكن تكون بدايتك معاهم وادخل على قسم الجرافيك هتلاقي شروح كتيره مثبته غير المواضيع ... والاهم كله بيقول مواضيع مفيده ومش محتاجين مقابل
        http://absba.org/vb/index.php
        انا اللي بالامر المحال اغتوى
        شفت القمر نطيت لفوق في الهوا
        طولته ماطولتوش ايه انا يهمني
        وليه ... ما دام بالنشوه قلبي ارتوى .. عجبي!!

المشاركة الأصلية بواسطة ahmad_yehi
          بالظبط كده هي دي الردود المناسبه وهي اننا نحاول نعرفه البدايه .. مش عارف الاخ Gemologist واخد الموضوع بشكل مادي قوي ..
          هل سمعت عن واحد نام وفي نومه رأى أن هناك أستاذ يقوم بتدريسه المايا حتى إذا إستيقظ هذا النائم وجد نفسه خبير مايا .
          هل سمعت عن جمعيات خيرية تقوم بتدريس المايا لكل واحد بالمجان .

إذاً الشخص الذي ليس عنده فلوس أو عنده فلوس ولكنه بخيل , كيف سيتعلم المايا .
          The Unknown Person

انا مش بخيل يا حبيبى انتة وهو كل الحكاية ان الوحد لسة طالب ثانوى ومش معة فلوس بس هى دى كل الحكاية اية كل واحد شايف نفسة كدة فكر نفسك يا اخوى انتة وهو بيل جيتس فى دا من كلامك محسسنى ان انتة العالم بيل جيتس

السلام عليكم .... بدون نقاشات حادة .... كمجرب و مبتدأ بالمايا .. أنصحك اولا تقرأ الhelp و طبعا القاموس جنبك مش تترجم كل الكتاب طبعا الكلمة الي صعبه شويه تترجمها و مع تكرار الكلمة بتفهم في الفصول الثانية و الله عن خبرة
              و تحاول تعيد التطبيق أكثر من مرة و تفهم و ظيفة كل أمر و تطبيق أي درس تشوفه بالنت الي ببلاش و الله أشتريت كتاب للمايا لكنني استفدت من الhelp أكثر لأنه به كل شيء بس عليك تصبر و يأخذ وقت طبعا ... و بعدين ما تدفعش في أي شيء ممكن تحصل عليه من النت شريت كتاب و شفت اللنك بالنت موجود ... عرفت ان الواحد يدرس البدايات من help و بعدين من الدروس بالنت و بعدين هو يحوش شوية شوية لحد يجي وقت الكتاب الي يشتريه و السي دي
              ان شاء الله يفيدك كلامي يا أخ ممكن
              اللهم اني أسألك الفردوس الأعلى

لا اله الا الله....ياخوانا براحه احنا برضه في منتدى عام
                على العموم اهو كل واحد قال اللي في نفسه وفي ناس اشتركت...يعني ياريت ناخد الامور ببساطه شويه( محلوله باذن الله)
                ووحدوا الله
                انا اللي بالامر المحال اغتوى
                شفت القمر نطيت لفوق في الهوا
                طولته ماطولتوش ايه انا يهمني
                وليه ... ما دام بالنشوه قلبي ارتوى .. عجبي!!

لا إله إلا الله محمد رسول الله
                  اللهم اني أسألك الفردوس الأعلى

لا إله إلا الله .

أنا لم أكن أقصد كاتب الموضوع وإنما كنت أتكلم بشكل عام .
                    وصدقوني كلامي منطقي جدا عندما تساءلت وقلت ( هل سمعت عن واحد نام وفي نومه رأى أن هناك أستاذ يقوم بتدريسه المايا حتى إذا إستيقظ هذا النائم وجد نفسه خبير مايا ) .
                    وحتى عندما قلت ( هل سمعت عن جمعيات خيرية تقوم بتدريس المايا لكل واحد بالمجان ).
                    هذا الموضوع أنا رأيته في فلم من أفلام الكاراتيه حيث واحد عندما ينام يأتي له بروس لي ويقوم بتعليمه الكاراتيه وبعد ذلك أصبح هذا النائم خبير كاراتيه .
                    The Unknown Person

Your Way To The Glory Start of a step

first of all, I would love to help you some how
                      But i am gona give you a hint.. and a small advice

1) `You should know what is the defrint between the Graphix Work and Graphix Business

2) 3D Studio Max Technique is not like maya some how.
                      3) Do you Know any thing about searching in The Internet.
                      4) read ,read, read that is my advice

You Should Buy "Compleet Referance Maya6"

5) Chose what do you like to study: Maya or 3D Max or You must study English.

أولاً وقبل كل شيئ أتمني من كل قلبي أن أساعدك والآخرين كذلك.
                      ولكنني سأسدي إليك شئين وبعض النصح.

?) يجب أن تدرك الفرق بين أن تعمل على الرسومات الرقمية والعمل في هذا المجال.
                      ?) تقنية 3D Max تختلف نوعاً ما عن تقنية الـ Maya.
                      ?) هل انت مدرك وعارف بكيفية البحث على الإنترنت أم لا؟؟!
                      ?) إقرأ، إقرأ، إقرأ .... تلك هي النصيحة

عليك شراء كتاب "Compleet Referance Maya6"

?) يجب أن تختار أولاً ما إذا كنت تود العمل في بيئة 3D Studio Max أم Maya 6، كما ويجب عليك تعلم كتابة العربي جيداً أسمها الزكاة وليست الذكاة لأن التذكية هي الذبح. تعلم اللغة الإنجليزية عن طرق قرائتك لهذا الكتاب الذي قمت باختياره لك.

أشكر الجميع لإتاحة هذه الفرصة لأسدي النصح لهذا الشاب الطيب.
                      أخوكم عبدالمنعم السعيد
                      مخرج فني مبدع (دعاية وإعلان)
                      راسلوني على إيميلي:

Always Simplicity is the Beauty

بسم الله الرحمن الرحيم
                        يا جماعه بالراحه معروف أن مفييش حد بيوصل لدرجه معيينه من العلم بالساهل
                        انا واحد من الناس كنت بفكر وانا صغيير انى لازم أعمل موفى هتعلم برنامج جرافيك أيا كان وقبل ما انام
                        أقول الجهاز أعملى فيلم عقبال ما أصحى من النوم ألاقى الفيلم على شريط فيديو وطبعا الجهاز هيقولى ليه
                        أقوله علشان انا عايز كدا
                        لحد اما كانت الصدمه وانا صغيير بردك لقييت أن مفييش حاجه بتتعمل علشان سواد العيون الموضوع كله شغل وتعب على الأخر يعنى الواحد دماغه ورمت عقبال ما عرف شوية حاجات بغض النظر عن خبرتى الكليه فى اييه
                        على العموم يا جماعه اللى عاوز يتعلم مش هيدور على حد يتبناه ويعلمه لا اللى عايز يتعلم يتعب ويطلع عيينه
                        على النت وفى الكتب بالليل والنهار الى أن يصل الى الدرجه اللى هوه عايزها وفى خلال ذلك هيلاقى حد يشجعه لأنه
                        هيكون بيجتهد ولكلك مجتهد نصييب
                        وصدقنى يا عبد الحميد يا بنى حاول تطلع السلم درجه درجه
                        متضايقش أوى علشان كل الناس بتقولك إبدأ ببرنامج ثنائي الأبعاد الأول لأن دا الصح ومعظم الناس اللى هنا عامليين كدا
                        أه وصدقنى فى حاجه أخييره
                        صبر جميل
                        الله المستعان
                        Eslam Amin
                        3D Generalist_Supervisor

احببت ان اشارك معكم في هذا الموضوع
                          الاخ العزيز ممكن
                          في البداية عرفتنا بنفسك لانك عضو جديد دي ماشي تمام
                          بعد كده بدات تغلط في المصريين ده بقة مش تمام
                          كيف تريد ان يعلمك احد وانت تقول عليه بهيم

عموما ما علينا من النقاش في هذا الموضوع الان
                          اذا اردت ان تتعلم الشئ فلم تجد من يعلمك لان العلم لا يسقى فاذا اردت ان يعلمك احد فما بعد ذلك عندما تريد ان تعمل تصميم فتبحث عن اي شخص ليعملك التصميم .

فحاول ان تعلم نفسك بنفسك وتبحث وتتعب وتسهر الليالي امام المواقع والكتب والمنتديات
                          واذا وقفت معاك اي شئ فاسال في المنتدى سيجاوبوك كما افعل انا وكمل طريقك في التعلم والاحتراف

ويجب ان تسال نفسك سؤال ؟!
                          لماذا تريد ان تتعلم الثري دي ؟

عموما اول شئ حدد البرنامج الذي تريد العمل عليه هل هوماكس او مايا وبعد ذلك ابدا رحلة التعلم انا عن نفسي انصحك بالماكس فما اكتر دروسه الموجودة على النت سواء باللغة لعربية او الانجليزية

فلما لا تفكر ان تقوم بتحميل كتاب الاخ احمد مراد وتقراه وتتعلم منه
                          ولازم لا تحاول تطبيق الدروس
                          ولماذا لا تحاول تحميل الكتب وترى الكتاب الذي يناسبك وتبدا التعلم منه
                          لماذا لا تفتح هيلب البرنامج وتبدا قرائتها

عموما اذا اردت ان تتعلم ثري دي ماكس بسرعة عن طريق الامثلة التفصيلية كما يحب الكثير منا فادخل على موقع الاخ سدير وابدا بقراءة المشاريع بداية من المشروع الاول وحاول التطبيق واذا وقفت امامك اي مشكلة اساله فيها او ضيفها في المنتدى
                          فمن السهل ان تجد الكثير يساعدوك في حل المشكلة ولكن من الصعب ان تجد احد يعلمك البرنامج كاملا بالتفصيل .
                          وابدا ياخي وحاول قراءة الكتب الانجليزية فانت عندك 17 سنة يعني اخدت في مصر 8 سنوات تتعلم اللغة الانجليزية في المدرسة فلا اظن انه من الصعب بعد هذه ال 8 سنوات ان تستطيع ان تعرف تترجم وتقرا كتاب كامل .
                          وابدا في الطريق يااخي وربنا معاك
                          سلامي لك
                          ومتبقاش تغلط في المصريين تاني عشان مزعلش منك
                          Web Designer and Programer

PHP-MYSQL-CSS-JAVA-FLASH-PhotoShop
                          And Professional
                          In All Web Design Techniques

اني صحيح اشوف افلام مصريه بس مو يعني اني 100% افتهم مصري لانه الصراحه حجيكم بعد ما كمت افتهم منه و لا طكه و اذا تحب الواحد يحجي بلغته العربيه ماكو مانع و لو اشك انه الغالبيه راح تفتهم اللي اكوله ، و من الافضل لاخوننا المصريين التعلم بالكتابه بالفصحى قبل تعلم الانكليزيه و هي نقطه فاتت اخونا جيمولوجست و نصيحه ماكو واحد يتعلم المايا بلووووووووووش. تريد تتعلم اتعلم تدفع ، يعني الانترنت تكدر تدفع بس حتى تتعلم ماحد يريد يدفع، هسه على الاقل فلوس ال سي دي نفسه وليس 70 او 100$ دولار ثمن الاصلي. و صدكوني لو ينزله من الانترنت و يتبهذل بيه و يجي واحد يريده على الحاضر و بعدين يكول الغرب احسن و العرب بهايم و من هاللغوه ،محد راح يوصل لنتيجه ، اللي يريد بلوشي يبلش بالاون لاين هيلب و يكعد يقره بيه هوايه احسن و اسرع و يعتبر مرجع لعديدي من الاشياء الى ان الله يسهلها عليه و يتمكن من الحصول على كتاب او قرص تعليمي بمرور الوقت كما نصح الاخ creation. واللي ما يريد يتعلم انكليزي اما يدخل دوره و يتعلم او يشفت على الثري دي ماكس لانه معورب و عليه طن مواد تعليميه بالعربي.

chocobo2k
                              أنا قلت أكثر من مرة في مواضيع أخرى أن نكتب باللغة الفصحى حتى الكل يفهم , ليس من المعقول كل واحد يكتب بلهجته لإنه ستكون مشكلة لبعض الأعضاء في فهم بعض الكلمات .ولكن من يستجيب .
                              The Unknown Person

خي جيمو انا دوما اكتب بالفصحى ولكن كتبت بلهجتي حتى يفهم القصد من يكتب اللهجه المصريه و كلامك مضبوط ونتمنى ان نلقى استجابه

يعمل...
                                X