موضوع: عودة إلى موضوع تصميم هليكوبتر .

ردود: 9 | زيارات: 3021
  1. #1
    عضو متميز
    تاريخ التسجيل
    Aug 2003
    المنطقة
    المنصورة - مصر
    العمر
    30
    ردود
    1,983

    عودة إلى موضوع تصميم هليكوبتر .

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .
    لقد نويت جديا البدء في تصنيع هليكوبتر لا سلكية يتم التحكم فيها عن طريق الكمبيوتر على فترة زمنية طويلة إن شاء الله .
    سأبدأ اولا بتعلم قوانين ميكانيكا الهليكوبتر . وفكرة عملها .
    ثم ميكانيكا التروس .. حتى اتمكن من تصميم مناسب للطائرة .
    ثم بعد ذلك بمشيئة الله .. سأنتقل لموضوع الشريحة الإلكترونية .وهذا هو دوري الأساسي في الموضوع ده ..
    يا ريت لو حد دارس هندسة ميكانيكية وحب يساعد يكون مشكور جدا ..

    هذا هو جدول العمل إن شاء الله ..
    أسبوعين لحين هضم الفكرة .. وبحث على النت على الطرق المناسبة و جمع معلومات عن الهليكوبتر ..

    بعد ذلك امامي شهرين في محاولة معرفة الميكانيكا الخاصة بالطائرة .. الشهرين بما فيهم امتحاناتي ..

    ثم بعد ذلك تصميم الطائرة على ورق .. او باستخدام اي برنامج خاص بالتمصميم ..

    لحين الوصول إلى هذه النقطة سيتم عمل جدول زمني آخر إن شاء الله ..

    ياريت لو حد عنده فكرة أو ملاحظات ((( بناءة ))) يتفضل بقولها ..

    شكرا .. وربنا يوفق الجميع .
    اذكر الله
    my page


  2. #2
    ضياء الدين
    صور رمزية diaaking
    تاريخ التسجيل
    May 2004
    المنطقة
    مصر
    العمر
    30
    ردود
    3,679
    فكرة جميلة بس صعبة جدا علي ارض الواقع..
    الحياة ألم يخفيه أمل
    أمل يحققه عمل
    وعمل ينهيه أجل
    ثم يجزى كل امرئ بما فعل

  3. #3
    عضو متميز
    تاريخ التسجيل
    Aug 2003
    ردود
    1,317
    انا عندي خبرة متواضعة في تصنيع الطائرات الصغيرة العاديه بمحرك واحد او اثنين وليس الهيلو كوبتر ممكن ان تفيدك
    الهليوكوبتر اصعب بكثيييييييييييييير للتوازن وتحتاج محرك خرافي اما الطائرات العاديه فوظيفة المحرك تسريع الطياره والايرو دايناميك يقوم بالباقي

    ستستخدم نوع من الخشب غالي الثمن يسمى خشب البلسا وزنه خفيف جدا اخف حتى من الفلين وبعض الزان لمنطقة المحرك

    المحرك المتاح لهذا النوع يعمل بالايثانول وزيت الخروع ثمنه مستعمل من حوالي 5 سنين 400 جنيه في مصر.
    اما التحكم الاسلكي فلا اعلم عنه شيئا غير انه غالي جدا

  4. #4
    عضو متميز
    تاريخ التسجيل
    Aug 2003
    المنطقة
    المنصورة - مصر
    العمر
    30
    ردود
    1,983
    شكرا يا أخ diaaking على الرد .
    أهلا وليد باشا ..
    إيه أخبارك .
    أولا اشكرك جدا على المعلومات الجميلة دي ..
    طاب إيه رأيك يا اخ وليد لو انا عايز اعمل طائرة هليكوبتر تطير بالكهرباء ؟ يعني انا بفكر اعمل المحرك كهربائي مش ميكانيكي .. ؟؟
    مع العلم إن كل الدوائر الإلكترونية اللازمة وبرمجتها انا مكلف بعمله ..
    شكرا .وربنا يكرمك على المعلومات المفيدة دي
    اذكر الله
    my page

  5. #5
    عضو متميز
    تاريخ التسجيل
    Aug 2003
    ردود
    1,317
    المشكله في محرك الطائرة عموما قوته بالنسبه لوزنه حيث ان وزن المحرك يدخل عاملا مهما جدا لا يقل اهمية عن ادائه مثلا المحرك الذي ذكرته انا وزنه حوالي 100-150 جرام ويلف 3500 لفة بالدقيقه قدرته حوال نصف حصان
    او حصان الا ربع لا اعتقد انه يوجد محرك كهربائي كذلك بجانب عيبه الرئيسي وان البطاريات كلها للاسف ثقيله جدا لو افترضنا ان المحرك خفيف.
    انصحك بعمل طائرة شراعية بمحرك احسن لو ذهبت الى هندسة صيران القاهرة ستجد مجموعة من الطلبه عاملينها وستجد ايطا طيارة هيلوكوبتر براكب تدار بمحرك فولكس فاجن عمل طلبه بالتعاون مع الهيئة العربيه للتصنيع.

    ساكمل لاحقا

  6. #6
    عضو متميز
    تاريخ التسجيل
    Aug 2003
    المنطقة
    المنصورة - مصر
    العمر
    30
    ردود
    1,983
    متشكر جدا يا وليد على المعلومات الجميلة دي ..
    انت إيه تخصصك يا وليد ؟؟ بعد إذنك يعني ..
    ـــــــــــــــــــ
    يبدو إن العملية هتتعقد أكتر ..
    أنا اظن إن فيه مواتير شديدة بتشتغل بالكهربا .. قدرتها عالية .. ولو استخدمنا فكرة العجلة متعددة السرعات .. يمكن التحكم في عزم المروحة بحيث تبدأ بسرعة بسيطة وعزم كبير .. ثم تزداد السرعة ويقل العزم تدريجيا حتى يصل إلى سرعة معينة .. عندها مش هنحتاج إلا عزم بسيط جدا فقط للوصول للسرعة النهائية المطلوبة .
    هناك بطاريات في السوق خفيفة جدا وبتعمل 11 فولت .. بس سعرها غالي شوية .. في حدود 300 - 400 جنيه ..

    ارجو لو مفهمتش فكرة التدرج في السرعة تقولي علشان اوضحها اكتر ..
    ربنا يوفقك .
    اذكر الله
    my page

  7. #7
    عضو متميز
    تاريخ التسجيل
    Aug 2003
    ردود
    1,317
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    انا تخصصي دا قصه جامده جدا انا حاليا مهندس مدني
    انا ياسيدي خلصت اعداي هندسة المنيا وقدمت اوراقي في اربع كليات
    اتصالات حلوان وطيران القاهرة وميكانيكا المنيا ومدني الفيوم ( كان اخلاء الطرف ببلاش ساعتها )

    دخلت طيران القاهرة لمدة نصف ترم وبعدها حولت هندسة الفيوم لعدة اسباب اهمها ظروفه الصعبه في العمل والهروب من زحام العاصمه ورسيت على مدني لسهولته النسبيه وقربه من منزلي ومن صديقي الوحيد جهاز الكمبيوتر P1 133 Mhz رحمة الله عليه فهو يرقد الان في احد مراكز الطباعة الورقه بجنيه
    والحمد لله اتضح لي ان جميع التخصصات الهندسية تصب في اناء واحد .

    اما الطيران اهواه منذ الصغر شجعني على ذلك شخص يدعى علي جمال كان مؤسس نادي للطيران في احد المدارس العسكرية في قاعدة الملك خالد الجويه جنوب السعوديه التي كان والدي وكيلها وكان مجنونا بالطيران وزرع هذا الجنون عندي واهوى الميكانيكا ايضا .

    اما مشروع الطياره فكنت مهوس به ولم يشا الله ان يتم ولكن خرجت به من تجارب جامده جدا ومعلومات غزيرة. وربما اتجهت للثري دي لان تحقيق الاحلام اسهل بكثير من الواقع ولكنه طلع اصعب بس لذيذ

    اما موضوع العزووم عايززين نصل لمعلومه ان
    الطاقه = السرعة × العزم
    الطاقه ثابته لا تتغير

    النظرية التي تقول عليها صحيحه وهي المستخدمه في السيارات ولكنها لاتستخدم في الطائرات لان الطائرة فيها المروحة واحده مغمورة في مائع واحد هو الهواء فحالات التشغيل هنا واحده

    فالمحرك مهما حولنا العزوم تبقى طاقته الضعيفه هي العائق امام الطيران

    خذ نصيحتي وابتعد عن الهيلوكوبتر لانها اصعب اضعاف واضعاف الطائرة الشراعية ان تتكلم عن مروحة وتوازن حيث انه من المعلوم ان المروحة الجانبيه تقاوم رد فعل المروحة الكبيرة كلام جميل ولكن كيف سنحسب عدد لفاتها وقوتها التي تتغير مع المروحة الكبيرة فهما مربوطان بنظام معقد وكذلك التوجيه الم تفكر عن كيفية توجيهها؟ ساترك لك تخمين كيف توجه الهليوكوبتر وساشرحه في اجابتي القدامه ان شاء الله

    انصحك بالطيران الشرعي اقربهم للعمل واوفر في الامكانات والمعلومات المطلوبه بسيطه الى حد ما
    يوجد انواع تجرها سيارة جيب وعندما ترتفع تفلت كبلها وتنزلق شراعيا انما الهليوكوبتر لو المحرك خسع تبقى كارثة حقيقيه. انصحك بالقرائة الغزيرة فهي ماسيبقى لك في هذا الموضوع سواء نجحت ام فشلت التجربه.

    نلتقي بعد الفاصل

  8. #8
    عضو نشيط
    صور رمزية Gh99X
    تاريخ التسجيل
    Nov 2004
    المنطقة
    موطني موطن المجد
    ردود
    787
    انا أتذكر طرح هذا الموضوع من زمان في المنابر وصارة قصة لو تروح للرابط الأصلي حتلقى كم شىء يساعدك
    تصاميم
    A H M E D
    .............................
    أحمد
    Designs

  9. #9
    عضو متميز
    تاريخ التسجيل
    Aug 2003
    المنطقة
    المنصورة - مصر
    العمر
    30
    ردود
    1,983
    اهلا وليد باشا ..
    كلامك جميل جدا .. وعجبني ..
    انا عندي طريقتين لتوجيهها ..
    الطريقة الأولى . عن طريق تسريع وإبطاء المروحة الخلفية .. فهي يمكنها ان تتحكم في اتجاه الدوران .. اكيد انت متخيلها ..
    الطريقة الثانية عن طريق ثني المحرك الكبير .. المروحة الكبيرة .. تميل لليمين قليلا .. فتصبح محصلة القوى في اتجاه اليمين .. المركبة الرأسية هتلغيها قوة الوزن .. ومش هيبقى ادامها إلا المركبة الأفقية .. هتتجه في الاتجاه الأفقي ..
    دا حسب التخيل مش الدراسة .
    يبقى احسن لو انت قلت ...

    طاب اوك . انا ممكن احول لتصميم طائرة شراعية .. نموذج صغير ..
    ولو إني كان نفسي ادخل في التعقيدات الإلكترونية في الهليكوبتر .. والمعادلات والتوافق وغيره ..

    ..............
    يبقى الموضوع هيتغير بسبب استحالة عمل طائرة هليكوبتر كهربائية بالإمكانيات الحالية ..
    خليها تبقى طائرة شراعية ..

    بس اظن إن الطائرة الشراعية محتاجة مساحة واسعة علشان ترتفع .. او محتاجة إنها تقذف من مكان عالي .. ؟
    ربنا يوفقك ..


    أهلا يا اخ CH99x
    شكرا على الرد . انا شفت الموضوع ده زمان وشفته الوقتي .. و عرفت اللي فيه.. متشكر جدا .
    ربنا يوفقك .
    اذكر الله
    my page

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل