Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

سؤال لاصحاب الخبرات الطويله...

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• سؤال لاصحاب الخبرات الطويله...

في سؤال محيرني من فتره طويله اتمنى تجاوبوني عليه

وهو : ماهو طريق متعلم المايا ؟ بمعنى ايه المراحل التى يجب ان يمر بها المبتدىء حتى يصل لمرحله قريبه من الاحتراف...؟

بادىء ذي بدء في اساسيات كلنا نعلمها زي البدايه مع الهيلب او الــ(maya personal learning) وعنصر الوقت ولكن سؤالي بالتحديد ايه اللي بعد كده...؟

طبعا هيكون عن طريق الاسطوانات التعليميه او الــ(ebooks) بس ايه بالتحديد وبأي تدرج حتى نصبح متخصصين موديلينج..او انيميشن..او...

انا حاولت ودخلت على موقع الجنومون بس الغريب انهم مش قايلين اصلا كل مجموعاتهم فانا لاقيت مثلا اسطوانات بالتورنت والايمولي منسوبه ليهم وفي الموقع مش جايبين عنهم سيره...!!؟

معلش انا اتكلمت كتير بس والله في في راسي اضعاف الاسئله دي....
    ومستني رايكم...
    انا اللي بالامر المحال اغتوى
    شفت القمر نطيت لفوق في الهوا
    طولته ماطولتوش ايه انا يهمني
    وليه ... ما دام بالنشوه قلبي ارتوى .. عجبي!!

اخي العزيز ahmad_yehi

طريق الاحتراف يحتاج الى عناء ومجهود طويل ولكن سنتبع كلمة " مشوار الالف ميل يبدا بخطوة"

فابدا فيه اولا وستجد نفسك بعد ذلك تخطو خطوات الاحتراف

عموما انا جديد جدا في الثري دي ودخلت هذا المجال من حوالي شهر تقريبا وبدات اعرف الكثير والم بشكل عام بالبرامج وما الخطوات التي ساخطوها لتعلمها وماشابه وبعد هذه الفترة وجدت طريقي في المايا
    وهو كتاب learning maya 5 fundamentals الذي اعطيتني اياه وهو يعلمك اساسيات البرنامج وبعد الانتهاء منه توجه الى كتاب inside maya 5 وهو من نفس الشركة المنتجة للكتاب السابق وهذا الكتاب يعتبر مرحلة الدخول للمايا وهو للذين تعلموا الاساسيات او بالاصح قراوا كتاب الفوندمنتلس والكتاب يتحدث عن عمل فيلم كامل وتحريكه الخ وبعد الانتهاء من هذين الكتابين ستجد نفسك تعرف الكثير من ادوات المايا والتعامل معه بل وصنع لقطة فيلمية الا تجد هذا هو طريق مناسب للدخول للمايا من اوسع ابوابه واذا تعديت هذه المرحلة ستكون تعديت اصعب مرحلة وبعد ذلك يمكنك التوجه الى كتب اخرى اكثر احترافية واسطوانات تعليمية اكثر احترافية مثل جنومون وما شابه لان هذه الاسطوانات لم تصنع للمبتداين بل هي للذين عدوا المرحلة الاولى الى البرنامج .
    وطبعا لا ننسى دور الهيلب فهي العامل الاساسي لمساعدتك واذا وقفت امامك اي شئ ارجع لها فهي مرجعك الشامل .
    اما عن اسطوانات جنومون فالصراحة لا اعرف عنها الكثير ولكني اراها اسطوانت عك لا تفيد المبتداين ولا ينصح لاتجاه المبتداين لها لانها ستقتلك وستعقدك في البرنامج انا ارى ان سيديهات DIGITAL-TUTORS افضل منها بكثر لانها اكثر قوة وهدوء في الشرح مع العلم انها اكثر تخصصية .

واتمنى ان يفتح هذا الموضوع للمناقشة اكبر لانه فعلا موضوع مهم للمبتداين للبرنامج الذين يعقدون منه قبل حتى ما يستخدموه

وياريت ياخي لو مفيش ازعاج تضع كلمات سر فك ضغط الكتب التي وضعتها في موضوع كتاب LEARNING MAYA 5 FUNDAMENTALS

سلام
    Web Designer and Programer

PHP-MYSQL-CSS-JAVA-FLASH-PhotoShop
    And Professional
    In All Web Design Techniques

أخي Toonboom
      هل إنتا شايف إن الكتب ده هاتوصلك للإحتراف
      أنا برضوه جديد في عالم الثري دي
      وانا من وجه نظري إن الدروس التوتوريل اللي علي النت أحسن بكتيير من الكتب انا عتقد ان الكتب ده تعرفك اساسيات البرنامج بس .
      وانا قررت أتعلم الماكس لان النت مليان دروس توتوريل في الماكس علي عكس المايا اللي ماتلقيش ليه دروس كفاية توصللك أن إنت تكون محترف
      وانا عارف طبعا إن المايا أجمد من الماكس.
      فيا ريت تقولنا ايه هي الحاجات اللي هاتوصللك إن إنتا تبقي محترف مثلا لو تعرف مواقع في دروس تعليمية جامدة. يعني زي ما قولت
      1- الكتب والهلب
      2- digital tutors
      3- Gnomon maya
      بس في مشكلة أن مافيش حد معاه مجموعة نومون كااملة وللا باردوه ديجيتل توترز
      بس علشان الواحد ما يقعدش يدرس في المايا مدة طويلة و بعدين يلا قي سيديهاية ناقصة في النومون فيبطل يدرس في المايا فلازم الواحد ياخد حذره من البداية.
      وانا نفسي اتجه الي المايا بس لاما يبقي معايه المجموعة كاملة
      واسف علي الاطالة

وده موقع جامد ftp
        بس المشكلة الاساسية إنه بطيء جدا يعني تقريبا الدونلود بتاعه 3 KB/s مع العلم ان انا عندي Dsl

وده الموقع

ftp://221.6.158.36/

Username: cadxware
        password: cadxware@hotmail.com

الدروس
        ALIAS.MAYA
        DV.GARAGE.MAYA.LAB
        AVID.ADVANCED.EDITING
        DIGITAL.TUTORS.
        GNOMON.ANALOG.TRAINING
        AVID.SOFTIMAGE.XSI.V4.2
        GENIUSDV.AVID.EXPRESS.DV
        STREET.PRODUCTIONS.COMBUSTION.V3.
        Kurv.Studios.Lightwave.
        Lynda.com.Power.Shortcuts.for.Adobe.Photoshop.CS
        THE.ANIMAL.MOTION
        Total.Training.Adobe
        VTC.Adobe
        MOVIE.FX.VOL.4

Source
        .Mixa.Image.Library
        Animation.Factory
        Archvision.RPC.Library
        BackArts
        Brand.X
        Corbis
        DAJ
        Datacraft
        DiAMAR
        Digitaljuice.Juicedrop
        Dosch.Design
        Eduart.Clipart
        NOVA
        Photodisc
        Rosetta.Stone
        Taste.Media
        Viewpoint DataShop® Premier Multi Volume Set
        Imagemore

اخي العزيز
          اولا السيرفر اللي انت حاطه ده لا يعمل وتم وضعه مليون مرة في المنتدى ومفيش فايدة منه ان يعمل

اما عن تعلم المايا
          فكيف تتعلم من التوتورز دون ان تتعلم الاساسيات
          ياخي التوتوريولز هي بعد مرحلة تعلم الاساسيات فهو يقوم بشرح عشوائي ضعيف دون الدخول في التفاصيل فمثلا ستاتي جملة تقول لك قم بعمل EXTRUDE FACE للسطح الامامي فكيف تفهم هذه الخاصية او تقوم بتنفيذها دون ان تعلمها .

وانا ارى ان الكتب هو الحل المثالي لنا
          لان سيديهات جنومون صدقني متعملتش للمبتدئين
          اما عن اذا تعلمت ووجدت سي دي ناقصة فياخي انت تتعلم اي خاصية تظهر امامك على الشاشة ولا يهمك الباقي فاذا كنت تمتلك 10 سي دي من جنومون يشرحون البولي مودلينج مثلا فافتحهم وتعلم منهم فستستفيد منهم وستكون انجزت شئ في البرنامج
          ففي طريق التعلم كل ما يهمك هو تراكم المعلومات ومعرفة كل كبيرة وصغيرة في البرنامج واخذ اي معلومة مهما كانت تافهة فهي ستفيدك جدا
          فالانسان الجيد هو الذي يستطيع استغلال اقل المعلومات لعمل اكبر شئ

وانا لا اتحدث بصفتي مبتدا في المايا بل اتحدث بصفتي مصمم ومبرمج مواقع ولي خبرة طويلة في هذا المجال ومرت علي كل هذه العقبات في التعلم لاني لم اتجه لاخذ اي دورات تعليمية

سلام

And Professional

حسب خبرتي أريد أن أقول أن الشخص الذي ليس عنده فلوس لن يكون خبير في المايا . أول شيئ الفلوس ثم الفلوس ثم الفلوس . وفلوس تدفع وليس فقط واحد عنده فلوس ويجمعها حتى يشتري سيارة . فإما أن تستخدم الفلوس لشراء سيارة وتنسى موضوع المايا وإما أن تستخدم الفلوس في موضوع المايا وتنسى موضوع السيارة .
            The Unknown Person

الاخ Gemologist

اولا الفلوس لا تصنع انسان فالانسان الذي يصنع الفلوس
              واذا استمرينا ان نقول الفلوس والفلوس والفلوس فلم نصل الى اي شئ

في ناس كتير اصبحوا اشياء كبيرة دون ان يمتلكون اي اموال
              وانا استطيع ان اخذ دورات للمايا وفي اي مكان اريده ولكن لم ااخذ فساتعلمه بنفسي وساحترفه كما احترفت مجال اخر لا يقل عنه تعقيدا بل يزيد

وقريبا باذن الله تعالى سترى فنان جديد للمايا

نصيحة اخوية : لا تتكلم كثيرا عن الفلوس لانها مرض معدي وانا الصراحة خايف على اعضاء المنتدى

سلام

And Professional

كل إنسان يقول رأيه . وذاك كان رأيي .
                The Unknown Person

ياحول الله...مش عارف يااخ Gemologist فيه ايه بينك وبين الماده..
                  انا اساسا مسالتش عن تكلفه او فلوس...انا سؤالي عن حاجه تانيه خالص. .!

وطبعا مش هعلق على ردود الاخوه اللي اشتركوا بالرد مشكورين لان دوري هنا مستمع..

بس بصراحه كنت متوقع ردود اكتر لان الموضوع يهم كل مبتدىء
                  والمنتدى كان فيه مجموعه خبرات كتيره كانوا متواجدين من فتره...مش عارف فينهم دلوقتي..؟

على العموم اتمنى الكل يقول رايه بما يفيد في الموضوع
                  وشكرا...
                  انا اللي بالامر المحال اغتوى
                  شفت القمر نطيت لفوق في الهوا
                  طولته ماطولتوش ايه انا يهمني
                  وليه ... ما دام بالنشوه قلبي ارتوى .. عجبي!!

السلام عليكم اخواني

السلام عليكم اخواني.
                    يا أخ Gemologist بالنسبة لموضوع الفلوس أنا معه بتحفظ بمعنى أن النقود لست الوسيلة الوحيدة للاحتراف فقليل من الجهد يمكن أن يغني عن "الفلوس".
                    مثلا: سيديهات Gnomon بالرغم من أنها غالبة الثمن إلا أنني لم أدفع مليما فيها وقد حصلت عليها من الأخ Moh Taia وله جزيل الشكر وعسى الله أن يجزيه خبرا ,كل الحكاية كانت شوية تعب بسيط حتى أصل لطنطا وأقابله وبقى علي أن أتابع التعلم بنفسي وإن احتجت لشئ فالمنتدى موجودوالماياويين بخيروالحمد لله.
                    أمال ياأخي الناس الطيبين اتخلقوا ليه؟ (الفلوس مش كل حاجه).
                    أما بالنسبة للأخ toonboom فأنا متفق معه من حيث المبدأ مع بعض اللوم البسيط في طريقة الرد وألا يكون هناك تعصب (أي الكلام بموضوعية)وكل عضو له الحرية في طرح وجهة نظره التي يراها مناسبة.
                    في النهاية أتمنى التوفيق للجميع.
                    الله أكبر...والعزة لمصر

اهلا اخي atsegypt

عموما انا لم اتكلم بعصبية وكل كلامي كان موضوعي جدا فيما عدا الجملة الاخيرة

نصيحة اخوية : لا تتكلم كثيرا عن الفلوس لانها مرض معدي وانا الصراحة خايف على اعضاء المنتدى

ولكن طريقة الاخ في استفذاذ الاعضاء دي صعبة جدا
                      فهو يدخل كل موضوع كل ما يفعله يضيف رد تعقيد لمن يريد استخدام المايا
                      ووجدته يتحدث اكثر من مرة عن الفلوس
                      فقلت هذا الكلام وعموما اذا كانت الجملة الاخيرة دي مزعلة الناس اعتبروني مقلتهاش

سلاااااام

And Professional

يعمل...
                      X