Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

أفكر في تعلم لغة في الاجازة

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

شوف يابني
    سيبك
    بلا ألماني بلا فرنساوي
    إتعلم لغه الجافا سكريبت أحسن من أي لغه

ههههههههههههههههه
      جامده المشاركه الاخيره دي
      فعلا الجافا جميله
      بلاد الكوارث
      حيث جميع الشعب وجلاديه يبحثون عن العقل والقلب والشجاعه المفقودين
      لكن للاسف لاوجود للساحر اوز
      وتنتهي القصه بفقد الحذاء الاحمر
      وتبقي اليس في بلاد الكوارث للابد

مدونتي

الجافا دي لغة اي دوله ؟؟؟؟؟؟
        وما فتىءَ الزمان يدورحتى
        مضى بالمجدِ قومٌ أخرونَ
        وأصبح لا يُرى في الركب قومي

وقد عاشو أئمته سنينَ
        وآلمني وآلم كل حرٍ
        سؤال الدهر أين المسلمينَ ?

اذا لم تجد ما تحب فحب ما تجد

لغه الدوله الديجتال
          كل سكانها عباره عن اي سي ومكثف وبورد
          هما ناس كويسين لاكن مشاكلهم كثيره
          بلاد الكوارث

مدونتي

طيب خلاص أقلك ياحسام , انت لو حبيت تتعلم يبقى صدقني انت بتملك انجليزي وهذا شئ جيد جدا , كمله بالفرنسي , وعلى فكرة الالمان مابيكرهوش اليهود , مين اللي قال هذا الكلام؟! فين سمعته يعني ؟ اوعى تقلي علشان هتلر قتلهم .
            أقلك راي الالمان في هذا الموضوع , بيقلك احنا لازم نفضل ليل نهار نعتذر لجميع الامم وخاصة اسرائيل على مافعله هتلر بحربه عامة وبقتله لليهود خاصة .
            رجاء يا شباب ماحدش يرد علّي لاني من الاول قلت ان هذا رأيي ومش عايز أناقش فيه , وأخيرا التجربة خير برهان , جربوا...
            your tsunami
            إن الحياة الدولية مثل الحياة الفردية من يحترم نفسه فيها يُحترم ، ومن يهن يسهل الهوان عليه قد ينال جزءاً من شفقة أو بعضاً من التعاطف أو جانباً من ابتسامة وربما قدراً من الفائدة ، ولكنه ينال أيضا الكثير من السخرية والاستهزاء.

تعلم اللغة العربية

على فكرة أنا مبتدأ بالياباني .. كنت أعتقد أنها لغة معقدة و صعبة النطق .. لكني تفاجأت بأنها أسهل حتى من الألماني و الفرنسي في النطق .. لكن في الكتابة صعبة شوي ...

لتحميل موديلات و تصاميم 3دي مجاناً

المشاركة الأصلية بواسطة omar77
                طيب خلاص أقلك ياحسام , انت لو حبيت تتعلم يبقى صدقني انت بتملك انجليزي وهذا شئ جيد جدا , كمله بالفرنسي , وعلى فكرة الالمان مابيكرهوش اليهود , مين اللي قال هذا الكلام؟! فين سمعته يعني ؟ اوعى تقلي علشان هتلر قتلهم .
                أقلك راي الالمان في هذا الموضوع , بيقلك احنا لازم نفضل ليل نهار نعتذر لجميع الامم وخاصة اسرائيل على مافعله هتلر بحربه عامة وبقتله لليهود خاصة .
                رجاء يا شباب ماحدش يرد علّي لاني من الاول قلت ان هذا رأيي ومش عايز أناقش فيه , وأخيرا التجربة خير برهان , جربوا...
                هذا صحيح
                اليهود هم من يكرهون الالمان
                لذلك المانيا حتى الان تدفع اعانات بالمليارات كل فترة لاسرائيل
                كتعويض عم ما حدث لهم
                Personal Website
                Twitter
                Youtube Channel

يا عمر انا بتكلم عن اللغه الالمانيه

سهله ام صعبه ؟

يعني هل تعملها يكون سهل ولا اتكل علي الله وأشد في الفرنساوي ؟
                  وما فتىءَ الزمان يدورحتى
                  مضى بالمجدِ قومٌ أخرونَ

وقد عاشو أئمته سنينَ
                  وآلمني وآلم كل حرٍ

لم الحق عمر

لكن انا مستغرب من انه مستغرب ان 20 الف واحد بقرروا للشعب كله طبعا ما فيش ديموقراطيه

وعندك يا عمر مش عارفين تجعلوا اصحاب القرار حتى 2 شخص

انت رفضت التناقش ولن اتناقش لكن بذكر الالمان انا تعاملت مع 5 اشخاص فقط المان

بصراحه لم اجد لهم مثيل فى كل الصفات الجيده وده طبعا ليس حكم على كل الالمان

موضوع انهم بيكرهوا الاجانب طيب ماهو ده الصح

مين قال ان بلدك تفتحها لاى اجنبى ياتى ياخذ الاعمال من مواطنيك ؟؟؟؟

وبتتكلموا كانه واجب عليهم تشغيل العرب والاتراك مين قال كده ؟؟؟؟؟ حاجه غريبه جدا اننا نريد الاستمتاع ببلدهم بالعافيه وكمان نقولهم ابتسموا فى وجهنا يا كلاب

اذا كنا فى بلدنا نعانى من الاجانب الذين ياخذون مرتبات هلاميه ويضيعون فرصنا فى العمل

ومش عاوز اتكلم على ما تزعلش يا عمر لكن انا اعرف مستعمره سوريه فى مصر استولت على فندق بالتحايل وبخطه اجراميه انتزعوه من اصحابه وعينوا طباخا فيه مستترا حتى يعرف الخبايا

وكل العمال فضفضوا امامه بحكم انه زميل وبعد شهر اصبح مديرا عاما للفندق ثم رئيسا لمجلس الاداره

وبنى فيلا داخل الفندق لاقامته وعين ابنه ذو 19 عاما مديرا عاما للفندق

وطبعا السفير السورى اتعزم مجانا مليون و700 الف مره على حساب المصريين الذين ابخس بحقهم
                    ومرتباتهم وفصل افضل ناس واحضر بدلاء سوريين بمبالغ طائله واقامه كامله للعمل بالفندق

وافتتح مطعما بحلب وحول الفندق العائلى المشهور باخلاق نزلاؤه الى ماخورا وكل العقود مزوره

لان النقابات تحرم عمل الاجنبى مده مفتوحه ورغم القانون هؤلاء يعملون الان منذ 1994 عام

الى الان

ارجع لالمانيا :

حيث سافر نصف سكان محافظه الشرقيه الى المانيا واقاموا مستوطنه داخل الحدود وكتب لهم محامى جملتين للسلطات هناك بالالمانيه تعنى ( مضطهدون اقتصاديا ) وطلبوا حق الاقامه واللجوء

وبقالهم 10 سنين هناك لا راضيين يمشوا ولا يعملوا وعايشين على المعونه وطبعا اولادهم دخلوا المدارس ببلاش ومنتظرين تخرج اولادهم هناك

دا غير المكوجى الذى ذهب هناك وعرض فحولته على المانيه وتزوجها وانجب منها وطلقها واحضر ابوه لرعايه الطفل ولما عرضوا عليه ان يترك المانيا وياخذ الطفل رفض

وقال لا ابنى المانى وانا وبابا سنعيش معه هنا

طيب اشتغل

لا

ليه ؟

لا اعرف اصنع اى شىء

طيب اتعلم

لا
                    ليه
                    لا املك نقودا للتعليم

طيب نعلمك تتعلم ايه ؟

قال دراى كلين ( مغسله )

واعطوه بعد تخرجه نقودا و مشروع مغسله اصبح يمتلكه الان ويديره

وتقول وحشين ؟؟؟؟

مش عارف مين الوحش فى الامثله السابقه

نازيين ؟؟؟؟ وهو فيه الان شعب ماهواش متعصب ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

يااااه كتبت صفحة كاملة يا باشمهندس عماد , ححفظها وأقرأها برّا النت وارجع أشوف آخرة الحكاية ايش ,
                      حسام انت ليش بتوجع راسك , انت لمّا تروح ألمانيا حتتعلم اللغة بشكل متوسط في خلال أربعة اشهر , انا رحت ألمانية مابعرفش غير أقول ( اين أنا الآن ) علشان لو تهت في الشوارع , وشئ ملحوظ جدا , انه كل اللي كانوا تعلموا الالمانية في بلادهم (خذوا دورات بتاعة أربع أو خمس أشهر ) , ماكانوش بيفرقوا كتير عن اللي ماتعلموا اللغة الا في ألمانيا , لانه في شئ اسمه الجرأة على الكلام , في ناس بتخاف تتكلم علشان بتقول انا حغلط وحبقى مهزأة ,
                      اتعلمها لمّا تبقى في المانيا نفسها
                      your tsunami
                      إن الحياة الدولية مثل الحياة الفردية من يحترم نفسه فيها يُحترم ، ومن يهن يسهل الهوان عليه قد ينال جزءاً من شفقة أو بعضاً من التعاطف أو جانباً من ابتسامة وربما قدراً من الفائدة ، ولكنه ينال أيضا الكثير من السخرية والاستهزاء.

أمري لله حرد واناقش احتراما ليك يا باشمهندس
                        واضح ياأخ عماد ان كلامك مبنى على فلان قال وفلان فعل , يعني لمّا تشوف بعينك غير لمّا تسمع ,
                        معلش أبتدي معاك نقطة نقطة , والصراحة خايف جدا , لاني عارف حدخل معاك في نقاش معك ولازم أرابط في المنابر علشان

أرد عليك أول باول ,
                        اول شئ , انت رحت بعيد بتفكيرك بكلامي ان عشرين ألف شخص بيقرروا عن الشعب كله , انا ماقصدت الديموقراطية ,

انا قصدت انه العشرين ألف بيتمنوا انه باقي الشعب يشاركهم أخذ القرار , لكنهم عاملين زي العبئ اللي تطمن عبر السنين الاخيرة

انه في غيره بيفكر عنه وأموره ماشية تمام , فيشغل باله هو ليه , العشرين ألف مابيقمعوش حد ولا بيمنعوا حد من انه يشارك

في أخذ القرار , انما الباقي هم اللي مش عايزين , عايزين يقضوها في مايسمى الـ altstadt , لمّا تروح لهناك

تبقى تعرف يعني ايه, يارب هذه المرة تكون وصلت الفكرة.
                        وعندي فين مش عارفين نعمل أصحاب القرار اتنين , فين يعني عندي ؟
                        بالنسبة للألمان اللي تعاملت معاهم , حسألك وأجاوب , انت تعاملت معاهم في بلادهم , أتصور لأ , وهنا يكمن الفرق ,

الكلب بين قطيع الكلاب يبقى اسد , والاسد لوحده بيبقى كلب مطيع أليف.
                        حنفترض انتك تعاملت معاهم في المانيا ورغم ذلك كانوا بسم الله ماشاء الله , آخر ظرافة , يبقى ألك اسمحلي كونك مسيحي

فهذا هو الجسر الاعظم اللي انت وقفت عليه , كمان مرة يارب تكون وصلتك الفكرة.
                        كان لي صديق مغربي وكان معي في الجامعة , كان ساكن بما يسمى wg وهوزي بيت ولكنه به غرف منفصلة وتابع للجامعة

نفسها , يقوم المغربي يدخل المطبخ يلاقي الخواجات الظراف الالمان بيشربوا الخمرة , فينسحب بهدوء , وهم ينادوا عليه

, تعال يامحمد(كان اسمه محمد) تعال اشرب معانا , وبيقولوا ( dein mohamed wird uns

nicht sehen( ومعناه محمد بتاعك مش حيشوفنا , وتكبر المسأله ويدخل بيها كل من هو عربي مسلم في الجامعة

ضد هؤلاء الالمان وضد كل من يقف معهم , وتوصل للبوليس , وفي الآخر يطلع الحق على العرب , تقلي كويسيين , فين

احترام الاديان , وانت اللي بتنادي أصلا باحترام الاديان.
                        اما بالنسبة لتشغيل الاتراك , ياأخي ارحمنا ,
                        شوف انت ايش قلت , وهذا كلامك(اذا كنا فى بلدنا نعانى من الاجانب الذين ياخذون مرتبات هلاميه ويضيعون فرصنا فى العمل)
                        ياخي طب أقرأ كلامي كويس قبل متكتب , بقلك الاجنبي الوظيفة اللي بياخدها في المانيا لازم تكون تعرضت على اربعة ألمان قبله

ورفضوها علشان تتاح له ,
                        انت عارف الاجانب ايش بيشتغلوا في المانيا , زبالين , او في المطاعم او في المصانع او أي شغلانة أصلا الالماني نفسه

مابيرضاش يشتغلها ,
                        الالماني النظيف ابن اللي هو ابنه , مابيرضاش يوسخ نفسه وبيحب الاعمال المكتبية , لكنه عايزمين ينظفله الشوارع ويعمله

اللقمة اللي يتسممها في المطعم , وفي نفس الوقت مش عايز أجانب , لو لاقيت حل لهذه المعادلة يبقى ارتحت وريحتني,

كمان مرة يارب تكون الفكرة وصلت
                        الاجنبي بياخد في الساعة ايام المارك 11 او بالكثير 13 مارك , لكن ابن الالماني عنده بتصبح الساعة 36 وممكن توصل لاربعين

مارك.
                        وبتقلي مش عاوز تتكلم علشان ماأزعل , انا بقلك اتكلم , وانا مالي بالمستعرة السورية اللي في مصر , ياأخي اعتبرها زي

السفارة الاسرائيلية , وانت قلت انه الموضوع حصل بالتحايل , وانا عارف ان المصريين مابيقدرش حد يتحايل عليهم , يبقى

روح ودوّر على الخطة المحكمة اللي عملتها حكومتكم مع حكومتنا لغاية في أنفسهم , ماتاخدش بالظاهر.
                        وكمان مرة أرجع لألمان , بتقلي قاعدين لا بيشتغلوا ولا عايزين يرجعوا والحكومة بتصرف عليهم , طب متصرف , جهنم

وراء الحكومة الالمانية , ياأخي مش بقلك بلاش مناقشة لانه اللي شاف غير اللس سمع , خلال فترة تواجدي هناك اشتغلت

وكنت أدفع ضرايب , رغم اني كنت بشتغل عدد ساعات معين , يعني مش vollzeit (وقت كامل) , ورغم

ذلك كنت بدفع ضرايب ومن ضمن هذه الضرايب في ضريبة اسمها ضريبة التقاعد , قال ايه , ضريبة علشان لمّا انا أصل

للتقاعد تقوم الحكومة تصرف علّي , طب هو اذا اصلا ممعيش اقامة دائمة , يبقى ازاي حوصل لسن التقاعد في المانيا ,

يعني بالمحصلة انا لي في زمة الحكومة الالمانية أكثر من خمسة آلاف يورو , وهذه مش ححلم في يوم انها ترجعلي , لانه

أصلا للتقاعد , يبقى ايه رأيك في التحايل ؟
                        ياأخي انا متبرع بالخمسة آلاف لواحد او اتنين من العرب اللي مابيشتغلوا , فلوسي وانا حر بيها , بياخدوا من ده وبيعطوا لهذا

, وفي الآخر بنوقف احنا وبنصفق لهم وبنقول يا سلام على الأخلاق , أعطوهم فلوس وعلمولهم ولادهم رغم انهم مابيشتغلوش

,
                        وصلت الفكرة يا باشمهندس
                        آ صحيح , قلتلي أعطوه فلوس علشان يفتح مغزلة , طيب ياأخي انت بتاخد نص الكلام ليه بس , هو أعطوه علشان سواد

عيونه , يعني , مهو قرض اصلا ,
                        كنت مرة عايز آخد قرض بقيمة عشرين ألف مارك , ولكن الفوائد على هذا القرض تصل الى أكثر من خمسة عشر بالمئة,
                        ياأخي ارحمونا
                        حسام الكلام ليك وافتكرني وقتها , اول شئ بيسألك عنه اي ألماني , لمّا تعرف نفسك ليه , انت حتبقى قد ايه في بلدنا
                        ؟
                        your tsunami

ارجو ان لا تغضب مني يا عمر انا كنت مقرر ماردش احتراما لرغبتك
                          لاكن في الدول العربيه يحدث اكثر من هذا
                          احد اصدقائي كان في مكه وقال له شخص هناك وهذه واقعه حقيقيه
                          اخرجنا نبيك من قبل هل تعتقد اننا لن نستطيع ان نخرجك
                          وارجو ان لا تعتبر هذا نقد لكلامك لاكن كل الشعوب فيها الي مكفيها
                          في مره كنت في شارع جامعة الدول العربيه وكنت لسه عايش في دور مقابله الاغراب عن البلد بوجه
                          جيد حتي ياخذ السائح عنا انطباع جيد
                          سئالني احد الخلجين عن وصفه كنت اعرف انه سيتوه لو لم اوضحها جيداا
                          وبعد عنائي في الشرح له
                          لم يشكرني وقال لسائقه شوف زي ما الولد قال
                          وكائني شغال عنده ندمت علي اني تكلمت معه اصلا
                          وكان عمري وقتها 24سنه
                          ويقول ولد ويشير باصابعه في استهانه بي وانا داخل بلدي وهو من كان يحتاجني وليس انا
                          معزره علي الاطاله
                          بلاد الكوارث

مدونتي

يا عمر انا قلت لا اعرف الا خمسه المان هنا فى مصر وكتبت انهم غير كافيين لاكون راى عنهم

ولم اذهب الى المانيا

وموضوع مسيحى وغيره لم اتعرض له واحب اقول لك ان الخمسه الالمان اللى فى مصر اصلا لا ينتمون الى دين ويؤمنوا بوجود الله فقط وشاريين دماغهم

كالعاده سنختلف قليلا بدون زعل

انا قصدى ان العرب فى بعضهم يفعلون اكثر من ذلك وهم من نفس الشعب والدين يبقى ماذا تتوقع من
                            وجودك فى غير بلدك بل

فى بلد اصلا لا يريدون مشاركه احد فيها فقط اذا اشتغل العمل الذى يرفضوه هم كما قلت انت

طبيعى انك تجد كل البلاد لا تحب دخول ومزاحمه اخرين فيها هذا ما اقصده وقلت ان سوء المعامله

نجده نحن فى بلدنا من اخوه سوريين يعنى عندنا وبيتحكموا فينا

عارف الفرق ايه ؟؟؟

ان حكومتهم تنصرهم على اى اجنبى وحكوماتنا تنصر الاجنبى على اى مواطن

لكن التصرفات ؟؟؟؟ كلها زفت

20000 عندك 1 هو الذى يتحكم فى بلدك وقراراتها وعلشان كده على الاقل هم عندهم 20000

لهم قرار

انا قررت اتعلم الفرنسيه ...... واا ذهبت لاي دوله ابقا اتعلم لغتها
                              وما فتىءَ الزمان يدورحتى
                              مضى بالمجدِ قومٌ أخرونَ

وقد عاشو أئمته سنينَ
                              وآلمني وآلم كل حرٍ

بسم الله الرحمن الرحيم

الموضوع كبر ولازم اتدخل.

عمر الوحيد منكم الي كان في المانيا ومع ذلك استغرب انكم كلكم ضده وتناقشونه وكأنكم ادرى منه.

كثير مما ذكره عمر صحيح واجواجهه في حياتي اليوميه من ضريبة التقاعد والعنصريه. ولكن دعني احكي لك من النقيض.

بحكم ان اليوم جمعه سأحكي لك حكايات صلاة الجمعه.

طبعا الجامعه التقنيه في برلين مخصصه في مبناها الرئيسي صالة الالعاب الرياضية بوم الجمعه مصلى ومخصصه للمسلمين غرفة صغيرة مجاورة يضعون فيها السجاد الذي سيفرش في الصالة. وفي كل مبنى من مباني الجامعة هنالك غرفة مخصصه للصلاة. المبني الذي نحن فيه نصلي الجمعة في في غرفة قريبة من قاعة محاضرات الهندسة المعمارية "طبعا تخيل عدد الطلبة الدارسين في القاعة. ولكن اتفاجأ عندما الاحِظ انهم يلزمون الصمت ويسكت كل واحد منهم الاخر بمجرد ملاحظتهم ان احد ما يمارس عبادته او طقوسه الدينيه. هذا الامر جعلني اشعر بالخجل ليس منهم ولكن لأني ماكنت لاعمل ماعملوا لو مررت بمسيحي او يهودي ساعة الصلاه.

والموقف الثاني انه عند انتهاء الصلاة والعوده الى قاعة الدرس يسألني المدرس اين كنت، اجاوبه "صلاة الجمعه " يبتسم ويقول "انا لامانع لدي ولكن حضور الحصص من مصلحتكم".

موضوع الوضيفة وكونها انعرضت على اربعة المان لم يدخل دماغي والدليل ان البطاله يحتجون على وجود الاجانب لانهم يسرقون الوضائف منهم. طبعا اللبناني سيقبل بالعمل مقابل 5 يورو بالساعة ولكن الالماني لا تكفيه 700 يورو معيشة شهر. زملائي مستغربين كيف استطيع المعيشة ب 500 يورو شهريا والطالب الالماني لا تكفيه 1000.

احد اصدقائي يدرس في مدينة "توبينجن" وجد وضيفة لدى شركة المانيه لكن الوضيفة كانت تتطلب قيادة سيارة وصديقي ليست لديه رخصة قيادة. اتصل صديقي بجاره الالماني الذي لدية رخصة، طبعا الالماني اسرع الى الشركة ليفاجئ انهم ليست لديهم وضائف شاغرة. السبب الخفي كان انهم يوضفون الاجانب فقط كون الاجانب لايطلبون اجورا كبيرة.

على فكرة الَضريبة الي انت كنت تدفعها توزعها الحكومة على ميزانياتها. يعني لا تغضب انك دفعت نقودا لن تستفد منها فغيرك "انا" تدفع الحكومة الالمانية تكاليف دراستي ،، ولست انا فقط، بل قرابة 2 مليون طالب في المانيا منهم 140 الف طالب اجنبي.

مع ذلك كل ماذكرته انت صحيح وكل بيت فيه حمام "بفتح الحاء وشد الميم"
                                والمانيا مشهورة بكثرة الحمامات فيها.

وعفوا على الاطالة

يعمل...
                                X