Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

ممكن حد يقولى بجودة هذا المايك

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• ممكن حد يقولى بجودة هذا المايك

السلام عليكم بكل أختصار هذى روابط لصورة مايك أشتريته مكتوب عليه كوندنيسير بس وش الخواص حقه مش عارف اللى عنده اى معلومات عن هذا المايك لايبخل عليا وهل هو ممتاز لتسجيل داخل الأستوديو ولا لا
    وشكرا منتظر الردود من الزملاء الكرام
    mr_ali

ميك من طراز اكاى يابانى يعمل ببطاريه ممتاز فى اهاى فريكونسى ( الذبذبات عاليه التردد )

مثل اصوات السمبالات والصاجات والرق

لا ينصح به مع الالات البيز مثل الدرامز بيز درم ولا الاصوات الغليظه

يصلح لسجيل التعليق على الافلام او الخطب اما الانشاد فيصلح للمجموعات وليس الفردى

طيب للأنشاد الفردى وش تتوقع من مايك شور مثلا sm58 ولا فى أحسن ؟

هاهاهاهاهاها اليك الجواب

((( شف يا أخى انا بجاوب بس بأختصار
        بالنسبه للمايك الدينامايك هو مايك عادى يشتغل على طول ويبدأ أستقطاب الصوت حقه من 50hzإلى 16000hz
        وهو للأعمال العاديه وليس للأحترافيه وهو يأخذ الصوت من أمامه فقط
        أما البنسبه للكودنيسر فهو مايك حساس وغالى وأحترافى وهو يعمل على كهرباء 48فولت ويسمون الجهاز اللى يولد هذى الكهرباء الفانتوم بعضه يجى مستقل وبعضه مدمج فى جهاز المكسر ويبدأ أستقطاب الصوت من 20hz إلى 20000hz ويستلم الصوت من أى جهة يعنى زاويته مفتوحه حتى لوجيتله من الأمام أو الخلف هذا البنسبه للكوندنيسر وفى على ما أعتقد كوندنيسر (ألكترت) برضو بس يشتغل على بطاريات يعنى واحد ونص فولت برضو حلو للأعمال فى داخل الأستوديو بس يستلم الصوت من امامه .هذا كل ما أملك من معلومات والله أعلم ممكن أحد من الشباب يفيدك بالموضوع اكثر منى والعفو
        mr_ali
        )))))

برضو ماجاوبت على سؤالى وانا عارف انك تستهبل عليا لكن الله يسامحك هذا الجواب منقول من احد المنتديات وانا قدمته لزميلى بغرض أنى أخدمه لكن برضو انا شاك فى هذى المعلومات لأنها مش من عند حبيبي عماد فهمت ولو كان عندى هذى الخلفيه فى عالم الصوتيات ماكان أشتركت أصلا فى منتديات
          أرجوك لا تعتقد أنى بمثل هذى السخافه يا اخى عماد ترانى أحبك وأحترمك بالرغم انى ماعمرى حتى شفت وجهك

ولم ترد بعد يا أستاذ عماد مدرى ليش بس منتظر رد منك ولو أنى اليومين ذول ردودك فيها نوع من الأستهتار مش لى وبس حتى لبعض الأخوه فى المنتدى !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

سبحان الله .. المهندس عماد يفرغ نفسه ويجاوب على أسئلة الأعضاء ويخدمهم ، وهذا ما يلاقيه من ردود وتهزيئ واتهام بالاستهتار !!..

حتى لو كان الاتهام صحيح ، هو ليس مجبراً بالرد على تساؤلاتك ، وليس من الحق الواجب عليه التفرغ لك بالتفصيل . ويكفي أنه رد رداً مختصراً مفيداً ولو كان منقولاً ، لأنه لم ينقله إلا لأنه مقتنع بما فيه ..

ايه يا على فيه ايه؟؟؟

هذا الرد منقول من هنا من المنابر وانت وضعته فى نفس وقت ما سالت وبعدين الا يعجبك ردك ؟؟؟؟

اذ كان هذا صحيح تماما ولذا وضعته لك

لو كان فيه خطأ كنت صححته

يا على عيب انا لا استهزىء بك ولا باحد لكن مستغرب انك تسال فيما قد اجبت انت به للتو واللحظه

انت سالت عن الميك الاكاى واجبتك فورا

وبعدين سالت عن الداينمك ووجدتك مجاوب اصلا اجابه رائعه طيب ااقول ايه تانى لما انت اجبت ؟؟؟

انا مسامحك لان فى بلدكم هذه العباره واضح انها عاديه (((وانا عارف انك تستهبل عليا )))))

عندنا فى مصر لو واحد قالها لى

كنت قطعت راسه ووضعته على باب زويله

هاهاهاهاهاهاهااهاهاهاها

على كل حال أنا أسف يا أستاذ عماد وزى ماقلت انا مكنتش عارف أن كلمة (((( تستبل )))) تعتبر شتيمه عندكم ولكن أعيد أعتذارى ولكن برضو ماجاوبت على سؤالى سؤالى كان بالنسبه لمواصفات المايك أللى رفعت صوره انت جاوبت لكن ماأعطيتنى ارقام مثلا كم يبدأ من كم هيرتز او مفتوح الزاويه فى أستلام الصوت او العكس هذا اللى انا أقصده والعفو منك

يا شباب خليكم متفهمين وما تكونوا شكاكين والمهندس عماد دايماً يخدم ويجيب على الأسئلة اللي نسألها

يا على

كل الميكات الاليكيتريت كوندنسر تتميز باستجابه فى الذبذبات من 125 الى 18000 هيرتز
                        مع زياده فى الاستجابه لمنطقه من 2000 الى 10000هيرتز اى يعطى صوتا اعلى من الحقيقى

اما لهذا الميك بالذات فارجوا البحث عن الكتالوج الخاص به لانى لا احفظ المواصفات لكل ماركه

فقط ميك او اثنين من المشهورين واحد منهم قمه والاخر هو التالى له وهذان ثمنهم عالى جدا

الزاويه للميك الاليكتريت تعتبر زاويه واسعه 160 درجه تقريبا حسب تصميم الميك على مسافه 30 سم من مصدر الصوت

والحساسيه عاليه لكن قدره ال spl اى احتماله لضغط الصوت العالى قليله ولهذا لا يحتمل البيز
                        والدرامز ويستعمل مع الالات او اقسام الدرامز النحاسيه

أشكرك يا أخى عماد على الأفاده وهذا الرد الشافى ولا بلاش وأعذرنا لو زودتها عليك حبتين لكن كنت محتاج من الجواب لأنى كنت مستعجل عليه شويه على كل حال بيض الله وجهك ونورك نور على نور
                          صديقك
                          mr_ali

يعمل...
                          X