Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

انت رئيس جمهورية مصر العربية .............هتعمل ايه؟

تقليص
هذا الموضوع مغلق.
X
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

لو حبيت اكون منصف
    وهانقول ان كل العصور اندمجت في وقت واحد
    يعني ممكن تري الدول نفسها
    هاقولك ان مافيش دوله متقدمه في القرن العشرين
    كل ماحدث ان فيه شويه بلطجيه
    .........الحملات الفرنسيه والحمله الصليبيه من قبلها والاحتلال الانجليزي والايطالي والفرنسي بعدهم
    سرقوا رصيد الامه من العلم والثقافه بل والمال ايضا
    يا اخي دا انت لو حبيت تشوف حضار مصر يبقي لازم تروح اللوفر ........دا ايه العذاب ده .....حتي الحضار لم يدعوها في مكانها
    ويمكن لو حد كلف خاطره وفتح كتاب تاريخ هايعرف سيل الاموال الذي كانت تنزف به مصر ايامك الاحتلال الانجليزي والفرنسي
    بس
    يعني حضرتك لولا الاحتلال كان ذمانك بتقول علي الغرب متخلف......... ذي ماهو طول عمره
    كل الحكايه ان كان فيه سباق بين اتنين بيجرو جنب بعض
    فلما المتسابق الغربي لقي المتسابق الشرقي هيكسب لا محاله جاب حديده وكسر له رجله
    يا جماعه متتاثروش كتير بالبلاستك والنايلون
    نحن مكن ابدع الكيمياء والفيزياء وعلوم الاحصاء والرياضه الحديثه...........ومن غير كومبيوتر
    الناس دي كان مخها فيه بروسيسور
    بلاد الكوارث
    حيث جميع الشعب وجلاديه يبحثون عن العقل والقلب والشجاعه المفقودين
    لكن للاسف لاوجود للساحر اوز
    وتنتهي القصه بفقد الحذاء الاحمر
    وتبقي اليس في بلاد الكوارث للابد

مدونتي

ehabrashad

بالنسبة لرأيي في الشخصيات أنا ما لطشتش في حد لكن الناس دي واخده أكتر من حجمها بكتير وده برضه رأيي الخاص أسف إنو مش عاجبك لكن أنا عارف إن في ناس يوافقوني الرئي حتي لو مش في المنابر فمتتكلمش بصيغه الجمع عن رئيك أرجوك

كلنا عرفينها كويس جداً وعرفيين تأثرها

احنا بقلنا اد ايه عيشين تحت الحكم العلماني هل فيه حد فينا اتقدم
      احنا جربنا الشيوعية وجربنا الليبرية وجربنا القومية

إحنا أخدنا ألإسم بس لكن عمر في مصر مكان في أي سياسه منهجيه في القرن الحالي إلا البلطجة

وماليزيا دوله مثال يحتزي به لكن متئولش إنها تحت حكم إسلآمى أرجوك لا تشوه الحقائق

.....................

http://s-a.cgsociety.org/gallery/

....................

يبدو ان الهامبرجر والكولا عاملين عاميلهم
        ياجماعه فوقو بقي عايز كارثه اكبر من كده ايه علشان نعرف المصيبه الي احنا فيها
        دا احنا بنمرر سفن العدو ونقوم بتئمينها بنفسنا علشان تروح تضرب اخواتنا وتحرق بيوتهم
        ويغتصبو نسائهم
        اصحوا بقي
        يا نعيش بكرامه
        يا التراب اولي بينا
        علي الاقل ماحدش هايهزئنا واحنا ميتين
        بلاد الكوارث

مدونتي

والله مش عارف صحيح اقولك ايه يا صلوحة

الناس إلي وخده اكتر من حجما إلي حضرتك بتقول عليتها زي (الأستاذ عمر خالد والدكتور زغلول وغيرهم ) لا اجد من يوافقك هذا القدح من على هذا المنتدى إلا إرتضينا إن احد زميلنا النصارى عايز يحط رأي في هؤلاء بيتهيألي انت فهمت قصدي

وبعدين ماليزيا إلي حضرتك بتقول قلب حقائق
          مين إلي قاد ماليزيا إلى هذا التقدم مش هما الحكام المسلمين الملتزمين زي مهاتير محمد قائد مسيرة الإصلاح والتقدم
          انا عايز افهم سيتك حاجه مش معنى حكم إسلامي هو تطبيق الحدود فحسب الموضوع اكبر من كده بكتير
          الموضوع هوا قيم تصان قبل حدود تقام
          كل اناء بما فيه ينضح
          إذا جائتك الضربات من اليمين ومن اليسار فاعلم انك من أهل الوسط

esso70

أصلح الناس للمنصب لا يجب أن يكون صلاحه علي أساس دينه في ناس كتير بتاخد الدين وسيله وليست غايه في بلدنا والله

مفييش حاجه ولا حاجز بيحكم شخصيته غير روابط أخلاقيه بسيطه غير مكتوبه فى صورة
            حاجه إلزاميه

طب مثال ياجماعه المجتمع الياباني نظريآ ملحدين وكفره صح لكن والله في معاملتهم بيطبئو أخلاقيات الإسلام في إلتزام لايمكن أن تجده عندنا

تخيلو كده يسلفونا رئيس وكام وزير ياباني

esso70

أنا بشرب ميرندا

.....................

....................

نعم يا صديقي
              بس فيه حاجات ماتنعش تتساب للنسبيه
              مفهوم الاخلاق مختلف عند كل الناس
              لاكن ليه مرجعيه ثابته في الدين
              والعدل دائما ليس نسبي
              لا يختلف اثنان علي شيء الا وله حل
              يعني مثلا قرار فرنسا بمنع الحجاب والرموز الدينيه
              ممكن ان يطبق في مصر لو ماعندكش مرجعيه دينيه
              بلاد الكوارث

مدونتي

مهاتير محمد

رجل مثالي لكن هو مجاش الصلطه عشان بيقول أنا أعلم منكم بكلام ربنا ونتو ضالين

خطاب مهاتير محمد التاريخي

خطاب مهاتير محمد التاريخي في القمه الاسلاميه مترجم للغه العربيه
                بسم الله الرحمن الرحيم
                أحب أن أرحب بقادة الدول الاسلاميه ومن حضر من قاده اخرون وأقول أن حضوركم لهذا المؤتمر سيعطي دفعه لصالح فهم الاسلام والمسلمين وأزالة التشويه الذي يصف ديننا بالتخلف والارهاب. كل العالم ينظر ألينا. بالتأكيد 1,3 مليار مسلم , سدس سكان الارض يضعون امالهم علينا في هذا المؤتمر رغم أنهم ربما متشائمون بخصوص قدرتنا على أعادة الاحترام للمسلمين وللاسلام. واكثر من ذالك لتحرير أخوانهم واخواتهم من الظلم والاذلال الذي يعانونه اليوم أنا لن أسرد أمثلة ذلنا وتعرضنا ألى الظلم وكذالك لن أشجب من اذانا وظلمنا لان ذالك سيكون من العبث فأعدائنا لن يغيروا مواقفهم تجاهنا بمجرد أننا نشجبهم فاذا اردنا استعادة كرامتنا وكرامة الاسلام ديننا يجب ان يكون نحن من يقرر ونحن من يجب ان يفعل.
                بادئ ذي بدء , فأن حكومات الدول الاسلاميه تستطيع ان تقترب من بعضها وتكون مواقف موحده ليس في كل القضايا ولكن على الاقل في القضايا الكبيره كقضية فلسطين. نحن جميعنا مسلمون ....جميعنا وقع ظلم علينا جميعنا مهانون ولكن نحن القاده وضعنا الله فوق الرعيه من المسلمين لحكم بلادنا .نحن لم نحاول بشكل حقيقي أن نفعل شيئا باتفاق او نتوحد حول موقف ما بالطريقه اللتي يأملها المجتمع الاسلامي ويتطلبها الدين الاسلامي ليس فقط حكوماتنا منقسمه بل حتى الامه الاسلاميه منقسمه لقد انقسمت ثم انقسمت مرات متكرره.على مدى 1400 سنه قام بعض المؤولون المفسرون للاسلام ( العلماء ) بتفسير ثم أعادة تفسير الاسلام الذي جاء به محمد صلى الله عليه وسلم بشكل مختلف ومتمايز والان لدينا ألف دين بحيث تصل درجة الاختلاف ألى أن نقتل بعضنا بعضا.
                بدأنا كأمه واحده ولكننا سمحنا لانفسنا بأن ننقسم ألى أقسام متعدده , مذاهب وطرق. كل واحد منهم همه الاكبر أثبات أنه الاسلام الصحيح وباقي الامه على باطل. ولكننا فشلنا في أدراك أن أعدائنا لايهتمون بهذه الامور. بالنسبه لهم جميعنا مسلمون أتباع محمد الذي وصفوه بخلق وأنشاء الارهاب ونحن جميعا أعدائهم لاننا أتباعه. سيهاجموننا ويقتلوننا ويحتلون بلادنا ويحطمون حكوماتنا مهما كانت مذاهبهم. ونحن ندعمهم لاننا نضعف بعضنا البعض بل في بعض الاحيان نحن نقاتل أخواننا بالنيابه عنهم نحن ايظا نحاول أن نحطم حكوماتنا بواسطة العنف والنتيجه أضعاف وتقهقر أي تطور في بلداننا نحن نتجاهل بشكل صريح ونستمر في تجاهل امر الاسلام لنا بالوحده والتاخي بيننا نحن حكام الدول الاسلاميه ونحن كأمه أسلاميه مسؤولون عن ذالك ولكن ليس هذا فقط هو ماتجاهلنا في تدريسنا للاسلام , المسلمون حضر عليهم القراءه أقصد أكتساب المعلومات
                المسلمون الاوائل أخذوا يترجمون ويدرسون أعمال الاغريق والحضارات والاخرى اللتي وجدت قبل الاسلام. والمدرسه الاسلاميه والحضاره الاسلاميه أضافت ألى هذا البناء المعرفي بواسطة دراساتهم وأبحاثهم. المسلمون الاوائل أنتجوا رياضيين وعلماء عضماء أنتجوا فيزيائيين وفلكيين ألى اخره وتفوقوا في جميع مجالات المعرفه في ذالك الوقت بجانب دراستهم وممارستهم للاسلام . نتيجة لذالك كان المسلمون قادرين على تطوير واستخراج الثروات من اراضيهم ومن خلال تبادلاتهم التجاريه مع الاخرين استطاعوا أن يبنوا دفاعاتهم ويحمون شعوبهم ويمنحونهم الطريقه الاسلاميه في الحياة كما هو موجود في حقيقة الاسلام.
                في ذالك الوقت كان الاوروبيون متخلفين بينما المسلمين المتنورين قد بنوا حضاره أسلاميه راقيه قويه تحضى باحترام وأكثر من قادره على منافسة أي حضاره أخرى وكذاك قادره على حماية الامه الاسلاميه من أي عدوان خارجي. كان على الاوروبيون أن يركعوا عند أرجل العلماء المسلمين من أجل دخول الارث الحضاري العالمي. قاد المسلمون قاده عظماء مثل عبدالرحمن الثالث, المنصور, صلاح الدين الايوبي وغيرهم من الذين ذهبوا ألى ساحات القتال على رأس جيوشهم لحماية الارض المسلمه وحماية الامه. لكن في منتصف الطريق وخلال بناء هذه الحضاره الاسلاميه العالميه جاء مفسرون ومؤولون جدد للاسلام ممن علموا المسلمين أن طلب العلم الذي يحث عليه الاسلام هو فقط دراسة العلوم الروحيه أما دراسة العلوم الماديه والطب وما وازاها فهو غير أساسي ولايؤجر عليه. من الناحيه الفكريه بدأ المسلمون بالنكوص . مع النكوص والارتداد الفكري بدات الحضاره الاسلاميه العظيمه تترنح وتتلاشى وتذبل. ولولا الله ثم أسعاف المحاربين العثمانيين لاضمحلت الحضاره الاسلاميه واختفت بسقوط غرناطه عام 1492النجاح الاولي للعثمانيين لم يكن مقرونا بنهضه فكريه. ولكن بدلا من ذالك أصبحوا اكثر فاكثر منهمكين ومشغولين بالقضايا الثانويه مثل هل أن لبس البنطلون والقبعه أسلامي أم لا أو هل الطباعه بالمكائن أو أستخدام الكهرباء في أضاءة المساجد حلال أم حرام لم يستفد المسلمون شيئا من الثوره الصناعيه في ذالك ا

.....................

....................

يا صديقي صالوحا
                  الاسلام به دستور كافي للتعامل مع غير المسلمين
                  وقد عاشو في هذه الحضاره ولم يعانو مانعانيه نحن في الانتقال الي الحضاره الغربيه
                  مش عارف انا حاسس ان الموضوع هو نقص معلومات فقط
                  لن اقول لك فقط من علي دين اخر
                  بل اقول لك من عدوك

ادفع بالتي هي احسن فاذا الذي بينك وبينه عداوه كانه ولي حميم
                  الاسلام حول العداء الي ولي حميم
                  طبعا اذا لم يعتدي
                  وتحت هذا البند يمكنك التعامل مع اي شخص
                  خذ من القرأن ما شئت لما شئت
                  لن ينتهي
                  كل ما كيبه البشرلم يصلح شائنهم
                  اذا ارجع الشيء الي كتالوج الصانع
                  هو اعلم به منك
                  بلاد الكوارث

مدونتي

mr:smart

أنا لايمكن أن أعترض علي الإسلام كدستور

لكن إعتراضي علي إستخدام الدين في السياسه في الحالة دي يبقي الإختلاف فتنه و كفر وضلال

فلا يصح إستخدام الدين في السياسه

هو ده قصدي

.....................

....................

يا صديقي بالعكس
                      الاختلاف موجود من زمان
                      ومعرفه الناس هي الي كانت بتخليه بسيط
                      انما دلوقت في غياب الدين هتلاقي الخلاف اكبر
                      واعتقد انك تفتكر الشيوعيه والامبرياليه والحرب العالميه الاولي والثانيه
                      في الاسلام هذا لايحدث في الخلاف
                      طيب ماعندك ايرلاندا الخلاف بين طوائف المسيحيه اعنف من اعنف الخلافات بين المسلمين
                      طيب ايام فتنه خلق القرأن
                      البخاري كان موجود والتزم الصمت
                      واحمدبن حنبل رفض الصمت وجلد وسجن لانه لم يقر بخلق القرأن
                      ولولا هذه الوقفه كان زمان في الفقه الاسلامي القرأن مخلوق
                      وع ذالك لا نستطيع ان نقول ان البخاري اخطاء في صمته
                      اكيد كان ليه مبرر كافي لهذا
                      صدقني في الاسلام راحه للناس كلها
                      ولن يكفرك احد ولاكن اذا احتجت لاحد ستجده
                      بلاد الكوارث

مدونتي

والله الاسلام أجد فيه راحتي وقربي من ربنا

لكن أنا مش عاوز حد يجي و يئول إن كلامه هو كلام ربنا ومن يخالفه الرئي هو من الضالين

دي تالت مره أكتب نفس الكلام

موقفي من مستخدمي ألإسلام كوسيله شوف مجرد إعتراضي عليهم خلاني مش فاهم ديني ومش قريب من ربنا بالك لو ماسكين البلد كان يتقال ولا يتعمل فيا إيه

.....................

....................

المشاركة الأصلية بواسطة saloooha

لكن إعتراضي علي إستخدام الدين في السياسه في الحالة دي يبقي الإختلاف فتنه و كفر وضلال

فلا يصح إستخدام الدين في السياسه

هو ده قصدي
                          يا صلوحة هم إلي بيتكلما عن الحلال والحرام دول بيجيبوا قرأن من عند انفسهم
                          وبعدين كلام سيتك برهنلي انك متعرفش حاجه عن الإصلاح الإسلامي
                          مش بقولك إن ثقافة معظم المصرين عن التيار الإسلام لا تتعدى مسلسلات اسامة انور عكاشة وكتابات جابر عصفور ونشرات الأخبار المصرية
                          مكن تروح تقرأ عنهم وبعدين نبقى نتناقش
                          كل اناء بما فيه ينضح
                          إذا جائتك الضربات من اليمين ومن اليسار فاعلم انك من أهل الوسط

JUDE

المشاركة الأصلية بواسطة ehabrashad
                              ماذا يفعل الجريح إذا رأى قاتله
                              ألم يدمر الأمريكان المساكين المجني عليهم ديار المسلمين تحت دعوا التحرير في افغانستان والعراق
                              ألم يُمَكن للعدوا الصهيوني المجني عليه من بلاد المسلمين ويساعده على قتل إخواننا في فلسطين
                              أم انني لا اراك تعترف ان العدو الصهيوني ليس عدوا بل هو صاحب حق

والله لست ادري ماذا اقول أاكمل الرد عليك ام ارجع إلى الأخ الكريم رجل السماء فأناقشه فيما كتب وما يفهم عن ما كتب
                              والله يا اخى احسنت قولا ماذا يفعل الجريح اذا راى قاتله

يبدو ان الجميع مصاب بهستريا التلفزيون
                              من كلام صلاح

موقفي من مستخدمي ألإسلام كوسيله شوف مجرد إعتراضي عليهم خلاني مش فاهم ديني ومش قريب من ربنا بالك لو ماسكين البلد كان يتقال ولا يتعمل فيا إيه

يا اخى متحكمش على الكل بموقف فرد اشمعنى مع دول بيكون اى تصرف يمثل الباقى

يعنى لما قالوا ان فى اعتداء من بنتين منقبتين بقوا يمسكوا كل البنات المنقبات يعنى انا لو لابس فانله الاهلى وضربت سائح بالقلم على قفاه هيلموا كل جماهير الاهلى واللاعيبه ولا ايه

يبدو ان الناس بتجيب حجج علشان تهرب من الدين نعم انتم تهربون من دينكم وتخافون منه انت متمسك برايك الى ابعد حد وانا كذلك وده حقى زى ما هو حقك وبتعترض على استخدام الدين فى السياسه
                              امال الدين نزل ليه علشان نصلى ونصوم بس وبعد الصلاه تخرج تاكل مال اليتيم وتسرق وتكذب وتقتل بلا حساب القوانين البشريه التافهه هى اللى تحاسبك يبقى كل واحد يحط لنفسه قانون وتبقى تحكمنا شريعه الغاب كما نحن نعيش فيها الان البقاء للاقوى لامريكا واعوانها والموت للاضعف للمسلمين اللى انت مش عايزهم يحكموا بالاسلام
                              لن تركع امه قائدها محمد(صلى الله عليه وسلم)

بارودتى بيدى وبجعبتى كفنى ياامتى انتظرى فجرى ولا تهنى
                              بعقيدتى اقوى ابقى على الزمن ...حصنى اذا عصف به موجة الفتن
                              والصبر لى زاد فى شده المحن

ehabrashad

إنتا تعرفني عشان تحكم علي
                                أنا بحاول أقراء عن ديني
                                معايا كتاب للإمام الغزالي إسمه تهافت الفلاسفه يناقش مسئلة التوحيد و الوجود
                                كتاب من كتب كبار فلاسفة المسلمين ممتع وبحر من العلم فعلا

لكن معنديش إستعداد أسمع عمر خالد أو أحمد الفيشاوي مش كان داعية هو كمان

أنا عشت في الامارات
                                وقعدت في أمريكا شويه وشفت القرده والخنازير
                                ماليش دعوا بحكامها
                                لكن الغرب وإلتزامه وجديته يخليني نفسي نبقي نسانيس حتي أقل رتبه في القرده

ehabrashad

ممكن تقولي إيه منهج الإصلاح الإسلامي ده بالظبت إعتبرني جاهل معلش
                                قولي نقط واضحه أرجوك عشان كلمت الإصلاح الإسلامي كلمة كبيره أوي ومطاطه
                                وممكن تكون حق يراد به باطل

ده رأيي ياجماعه أنا مابفرضوش علي حد

.....................

....................

يعمل...
                                X