Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

هم يؤيدون الدين ...وبيننا من يدعوا لفصل الدين

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

يا أخ ehabrashad أنا ما قلتش أفكار الإخوان التكفيريه إقرء كلامي كويس
    أنا كنت برد علي رئي فدائي

وكل أما جيب سيره حد من علماء الإسلام في مصر تقولو دي مدرسه واحده والله دي مدرسه المستنيرين من علمائنا وأنا مؤمن بيها
    للأسف المدرسه البتروليه الدينيه هي مرغعكم إمتلكتم البصر وفقدتو البصيره وحرمتم الدنيا
    الكلام موجه لناس مصريين كتير هنا مش إنتا بس
    لكلام بقيه أسيبك دلوقت وجاي قريب

.....................

http://s-a.cgsociety.org/gallery/

....................

المشاركة الأصلية بواسطة saloooha

طبعا هو في خلآف جوهري بينا في تكفير أهل الكتاب
      اولا انا مشتمتكش
      انت قلت نفسى ابقى قلتلك ليه انت معتقدش ان ده معناه شتيمه يعنى لو واحد قال نفسى ابقى طيار وقلتله انت فعلا طيار يبقى انا شتمته ؟؟؟؟
      ثانيا المره اللى دعيت فيها كانت على كل من اراد ان يضل مسلم وشوف انت بتعتبر نفسك ايه يمكن انا اللى عايز اضل المسلمين يمكن اى حد تانى ليه خدت الدعاء عليك
      اما عن ميتى انا ميتى مقطوعه لانى لسه مركبتش عداد !!!

ثالثا مين قال اننا مختلفين فى تكفير اهل الكتاب هم كما قال الله اهل كتاب ولكن بعد نزول الاسلام كان يجب عليهم الانضمام تحت رايه الاسلام ولكنهم رفضوا فلكم دينكم ولى دينى ( ان الدين عند الله الاسلام ) لم يامرنا الاسلام بقتلهم او الاعتداء عليهم لهم عندنا حقوق فى المعامله وعليهم واجبات اكثر من كده ليس لى بهم علاقه
      اما هن هيئه الامر بالمعروف فلم هى تلاقى كل الانتقادات هل لانها تحث الناس على القيام بواجباتهم ناحيه دينهم من يعارضها هو شخص لا يحب القيام بواجبات دينيه هو يريد ان يكون مسلم بالاسم فقط

اما عن الفكر المستنير كما يقال لهم فهم يريدون الدين الحلو الدين اللى مفيهوش معصيه يعنى اللى عايز اى حاجه يعملها ربا زنى كله حلال

انت بعدت عن الموضوع انا بقولك انت وemas انه الحاكم المتدين لا يخضع لهواه فى الحكم وان البطانه الصالحه له هى التى تعينه على تاديه واجباته وتطبيق شرع الله يعنى مش لما يكون نفسه فى حاجه ياخدها لانها مش من حقه فما هو الا اداه لتطبيق الشرع بمعنى انه لو الحاكم مش متدين ازاى هيكم بالشرع وهو قادر يحكم نفسه اصلا يعنى ممكن يزنى ويسرق ويقبل رشوه ويقتل ويجور على حقوق الناس الحاجات دى عنده مش حرام لانه مش متدين ولا يخاف الله فى معاملاته .....

اما emas فايهاب كلامه صحيح ونتكلم بصراحه
      هو فين الانجيل والتوراه
      الموجود حاليا نسخ محرفه ليست تعبر عن الدين الاصلى فالدين الا صلى تم تحريفه من قبل اليهود لعنه الله عليهم وده مذكور لدينا فى القران اصل الدين تغير بعد التوحيد اصبحت ثلاثيه
      هل قال المسيح اعبدونى انا وامى هل قال ان ابى هو الله ( استغفر الله ) فالله منزه عن صفات البشر
      ما المسيح الا رسول قد خلت من قبله الرسل( اذ قال الله يا عيسى ابن مريم اانت قلت للناس لتبعونى وامى الهين من دون الله قال سبحانك ما كان لى ان اقول ما ليس اى بحق ان كنت قلته فقد علمته تعلم ما فى نفسى ولا اعلم ما فى نفسك انك انت علام الغيوب ما قلت لهم الا ما قد امرتنى به ان اعبدوا الله )

اذن اين الصليب واين الابن واين الروح كل هذا من اختلاق البشر لذلك انتم لديكم خلاف فى السيح كونه بشر واو اله او نصف ونصف
      اريد ان اصل لنقطه وهى ان الاسلام هو الدين الوحيد الذى لم يحرف وهو الشريعه الوحيده الاصح عن الله
      بمهنى انه لو قائد طبق المسيحيه كما هى لديه لن يصل لشىء لانه فى الاصل ليست لها اساسات يعنى ممكن يكون القائد متدين ولكن احكام الدين تصل به لطريق مسدود
      اما الاسلام فهو اساس اى تقدم وما القائد الا مطبق للشرع

اى انه يكفى تطبيق الشريعه الاسلاميه للوصول الى قمه التقدم والحضاره .....
      لن تركع امه قائدها محمد(صلى الله عليه وسلم)

بارودتى بيدى وبجعبتى كفنى ياامتى انتظرى فجرى ولا تهنى
      بعقيدتى اقوى ابقى على الزمن ...حصنى اذا عصف به موجة الفتن
      والصبر لى زاد فى شده المحن

المشاركة الأصلية بواسطة saloooha
        وكل أما جيب سيره حد من علماء الإسلام في مصر تقولو دي مدرسه واحده والله دي مدرسه المستنيرين من علمائنا وأنا مؤمن بيها
        للأسف المدرسه البتروليه الدينيه هي مرغعكم إمتلكتم البصر وفقدتو البصيره وحرمتم الدنيا
        الكلام موجه لناس مصريين كتير هنا مش إنتا بس
        لكلام بقيه أسيبك دلوقت وجاي قريب
        انت إلش شكلك ما قرأتش كلامي كويس
        ارجع لمشاركتي وانت تفهم إني اقصد إن الأفكار التنويريه إللي حضرتم تقصدها بتاعت الإمام محمد عبده هي نفس افكار الشيخ الغزالي ونفس افكار كثير من الإخوان إلي سيتك بتنقد فيهم
        وبعدين غيه الكلام إلي انتى بتقوله فقدنا البصر والبصيره
        انا عايز اسألك سؤال يا صلوحة
        ماذا تعلم عن امورنا حتى تقول هذا
        انا لم اقل عنك هذا
        اصبحت انت الذي تتهكم وتنقلب على فكر الأخر وليس انا
        انا اتحدث معك بكل منطقيه وانت حينما يفرغ عندك الحجه تفقد صوابك وتفعل ما يفعله قليل الحيله وهو ان يتهكم ويسب وهو اقص ما يسطتيع
        للاسف مش موضوع اننا فقدنا البصر والبصيرة وسيتك إلي مركب كشفات الإستاد
        إنما الامر هو الذي يتحدث بجهل عن امر لا يعلم عنه إلا القشور
        وياريت ننهي الموضوع على كده علشان انا مبحبش الجدال كتير
        وربنا يهدينا ويهديكم يا اخي
        اللهم اهدنا واهدي قومنا واجعلنا سبب لمن اهتدى
        كل اناء بما فيه ينضح
        إذا جائتك الضربات من اليمين ومن اليسار فاعلم انك من أهل الوسط

اما انت يا عماد
          انا حينما اتحدث عن قضية معينه لا اقدح في دين احد
          انا من عقيدة ديني انا يكون مطبق شرع الله
          وهذا لا يشترط وجود رجل دين
          فمن حكم وطبق شرع الله اي ان علماء الدين يوضحون ويعلمون ويبينون الأحكام ومن يحكم لا يشترط ان يكون رجل دين
          ولعلمك انه لا يوجد في الإسلام كلمة رجل دين
          كلمة شيخ تطلق على اي شخص يعلم في مجال اكثر ممن حولك فكان يقال على علماء الطب الفطاحل شيخ الأطباء وكذالك في كل مهنه او صنعه او علم
          فكل المسلمين منتسبين إلى الدين ولا يفضل احدهم على احد إلا بالتقوى وهذه يعلمها الله ونحن نحكم في الأرض على ما نراه امامنا من علم المرء وصلاحه
          اما من يحكم بالدين فيفعل كما تسول له نفسه ان يفعل
          هل يمكن ان تقول لي نحن الان في قمة العدل زوالديمقراطيه
          وبعدين انت بتبتدع امر لم يحدث
          طيب محنا جربنا كل حاجه ومنفعتش
          عيزنا نجرب تاني
          انا قلتلك ديه عقيده مفروض تكون عند كل مسلم ان يطبق شرع الله
          ومن يعترض على هذا فهو لا يفهم اشياء عن دينه ويجب ان يراجع نفسه ويسأل اهل من الثقات

انا بوجه كلامي لكل مسلم
          هل انزل الله تعالى احكام في كتابه وفي سنة رسوله كي نتركها جانباً ونعمل بغيرها؟
          هل نتهم الله انه انزل هذه الأحكام لكي تناسب عهد من العهود وانها لا تتماشى مع مطتلبات العصر؟
          كل اناء بما فيه ينضح

المشاركة الأصلية بواسطة ehabrashad
            هل انزل الله تعالى احكام في كتابه وفي سنة رسوله كي نتركها جانباً ونعمل بغيرها؟
            هل نتهم الله انه انزل هذه الأحكام لكي تناسب عهد من العهود وانها لا تتماشى مع مطتلبات العصر؟

المشكله ان محدش فاهم الكلام ده فاكرين اننا ندعوا الى التزمت والتعصب طيب وهى قوانين الله تعصب
            لا اله الا الله

بالعكس انا فاهم الكلام جدا

مين قال ان تطبيق دين = تعصب ؟؟؟؟

انا بتكلم عن من سيطبق الدين وليس عن الدين

وحكايه ان الاسلام ما فيهوش رجال دين امال فيه ايه ؟؟؟؟ الا يوجد اامه وعلماء دين

والان ظهر الجماعات وامراء الجماعات

امال امير الجماعه بيعمل ايه ؟؟؟ الا يفتى ويستشار ويصدر اوامر حسب مفهومه وربنا يستر يكون مصيب ؟؟؟؟؟

هو فكركم لو الحكم اصبح دينى هل سيحضرون واحد تقى معدى فى الشارع وينصبوه رئيس ؟؟

ولا من له جماعه ذات عدد كبير يؤيده ايا كان اسم الجماعه ولا هدفها وياخذوا اميرها ويصبح هو

الرئيس ؟؟؟؟؟

طيب اخبار الجماعه دى ايه ؟؟؟؟؟؟ الله اعلم

بعد الحكم تصرفاتها ايه ؟؟؟؟ وخلو بالكم فرق كبير بين اى احد مهما كان قبل الحكم وبعد الحكم

بصراحه كلهم حلوين قبل الحكم

عموما انا اتكلم لما الخوف من الحكم الدينى ويؤسفنى انى اقول لكم ان الاعتراض ليس على الشريعه ولا احكام الدين

الاعتراض على الطريقه التى سيستخدمها الحاكم والتسميه ستجعل له حصانات مضاعفه تسهل له الاستبداد اذا استبد

انتم تاخذون الامر فى حالته المطلقه المثاليه لكن المثاليه حتى لو كانت موجوده فى حكم غير دينى

ستكون مطابقه تماما للحكم الدينى المثالى

يا شباب الدين المظبوط = مثاليه

فبالتالى لو هناك نظام حكم مثالى علمانى سيساوى تماما نظام الحكم الدينى فى التشريع والاحكام

لكن الافتقار للمثاليه هو سبب وجود الاديان اصلا للتقويم والاصلاح والوصول للمثاليه

==== هرتله اخونا فدائى : يا فدائى امسك نفسك شويه علشان كده حاجه تحزن ان واحد يهاجم معتقدات دين اخر فى نقاش ما له دخل بما تقول

يا حبيبى المسيح اتصلب ام لا اين الفرق الذى سيحدث فى الحكم الدينى المسيحى ؟؟؟؟؟؟

التحريف : اين الاماكن التى تقول انها محرفه ؟؟؟؟ هل تؤثر فى نظام الحكم ؟؟؟؟

بيعبدوا مين ؟ تفرق فى نظام الحكم ؟؟؟؟

هل فشل الانجيل فى الحكم ولا فشل رجال الدين فى الحكم ؟؟؟

هل فشل القران فى الحكم ولا فشل رجال بلاش رجال الدين ( الخلفاء بعد الراشدين والحكام الحاليين

)

اذا لا زلت انت ملىء بفكر الاعتراض على المسيحيين كما لقنت اشياء تذكرها بمناسبه وبدون مناسبه

اهو شكل وخلاص

اتعلموا لما تتناقشوا فى موضوع بلاش اى كلام يتقال خارجه

بالعكس يا عماد انا بكلمك بصراحه وانا مش معترض عليك انت اللى معترض عليا
                انت متعرفش دينى ولا تعمقت فيه كل اللى بتتكلم فيه ده عباره عن هاله تم احاطه الاسلام بها تخويفا وترهيبا اقامها اعداء الاسلام
                انت تناقش فى الحكم والدين وانا حاولت افهمك ان الاسلام يختلف عن الديانات الاخرى لانه مانزلش علشان نتفرج عليه
                لا علشان نطبقه
                انت يعنى كل مشكلتك انك مش قادر تفهم حاجه بسيطه هشرحها لك

انت عايز اللى يطبق الشريعه الاسلاميه واحد يطابق الخلفاء الراشدين !!
                طيب كيف يتم ظهور واحد من الخلفاء فى بلد لايحكم بالشريعه ولا يتم فيه الاهتمام بحكم الدين اصلا
                اذن من واجبنا نحن المسلمين اننا نحاول اننا نطبق الشريعه حتى يممن الله علينا بمن ياخذ بايدينا ويكون هو الاصلح
                نعم هيكون فى البدايه ناس تتبع اهوائها ولكن فى النهايه هيكون فى تطور للاحسن
                اما من ناحيه انه فى حكم علمانى مثالى فده موجود بس فى الخيال فى الهوا لا يوجد حاجه اسمها انسان يحكم بالعدل وينشر السلام وهو علمانى
                يا عماد الدين الاسلامى دين عمل مفيش حاجه بالبركه
                الاسلام شامل كل شىء

اما اللى بتسميه هرتله

قولى انت ايه الصح ؟؟؟
                انت عمال بتكلمنى فى دينى وبتقولى ده صح وده غلط ولما جيت اكلمك اتقمصت

انا بكلمك فى من يحكم باسم الدين مش فى الدين يعنى لا اناقشك فى معتقداتك

انا بتكلم عن مطبقين الدين لمصالحهم

بنتكلم عن ناس يا ناس انت بتتكلم داخل معتقدات الدين المسيحى

انت شايف ان ده = ده فى الكلام ؟؟؟؟؟

وبعدين انتم الذين تفسرون على اساس حكم الكنيسه القديم فى اوروبا وساويتم بين حكم الاشخاص
                  وبين نصوص الدين

ولما قلت لكم مش مشكله اسلام ولا مسيحيه دى مشكله اشخاص حبيت توضح ان المسيحيه دين غلط

وده سبب اخطاء حكم الكنيسه وانه دين لا يصلح للحكم لانه محرف

طيب تحب افاجئك ؟؟؟؟

حتى على حد قولك الدين المسيحى حتى اذا كان غير محرف هو دين لا يصلح للحكم

لانه تعاليم تصحيحيه للدين اليهودى وكل همه اصلاح العلاقه بين المؤمن والله بعد ما باظت بسبب اليهود

ونشر الحب بين الناس بعد نشر القتل والكراهيه بواسطه اليهود

يعنى عاوز تقول لى ينفع تطلع حكومه حب وتسامح ؟؟؟؟؟؟؟ لا طبعا

يا سيد الحكومات هى اشخاص وليست اديان واى حكم يسمى حكم دينى هو حكم اشخاص ايضا

يحتكم على قوانين لا تعارض الدين ومستمده منه لحد كده ماشى

لكن عمر الموضوع ما بكون كده

النفوذ والقوه للرجال الحاكمين باسم دين اذا لم يؤازرها تقوى وعدل فوق الوصف تتحول الى سيطره
                  وهيمنه وتجد السيئات منهم اكثر من الحسنات

تصور لو يكون امامك شخص تستطيع ان تقتله قد تشفق عليه ولا تقتله لكن لو هناك افتاء بقتله مسنودا بالدين ستقتله فورا وتهلل كمان

ولو بعد ذلك طلع مظلوم او كانت مكيده تعمل ايه ؟؟؟؟

طيب اين الحاكم العادل الذى ستعطيه قوه الدين ؟؟؟؟

قلت لى بالتدريج سيظهر ناس مثل الخلفاء الراشدين ؟؟؟؟

انت بتهرج ؟؟؟؟ هما الخلفاء الراشدين طلعوا بالتدريج او نتيجه اجيال عاشت فى التقوى ؟؟؟؟؟؟

لا

هم اصلا رجال حكماء اذكياء مخلصين ولما صحح اتجاه ايمانهم ظلوا كما هم لكن تحت شرائع الايمان الجديد

هذ الصفات صعب تجدها اليوم جدا ولا بعد 100 جيل من تطبيق الشريعه لان الاهتمامات والسياسات والمصالح اصبحت معقده جدا جدا

وليست الحياه مثل ايام القبائل والصحراء كان ممكن فى جلسه واحده تصل لقرار لما يعرض عليك من مشاكل

لكن الان تضع 100 عالم يتناقشوا 5 سنين ولا يصلوا الى حل

((((انت عمال بتكلمنى فى دينى وبتقولى ده صح وده غلط ولما جيت اكلمك اتقمصت))))))

يا فدائى الذى اتكلم عنه ليس دينك بل اتكلم عن اى حكم بواسطه رجال دينيين ( خليفه - امير مؤمنين -امير جماعه - قسيس - بابا - كاهن - اواواواواواواو )

انت تتكلم عن حكم اسلامى بالذات يبقى انت الذى تحدد وعلى هذا الاساس تاخذ كلامى ضد ايه ؟؟؟؟

الحاكم ولا ضد دينك ؟؟؟؟؟

هو انا قلت لك حاجه فى الاسلام ؟؟؟؟؟ انا بتكلم عن من سيتخذونه بطرق خاطئه سواء مسلمين او اى نوع اخر

وباوضح لما يخاف الناس من الحكم الدينى ليس من الدين ولا تشريعاته بل من سطوه ونفوذ من يتخذ الدين قوه حكم

انشاء الله تكون فهمتنى

اوك يا عماد يعنى انت مشكلتك الاشخاص
                    انت خايف من اللى بيطبقوا الدين لمصالحهم

شفت ادى المشكله فى كلمتين

الحل فى كلمتين

لو تم تطبيق الشريعه مش هيكون فى مصالح ؟؟؟؟

انت كل اللى فى دماغك امير الجماعه والهطل اللى التلفزيون ملى دماغنا بيه يا عم ده حاجه فى الوهم بيضحكوا بيها على العيال الصغيرين علشان يخوفوهم

وانا بكلمك على الاسلام والشريعه والحكم وانت مصمم ان لو واحد متدين اخذ الحكم يبقى هيستخدمه لمصلحته
                    ليه انت متسمعش راى الغير مصمم ان الشخص المتدين حرامى ونصاب وهياخد الحكم لمصلحته ليه الظن بالغير معتقدش انه المسيحيه تدعوك للشك بالغير جرب قول اللى انا اعرفه كذا لكن متتكلمش انه ده واقع
                    يعنى هديك مثال من عصرنا لو تولى واحد زى الشيخ الشعراوى رحمه الله عليه حكم مصر هل هيبقى ده امير جماعه وهيظلم الناس انا بديك مثال

يبقى منعممش الكلام ونقول انه مينفعش ان الحكم يكون بيد شخص متدين لانه ارهابى لانك كده تعتبر انك بتغلط فى الاسلام نفسه يعنى ايه متدين يعنى بيطبق الدين وانت بتصفه انه انتهازى يبقى انت قصدك ايه ؟؟؟
                    طبعا انا فى كلامى استثناء لامير الجماعه بتاعك اللى فلقتنى بيه واللى محدش شافه غير فى التلفزيون

المشاركة الأصلية بواسطة فدائي
                      انت كل اللى فى دماغك امير الجماعه والهطل اللى التلفزيون ملى دماغنا بيه يا عم ده حاجه فى الوهم بيضحكوا بيها على العيال الصغيرين علشان يخوفوهم
                      ما كنت احسب انا هذا عصرنا عصر من التلميع للسكراني
                      اغناماً وفيها بغلها يا ضيعت الإحقاق في القطعان
                      انا اقصد الإعلام علشان محدش يظن ظن كده ولا كده
                      .

لو منمتش يا حبيبي هجبلك الراجل الي بيموت الناس ويدبح فيهم
                      وبعد كده الواد الصغير يقوم من النوم يسرخ ويقول
                      مامي.. مامي الحقيني يا مامي الأرهابي ابو ذقن كبيره طلعلي وانا نايم
                      بس للأسف الموضوع ده مبقاش يحصل مع العيال الصغيره ده بقه بيحصل مع الكبار إلي التليفزيون والإعلام كلوا دمغهم
                      وللأسف مش الإعلام بس إلي بيعمل كده دول برده إلي عيزين صورة الإسلام تبقه وحشه هما إلي بيعملوا كده

انا كنت عايز اقولك شيئ يا استاذ عماد
                      هل قمت بالرد مره واحده على موضوع من المواضيع المتعلقه بأرهاب الأمريكان او حتى الصهاينه
                      ممكن تكون رديت بس انا ملحظتهوش من كثرة تعليقك على المواضيع التي يراد بها فصل الدين عن الدوله
                      يا عماد انا قلتلك ديه عقيده عند كل مسلم ومش ممكن حد يزعزنا عنها ومن يقول غير ذالك من المسلمين فيراجع دينه انا لا اتحدث بفكر متشدد هذا هو رأي وإجماع علماء الأمه على مختلف مذاهبهم وازمانهم هذه واحده
                      والثانية : انه لا يوجد انسان على الأرض معصوم من الخطاء إلا الأنبياء صلوات ربي وسلامه عليهم وكلنا يخطأ ويصيب فليكن حاكم مسلم امين بعيد عن السرقه يطبق شرع الله معروف عنه النزاهه يتولى الأمر فيخطاء ويصيب فمرحباً به واهلاً
                      وبعدين انا كنت عايز اصلحلك معلومه انتوا عندكم رجال الدين يسمون قساوسه ورهبان وليس كل مسيحي قسيس او راهب ولا يمكن ان تتم بعض طقوسكم إلا بوجود هذا القسيس كغفران الذنوب وغير ذالك
                      اما عندنا فلا يوجد هذا فكل مسلم يعلم دينه فهو شيخ نفسه وهو رجل دين اما ان يقال على هذا شيخ فهذا لفظ عربي يقال على أي عالم في اي علم فمن كان عالم في الطيب اطلق عليه شيخ الاطباء وهكذا
                      يا عماد مش كل مره تاخد جزء من كلامي وتسيب الباقي افهم كلامي كله على بعضه
                      كل اناء بما فيه ينضح

يا ساده واضح اننا متفقين بس لولا انى مسيحى كنا اتفقنا من زمان

(((واحد زى الشيخ الشعراوى رحمه الله))) اديك قلت رحمه الله طيب ماقلتش ليه اسم مرشحك ؟؟؟؟

يا حبايب الناس الكويسه عددها يقل كل يوم وخصوصا الان صعب ان يصل الى الشهره ومعرفه الناس له شخص كويس

لانه لا يسلك طرق الشهره

مين قال ان معلوماتى مستمده من امير الجماعه بتاع المسلسلات ؟؟؟؟؟

لا يا شباب انا بفكر فى امراء الجماعات الذين يقتلون الالاف فى العراق باى حجج واهيه واتهامات خيانه باطله

وتغاضوا اصلا عن المبدا الاسلامى الذى يمنع المسلم بقتل مسلم اخر بدون محاكمه عادله واقامه حدود الشرع بطريقه منظمه

والالامراء ايضا الذين افتوا بالتفجيرات فى اى مكان فى العالم مش مهم مين يصاب ومين يقتل

وامير القاعده بن لادن والظواهرى وغيرهم

يعنى اصلا الموضوع مش مسلسلات عيب انا مش عبيط علشان اقتنع بمسلسل لكن لما اشوف العراقيين غارقانين فى دمهم فى نشرات الاخبار واجد ان ذلك تفجير ولا خطف ولا غيره تم بواسطه جماعات دينيه اسلاميه معترفه بهذه الافعال

عاوزنى اقول ايه ؟؟؟؟؟؟؟

وبعدين لو واحد زى الشيخ الشعراوى تفتكر ممكن يصل للحكم ؟؟؟؟ لا طبعا

لان من يصل للحكم هو قوى بمسانده حشد مادى واعلامى وعسكرى لكن بتقوته فقط صعب جدا

يعنى فرصه الجماعات المسلحه للوصول يوما الى حكم اى بلد اكثر بكثير جدا من وصول رجل تقى عادل

واصلا التقى لايهمه الحكم ولا الملك ولا النفوذ لكن امراء الجماعات هذا هو غرضهم الاساسى وسيبك من اى شعار يطلقوه

ومما يؤيد كلامى ايضا تعاطف الشباب الحماسى للجماعات اكبر بكثير من تاييدهم لعقل مثل الشيخ الشعراوى او اى معتدل اخر

لان الشباب عاوزين اكشن ومغامرات وحماس واستشهاد

يعنى حتى من مثل الشعراوى لن يعجبكم حكمه انتم تميلون للادن والزرقاوى وهذا واضح فى كتابه كثير من الاعضاء هنا

وحتى اسم فدائى وارهابى و غيره يستعملها الشباب هنا لانهم معتزين بالاعمال التى يدعوا اليها

نظام امراء الجماعات

سيبكم من التلفيزيون واقروا المنتدى جيدا وانتم تعرفوا الحقيقه

=========

توضيح : انتم كتبتم الموضوع عن لما يؤيد بعض الناس الحكم العلمانى

ومعنى انى اوضح ليه هذا التاييد لا يعنى انى ادعوا له او ضد الحكم الاسلامى او الدينى

يا جماعه انتم الذين سالتم وانا اوضحت الاسباب ومعظمها لهم حق من يعارض الحكم الدينى ( وليس احكام الدين )

======

يا ايهاب

لما اكتب شيخ اقصد رجل دين او عالم او شخص له مرتبه فى دراسه الدين وانا عارف ان شيخ تصلح لكل شىء لكن احنا هنا بنتكلم عن شيوخ الدين

فياريت ماتعقدش الموضوع على التسميات انت فاهم انا اقصد مين وبالاحرى ليس شيوخ الجوامع
                        ولا الازهر

الناس خايفه من امراء الجماعات وعلى فكره كل تنظيم القاعده عندما يتكلم عن بن لادن يقول الشيخ بن لادن

فهمت ؟؟؟؟

موضوع احتياجنا للقسوس وغيرهم للمغفره يا حبيبى هذا ليس فى الدين المسيحى اطلاقا

لا احد يغفر غير الله

ونفسى تعرفوا شىء مهم ان المذاهب المسيحيه انتم تاخذون وتجمعون كل السىء والخطأ فيهم

وتهاجموا او تبنوا فكره خاطئه عن المسيحيه

انتم عارفين ان اى مذهب يحوى اضافات واعتقادات مبالغ فيها موضوعه بايدى بشر

لكن لا يوجد فى الانجيل ان للقسيس حق او قوه غفر الذنوب لكن يوجد انه اذا حرم او حلل
                        شىء

اى افتى مثل فتاوى العلماء هذا من حقه لانه اعلم دينيا وروحيا من الشخص العادى

بعض المذاهب فسرت هذا انه يزيل الحرام او يقره على الشخص وهذا تفسير خاطىء جدا لان عمر ماكان التحليل والتحريم على الانسان بل على الفعل

وللاسف طبعا هذا كان سبب صكوك الغفران وسبب ميل القساوسه للسيطره على الناس

وهذا ان زال صك الغفران الذى كان يشترى ايام الكنيسه الايطاليه لكن فى الحقيقه موجود بس التعديل انه مجانى

ولان البشر كالعاده يبحثون عن السلطه فرجال الدين فى هذه المذاهب لن ولم يقتنعوا بان هذا خطأ

وحتى من اقتنع انما ترك هذا المذهب او انه لم يستطع التخلى عن القوه التى يتمتع بها من له قدره الغفران

فاقره وهو حتى غير مقتنع به لكن محبا للميزه

يا ساده ارجع واقول كم انا مثلكم لا يعجبنى الفكر المسيحى الخاطىء لبعض المذاهب

ولان هذ المذاهب التى بها اخطاء كثيره العدد فهى المشهوره امامكم والتى تتخذون منها امثله للهجوم

لكن هناك مذاهب ليس بها اخطاء وتسير على الاصول بدون اضافات بشريه للطقوس والمهام
                        والواجبات وغيره

وملتزمه بالانجيل بدون تفسير به خطأ فهم

====

اوكى ؟؟؟؟ اذا المسيحيه كدين ليس كما تصفونها اطلاقا انتم تصفون مذهب

مثل لو انا احضرت تصرفات مذهبيه اسلاميه معينه انتم تعرفوها وتعرفون مقدار مخالافاتها للاسلام

لذلك انا اتحاشى المناظره على اساس مذهبى اتصيد فيه الاخطاء وغيره

واصلا هنا هذا المنتدى ليس لمثل هذا

خلاص ؟؟؟؟

نرجع للموضوع الذى هو عنوانه كانه دينى وهو ليس دينى هو بصراحه حتى ليس سياسى

بل اجتماعى

لانه يحدد ما سبب اتجاه ناس الى العلمانيه فى الحكم بدلا من الحكم الدينى

وبصراحه هذا سبب نفسى اكثر منه سياسى لان هذا راى الشعب وراى الشعب ينبع من احساسه
                        وما راه وما يراه ومن التاريخ

وليس بسبب ان العب محترف سياسه ولا محترف دين

يا ساده واضح اننا متفقين بس لولا انى مسيحى كنا اتفقنا من زمان

انتبه جيدا لكلامك انا لا اعترض على كونك مسيحى دى ديانتك وانت حر لو حتى انت مجوسى ده ميهمنيش فى حاجه
                          بل انت اللى بتعترض على وعلى منهجى وديانتى بل انت عايز المسلمين يفصلوا الحكم عن الشريعه وعمال تجادل وتناقش ودخلنا فى اسمه وامراء الجماعات
                          لا حظ ان الموضوع موجه للمسلمين
                          انت بتزعل لما اكلمك فى ديانتك وانا سايبك تفسر وتفتى وبحاول افهمك الاسلام جيدا
                          طالما انت مش معترض على الشريعه الاسلاميه انها تكون حاكمه
                          طيب ايه رايك ان الشريعه هى التى تامر ان يكون اختيار الحاكم على اساس دينه يعنى يكون متدين
                          وطالما الدين امر بكده يبقى لازم احنا نعمل على التطبيق لكن مش ممكن طبعا نعمل بالراى اللى عايز يفصل الحكم عن الدين نبقى كده نؤمن ببعض ونكفر ببعض
                          طبعا هنرجع للموال اللى تحت ده تانى

يافدائى انا لم اطلب منك تفصل ولم اطلب ان يكون الحكم علمانى يا ستار يارب

هو فيه ايه ؟؟؟؟؟؟

انا بحكيلك عن صعوبه ايجاد شخص فعلا متدين وايمانه صحيح ويكون له تاييد من الناس

بس

هو ده طعن فى دينك ؟؟؟؟؟ دى حاجه على الكل ظروف العالم كله الان صعب تجد شخص موثوق به

((((انت بتزعل لما اكلمك فى ديانتك وانا سايبك تفسر وتفتى وبحاول افهمك الاسلام جيدا )))

هات الايه التى فسرتها وافتيت فيها

هو انا جيت جنب القران ؟؟؟؟؟ انا بتكلم عن زعماء وامراء ولا خلاص دول اصبحوا مقدسات ؟؟؟؟؟

فين تفسيرى لدينك ؟؟؟ وفين فتوتى لشرائعه ؟؟؟؟

ماهو طريقتك دى هى التى جعلتنى اقول لك لولا انى مسيحى كان كلامى عجبك

الجميع هنا فى المنتدى بيحسبوها 100 مره قبل ما يتوافقوا معى فى راى اقوله احسن كده يبقوا الحدوا

وحتى لو بتكلم فى نفس اتجاهكم المهم تعترضوا وخلاص لحسن يقولوا عليكم اصحابى ياخبر

اتعلموا ان اذا انكتب امامكم شىء مضبوط مش عيب تقولوا مضبوط لكن على طول اعتراض ؟؟؟

ارجع للمره 10 اقول انا بفسر لما يعارض الناس الحكم الدينى وليس احكام الدين

لا استطيع ايضاح اكثر من ذلك اللى عاوز يفهم يفهم

ههههههههههههههه
                              هو فين الكلام المضبوط ده
                              طيب مانا ممكن اكتبلك كلام مضبوط ومعتدل عن ديانتك ويا ريت تناقشنى فيه ؟؟؟
                              بس طبعا انت هتاخد الكلام انه تهكم وانى بهاجمك منى وتحاول تقفل الموضوع

انما لو كنت فعلا انت معتدل فلتناقش ها عندك استعداد تتناقش بهدوء انا واحد مسلم عايز يفهم الدين المسيحى صح كما تفهمه انت
                              خد عندك سؤال برىء ؟؟؟

فى القران قال الله تعالى على لسان عيسى ( ما امرتهم الا ليعبدوا الله )
                              هل يوجد لديكم امر من المسيح بعبادته هو من دون الله ؟؟؟؟

اظن انه نقاش برىء واتمنى انك تقول رايك فى المساله دى بدون تعصب وبدون الهروب من الاجابه ؟؟

يا عماد انا مش عايز من سيتك تحكيلي وتشرحلي دينك ده مش موضوعنا انا بوضحلك فرق الألقاب
                                وبعدين احنا معندناش مذاهب يؤدي إلى اختلاف ديني المذاهب الإسلاميه كلهم مسلمين شافهية وحنبله وظاهريه .... الخ
                                هذه مذاهب للأختلافات الفقهية فقط وليست الإختلافات ((العقيدية))
                                اما الفرق مثل البهائية والقديانية في ليست من المسلمين بل هي كافره بأجماع علماء الأمه ولقد ساندتها الأمم المتحده واعلنتها ديانات معترف بها ولكن ليست مسلمه
                                فالحاكم بيننا وبين من يقول اي شيئ في الدين هو القرآن وهو كتاب واحد والسنة الصحيحة وليست الموضوعة
                                وانتوا عندكم الكثوليك عير الأرسزوكس غير البروطسنطت غير الأدفنسنت ... الخ فهم يكفر بعضهم بعضا

دعنا من هذا فهو ليس موضوعنا ولكن اردت ان اوضح لك بعض الأمور التي قد تختلط عليك
                                انت برده بتتكلم عن شيئ من واقع الجيال
                                جمعات ايه في مصر غلي انت بتقول بتفجر وبتعمل خلاص الموضوع ده خلص من بدري
                                وكان معظمه تار بين الصعيده والشرطه على بعض ما فعلت الشرطه في اهالي بعض الجماعات والجزء التاني كانت تفجيرات بواسطة اجهزة المخابرات الأمريكية واليهوديه وديه حقائق وليها دلائل وناس اتكلمت عنها كتير من امثلتها التفجير إلي حصل في اتوبيس سياحي امام المتحف المصري من حوالي 6 سنوات وغيره
                                مع العم اني مقدرش انكر إن كان فيه جمعانت متبنيه العنف والقتل ولكن الجمعات ديه اندرثرت عندنا في مصر يعني بح خلاص خلصت ولو فيها حد موجود ملهوش اية قوه والأعمال الأخيرة في الأزهر وغيره اعمال فرديه ناشئة عن الكبت والغيظ من الذي يحدث في العراق وفلسطين مع اني لا اراك تنتقد ما يحدث هناك من ارهاب العلمانيين وحرب بوش الصليبية المدعومه من الكنيسة الأمريكية واليهود
                                هتقولي بواش ملهوش دخل بالكنيسة بوش يا ساده اول رئيس امريكي تقوم الكنيسة الأمريكية بعمل دعاية له وتأيده بعدما اعلن موضوع الحرب الصليبية
                                اما تتكلم اتكلم على ظروف البلد
                                وبعدين انت بتتكلم عن الدين وفهم الدين المسيحي
                                انا شخص درستي في مجال الهندسة الكهربية ولكني ومع عمل اقوم بدراسة ديني وقرأت كثيراً في النصرانية قرأة حره مش من باب النقد وعندي الإنجيل العهد القديم والعهد الجديد وعندي اخر اصدار نزل من الأنجيل وعندي الإصدار إلي شنوده رفض يمضي عليه لدار الكتاب المقدس ولماقرنته بالكتاب الأول وجدت بعض الإختلافات وفي المقدمه يقوم الناشر بتوضيح انه يوجد بعض الأسفار في انجيل اخر ليست موجوده بهذا الإنجيل كما يوجد بعض الأسفار بهذا الإنجيل غير موجوده بأناجيل اخرى واعترض شنوده على هذا وقال ما يدرس في كليات الاهوت لا يعطى كله للمؤمنين العاديين وعندي تسجيل بالصوت له وهو يقول ذالك
                                انا ممكن ادخل في حوار هادئ مؤدب نستطيع ان نصل فيه إلي شيئ في النهاية ولو حتى يكون هذا النقاش على الرسائل الخاصة لو كنت تريد
                                واحنا عندنا قعده في الدين بتقول قول الله تعالى (لا إكراه في الدين ) وعندنا قعده برده بقول الله تعالى (لا ينهاكم الله عن الذين لم يقاتلوكم في الدين ولم يخرجوكم من دياركم ان تبرّوهم وتقسطوا إليهم ..)
                                كل اناء بما فيه ينضح

يعمل...
                                X