Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

نيوزيلانده .. ارض الاحلام

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

وليد : لو عاوز الـ 8 درجات بتوع الفرنساوي في التقديم لهجرة كندا ، كل ما عليك هو أخذ كورسات في المركز الثقافي الفرنسي بالمنيرة أو مصر الجديدة ، لو خلصت الكورس الخامس دي بتعتبر شهادة ، و هذه الشهادة حسب ما سمعت من المدرسين هناك و من طلبة كانوا بياخدوا الكورس مخصوص لهذا الغرض ، هذه الشهادة تعطيك الثمانية درجات الخاصة بالفرنسية كاملة .

أي لغة في الدنيا عاوزة ممارسة ، للأسف أنا كنت شاطر جدا في الفرنساوي في ثانوية عامة و خلصت الجامعة و أخذت الكورس حتى المستوى الخامس ، بس من ساعتها انقطعت صلتي باللغة اللهم الا من بعض الأغاني و مجموعة قليلة جدا من الأفلام . المشكلة الثانية إني من هبلي مارحتش أخد الشهادة لأني اتلخمت في الشغل.. عموما أظن الشهادة ليها وقت أصلا و لو كانت معايا دلوقتي ماتنفعش لأن مر عليها أكثر من سنة و نصف . ولا إيه يا باشمهندس عندك أي فكرة عن الموضوع ده ؟.. بالمناسبة يا باشمهندس عماد أنا عندي ليك كام سؤال مش عارف حالاقي اجاباتهم عندك أم لا ، بس سأرسلهم لك على الخاص .

و شكرا على المعلومات المستفيضة .
    بس قل لي .. هل مازلت تفكر في الهجرة شخصيا ؟
    -------------------
    الشارع ده كنا ساكنين فيه زمان..
    كل يوم بيضيق زيادة عمّا كان..
    أصبح الأن بعد ماكبرنا عليه..
    زي بطن الأم مالناش فيه مكان..

(الشوارع حواديت - صلاح جاهين)
    -------------------

سبتمبر 2002

ودى سعرها كام يا شريف او سعر القرص كام
      ان الله اذا غضب على قوم منحهم كثرة الجدال وقلة العمل

ساب نفسه لحد ماضاع وياريته فاق ليليه من الاوهام

شكرا ليكم شباب
        بصفتك في كندا ياشريف
        ايه امكانية انك تحصل على فرصة عمل من خلال علاقاتاك الحاليه او علاقات المدرسة ؟؟؟
        وهل انت ناوي تكمل في مصر بعد الدراسه ؟؟ انا راي انك تبعد عن هنا لان نظام بتاع كله ده بيدمر اكثر مابيدي
        ينفع كبدايه لكن لازم تخصص . اسال عن دكتور علاء المتخصص في رندر مان
        نرجع لموضوعنا
        انا هابدا في البرتش كنسل كمان كام اسبوع

المستوى ب 720 جنيه لمدة شهرين
        ان شاء الله بداية الطريق نحو الخارج
        السلام عليكم أهل الديار الموحشة .. والمحال المقفرة .. أنتم لنا سلف ونحن لكم تبع .. وإنا إن شاء الله عما قريب بكم لا حقون .. يا أهل القبور .. أما الأزواج فقد نكحت .. وأما الديار فقد سكنت .. وأما الأموال فقد وزعت .. هذا خبر ما عندنا فما خبر ما عندكم ؟ مالي أراكم لا تجيبون ؟ أما لو أنهم تكلموا لقالوا وجدنا أن خير الزاد التقوى
        علي ابن ابي طالب

خالد : سعر الكورس على أيامي كان على ما أذكر 360 جنيه للمستوى الواحد ، و من حقك تاخد المستوى مكثف أربع حصص في الاسبوع و يخلص في شهر ، و من حقك تاخده غير مكثف (عادي) حصتين في الاسبوع و ياخد شهرين .

أنا جربت كليهما و احب اقول ان المكثف أحسن ، صحيح مجهوده صعب جدا و مرهق لأنه ثلاث ساعات كل يوم (أو ثلاثة و نصف.. مش فاكر) .. بس بتمارس اللغة كل يوم و بتعمل الواجب و تذاكر أكثر ، بينما المرتين في الاسبوع بتبقى مريّح و أنا شخصيا لما يدوني فرصة أريّح باسوء فيها

وليد : بالنسبة للمدرسة فدائما يأتينا ناس من شركات عالمية تريد تشغيل الناس و أخرها كان bluesky و bioware ، و EA عاوزة modelers طول الوقت ، و لكن أنا لست modeler و حتى لو جائتني فرصة عمل في EA فلن أعمل بها . و لكن شوف مع الفرص دي كلها .. فرصتي أنا ضئيلة جدا و تكاد تكون معدومة ، لدي هنا أصدقاء أوروبيون يريدون الاقامة في كندا و الأمر بالنسبة لهم صعب أيضا ( و لكن أنا أصعب) ، الأمر كله يكمن في مشكلتين.. الأولى عقد العمل ، لو وجدت شركة ترعاك و مستعدة تعطيك عقد عمل هذا سيسهل لك الحصول على فيزا العمل work permit ، هذه الشركة أمامها خيار كبير من الكنديين ، يليهم الامريكيين (فرصتهم في العمل في كندا سهلة جدا) ، يعني لما يخلصوا كل دول و يتزنقوا في ناس.. يبصوا يشوفوا بقية العالم.. خللي بالك ان مافيش شركة حاتوجع قلبها في فيزا و مشاكل عشان فرد واحد لو كان مين ، فيه حكاية حكاهلنا مدرس عن صديق له (أظن أني رويتها من قبل في المنابر) يعمل منذ 10 سنوات في ILM و مركزه هناك عالي و لكن يعاني من مشاكل في تجديد الفيزا في أمريكا.

أما المشكلة الثانية ، فهي أن الطلبة الدوليون في مدرستنا ينقسمون في مركز الهجرة و العمل إلى قائمتين كل واحدة لها موظفوها و مشرفوها ، قائمة منهم القائمون بالعمل عليها أناس صعبة جدا لدرجة أني سمعت عن ناس جالها شغل و اترفضت والثانية أسهل . أن تكون في أي قائمة.. انت و بختك .

أنا شخصيا من قبل ماجي هنا لم أكن عاقد أي أمال على العمل هنا ، أنا لا استطيع الابتعاد عن مصر ، عارف انها مليانة سلبيات و خربانة و فيها العجب.. بس فعلا اللي ايده في المية مش زي اللي ايده في النار ، و الغربة فعلا و الله العظيم نار كاوية مهما كان لك أصدقاء و معارف هنا ، و أنا الحمد لله لي العديد من الأصدقاء و مهونين علي اقامتي هنا بشكل كبير . و عموما انا لما بافكر في المستقبل بخاف.. عشان كده ان شاء الله حاعمل اللي علي دلوقتي و الباقي على ربنا .

انت قل لي.. ايه اخبار سوق الجرافكس في مصر.. و فيه أمل ؟.. و ايه حكاية د.علاء رندر مان ده ؟.. مش فاهم .. اشرح لي قصدك ايه بموضوع التخصص .. يعني المطلوب في مصر حاليا متخصصين و لا بتوع كله ؟

أنا طول عمري مش مؤمن بموضوع بتاع كله.. مستحيل ياعالم.. اعرف كل شئ عن شئ ، و شئ عن كل شئ .. أنا شخصيا لست قوي في المودلنج أو الإضاءة أو الرندر أو المحاكاة.. و ذلك لأني أحاول التركيز في الأنيماشن .

المهم.. ربنا يوفق الجميع .
          -------------------

-------------------

سبتمبر 2002

باشمهندس عماد : بالنسبة للأسئلة اللي كنت حارسلها على الخاص ، افتكرت و لقيت اجابة لبعضها ، عموما شكرا يا باشا و اسفين للازعاج .
            -------------------

-------------------

سبتمبر 2002

شكرا ياشري على الاهتمام
              دكتور علاء دا ياسيدي واحد واخد دكتوراه في الميل بتاع المايا (لغة البرمجه الخاصة بمايا ) . وتخصصو انه بيكتب شادر رندر مان . اشتغل قبل كده في فيلم سبايدر مان . اضطر لظروف خاصة ان ينزل مصر . انا لم التق به ولكن حكالي عند احد اصحاب شركات الجرافكس المؤمن بالتخصصات . بيكتب الشيدر في اسبوع تقريبا 40 ساعة عمل . وبعض الطلبة . يعمل حاليا مدرس للمايا في الاكادميه الدوليه لعلوم الاعلام . وطبعا تتوقع بيدرس ايه ؟؟ الميل ؟؟ سلملي على الميل
              سوق الجرافكس في مصر اعتقد انه بينموا بس لسه قدامه كتير المشكلة تكمن حاليا ضعف الموارد كالعاده . في احدى الشركات التي رايتها تعمل كاركتر انيميشن بيطلب من الموظف دقيقة في اليوم . تخيل ؟؟؟

المشكلة في الوقت والانتاجية التي تقتل الابداع وتنزل به الى مرحلة الكفته واي حاجة في رغيف . اعتقد انك لو قلت انك ممكن تعمل 100 فريم في اسبوع زي الراجل بتاع بيكسار ما قال هاتسمع كلام قبيح . هي دي المشكلة

المجال الوحيد الوردي هوا مجال الاعلانات ولكن فيه مشكلة ان ايقاعه سريع جدا يحتاج لموهبة السرعة مع المستوى العالي جدا جدا ولكن اكبر مشاكله ان ليلك نهار ونهارك ليل مفيش استقرار بجانب ان دخولها صعب قبة مقفولة لازم حد يدخلك . يعيبها انك لو غلطت مرة = انتهيت لانه ببساطه لو فاتك معاد البث غرامة حوالي 100 الف جنيه .

انا راي ياشريف اشتري نفسك وشوفلك شغلانه عندك . انا احد اسباب رغبتي في نيوزيلاند المنظر اللي يشرح القلب . انت اكيد لما رحت كندا عرفت انو احنا منعرفش يعني ايه الوان في القاهرة . انا ان شاء الله اتخذت القرار ولن اهدا الى وانا في الطائرة اذن الله . وان محصلش نصيب اكيد هاكون استفدت من التجربه

الراجل من دول بره شغال وبالليل يبدع في البيت تخصصه وفي حاله . شوفت كيلير بين jeff lew الراجل مزاجنجي عامل بروجت في سنه او اكتر معندوش مشاكل اكيد الحاج جابلو الشقة والفرش وقاله ادفع انت بقا اقساط العربيه عشان تعتمد على نفسك . هنا في مصر الشعب مشغول باكل العيش جدا جدا انت تخرج من الشغل على الشغل على السرير .
              غوغاء

هذا بجانب بعض الظروف الخاصة .
              السلام عليكم أهل الديار الموحشة .. والمحال المقفرة .. أنتم لنا سلف ونحن لكم تبع .. وإنا إن شاء الله عما قريب بكم لا حقون .. يا أهل القبور .. أما الأزواج فقد نكحت .. وأما الديار فقد سكنت .. وأما الأموال فقد وزعت .. هذا خبر ما عندنا فما خبر ما عندكم ؟ مالي أراكم لا تجيبون ؟ أما لو أنهم تكلموا لقالوا وجدنا أن خير الزاد التقوى
              علي ابن ابي طالب

شكرا يا شريف على ردك
                ربنا يوفقك يا وليد ان شاء الله
                ان الله اذا غضب على قوم منحهم كثرة الجدال وقلة العمل

ساب نفسه لحد ماضاع وياريته فاق ليليه من الاوهام

اول القصيده : 1000 دولار لمعادلة الشهاده ومقارنة المواد
                  ولو في مواد ناقصة تمتحنها في السفاره
                  علي ابن ابي طالب

ربنا معاك يا وليد وييسر لك الامور

على حد علمى فانا فى صدد نفس الخطوة ولكن للدراسة

ابتعد عن مسألة الهجرة لان واضح انها مسألة تعقيد مش اكثر
                    يعنى ايه كل الاجرأت دى وكل الوقت ده يعنى الي بيهاجر ده واحد اصلا قرفان فيقعد 10 سنين علشان يستنى الموافقة
                    يبقى الله يكون فى عونه

فى حلول افضل فى نظرى
                    اولا اما ان تأتى عن طريق دعوة من البلد نفسها او دعوة من اى بلد قريبة من نيوزلانده
                    لااعرف اين تقع نيوزلانده بالضبط ولكن الدول المجاورة تكون طرق السفر بينهم اسهل

اما للعمل ودى تحتاج للموافقة
                    يعنى لو امامك شركة فى نيوزلاندة راسلهم حتى يرسلوا لك الموافقة ودى انت وحضك يمكن تظل سنة والموافقة لسة فى الطريق ويمكن تصل فى خمس اشهر

اما للدراسة ودى لها مدخل
                    راسل خمس او ست جامعات فى نيوزلانده انت اكيد روحت للسفارة هناك اسأل هناك هيديك ورقة بها كذا موقع خاص بالتعليم هناك
                    راسل كذا جامعة بعد يومين بالضبط هتلاقى الجامعات بعتت لك ايميل يه المتطلبات

وبعد اسبوع هتلاقى فى طرد من الكليات جاى الي عندك من هناك به شكل الكلية ومواصفاتها وكل الكلام ده
                    بعد كدا تبعث لهم مش عارف 150$
                    ربط كلام يعنى
                    بعد شهر او شهرين ستجد الموافقة اتت من الكلية
                    روح السفارة وقلهم ان حصلت على الموافقة
                    هتدخل علشان تملي البيانات والفيزا هتطلعلك فى اقل من شهر

طبعا هتدفع الفلوس بتاعت الكلية
                    ولكن مش مشلكة بعد كدا انت تستطيع تتصرف ستجد الف طريقة للاقامة هناك

يوجد خيار اخر وانت ذكرته السياحة
                    ممكن تطلع سياحة وتتفق مع اى كلية هناك وتأخذ منهم الموافقة وانت هناك
                    وعندما تعود لمصر تعمل الحاكية الي انا ذكرتها

بس انا مش فاهم انا سألت فى السفارة الكندية من شهرين عن مسألة السياحة دى
                    وقالولى مفيش حاجة اسمها سياحة كندة مش دولة سياحية
                    مش عارف اذا كان الكلام ده صح ام لا ربما ايضا يكون نفس الحال مع نيوزلانده

هموما انصحك ان تبتعد عن الهجرة لان واضح ان مشاكلها كثيرة وحبالها اطول

طبعا فى امتحان لغة ولكن لايوجد مشكلة فانت ذكرت ان شغال فى شركة امريكية يعنى اكيد لغتك قوية

عموما انا انصحك بمسألة التعليم فهى سريعة والدول تيسر لهذا عكس الهجرة الحكومة عقدت الدنيا

عموما ربنا معاك وييسر لك الامر وتشوف ارض السحر وتبقى تحكى لنا عنها
                    Personal Website
                    Twitter
                    Youtube Channel

شوفوا يا رجاله

بسم الله

احم احم

السفر للخارج مقسم كالتالي

1- دراسه
                      2- علاج
                      3- عماله ماهره ( ما يسمي هجره )
                      4- رجل اعمال
                      5- سياحه

في حالة السياحه او رجال الاعمال . لابد ان يتأكدوا من رسيدك وممتالكاتك . يعني مش كل واحد معاه كام ألف يروح يسيح هناك ويهرب في البلد

هما عارفين الكلام ده

فاكرين المصريين اللي سافروا مع المنتخب المصري لايطاليا . المنتخب رجع لكن المشجعين مازالوا هناك

اما موضوع الدراسه . فمشكلته في راي هو فرق العمله

يعني الدراسه في كندا اعتقد تتكلف في المتوسط 20 الف دولار كندي

مبلغ بسيط بالنسبه لهم

لكن بالمصري يساوي اكثر من 100 الف جنيه

_____

الهجرة ( العماله الماهره ) لها تعقيدات . لكن لو انت مميز فتاكد انك ستنجح

والغريب ان لي صديق سافر اصدقاءه وكانوا ناس عاديين جدا

مش عارف ازاي ؟؟

هما كانوا صحتهم حلوه ..... (( طول بعرض )) لكن في الانجليزي زي حالاتنا

علي العموما انا مهتم بالموضوع وناوي اطور نفسي

لكن موقفي من التجنيد لم يتحدد بعد
                      وما فتىءَ الزمان يدورحتى
                      مضى بالمجدِ قومٌ أخرونَ
                      وأصبح لا يُرى في الركب قومي

وقد عاشو أئمته سنينَ
                      وآلمني وآلم كل حرٍ
                      سؤال الدهر أين المسلمينَ ?

اذا لم تجد ما تحب فحب ما تجد

اسهلهم فعلا خيار مقاطعة كبيك كما ذكر عماد مشكورا
                        طيب الكورس الفرنساوي يؤهلك انك تتحدث بطلاقه ؟؟ وتحدث عن نفسك وطموحاتك واحلامك ؟؟
                        نيزيلاند سياحيه جدا جدا وتعقد فعلا جنة الله في ارضه بس انا مش ناوي اسلك مسلك غير شرعي . لو هاروح هاروح قانوني 100 %
                        علي ابن ابي طالب

سؤال اخر خاصة لشريف

ما موقف السوفت المضروب اللي بنتعامل بيه ؟ يعني لو رحت بلاب توب عليه دشم من تعليم وبرامج بالالاف
                          وهل العمليه سداح مداح زي مصر ؟؟
                          علي ابن ابي طالب

مقاطعة كيبيك شغل الجرافكس فيها بسيط ، لو على المحافظات المتحدثة بالفرنسية فـ مونتريال فيها شغل جرافكس حلو و نصها بيتكلم فرنساوي و النص الثاني انجليزي.

بالنسبة للسوفت ، قصدك من المطار يعني ؟.. ماحدش حايفتش اللاب توب بتاعك أو يسألك عن تراخيص سوفت وير ، و حتى لو معاك اسطوانات مليانة. اللهم لو شكوا بقى انك ارهابي و طلبوا تفتيش ذاتي و اتجننوا عليك.. و لا أظن ان هذا ممكن يحدث بعد الشر .
                            أما بالنسبة لداخل البلد ، لو انت طالب و بتلعب في بيتكم بالبرامج ماحدش له عندك حاجة ، لكن لو شركة يا ويلك .
                            -------------------

-------------------

سبتمبر 2002

شكرا شريف . غريبه البلد ام لغتين ديه
                              السؤال التالي الى عماد
                              بالنسبه للمتزوجين هل لازم تهاجرو انتو الاتنين . يعني مزيد من الاجرائات والمصاريف المخاطرة ايضا
                              ماينفعش تشد انت الاول وتلطش هناك براحتك ولما تستقر تبعت للزوجه والاولاد ؟؟

لو فيه موقع ياشريف في مواقع شركات الجرافيك في كندا او استراليا او نيوزيلاند وخاصة الاستديوهات التي ليست بعالميه او حتى اميلاتهم اكون شاكر
                              التعديل الأخير تم بواسطة WALEEDSS; 28 / 08 / 2005, 02:29 PM.
                              علي ابن ابي طالب

تحياتي للجميع
                                تحية طيبة الاخwaleedss
                                نعم انا من استراليا واعيش في هنا منذ عشر سنين تقريباً حاصل على الجنسية الاوسترالية منذ سبع سنوات ؟
                                بانسبة لشروط الهجرة الى هذا البلد فالشروط تختلف باختلاف جنسية المتقجم ومؤهلاته وسنه وعدد اللغات الذي يتقنه وتحصيله الدراسي ..... هذا بشكل عام ولكن الهجرة الى اوستراليا انواع كثيرة والاخوة الذين يتحدثون عن الصعوبة لهم الحق فهم يتكلمون عن بعض اللوائح الرسمية ولكن الكلام عن عشرة سنوات هذا مجرد هراء لا يوجد شيئاً من هذا القبيل(ولكن مع مسالة اسامة واحداث سبتمبرسيلسة الهجرة اصابه التعقيد الكثير ومزيد من التشدد)
                                الحكومة الاوستراليا تغير من سياسة الهجرة من حين الى حين ولكن اصعب انواع الهجرة هو اللجء السياسي ولكن مع ذلك من افضلها من حيث المميزات اطلاقاً
                                بالنسبة ل نيوزلاند البلد لا تملك اقتصاد ضخم وهي تعتمد بشكل كلي على اوستراليا وهي بالذات مصدر لايدي عاملة رخيصة لاوستراليا .
                                الدراسة في اوستراليا ليس بالصعوبة الذي يدعيه البعض ولكن هي صعبة ان لم تكن مستحيلة بالنسبة ذو الدخل المحدود ، وتتقديم للهجرة لا يطول عشرات السنين بل بالضبط 36 شهراً ويعطيك السفارة الجواب بالرفض او القبول اما بالنسبة للدراسة فهذه لوائحه تختلف كلياً وهي معتمدة على نوعية الدراسة والجهة او المؤسسة الدراسية الذي تريد الدراسة فيه خاصة اما عامة .
                                بخصوص الشهادات فالدولة الاوسترالية ودوائر الهجرة تعترف باي شهادة صادرة من اي دولة تعترف بالشهادة الاوسترالية ومعترفة به من قبل اليونسكوومعترفة به من قبل وزرة التعليم للدولة الذي ينتمي اليه (وهذا ما خصل مع شهادتي) ويجب ان تكون الترجمة مصدقة من قبل الوزرارة الخارجية للدولة الاصل بالنسبة لمعادلة الشهادة هذا بالفعل كان هناك مشاكل بالنسبة لطريقة المعادلة وخصوصاً شهادات الاطباء والمهندسين والتقنيين العالي المستوى ، والدخول الى الجامعة هنا هو عن طريق مبارات وحسب النقاط مثلما ذكر بعض الاخوة هنا وعلى فكرة هنا في اوستراليا كل شيء بالنقاط حتى فتح حساب بنكي يحتاج الى نقاط معينة ،
                                الان بالنسبة للكرافيك هنا دراسته ايضاً مقسمة حكومي واهلي ولكن الاهلي يتميز بجودته العالية في الدروس ولكنها باهضة ايضاً هنا المعاهد الحكومية تدرس المايا و3دس ماكس وبرامج ادوبي بصورة رسمية وقسم الكرافيكالـ 3دي في معهد الكرافيك بسدني هي باشراف متخصصيين بالمايا و3دي ماكس وهناك كليات ايضاً ولكن الرسوم غالية ايضاً .
                                بخصوص العمل هنا تستطيع ان تحصل على نسخة بالخبرات المطلوبة هذه السنة الحكومة الاوستاية بصدد استقدام اكثر من 150.000 عامل اجنبي وخصوصاً الدكاترة والمعاونيين الطبيين والممرضات والتقنيين واصحاب المؤهلات من المبرجيين والمصمميين (لا ادري اي نوع من المصممين يتكلمون عنه!)
                                هناك طريقة اخرى سمعت بها وهي طريقة الهجرة عن طريق العمل وعقد العمل وهذا من شروطه ان يكون المهنو نادرة
                                (قبل سنوات الحكومة ارادت ترحيل مجموعة من الافغانيين والذين كانوا يعملون كقصابين في احدى المسالخ ولكن لكون مهارتهم العالية وتمسك صاحب العمل بهم-صاحب العمل كان اوسترالياً-لم يرحلهم وجدد عقد العمل معهم وغير من نوعية الفيزا ايضاً الى دائمية)
                                وايضاً هناك الكفالة وهي تشمل الاقارب من الدرجة الاولى
                                على كل اغلب ما قاله الاخ عماد صحيح ايضاً
                                واي سؤال انا بالخدمة

يعمل...
                                X