Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

بــائع الصحـف

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

إسمحولي أتدخل

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

إسمحولي أتدخل

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

لول من جد لووووووووووووووول
      أبو إبراهيم...
      .

إبداع بلا حدود

(s.a.t.s) سابقا

ليمبونى

لن اعلق على تخميناتك فانت حر خمن كما تشاء

=
        شكرا يا يوسف

=

كويس انك مبسوط ياحمد

انا مش مبسوط

انا بضحك على الموقف

يمكن تخف حدته

موضع عادي جدا جدا جدا

فجأه هيتحول

وأنا بس حبيت أخفف الكلور بميه

أييييييييييييييييييييي خدمهههههههههههههه

:d

يمكن الاخوه ما فهمو قصد الاخ عماد ولربما ربطو المشاحنات كلها بالموضوع فلهذا تحول الموضوع الى موضوع هجوم وصواريخ ارض ارض

بعد تدخل أخي أحمد ..
              وبعد قراءة كل الردود إسمحوا لي بنفس تدخله ..
              لأنني متفق معه ..

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

.

المشاركة الأصلية بواسطة يوسف فلسطين
                يمكن الاخوه ما فهمو قصد الاخ عماد ولربما ربطو المشاحنات كلها بالموضوع فلهذا تحول الموضوع الى موضوع هجوم وصواريخ ارض ارض
                عندنا اخي يوسف في مصر مثل يقول
                مفيش دخان من غير نار
                وللأسف من كثرة الدخان ظهرت النار
                الموضوع جميل
                وتوقيته غريب واعتقد ان عماد يملك من الذكاء ما يجعله يضع او يمتنع عن وضع ما يقدم وما يطرح في الوقت المناسب
                اما هذا التوقيت من ورائه دخان كثيف يغطي الأفق
                كل اناء بما فيه ينضح
                إذا جائتك الضربات من اليمين ومن اليسار فاعلم انك من أهل الوسط

لا انكر طريقه الاخ عماد بالموضوع انها غامضه وتستهدف
                  يمكن فهمت الموضوع على طريقتي من ما اراه لهذا قلت ان كلامه صحيح
                  ويمكن غيري فهم الموضوع بصورة اخرى لحديث كان سابقا
                  الموضوع بشكل عام يعني الجميع ولكن لكل له طريقته وهنا تكمل عبقريه الاخ عماد في عرض الموضوع لم يهاجم انما وضع قصه واضحه المعاني لكن لها عدة طرق لفهمها وكل واحد ياخذ الانعكاس اللي حاسس فيه

........................................

أنا شايف كلام emas واضح الصراحه

ورد ehabrashad الأول مناسب جدآ

والموضوع لايحتاج كل التهويل ده ولا فيه لف و دوران ولاحاجه

.......................................

.....................

http://s-a.cgsociety.org/gallery/

....................

انا مع الاستاذ عماد فيما قال ..

ولكن ..
                      ماذا لو كان حلمي منذ الطفولة هو ان اوصل فكرة ما لغيري .
                      ولم يكن هناك وسيلة متاحة لذلك إلا بالكتابة .
                      لكني لا استطيع تعلمها ودراستها .
                      فظللت اقرأ .. وألاحظ ..وأدون . واجرب اكثر من مرة ..
                      حتى انال ما كنت احلم به منذ الطفولة ؟
                      هذا هو حال امثالي .
                      بالتوفيق إن شاء الله .
                      اذكر الله
                      my page

عزيزى مكس جوست

الكتابه انا ادعوا اليها ومفروض كل واحد يحاول ان يكتب والمنتدى جماله ان له رد فعل سريع اى انه معلم لاى كاتب او ذو راى يريد عرضه

ان نتعلق براى احد او نؤمن بفكر او مبادىء هذا ايضا صحيح ولا خطأ فيه

ان نتبنى فكر احد ايضا ليس خطأ ما دمنا مقتنعين بفكره

ان نكتب متبنين فكر احد ايضا شىء واقعى فنحن نكتب ما نحن مقتنعين به مهما كان مصدر الفكره

هنا نحن امناء فى نقل ما نحن مقتنعين به

كل الفرق وكل المشكله فى شىء هام جدا يفصل ما بين ان تعرض فكرتك او اقتناعك مجرد عرض

وبين ان تلزم وتقرر ان هذا هو الصحيح

فين الفرق ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الفرق ان عند وضع موضوع وتريد ليس ان يشاركك الجميع بالقراءه بل بالاقتناع

هنا يتحتم عليك واجب ضخم

هو امتلاك الموضوع من كل جوانبه وكل المعلومات عنه بالكامل حتى يكون موقفك قوى وتملك من الردود على التسؤلات وعلى المشككين وحتى على المجادلين بواقعيه وعلم وفهم

والا كنت مثل من قرا عنوان الكتاب ولم يقرا المحتوى واخذت تناقش الناس على اساس العنوان

هنا تحدث المشكله لان ردودك ستبدوا ساذجه لمن يناقشك وايضا قد لاتجد ردا ولابد من الرد فتكتب اى
                        شىء ليس له علاقه فقط تحويل اتجاه الموضع بفتح جبهات اخرى وتشتيت المتحاور

واذا لم تنجح فى جذبه قد تتطاول عليه حتى تسكته وهكذا

المهم المحصله انك قد تهدم الفكره التى هى اقتناعك كثر ما تبنيها لانك وضعتها فى ساحه المعركه

واضفت من العبارات ما جمع عداءات وطبعا اصبحت الساحه مستعده للمعركه والغريب انت اعددت الساحه جيدا ولم تعد نفسك اصلا بالبحث والتنقيب

اذا الفرق بين الكتابه العاديه التى تعبر عن نفسك واقتناعك مختلفه عن الكتابه بغرض المناقشه مختلفه عن الكتابه بغرض تعميم الاقتناع ونشره بين القراء

لا ينشأ الكاتب عملاقا مره واحده وعادى التحسن والتدرج مع الوقت والخبره

واخطر انواع الكتابه هى التى تمس مواصيع حيويه وتكون فى صيغه نشرها وتحتاج عمق كبير وطريقه عرض ممتازه

ولطف وحنكه ومعلومات وبحث وصبر على المتناقشين وحجج دامغه واى شىء ولو سطر خطأ بها

يؤدى الى انهيار وبعد القارىء

بالتوفيق

إسمحولى اتدخل
                          أه
                          انت يا هندسه تقصد ببائع الصحف اللى بيتكلم فى موضوع هوا ملوش أى فهم فيه ولا إختصاص ميين هنا
                          عمل الموضوع دا قبل كداا كتييير
                          ميين يا ترى
                          على العموم يا باشمهندس الموضوع حلو وفكرته حلوه بس ياترى دا إعلان لإييه بالظبط
                          أه
                          أن الجهل وحش والأوحش أنك تكون بتتكلم فى حاجه مش إختصاصك
                          يعنى مثلا لو قلنالك أن عايزيينك تلقى محاضره فى الجرافك مثلا وانت راجل بتاع صووت ينفع لازم تفهم الجرافيك الأول
                          Eslam Amin
                          3D Generalist_Supervisor

اه يا عيسو

المثال بتاعك مضبوط

انا رغم انى اعمل على برامج 3 دى ومتمكن جدا فى مونتاج الفيديو لكنى اكتفى بالصوت الذى هو تخصصى الاساسى الكامل جدا

لا اشترك بالنصح فى الفيديو ولا الثرى دى

وعندنا هنا مثلا حيا الاخ وجدى مثلا يشرف على الفيديو ويشترك فى الصوتيات ساعات اساله فى الفيديو وهو يسالنى فى الصوت

مع ان احنا الاثنين نفهم فى الاثنين

فعلا الجهل وحش

ويمكن فى المواضيع العلميه الموضوع سهل يبان الجاهل من اللى فاهم ومتمكن

لكن المصيبه الكبيره بتكون فى المواضيع العامه التى العلم جزء فيها والاجتماعيات والعادات والتقاليد

والطباع والجيره والشارع والمنطقه واللغه واللون والنشاه و و و و و و و

هنا تحتاج بحث كبيييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييير قبل نشر موضوعك حتى لا تكتب شىء خاطىء به او لا تستطيع الرد على مناقشيك

ولو كنت فعلا حريص تقول ( اعتقد ) لكن تتكلم بقوه وثقه طيب استحمل الردود والمناقشات

لكن لو قلت اظن او اعتقد خلاص ستجد الناس يساعدوك ولا يقفوا امامك او يصححوك بهدوء

طب ياعماد ايه رائيك في المثل ده

"ضربني وبكي وسبقني واشتكي"
                              مش حاسس ان المثل ده بينطبق علي واحد صاحبنا 100%

طيب عايز اسمع منك نصيحه من اديب كبير زيك تقول للناس اللي زي دي ايه وهل ده يعتبر مرض نفسي

مش عارف ليه بحس ان انتا في احيان كتيرة بتقعد تنصح نفسك وتكلم نفسك (في ساعة الصفا بتاعتك)
                              وتنسي ايدك علي الكيبورد وهي دي المشكلة . واحنا اللي افتكرناك..... داحنا ظلمناك كتيير يارجل بس اعذرنا مكناش نعرف

سلام يا حبي وخد الورد ده مني ليك

شوف يا لمبولينى

ممكن جدا انصح نفسى وكلنا بنعمل كده ولما انصح نفسى بصوت عالى واشارك الاعضاء معايا مش عيب

ولو انتقد اسلوب احد الاعضاء مش عيب ما دمت لم اسبه او اتكلم عليه بقله ادب

ولو ذكرت اسمه او لم اذكره او لو الموضوع اقصده هو او الذى مثله او يكون موضوع عام لا اجد فى كل ذلك خطأ مادمت ملتزما بالادب

لو انت هو نفس العضو لكن باسم تانى وفيه ناس بيعملوها كثير او انك تحبه وترى ان الموضوع يخصه

لو بتحبه حقيقى لا تدافع عنه بانك ترتكب مثله هجوما مضادا بل قويه فى جهات الضعف التى ذكرتها

تبقى فعلا بتحبه وترفع من شانه

اما لو الحكايه ان طباعك تمنعك من ان تفيد فقط تتحزب مع الذين يوافق طبائعهم يبقى ما كتبته يخصك انت ايضا

ومش عيب انى انصحك ليس بصفتى كاتبا لانى لست كاتبا ولا اى فى الاداب والمقالات لكن ببساطه

يمكن اكبر منك او لى بعض الخبره فى الحياه او مجرد عضو اكتب اشياء قد تنفع او لا تنفع احدا

ضربنى واشتكى ده مثل لمن يضرب ويجرى وهذا لم يحدث فى رد قمت به على اى عضو وممكن لو انت فعلا خبير تعرف من الارشيف وشفتك شاطر فيه قبل كده

انى اظل فى الموضوع الى اخره وممكن من طول الموضوع والتاريخ تعرف انى حتى لو ضربت وهذا ليس صحيحا الا فى وجهه نظرك انت وقرينك لا اجرى ولا اشتكى ولا ابكى

ولا حتى ارد الاهانه بمثلها ولا اشتم ولا اسب

عمليه انك ممكن تعتقد ان كلامى فيه لف ودوران ده له سبب اخر لانك انت الذى تفكر بطريقه تجعل كلامى يبدو كذلك

لكن لو انت فعلا داخل بنيه صافيه لن تجد فى كلامى غير خير حتى لمن يعتبرونى عدوا لهم

لذلك لا اعرف احدا ينطبق عليه مثلك السابق من كل اعضاء المنتدى واذا قصدك على انا فانا اوضحت انك مخطىء فى اختيار المثل

ولو كنت ارى من الاعضاء ناس يفعلون مثل المثل كنت نصحت وكتبت مقال جديد لهذه النوعيه

لا يوجد جبناء فى منتدى المنابر يظهر انت ظنك خاطىء

يعمل...
                                X