Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

تعالوا نبدأ من اليابان

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• تعالوا نبدأ من اليابان

بسم الله الرحمن الرحيم

اليابان
    أد إية البلد دي جميلة فعلا
    أنا بحبها وبحب ثقافتها وبحب فنها وبحب كمان ناسها والطبيعة اللي فيها
    ونفسي أعيش فيها
    وأبدأ من هناك
    ممكن ناس تهاجمني وتقوللي فين الإنتماء للوطن مصر حبيبتي
    أنا بحب مصر
    ياااااااه
    مصر دي إحساس تاني مهما قلت أو حاولت
    مش حد يقدر يحس قد اللي أنا حاسه
    مش حد يقدر يحس جو الغيمة والمطرة في حواري مصر الضيقة
    ولا الهوا لما يسقّع مرة واحدة ويقول الشتا إبتدا
    بص في عنين العيال
    أو أي بنت مصرية في روحها دفا وحنان
    الطبيعة في مصر بتعيش جنبنا بتحس بينا
    الفرح والحزن دايما موجودين ودي متعة الحياة
    زي المطر وبعدة تيجي الشمس
    من غير مطر وبرد مش هنحس بدفا الشمس
    أكيد كل مصري حاسس
    وكل عربي لازم يحس كده
    تجاه بلده
    والله العظيم بحبها

بس أنا بفكر بصورة مختلفة شوية
    أنا لاحظت إن إحنا في مصر الإحتلال سايبنا من مدة مش بعيدة
    نقول خمسين سنة
    ولاقيت إن فية بلاد من خمسين سنة يعني من بعد الحرب العامية التانية كانت صفر
    يعني متدمرين تماما بسبب الحرب يعني إحنا يمكن كنا أحسن منهم حالأ بعد الحرب
    ومن البلاد دي لاقيت أن فيهم بلدين من أجمد البلاد دلوقتي في العالم
    هما ألمانيا واليابان
    ودي بعض الإحصائيات اللي بتقول شوية حاجات بتأكد ده

تبلغ ميزانية الأمم المتحدة لعام 2004 نحو 1.5 مليار دولار
    تحتل أمريكا المرتبة الأولي بين الدول المساهمة في التمويل بنسبة تمويل تصل إلي 22%
    واليابان تحتل المرتبة الثانية بنسبة تمويل تصل إلي 19.5%
    وألمانيا تحتل المرتبة الثالثة بنسبة تمويل تصل إلي 8.7%

بالنسبة للأداء ألإقتصادي
    تحتل أمريكا المرتبة الأولي بين دول العالم بإجمالي 10933
    واليابان تحتل المرتبة الثانية بإجمالي 3571
    وألمانيا تحتل المرتبة الثالثة بإجمالي 2171

اما بالنسبة لصادرات البضائع
    فتحتل ألمانيا الصدارة بإجمالي 748
    ثم تأتي أمريكا بعدها بإجمالي 723
    وبعد ذلك اليابان بإجمالي 471
    وبعدهم الصين بإجمالي 437

أما عن المقدرة علي الإبتكار
    فتحتل اليابان المركز الأول في الإنفاق علي البحث والتطوير (نسبة إلي الناتج المحلي الإجمالي) بإجمالي 3.06
    وتأتي بعدها أمريكا بإجمالي 2.67
    ثم ألمانيا بنسبة 2.52

وحاجات تانية كتير عندي لو حد عايز يعرف أكتر

وكمان مرة قريت مقال في مجلة العربي الكويتية عن فعاليات معرض فرانكفورت الدولي للكتاب اللي كان الوطن العربي ضيف شرف فيه 2005
    كان فية محاورات كتير دارت عن العرب وحالهم ونظرة العالم ليهم وكلام كتير إتقال ويزعل بس هوة كلام صحيح لكن لما بنتواجة بحقيقتنا بنزعل بس المهم نبدأ في التصحيح لكن للأسف مش حد عايز
    واحد من العرب قال موجها كلامة للمجتمع الأوروبي إن اوروبا هي السبب في التخلف اللي إحنا فيه
    قاموا الأوروبيين ردوا عليه بهدوء وقالوا إن هما سايبننا من حوالي خمسين سنة وإحتلالهم رحل عنا
    إحنا بقي عملنا إيه من خمسين سنة لحد دلوقتي دا اللي قالوه وقارنوا بين دولة زي مصر وبين ألمانيا وقالو إن ألمانيا كانت ولا حاجة وكمان متقسمة من خمسين سنة بعد الحرب العالمية التانيه يعني
    ودلوقتي شوفو بقت إية
    وكمان قالو إن فية دولة عربية كبيرة العرب بيسموها القائدة ودي مصر طبعا قالو إن خطوط السكك الحديدية اللي فيها من أيام الإحتلال الإنجليزي ومن ساعتها ما إتغيرتش وحالتها دلوقتي صعبة وكل يوم ناس بتموت من الإهمال والحالة المتردية للسكك الحديدية في البلد دي
    لو فعلا الإحتلال كان سبب تخلف العرب طب آدي العرب من خمسين سنة ليه مابقوش زي ألمانيا مثلا أو أي بلد أوروبية تأنية

وكلام كتير تاني عندي لو حد مهتم

المهم أنا فكرت في الدراسة في بلد من الإنتين دول ومؤخرا بدأت أفكر في اليابان بصورة جدية
    ممكن أحمسكم شوية للدراسة فيها
    أولا
    قريت مرة إن 300.000 طالب أجنبي بيدرسوا في المانيا كل سنة ومنهم 70% من الصين!
    ثانيا
    وكمان قريت إن اليابان بعتت بعد الحرب العالمية لما كانت ولا حاجة صفر يعني شباب منها يشتغلوا في الميكانيكا في أمريكا!

طبعا مش فاهمين
    تفتكرو لية الصين بتبعت 70% من 300.000 طالب بيدرسوا في المانيا سنويا
    أقوللكم
    طبعا ألمانيا بلد جامدة جدا والصين عايزة تبقي بلد جامدة بل أجمد بلد في العالم (أي بلد من حقها تحلم تبقي كده)
    علشان كده الصين بتبعت شبابها يتعلموا علي حساب البلد في المانيا كل حاجة علشان بينو البلد ويعلمو شبابها النجاح

أما عن اليابان
    فاليابان مش كانت عندها صناعة سيارات والميكانيكا عندها كانت ضايعة خالص بعد الحرب فشافت مين من الشباب عايز يدرس الميكانيكا
    وإختارت ناس فعلا عايزين يدرسوا الميكانيكا مش بالكوسة(بالواسطة يعني) زي عندنا
    وإدتهم فلوس وسفرتهم أمريكا يدرسو في الجامعة هناك
    لكن الشباب راحو وإشتغلو ميكانيكية في أمريكا في ورش تصليح وتصنيع السيارات وكسبوا فلوس
    وفي نفس الوقت قالو أن الورش هية أساس تصنيع السيارات وهية اللي فيها الخبايا اللي مش هندرسها في الجامعة
    ورجعوا بلدهم وهما معاهم الفلوس اللي أخدوها وقدها كمان مرة ولكن كان معاهم حاجة أهم من الفلوس
    هية العلم والمعرفة اللي إتعلموها ومن هنا بدأت السيمفونية اليابانية مع صوت أول محرك ياباني 100%

شوفتوا الفكر عامل إزاي

الناس دي مش بتلعب ومش همها نفسها لأه دي همها البلد حتى وهما بعاد عنها

انا لما بفكر في العالم بحس أن العالم كله بلدي وإن مصر دي مدينتي مش بحس بغربة لأن بلدي مش بعيدة عني وانا في أي حتة في العالم
    إحنا اللي بنبعد عن بلادنا أو بنقرب منها بإحساسنا تجاهها
    يعني فية ناس موجودة في بلدها لكن بعيدة عنها بإحساسها

أنا عايز أبدأ والبداية دايما صعبة لكن الأشياء العظيمة دايما كانت صعبة إفتكرو كدة إية شئ عظيم كان سهل ؟ .. مفيش ..

نفسي تشاركوني في تفكيري ده وياريت يكون شعوري ده مشترك بيننا بس البداية صعبة علينا
    لو كدة ..
    آدي إيدي
    إحنا ببعض هنبقي أقوي
    مش كدة ؟ ..

Designs For You
    Designs For Life

السلام عليكم
    لية محدش رد يا جماعة
    حتي لو الكلام مش عاجبكم
    قوللولي مش عاجبنا

أعتقد لأن الخط صغير مافي حد كمل الموضوع للآخر لكن انا كملته لانه عن اليابان

أنا أحب اليابان من لم كنت صغير و السبب لانها دوله تحب التكنلوجيا و عندهم أشياء غريبه و عجيبه هذا غير إنها بلد جميله و فيها مناظر خلابه , لكن عيبها إنها أغلى دوله في العالم و لازم تكون مليونير عشان تصيف فيها لمدة شهر .

بعض المحلات في طوكيو المتر المربع قيمته 2 مليون دولار تخيل ؟

نرجع لمشكلتك , صدقني أطلع من مصر و بتشوف الدنيا صح و حتى أغلب المصريين الي عايشين برع مصر مرتاحين و امنيه حياتهم أن تكون عندهم إقامة دائمة في البلد الي هم فيها , لكن لان أهاليهم في مصر مضطرين للعوده لها .

أنت ذكرت المطر و الجو الحلو و نسيت قانون الطوارئ و الإستخبارات و سعر اللحمه الي كل يوم يرتفع الجو الحلو ممكن تلاقيه في أي مكان و على العموم أسعار المكيفات رخصت مش نفس أول .

لكن أهم شي راحت البال و تأمين المستقبل لك و لعائلتك

أخي ممكن تكبر الخط

لأني عجزت أقرا

ولو بحاول أقرا أعتقد سأحتاج لمكبر وإلا نظري سيكون متدهورا ليومين على الأقل

بإنتظار تعديلك
        My Flichr

- إذا كنت تستطيع تعلم التصوير الفوتوغرافي فهذا أفضل ، فعندما تتعلم التصوير يمكنك فهم كيف تسير الامور في واقع الحياة ثم تترجمها الى الجرافيكس.

- معلم التصوير قال لي ذات مرة «الجميع يمكن أن يمسك الكاميرا ويلتقط صورة ،ولكن ماهو اللازم ليكون الشخص مصور محترف إذا كانت المسألة هي ضغطة زر واحدة فقط؟ اللازم هو أسلوبك الخاص والإضاءة والطريقة التي ترى بها العالم. دائماً ما أفكر في هذه النصيحة كلما ضغطت على زر Render

Zuliban-3D artist

الظبياني والمجهول ... غريبة الخط أكبر من المعتاد عندي .. !!!

على العموم جزاك الله خير على الموضوع .. ولكن لو كتبته باللغة العربية كان أفضل حتى يستطيع الكل يفهم الموضوع ..

شكراً لك

المشاركة الأصلية بواسطة الحسني
            الظبياني والمجهول ... غريبة الخط أكبر من المعتاد عندي .. !!!

على العموم جزاك الله خير على الموضوع .. ولكن لو كتبته باللغة العربية كان أفضل حتى يستطيع الكل يفهم الموضوع ..

شكراً لك
            أعتقد السبب لأنك مكبر الخط في الأكسبلورير
            View/Text Size/Largest
            جرب خلى الخط على المتوسط و شوف الموضوع كيف بيكون خطه صغير

السبب هو الخط الي ماشين عليه غلط من اساسه

السلام عليكم يا أصدقاء
                أنا آسف لصغر الخط إن كان هو السبب في عدم قدرتكم علي قراءة الموضوع
                ولكن انا لا أجد الزر الخاص بالتعديل
                حتي أقوم بتكبير الخط
                ياريت حد يساعدني

هو انا كتبت رد لكن الضاهر بعده مش واصل من الولايات المتحده
                  المهم اخي ليس كل المعرفه هي الكتب والجلوس وراء المعلم طبعا من المهم ان نتعلم بالشكل الصحيح
                  ايضا بجانب التعليم وهو المهم هو الخبرة والخبرة لا يمكن اكتسابها من العلم لوحده الخبرة تحتاج لعمل

مثلا في اسرائيل وللسف عندما نذكر العلم والمجالات المتقدمه نجد انفسنا نتحدث عن اسرائيل المهم هو ان طريقتها بالعلم مختلفه ومبنيه على اسس وقواعد مدروسه وناجحه
                  مثلا الجامعات مجهزة باحدث المختبرات وعلى التوالي تطور
                  سواء في علم الاحياء او الالكترونيات او الطب او حتى الهندسه بجميع فروعها

فعندما يتخرج المهندس يتخرج مهندس مدرك وعارف بما يقوم به
                  الى انه ايضا يوجد من يبحث عن العلم خارج اسرائيل فعندما يعود يجد ان ثقافته العلميه مهما كانت لا تساوى امام العلم الاسرائيلي
                  ومتى تاسست اسرائيل عام 48 واول ما فكرو به هو بناء جامعة حيفا الشهيرة عالميا وبعدها انتشرت الجامعات

نحن لنا الاف السنين وجامعاتنا لا تساوي مقدار بعوضه امام العلم والتطور الموجود بالعالم

لماذا وما السبب

العراق كان يمتاز بالعلماء الان لا يوجد عراق مصر التاليه الى ان العلماء مستهدفين وتعلمون قصه الطائرة

باليابان شاب صغير تراه يخترع ربوت يتحكم

هل اليابان اذكى منا
                  لا هذه فكرة خاطئه المصرين بنو الاهرامات وحنطو هل يعني ان ذكائهم استنفذ لا بتاتا
                  والاتراك كان يصنعون ويطورون الاسلحه والسورين مشهورين بهدنسة البناء وكذلك العراق وكل دوله كانت لها امتيازاتها ايام ما كانت دوله
                  لكن ما حقق لليابان جعل منهم عباقرة واذكياء والذكاء يفسره العمل فلا معنى لذكي لا يستخدم ذكائه في عمل ما

ونحن محاصرين فكريا
                  وايضا ذكرت اليابان وذكرت الحكومه
                  كانت تمولهم وتساعدهم
                  طبعا عندنا يوجد منح لكن بالكوسه يعني كما يقول المثل كلب الملك ملك
                  تماما هذا ما يجري ترى اصحاب البعثات اغلبهم من اصحاب النفوذ وشخص ولا حتى 5 من طلاب العلم والمجتهدين
                  وطبعا 5 لن يساوو شيء امام متطلبات العصر وثقافاته العلميه
                  ولو كانو الف وعادو بالعلم (وعادو من الخارج اي ما زلنا نحتاج للخارج ) فمذا سيفعلون هل الذي تعلم هندسة الات سيعمل في مجال علمه !! اين !! وبماذا !! هيخترع عربيه كوشري سوبر لانسير

حتى الان لا ندري من نحن وماذا علينا ان نفعل
                  وان حاسبنا اصحاب المسؤوليه نتهم اننا نعمل لحساب منضمات اجنبيه

من بعد الحرب العالميه الثانيه ومن بعد رحيل المستعمرين اتمنى لو اجد سطر واحد يفرح القلب عن اكتشافات مهمه حققناها في مجال التقدم والتطور العلمي

سطر امام مجلدات من العلم الحديث

هل تعرفون قصه الشاب اليهودي الذي وقتها لم يتجاوز ال 16 او 17 عاما الذي اخترق البنتاجون
                  لم يخترقه بالصدفه بل كان متعمدا
                  هو من مدينه اسمها كرميئيل لعل احدكم يتذكر هذه القصه من خلال اسم البلد
                  المهم بعد اختراقه للبنتاجون طلب محاكمته وقفت الحكومه باكملها لتقول لا لمحاكمته
                  اتعلمون ماذا فعلو معه اثروه بالاموال ووفرو له كل ما يحتاجه كوسام شرف
                  هذا غير ان شركه ميكروسوفت عرضت عليه عروض خياليه وكذلك شركة انتل ليعمل معهم

فهل هذا يحدث عندنا اكيد لن يبقى له اي اثر خصوصا انه مخترق البنتاجون
                  وعلى ما اعتقد ان صح ما اعرفه انه يعمل لحساب ميكرو سوفت
                  هو قام ببناء برنامج ولم يعتمد على برامج الهاكر المتبعه

فاستغلو ذكائه وخبرته وطوروها

وهذه قصه من قصص

علينا ان نحي العلم ونطوره

يعني يوم كنت اشتغل بمدرسه ابتدائيه (عملي هو القرميد ) كنت اعمل اسقف القرميد وحبيت ادخل المكتبه
                  احب الكتب كثيرا
                  طبعا الكتب معضمها عبريه
                  وقع ناضري على بعض الكتب منها كتاب كيف تفكر او بالعبيره ايخ تسريخ لحشوف
                  لم استطع ان اقرء الكتاب لضيق وقتي انما قلبت الكتاب فوجدت انه جزء من موسوعه اسميها الموسوعه الالمازيه
                  تجد بالكتاب كيف تخترع رافعه وكيف تطورها وكيف تفكر في صناعتها ووو
                  واخر عن النباتات كيف تقنبها ووو
                  هذه الموسوعه بالاصل كانت تخص التعليم الثانوي الا انهم بسطوها واضافو معها صور ليتسنى لطلاب الابتدائيه فهمها
                  ومن الذي قام بتبسيطها مدير المدرسه
                  والمكتبه كبيرة
                  طبعا في مدارسنا الابتدائيه تجد مكتبه لكنها بسيطه وكتبها لها شي 20 قرن

الخط واضح جدا جدا ومع Medium

يعمل...
                    X