Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

ارجو من الاخوة المحترفين الاجابه على اسئلتى من عضو مبتدىء فى المايا

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• ارجو من الاخوة المحترفين الاجابه على اسئلتى من عضو مبتدىء فى المايا

اولا انا بستخدم maya 7 ولما ابتديت اعمل ريندر وادور على ال glass material عشان اعمل ريندر بالمننتل راى ملقيتش ال glass material طيب السؤال ممكن الاقى الmaterial دى فين ولو مش موجوده هل فى موقع بيدخل خامات على مايا

ثانيا من اول maya 6 كل ما استخدم ال hardware render الاقى يقولى انى الكارت بتاعك مبييادش او مش قادر يعمل hardware render مع انى جهازى مواصفاته الاتى
    processor 3 gh
    ram ddr 2gh
    viga card ati redeon 9250 256mg

وانا منتظر الرد وارجو الاجابه بسرعه لانى الموضوع ده هيجننى وشكرا

بقدرش أفيدك إلا بموقع يوجد فيه مواد و خامات للمايا و هو

www.highend3d.com

مواصفات جهازك عالية جداً لكن ربما نوع كرت الشاشة عندك لا يتناسب مع المايا, كما حدث لصديقي.
    إنا لله وإنا إليه راجعون

اخي معذرة اني لم ار موضوعك

الخامات عموما هتلاقيها في الهيبرشيد hypershade
      هتفتحها هتلاقي علي الشمال قايمة كبيرة مكتوب علي من فوق Create maya nodes
      هتلاقي جنبها سهم اضغط عليه هيطلعك اختيارين اختار Create mental ray nodes وبعدها اختار material
      هتلاقي 3 خامات للزجاج
      dgs-material
      mib-glossy-reflection
      mib glossy refraction
      اما عن الهاردوير ريندر فده تقريبا ولله اعلم لازم ليه كروت شاشه خاصة زي كوادرو

اخب اذا مازلت مبتدأ في المايا انصحك باتقان الاساسيات قبل التوجه إلى داخل المنتال راي و هنالك مواضيع عديده حول خامه الزجاج، استعمل خاصيه البحث في المنتدى. L_Glass

بالنسبه للهارديور رندرنج، المفروض ان تعليمات الاوبن جي ال في الكوادرو و الجيفورس متشابه، ولكن ينبغي ان تملك جيفورس من العائله 6 او اي تي اي من العائله اكس، يا اخي كرتك بصراحه حتى العاب صعب يشغل، لكن الهاردوير رندرنج يوفر وقت هائل في الرندر، صحيح انه ليس كمثل السوفت وير و لكن انا كان عندي عمل رندر لجمجمه بها 1.2 مليون مثلث و ال1 جيجا رام شالتها بالموت، الهاردوير رندر للمايا خيالي و نتائجه جيده فعلا. ينبغي ان تفكر في شراء احترافي من اجل ذلك.

يعمل...
        X