Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

سؤال في الـ blend shape ...الحقوني قبل ما افطس

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• سؤال في الـ blend shape ...الحقوني قبل ما افطس

انا بطبق اسطوانه البرودكشن سيرييس من ديجيتال توتورز الجزء الرابع(للي طبقها قبل كده)

وعملت اوضاع الجسم المختلفه عند التحريك (شكل الفم للابتسام وحرف أو والحواجب...في الاسطوانه)

وعملتلهم سلكت ... واخر سلكت كان الجسم الاساسي وبعدين كرييت البلند شيب.....لحد كده كويس

المشكله اللي هتجنني اني لما بحط قيم في ال blend shape ..لزوم التحريك..الاقي الجسم كله اتحرك من مكانه

يعني احط قيمه الحاجب فى blend shape ...الوجه كله يتنقل من مكانه
    يعني هنا يادوب بعد ماعملت الblend shape

وحصل كده بعد ماحطيت قيمه للحاجب

عدت الشغل كله من الاول والتصميم بالحرف زي الاسطوانه 3 مرات...ومفيش فايده
    اعمل ايه اثبت بيه الوجه...والله اتنقل لوحده؟؟؟

واحد من اثنين

1-deformation order
    او
    2-ال orgin مختاره global بدال local على ما اذكر...لم استخدم ال blend shapes من مدة طويلة...

أولا خطأ تمحي الHistory اذا أردت تحريك الوجه.
      ولا تنسى انه تعمل عدة أشكال من الشخصية ذاتها و تضعهم على الجوانب(ولازم عدد الVerticesاللي في الشكل المبتسم مثلاً يكون مطابق للجسم الأصليoriginal.
      واضح عندك في الصورة انه الجسم يذهب في اتجاه ال x و ال Y عند تحريك حواجب العين, اذن الشكل اللي كان مبتسم كان متحرك لجهة المحورين اللي ذكرتهم ولقد ورث صفاته للشكل الأصلي...وخد نصيحتي وخلي الشخصية كلها قطعة واحدة Combine polygonبعدين Duplicate الشخصية لعدد حركات الوجه اللي بدك اياها و أضفهم للشكل الأصلي.وحاول انك تعالج المشاكل بدون الإلتزام الدقيق بالTutorial .اذا بعد كل هذا ومازال الوجه ينفصل...إرفع قضية على Alias maya أو ثبت الوجه بصمغ...هههههه
      إنا لله وإنا إليه راجعون

السلام عليكم
        أخى العزيز
        وبالنسبه للشغل الحالى انا أعتقد انك لو قفلت ال tweak13 ( وذلك بجعل ال envelope = 0 )

وذلك قبل أخد نسخه من الأوبجييكت لعملها بلند سييب
        وبعد ذلك أعدها كما كانت ( وذلك بجعل ال envelope = 1 )
        هيشتغل معاك إن شاء الله
        إن شاء الله تعالى
        ولو عامل بردك سكيينينج skinng وعايز تطبق بلند شييب أعمل كدا بردك
        أهم شيء فى الموضوع النسخه اللى انت بتأخد منا وإبق اعمل البلند شييب
        front of chain

أنا شغال بيهيا كدا وفعال والحمد لله
        Eslam Amin
        3D Generalist_Supervisor

حصلت معي نفس المشكلة من فترة والله منا فاكر كيف حليتها .
          انما هو أهم شئ لازم تراعيه هو كما تفضل الاخ عبد ( ولازم عدد الVerticesاللي في الشكل المبتسم مثلاً يكون مطابق للجسم الأصليoriginal)
          وكمان اعمل centerPivot لكل نسخة .
          التعديل الأخير تم بواسطة omar77; 25 / 10 / 2005, 06:26 PM.
          your tsunami
          إن الحياة الدولية مثل الحياة الفردية من يحترم نفسه فيها يُحترم ، ومن يهن يسهل الهوان عليه قد ينال جزءاً من شفقة أو بعضاً من التعاطف أو جانباً من ابتسامة وربما قدراً من الفائدة ، ولكنه ينال أيضا الكثير من السخرية والاستهزاء.

الف شكر اخواني في الله على ردودكم ومساعدتكم

الحمد لله ...انقذتني والله يااخ msb .. فينك من زمان ..المشكله كانت انها جلوبال مش لوكال
            انما عدد الفيرتكز كان زي ماهو والسينتر بيفوت كنت مظبطه هو والفريز ترانسفورميشن(((وانا فعلا كنت واخدها دوبلكيت من الاصل امال انا كنت هتجنن من شويه))) بس الاخ msb رحم الشركه من ايديها ...يالله هعديهالهم المره دي..

بالنسبه لل tweak13 بصراحه انا لسه اول سلمه سكيننج وكان في بعض الاجسام اللي عملتلها اوضاع من الجسم الاصلي ماكنش فيها ال tweak13 فمعرفتش اطبقه

حقيقي الف شكر ياجماعه...

يعمل...
            X