Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

ممكن شرح للايكوليزر -eq

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• ممكن شرح للايكوليزر -eq

التكرم من الاخوه
    شرح للـ Eq بشكل مفصل وما مدي اهمية وتأثيرة على الصوت
    وهل يوجد قاعدة له

لقد شاهدت السؤال و ساجيبك علية بالطبع و لكنى انتظر ان اجد مساحة من الزمن لان الجميع فى هذا التوقيت يكون مشغووووووووووووول اعذرنى على انشغالى و الاجابة فى القريب ان لم يسبقنى احد الاساتذة الافاضل فى الاجابة الوافية التى تفوق اجابتى حتما .

بداية الصوت يتكون من frequency كثيرة اى ترددات كثيرة نسمع نحن البشر منها نطاق محدد و هو من اول 20 هيرتز الى 20 كيلو هيرتز الايكولايزر يمكنك بواسطتة ان تتحكم بكل تردد على حدة من حيث مستوى الصوت بمعنى انك عندما تسمع ملف ما و تشعر ان بة شوية خنفان تستطيع ان تذهب للتردد المسؤل عن صوت الخنفان و تخفضة فيقل احساسك بان المؤدى اخنف و هذا يتم كثيرا من خلال الواحد كيلو هرتز و هكذا يتم استعمال الايكولايزر تسمع باذنك التردد المطلوب التعامل معة ثم تتعامل معة بالخفض او الرفع بكل بساطة ستسالنى و كيف اميز التردد المؤدى للمشكلة ساقول لك من خلال الخبرة و الدراسة تستطيع ان تكون مميزا لهذا الموضوع بسهولة و الايكولايزر لة انواع : الـgraphic و الـparametric و ستجد ادوات تحكم ثابتة حتى و ان اختلفت الشركة المصنعة للبلج انز و فى النهاية اتمنى ان اكون اوضحت لك ما تريد و اسف على الاطالة و ان كنت اغفلت اى جزء فاسال و ساجيبك ان كان فى استطاعتى

الله الله .... يعنى اغيب عنك يومين ارجع القيك عمااال تشرح....ابدعت يا استاذ ...بس ياريت تعبرنى و تخلصلى الشريط بتاعى.على فكرة يا اكل الدماء الريفيرب اللى فى الوش التانى غير الاولانى هانعرف نحل المشكلة دى ....

يا باشا لا استاذ ولا حاجة دة انا كل ما بشوف الناس العباقرة بحس انى مش مجرد مش فاهم لا بحس كمان انى مستحيل افهم المهم انى مقدرش اتاخر عليك و انا فى الخدمة بس هوة انا لية دايما ربنا بيرزقنى بالمشاكل دى ؟ اية حكاية الريفيرب دى ؟ يا ترى الوجى الاول مسجل فين و التانى فين ؟ هل دة فى جبال القلب و التانى فى الهيمالايا هههههههههه ما علينا نحاول نحلها و فى الاخر يتقال انى مفهمش حاجة عشان الاساس جيلى بنوعين ريفيرب و زى ما قال البشمهندس عماد دة اكبر دليل ان المهندس فل على الاخر ههههههههه كلمنى يا باشا و نتفق اوكى سلام يا صاحبى .

بتعملوا شغل من ورايا ؟؟؟؟؟ طيب

يا بشمهندس دة احنا كتاكيت فى قفصك الصدرى و الفرخة لازم تخلى بالها من كتاكيتها مش كدة ولا اية ؟

المشاركة الأصلية بواسطة emas
                بتعملوا شغل من ورايا ؟؟؟؟؟ طيب

هاهاهاهاها ....عسل يا هندسة .

يعمل...
                X