موضوع: أفضل كرت شاشة .

ردود: 19 | زيارات: 2021
  1. #1
    عضو نشيط
    صور رمزية Farisq
    تاريخ التسجيل
    Jul 2003
    المنطقة
    البحرين
    العمر
    42
    ردود
    585

    أفضل كرت شاشة .

    السلام عليكم .......

    يا أخوان ماهو أفضل كرت شاشة يمكنيي الحصول عليه بسعر لا يتجاوز 1500 ريال أي ما يعادل 580 دولار تقريبا ؟؟؟؟

    في ناس بتقول Nvidia و في ناس بتقول ATI و في ناس بتقول Quadro .... أنا أعرف كل هالأسماء لكن لا أعرف كيف أقارن بين أدائهم في ظل السعر الذي حددتة .... على فكرة شغلي كلة تصميم داخلي من غير أنميشن .

    أرجو من أصحاب الخبرة أن يفيدوني و جزاكم الله خير .


  2. #2
    عضو نشيط
    صور رمزية aminalali
    تاريخ التسجيل
    Nov 2005
    المنطقة
    السعودية
    العمر
    41
    ردود
    445

    سهلة

    أدخل إلى موقع مجلة بي سي ماجازين ثم اذهب إلى قائمة المحررين و ستجد أفضل كروت العرض مرتبة حسب السعر و الجودة و فق اختبارات أخصائيين مهرة و محايدين
    أجعل يومك أفضل من أمسك و غدك أفضل من يومك

  3. #3
    عضو فعال
    صور رمزية sweet_ang
    تاريخ التسجيل
    May 2003
    العمر
    38
    ردود
    174
    معلومات مهمه فى اختيار كرت الشاشه قد رايتها فى منتدى احدى المنتديات

    وهى ان ...

    ((تصنيع الكروت دلوقتى أصبحت تعتمد أعتماد كلى على بروسيسور كرت الفيجا أو GPU
    ( Graphics Processor Unit )
    و أيضاً على شىء هام جداً جداً الكتير ما بيخدش باله منه و هو
    GPU Clock
    و
    Ramdac Clock
    يا جماعه المصطلحين دول هما من مكونات بروسيسور الجرافيكس الأهم على الأطلاق
    و همه دول اللى ممكن يزودوا من سعر الكارت أو يقلله
    بغض النظر تماماً عن ذاكرة الكرت سواء كانت 64 أو 128 أو حتى 256
    فأنت قبل ما تشترى أى كرت مهما كان نوعه تبص على الحاجات دية من على النت أو من المانوال بتاع الكرت أهم مليون مرة من ذاكرة الكرت
    و لتحدد جوده الكرت هناك قيم ثابتة على أساسها بتحدد جوده الكرت أولاً:
    GPU Clock وديه بتعنى الساعة الزمنية اللى بيشتغل بيها الكارت أو بطريقه أبسط الزمن اللى بيأخذه الكرت لمعالجة أى جرافكس فى أى لعبة
    لازم تكون على الأقل 250 ميجا هرتز , و أن كانت الكروت الجديده بتصل حالياً الى 350 ميجا هرتز بس القيمة المثلى هى 250 و أى كرت
    معالج الجرافكس بتاعه بيكون أقل 250 بيكون سىء جداً

    ثانياً:
    Ramdac clock الخاصية ديه بصراحة أنا معرفش معناها علشان أكون ما بفتيش لكن الى لاحظتة من خلال تجربة كروت كثيرة
    أن الخاصية ديه بتفرق بصورة جبارة فى كرت الفيجا أن ماكانتش هى أساس معالج الجرافيكس فى أى كرت
    القيمة المثلى لهذه القيمة هى 400 ميجا هرتز , و أى كرت أقل من هذه القيمة بيكون كرت ضعيف
    و أعتقد أن الخاصية ديه هى المسؤل الأول و الأخير عن قوة ال Resolution الخاص بالكرت فى الألعاب
    للعلم فأن الكروت ذات المعالجات القوية بتصل فيها قيمة ال Ramdac clock الى 650 مثل كروت
    Geforce TI 4800
    ATI Radeon 9800
    و من كروت المخرج الجديد PCI Express
    Geforce NX 6600
    Geforce NX 6600GT
    Geforce NX 6800
    ATI RX800PRO-TD256

    و أيضاً هناك شىء هام يفرق قى سرعة الكرت و هى
    Process Technology و ديه بتكون طريقة فى تصنيع معالج الجرفكس بتعمل على تصغير عدد دوائر التشغيل من ما يسرع عملية تشغيل الألعاب
    يعنى تقنية فى تصنيع المعالجات و القيمة المثلى بتكون 0.15u و حالياً كل الكروت الجديده بتكون 0.13u

    و أيضاً هناك معلومه أخرى يجب أن تأخذ بالك منها قبل ما تقوم بشراء أى كرت
    و هى أصدارة ال Open GL الخاصة بالكرت أيضأ عليها عامل
    و أقل أصدارة للكرت تستطيع التعامل مع الألعاب هى 1.4 و الكروت الجديده بتصل الى 1.5

    و هناك أيضاً شىء عليك بأخذة فى الأعتبار و هو أصدارة ال Shaders الخاصة بمعالج الجرافكس فى كرتك
    الكروت القيديمة كلها عموماً بتكون 1.1 أما الكروت الجديدة بصفه عامة بتكون 2.0 و العالى منها بيصل الى 2.2))

  4. #4
    مشكور على المعلومات المهمة
    هنا تجد الديكورات الحديثة

  5. #5
    أفدتنا, شكراً لجهودك

  6. #6
    عضو متميز
    صور رمزية abukatada
    تاريخ التسجيل
    Sep 2005
    المنطقة
    الإمارات العربية المتحده - دبي
    العمر
    36
    ردود
    1,804
    جزاك الله خيرا على الإفادة

  7. #7
    عضو نشيط
    صور رمزية Farisq
    تاريخ التسجيل
    Jul 2003
    المنطقة
    البحرين
    العمر
    42
    ردود
    585
    الشكر للجميع وشكر للي شكر الأخ sweet_ang بالنيابة عني ......

  8. #8
    في برضوا حاجه مهمه جدا وهي Slotده المكان المخصص للفيجا في الماذربورد وده لازم يكون سرعته 8xأقل من كده لاتستفيد من امكانيات الفيجا العاليه وشكرا

  9. #9
    لما بشوف كرت ATI Radeon 9800 من ضمن القائمه المفضله بفرح
    العلمانيه وجه للكفر وان لم يكفر اصحابها

  10. #10
    عضو فعال
    صور رمزية sweet_ang
    تاريخ التسجيل
    May 2003
    العمر
    38
    ردود
    174
    بسم الله الرحمن الرحيم

    لا شكر على واجي اخى الكريم وانا فى الخدمه دائما

    انا بالنسبه لكرت ATI Radeon 9800 ده بصراحه مصيبه وجميييييييييل جدااااااا
    واللهى انا دورت عليه لما زهقت مش موجود فى المنصوره عندنا

    ربنا يباركلك فيه يا اخى

    تحياتى

  11. #11
    عضو فعال
    تاريخ التسجيل
    Nov 2004
    المنطقة
    البلاد الذى أوصى الرسول بجنودها
    العمر
    30
    ردود
    175
    أخى أنا لدى Geforce NX 6800 256ram 3 boxوقد دفعت فية 2600 جنية مصرى ولا أعرف هل وفقت فى شرائة أما قد أتيت بهى وهوا ملوش لزمة وأن كان كويس برجاء ذكر مميزاتة
    من علمني حرفا***فى كتاب الله وسنة رسوله وفى الكمبيوتر صرت له أخا ً فى الله(ههههه)
    تلميذ الأستاذالعبقرى أ/أحمد صبحى
    المسؤل الإعلامى بمجموعة شركات د. إبراهيم الفقى العالمية

    و تحركت الشمس من الشمال الى اليمين
    لو تخلت الأهرام عن حجرها المتين
    لو عاد كل صهيوني الى بطن أمه جنين
    لن نتنازل عن شبر واحد من أرض فلسطين
    الـــمـــحــــــب لـــذكـــر الـــــــــــــلــــــــــــــه

  12. #12
    عضو نشيط
    صور رمزية Farisq
    تاريخ التسجيل
    Jul 2003
    المنطقة
    البحرين
    العمر
    42
    ردود
    585
    طيب أحد جرب هذا الكرت :Power Color ATI x700 256 MB PCI Express ؟
    وهل صحيح أن أفضل الكروت هي كروت NVidia ؟

  13. #13
    عضو
    صور رمزية Invader
    تاريخ التسجيل
    Sep 2005
    المنطقة
    مصر
    ردود
    127
    الكارت Geforce NX 6800 256ram 3 box مالهوش لزمه وجعتلنا دماغنا بيه وطلع كارت إشتغاله
    ثم أنته جايبه 2000جنيه بس بلاش الكلام الى فى الضلمه ده فى ناس بتراجع وراك
    BOYCOTTING KEEPS THE REST OF OUR DIGNITY

    Invader Is Still Here

  14. #14
    عضو نشيط
    صور رمزية Farisq
    تاريخ التسجيل
    Jul 2003
    المنطقة
    البحرين
    العمر
    42
    ردود
    585
    3Dlabs Wildcat Realizm 100 (256 MB)

    لحد الآن حسب ما توصلت إليه فهو أفضل كرت للماكس ...... أفيدوني لو سمحتم ؟

  15. #15
    عضو نشيط
    صور رمزية aminalali
    تاريخ التسجيل
    Nov 2005
    المنطقة
    السعودية
    العمر
    41
    ردود
    445

    Question غريبة جدا

    غريبة يا أخي العزيز تسمع كلام أي واحد مع تجاربه بدون اي علم أو خبرة وتترك ما قلته لك أن تذهب إلى مجلة PC Magazine وتذهب إلى قائمة اختيار المحررين و الذين هم عبارة عن مهندسين مختصين و يستخدمون الأساليب العلمية في التقييم و بحيادية و موضوعية وتسمع لكلام شخص عادي ( وأنا واحد منهم ) مع احترامي للجميع
    كان يجدر بك أن تتبع الطرق العلمية الموثوقة بدلا من الإعتماد على آراء الأخرين
    أجعل يومك أفضل من أمسك و غدك أفضل من يومك

  16. #16
    عضو نشيط
    صور رمزية Farisq
    تاريخ التسجيل
    Jul 2003
    المنطقة
    البحرين
    العمر
    42
    ردود
    585
    ماغريب إلا الشيطان يا أخ أمين ..... والمثل يقول إسأل مجرب ولا تسأل طبيب ..... عموما كلام الأخوان صحيح بنسبة كبيرة مع ما جاء مقارنات كثيرة شفتها في عدة مواقع و التي لا غنى عنها في إتخاذي للقرار النهائي ..... و أنا رحت إلى موقع PC Magazine و ما شفت المقارنات الي قلت عنها , يا ريت لو تتكرم و تعطيني الوصلة المباشرة و شكرا لك و للجميع .

  17. #17
    عضو نشيط
    صور رمزية Farisq
    تاريخ التسجيل
    Jul 2003
    المنطقة
    البحرين
    العمر
    42
    ردود
    585
    ATI RADEON X1800 XT, (512 MB) Graphic Card

    3Dlabs Wildcat Realizm 200 - graphics adapter - 512 MB

    حيراااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااان فعلا !!!!!

    PCI Express و AGP 8x مالفرق بينهما و أيهما أفضل ؟؟؟؟

  18. #18
    عضو نشيط
    صور رمزية Farisq
    تاريخ التسجيل
    Jul 2003
    المنطقة
    البحرين
    العمر
    42
    ردود
    585
    أين أستطيع أن أجد مقارنة بين كروت الشاشة التي أختارها أنا بنفسي ؟؟؟

  19. #19
    عضو نشيط
    صور رمزية Farisq
    تاريخ التسجيل
    Jul 2003
    المنطقة
    البحرين
    العمر
    42
    ردود
    585
    هل سمعتم بهذا الشي :
    http://www.mediasysdubai.com/boxx_render.htm

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل