Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

هل فزنا بالأمم أم خسرنا أنفسنا أمام الأمم ؟

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

أيها الجهابذة أيها الاولياء يامن تعرفون الدين وحدكم ونصبتم انفسكم أوصياء عليه
    كفاكم تجريح فى بلدى أنا احب مصر كما هى وما تتندرون به يحدث فى أى بلد اسلامى
    أو غير اسلامى ولما كان المنظر لم يعجب سعادتكم جلستم تتفرجوا ليه ؟؟ يا شيوخ المنابر
    ابعدوا عن مصر اما ما حدث فى حادثة العبارة فهو قدر الله ولكنه خطأ أيضا ويحدث فى
    كل الدنيا وكانت هناك أيضا عبارة اخرى من بلد غير مصر غرقت أيضا ولم تتوجهوا باللوم
    الى حكوماتهم والا انتم صعبان عليكم ان نفرح وتريدون ان تقتلوا الفرحة فى مهدها كفاكم
    حقد كفاكم جحود كفاكم النظر من برجكم العاجى لبلد هو أعظم بلد فى الدنيا كلها رضيتم أم
    أبيتم ارفعوا ايدكم عن بلدى وبدل ما تهاجموا مصر روحوا دافعوا عن أعظم من خلقه الله
    فى الوجود والذى اسئ اليه والا انتم لم تروا سوى عيوب مصر فقط متى نحب بعضنا البعض؟
    متى نضع أيدينا فى أيدى بعض ؟ متى ننبذ التخلف والحقد والكراهية والضغينة من قلوبنا ؟ الا يكفيكم
    أن تجرأ علينا حثالة البشر واساءوا الى نبينا ؟؟ وهذا من محاولة البحث عن اخطأنا ونشرها للآخرين
    وعندما يكون الاخرين منهم الخطأ وفى حق أعظم الخلق صلى الله عليه وسلم نضع رؤوسنا فى الرمال
    كالنعامة عموما انا بكتب هذه الرسالة من قلبى لعلها تصل الى قلوب تعى أو آذان تصغى الى صوت العقل
    والسلام على من اتبع الهدى
    يا أمة الإسلام انصروا رسولكم صلى الله عليه وسلم وقاطعوا من أساء اليه وكفانا تخاذل

موضوع هام جدا حاليا يا حس وجه فى وقته

بص يا حس انا ضد الحكومة علطول بس العبارة مالها علاقة بالحكومة
      الحكومة لاتتهرب لسببين لادخل لهذا الكون فيهم
      الاول ميعاد التنظيم الذى لاعلاقة للحكومة به تماما
      والثانى هو ميعاد غرق العبارة الذى لاعلاقة لاحد به

لو جمعت الاثنين هتعرف انها قدر ان يأتى الحزن فى عزة الفرحة

فالحكومة ما لها دعوة بالعبارة ولا بتتهرب من شىء لان ببساطة يا حس مش معقول يعنى هيبقى كل شىء الحكوم ة هى السبب فيه المسألة كلها فى أيدى الشركات ويمكن الرجل الوحيد هو ممدوح اسماعيل عضو فى المجلس والحكومة كلها ضدده فدع هذا الموضوع لانه مفروغ منه تماما

البنات

انت ركزت على جانب واحد ليه يا حسام كان يجب ان تقول + المحجبة معلش حركة البيت بيتك رد رائع فى نظرى عليك قالولك زى ماكان فى محجبات كان فى بردوا غير محجبات

وانا مش عارف ليه الاستغراب يعنى طب هو فى كام مسيحية فى مصر وفى كام مسلمة مش متحجبة

و اخيرا يا حسام هنعود لمواضيع الانتماء الي كنا ينتكلم فيها زمان لانها مرتبطة بشكل كبير فى حكاية التشجيع دى
      فهل سيكون الانتماء لكل عقيدة من اجل الوطن ام سيكون لكل عقيدة انتماء !
      طبعا قى حكاية التشجيع

والف مبروك لمصر
      Personal Website
      Twitter
      Youtube Channel

عزيزي مجدي ... انت متاكد انك قريت الموضوع كويس..

مش عارف هل لقيت في اي من الردود جهبذة... ولا اي حد ولي نفسه وصي علي الدين..
        معلش تاكد انك قرات الموضوع كويس...

مهو لما حد يتكلم عن( ألف بيه ته ) الاساسيات في الدين تقولو عليه ده عامل شيخ وهيفتي وهيعمل نفسه وصي علي الدين .. تبقي مشكلتكو انتو..

لما 80 الف يروحو الاستاد وهما عارفين انهم هيفتهم صلاة المغرب.. ويمكن كمان يفوتهم صلاة العصر... علشان يشجعو الفريق القومي للكره... ونقول ده مظهر حضاري..
        ده لو انت بتحارب والعدو امامك مجموعة بتصلي ومجموعة بتحميهم.. ده ايه في حالة حرب....
        علشان تعرف بس احنا وصلنا فين الهيافه...

لما المذيع يقول علي البنات المتبرجات اللي بيروحوا الاستاد ده مظهر حضاري... واحنا نصدقه .. يبقي احنا متخلفين فعلا..

وياخي بعد الشرعليك وعلينا اذا قدر الله لو كان حد من اهلك هلك في العبارة الغارقة.. كنت هتنزل ترقص في الشارع... لما تقول بحب مصر.. مصر مش تراب ونيل ... والهبل اللي بيقولوه.. مصر هي ال
        70 مليون مصري... لما يحصل حادث مأسوي المفروض مصر كلها تعمل حداد عليه مش تنزل ترقص وتغني..

يحبيبي يجيريا لبست شارت سودا حداد علي الضحايا.. وخلفو قوانين الفيفا.. والفريق المصري ماعملهاش..
        لا حول ولا قوة الا بالله

مصر فازت ده شئ جميل.. لكن يكون مفيش مراعاة لاهالي الضحايا ده شئ مخجل جدااااا...

وعلي فكرة اغلب الاعضاء هنا مصرين وبيحبو مصر جدااا...وانا مصري جدااا جدااا
        لكن اذا كنت مبتعرفش تفرق ما بين النقد والتجريح.. تبقي برده مشكلتك...

وكمان من الحاجات اللي جيبنا لورا ... ان انت مش عارف مكانك فين.. لا وبتجامل نفسك.. وبتقول مصر اعظم بلد في الدنيا.... ممكن تفسرها لي.. من ناحية ايه يعني التكنولجيا ولا الاقتصاد.. ولا ايه...

وفي الاخر كلنا عايزين نشوف مصر في احسن مكان وسط العالم... ومصرين وعرب ومسلمين

اخى العزيز Limponi_3d كيف حالك

هو السؤال المفروض الان هل نفرح بالفوز ام نحزن لكارثة العبارة هو ده السؤال للاسف
          Personal Website
          Twitter
          Youtube Channel

احزنتوني والله يا جماعه
            هل اصبح الحجاب دروشه
            بلاد الكوارث
            حيث جميع الشعب وجلاديه يبحثون عن العقل والقلب والشجاعه المفقودين
            لكن للاسف لاوجود للساحر اوز
            وتنتهي القصه بفقد الحذاء الاحمر
            وتبقي اليس في بلاد الكوارث للابد

مدونتي

مش هقول اكتر من مبروووووووووووووووووووووووووك لمصر وسيبونا نفرح شويه احنا مفرحناش من زمان

الحمد لله اخي العزيز... كيف حالك انت.؟

انا رائ اننا منحزنش لان دول شهداء.. لاكن ماينفعش ننزل نرقص في الشارع... واهاليهم بيبكو عليهم..

المشكلة فعلا ياخي اننا بنربط حاجة غير مهمة بتاتا لنا بمصيرنا وبفرحنا وزعلنا.. حتي اخي لو محصلش حادث العبارة

المفروض نفرح ونحزن علي حجم الحدث..
                كسبنا الامم الافريقية ... شئ جميل الف مبروك علينا ... وخمس دقائق ونرجع علي بوتنا مش لحاد الساعة 2 صباحا الشوارع مقفولة

طب لو حد مريض وعايز سيارة اسعاف في الوقت يعمل ايه ... ولا واحد عايز يروح المطار في الوقت ده يعمل ايه...

ان شايف اننا نبقي متحضرين اكتر من كده وندي للامور حجمها الحقيقي.. ومن غير منضر اي حد..

السؤال يا مصطفى لماذا نفرح ؟
                  هل هناك سبب للفرح؟
                  كل اناء بما فيه ينضح
                  إذا جائتك الضربات من اليمين ومن اليسار فاعلم انك من أهل الوسط

المشاركة الأصلية بواسطة y@sser
                    احزنتوني والله يا جماعه
                    هل اصبح الحجاب دروشه
                    والله يا اخي ياسر
                    انا سمعت العجب في حكايه الحجاب ده
                    ناس بقي واخدنو روشنه نيو لوك
                    بعض الفتيات يلبسونه مظهر جديد وخلاص
                    الواحد بيتحرق دمه

ولو التزمت الفتاه بالزي الاسلامي
                    خد عندك كلام يحرق الدم اكتر

لا تعنيني الكره مطلقا لكن يعني هي وقفت المشكله على المشجعات الماجورات

يكفي ما تقدمه وزاره الاعلام للمشاهد من افلام ومسلسلات وحلقات وبرامج هابطه هذا كافيك عن المجلات التي لا اعرف كيف يسمح بنشرها وتحكي قصص عن الجامعات منها خياليه ومنها سياحيه ولا اعلم ان ما زالت تنشر ام لا

لكن للاسف المشكله ليست بمصر وحدها
                      اليوم ادخل اي مركز تجاري في الدول العربيه وحتى الاسلاميه ستعجب واحياننا ترى الحجاب لكن التفاصيل ضاهره بدقه محترفه
                      تقدر تقول الحجاب عند البعض موضه مو اكثر

افرح يا اخي لكن للفرحه حدود
                      لكن ان شاء الله كله يروح مع التغير

بالنسبة للفرح فيوجد اشباب عديدة اذكر لك منها البعض

اولا - انت كمصرى او عربى ان تكون مصر هى بطل افريقيا اليس هذا شىء يجعلك تفرح فهذه اضافة لتاريخ مصر فالتاريخ لايكون فى الحروب يعنى مش هنخلى حياتنا كلها حروب عشان نقول عندنا تاريخ كويس

الحياة مجالات عديدة
                        فى مجالات رياضية وفى مجالات اقتصادية وفى مجالات علمية وفى مجالات سياسية وفى مجالات دينية وفى مجالات ثقافية وفى مجالات فنية وفى مجالات ......................... الخ
                        المجالات الرياضية تتضمن كرة القدم كرة اليد كرة السلة كرة كرة كرة كرة كرة ...................... والخ

لما تكون بطل فى كرة القدم يقى فى أمل انك تكون بطل فى كرة اليد مثلا او السلة او او او او او ........... الخ

وانت شوفت قبل كدا الابطال بتوعنا فى اولمبيات سيدنى
                        فكل هذه الاشياء بتعطى لك شكل مختلف تمام مع باقى الدول المختلفة

وكمان يعنى ليه ما نفرح يا أيهاب بفوز مصر يعنى ليه
                        ومعلش هو انتماء بقى بصراحة يا أيهاب يعنى اول مرة ارى شخص لايريد ان بلده تكسب فى اى شىء
                        هو النصر لازم يكون حربى
                        الحرب الباردة على سبيل المثال هى كانت حرب بمعنى الكلمة هى كانت حرب التكنولوجيا والصول الى اكبر قدر من الانتصارات
                        فهل لازم النصر يكون حربى !
                        وكمان يا ايهاب انا قلت قبل كدا اننا حاجات فوق بعضيها يعنى
                        رياضة + اقتصاد + سياحة + قوة + اخلاق +.................... الخ = مصر
                        نحن نتمنى ان تكون مصر هى بطل فى جميع المجالات فعندما نكون بطل فى مجال او جزء من مجال فهذا شرف كبير جدا وهو خطوة نحو تكملة القوة
                        Personal Website
                        Twitter
                        Youtube Channel

الله المستعان

بأبي أنت وأمي يا رسول الله

فدتك نجد و طيبة ومكة وأرض الأسراء

اللهم احشرني مع نبيك يوم يكون اللقاء

اجمل شئ في الحياة حينما تكتشف اناس قلوبهم مثل اللؤلؤ المكنون في الرقة والبريق والنقاء قلوبهم مثل افئدة الطير
                          اللهم اني احبهم فيك

لك نصحي وما عليك جدالي ........وافة النصح ان يكون جدال

دعوة لحفظ القرآن الكريم عن طريق المنتدى

أخ نجيب من هؤلاء المقصودين

تحضرلي تهمه وتقولني ما لم أقل
                            كيف تشبه أبي هريرة رضي الله عنه بأهل الفتاوي من المسلمين في عصرنا الحالي

المسلمين وخصوصآ العرب في القرن الحالي هم أكثر المجتمعات أميه وجهل وفساد وديكتاتوريه علي مستوي العالم
                            لكن لكي لا يطول الحديث كلامي ممكن يتفهم كأنه نصيحه من مسلم
                            وممكن أعضاء أخرين من الأوصياء علي الدين يعتبروه ضد الدين ويحاولو يكفروني ويعيشو دور الأبطال علي حسابي

التلاعب بالأفاظ والكلمات

تصورو الحكام والأنظمه الديكتاتوريه علي إنهم أولي الأمر
                            والمكافحين من أجل الديمقراطيه في بلادهم تسموهم خونه خوارج أهل بدعه

تصورو جوهر المشاكل في مجتماعتنا هي المرأه والإختلاط

وتتناسو نسبه الأميه والجهل المدقع المحيط بالعرب

y@sser

تحريم الإخطلات في إستاد القاهره هو الدروشه مش الحجاب

تاني مره تقولوني كلام ما قلتوش كالعاده

.....................

http://s-a.cgsociety.org/gallery/

....................

بالمجمعات تلاقيها عدة اشخاص اخبروني عن ما لا يسر

شكرا حسام على الموضوع ..

مبروك أكيد لمصر و للمصريين فوز المنتخب بكأس إفريقيا للأمم

مبروك لنا كدلك

يعمل...
                                X