Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

فيه مثل مصري ....... ؟ ؟

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

بالظبط يا يس هو قدامه حلين يإما يموت من مخدرات يإما يموت من تجار المخدرات وهو ومزاجه

الموقف هو :
      انا لي علاقه مع شخص (بنت او ولد )
      في بدايه العلاقه انا تسببت في هدايه الشخص ((بنت او ولد )
      اتوقع تغير الشخص من ناحيه الدين
      هو او هي كلنا معجبين في بعض ومحبه في الله

قلت انا علي سبيل المزاح . لو قلت راح يجي يوم راح اتخلى عنك
      قال او قالت (أقل شـو بيتركني ليــهو دخول الحمام زي خرجو )
      -----------------------------------------------------------------------

طيب يالله علموني معنى المثال

ده نوع من انواع المحبه ومعناها هو أن العلاقة بين الطرفين وصلت لحد أنه ليس بإستطاعة أحد بمفرده أن يترك الأخر حيث أنه دخول الحمام مش زى خروجه

وأتمنى ان يكون ولد

منغير مانفسر المثل بمثل
          دخول الحمام مش زي خروجه دخول الحمام مش زي خروجه المقصود انك بتدخل الحمام لغرد يخصك عشان ترتاح منه ومن هم وشئ قالقك وتاعبك ولما تقضي مصلحتك بتخرج مرتاح من غير ماتتكلف اي شئ مقابل راحتك
          ولم واحد يقولك كده بيقصد انك يعني خلاص بعد ماقضيت مصلحتك معاه وخدت غرضك هتمشي كده بالساهل لااااااااااا نفع واستنفع انت خدت غرضك خلاص احنا كمان ناخد غرضنا ومش من حقك تمشي كده الا ماتدي مقابل اللي خدته
          قال صلى الله عليه وسلم ما اصاب عبدا هم ولا حزن فقال اللهم اني عبدك وابن عبدك وابن امتك ناصيتي بيدك ماض في حكمك عدل في قضاؤك اسالك بكل اسم هو لك سميت به نفسك او انزلته في كتبك او علمته احدا من خلقك او استاثرت به في علم الغيب عندك ان تجعل القران ربيع قلبي ونور صدري وجلاء حزني وذهاب همي الا اذهب الله همه وحزنه وابدله مكانه فرحا
          ---------------------
          لا تحتقر عاص لذنبه قد يكون اقرب الي الله منك
          (الحسن البصري)
          ---------------------
          احصاه الله ونسوه

اذا دعتك قدرتك علي ظلم الناس فتزكر قدره الله عليك

المشاركة الأصلية بواسطة spirit
            منغير مانفسر المثل بمثل
            دخول الحمام مش زي خروجه دخول الحمام مش زي خروجه المقصود انك بتدخل الحمام لغرد يخصك عشان ترتاح منه ومن هم وشئ قالقك وتاعبك ولما تقضي مصلحتك بتخرج مرتاح من غير ماتتكلف اي شئ مقابل راحتك
            ولم واحد يقولك كده بيقصد انك يعني خلاص بعد ماقضيت مصلحتك معاه وخدت غرضك هتمشي كده بالساهل لااااااااااا نفع واستنفع انت خدت غرضك خلاص احنا كمان ناخد غرضنا ومش من حقك تمشي كده الا ماتدي مقابل اللي خدته
            أخى الغالى لقد وفيت فى شرحك وبارك الله فيك
            يا أمة الإسلام انصروا رسولكم صلى الله عليه وسلم وقاطعوا من أساء اليه وكفانا تخاذل

المشاركة الأصلية بواسطة spirit
              منغير مانفسر المثل بمثل

كيفت ووفيت
              الله يوفقك يارب

انا مالي مصلحه شخصيه او مالي مصلحه تهمني في الدنيا . بدي الاجر من الله بس
              والعلاقه فيها خير من حب في الله وتعاون بيننا على اسعاد الاخر في الدنيا
              وهذا من خرج من نتائج العلاقه
              علما بانني انا تسببت في هدايه الشخص وقمت بتعليمه امور الدين . هذا في بدايه العلاقه
              -------------------------------------------------------------------------------------------
              ماذا تتوقع قصده من المثال ؟ ؟

اخي المقصود من المثل وضحته فالسابق والمقصود ليس ان يكون لك مصلحه شخصيه اودنيويه بالخصوص لان المثل يقال حسب الموقوف المعني به وفي اي حال من الحوال المقصود به انك يجب ان تعطي مقابل تحقيق غرضك
                اما في موقفك ما قاله ذلك الشخص ولد او بنت فهذا معناه وحسب كلامك انك كنت تريد هدايته او هدايتها
                وحدث او كان من البدايه بينكم محبه اوجبت عليك ارشاده للصلاح وهذا غردك انت .....وتقول انك حققته وكنت سبب في هدايته او هدايتها .....
                لكن الواقع انه تعلق بك وبات من الصعب بالنسبه له التخلي عنك وزكرت انت سيرة التخلي عنه فصعب عليه تقبل الفكرة لانك احدثت تغيير فمشاعره وتعلقت احاسيسه بك فصعب ان تاتي فجاه ولا تجد تلك المشاعر الا الفراغ بسبب تخليك عنه
                بمعني اخر وباختصار انه مش بعد ماتخليه يتتعلق بيك تسيبه وتمشي بالساهل انت بدأت معاه مشوار يبقي لازم تكمل الطريق للنهايه متسبهوش فنص السكه لو المشوار انتهي بالنسبالك.. فلسه منتهاش بالنسباله ولازم تكمل معاه للنهاية اللي هو عايزها
                وان كان قالك المثل ده فلانه لسه له غرد عندك (لا اقصد سؤ نيه او مصلحه ) يبقي خلاص بكل سهوله
                اسأله هو عايز ايه.... ايه اخرة المشوار اللي عايزك تكمله معاه
                قال صلى الله عليه وسلم ما اصاب عبدا هم ولا حزن فقال اللهم اني عبدك وابن عبدك وابن امتك ناصيتي بيدك ماض في حكمك عدل في قضاؤك اسالك بكل اسم هو لك سميت به نفسك او انزلته في كتبك او علمته احدا من خلقك او استاثرت به في علم الغيب عندك ان تجعل القران ربيع قلبي ونور صدري وجلاء حزني وذهاب همي الا اذهب الله همه وحزنه وابدله مكانه فرحا
                ---------------------
                لا تحتقر عاص لذنبه قد يكون اقرب الي الله منك
                (الحسن البصري)
                ---------------------
                احصاه الله ونسوه

اذا دعتك قدرتك علي ظلم الناس فتزكر قدره الله عليك

يعمل...
                X