Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

Human Skin Texture Test

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

ارحمنا ياعم
    العمل ماشاء الله عمل رائع جداجداجدا ... الخ
    والله تحفة..
    لكن لدي سؤال صغير مصطفى .. ؟
    كيف تخرج عملك بهذه الواقعيه الكبيرة ماشاء الله هل من أشياء أساسية تعتمد عليها في الإعدادات أو ؟؟
    كيف تعلم أن الرندر سيخرج بهذه الصورة .. هل ترندر بحجم صغير لترى النتيجة .. أم إعداداتك مضمونة أو كيف ؟؟

مـ‘ع التحيـ‘’ة ..
    My Flichr

- إذا كنت تستطيع تعلم التصوير الفوتوغرافي فهذا أفضل ، فعندما تتعلم التصوير يمكنك فهم كيف تسير الامور في واقع الحياة ثم تترجمها الى الجرافيكس.

- معلم التصوير قال لي ذات مرة «الجميع يمكن أن يمسك الكاميرا ويلتقط صورة ،ولكن ماهو اللازم ليكون الشخص مصور محترف إذا كانت المسألة هي ضغطة زر واحدة فقط؟ اللازم هو أسلوبك الخاص والإضاءة والطريقة التي ترى بها العالم. دائماً ما أفكر في هذه النصيحة كلما ضغطت على زر Render

Zuliban-3D artist

بس ممكن يامصطفى هي طلب بسيط بس
      ممكن اعدادتك للرندر والإضاءة
      لاني شايف الإضاءة هذي من شخص بالثريدي توتال على ما اعتقد
      وانا اعتقد ولست بمتأكد
      وبالنسبة للكورس

ما شاء الله عليك مصطفى دائما مبدع في كل تصميم و أراك مبدع في ال Organics ...

أتمنى رؤيته كاملا في القريب لأني أتمنى ذلك بشدة و لأني عارف انها حتعمل ضجة في كل المنتديات و تشرفنا كعرب... و نعم المبدع

تحياتي

أعوذ بالله من شر حاسد اذا حسد

كيف حالك يا عبد الله الله يكرمك اخى الحبيب
          بالنسبة للرندر فهو بالبلدى كدا يبقى 1+1 = 2 يعنى الاضاءة + الخامات فى المشهد = الرندر

هو الرندر كأعدادات ليس له اى فائدة فهو وظيفته الحقيقية اعداد الصورة او معالجتها بمعنى اخر ترجمة الاضاءة او الخامات فى المشهد

بالنسبة للاضاءة انا بحاول اعتمد على اسلوب معين سهل وبسيط واخذت عليه فى نفس الوقت هو استخدام صورة HDR
          + Direct Light

صورة البانوراما بشكل عام بتمثل عندى البيئة يعنى مافيش اى شىء ملموس سيتواجد فى الفراغ
          لذلك تواجد البيئة فى اى صورة هى عامل اساسى ( طبعا لااتكلم عن بيئة كصورة خلفية مثلا انما كحسابات للاضاءة )
          ايضا توزيع الصورة الHDR فى المشهد يعنى
          اى صورة 360 درجة لاتستطيع ان تجعلها خلفية كما هى بحيث تبدو دائرية 360 درجة بهذا الشكل لن يكون لها اى تأثير فى المشهد

مثلا يا عبد الله انت الان قمت بتصميم شخصية تمام + ضبطت الخلفية التى هى HDR
          وجيت ضبط اعداتها وكله تمام بس فى مشكلة واحدة لم تأخذ بالك منها وهى بعد الصورة عن الجسم يعنى

انا الان عندما اقف بجانب سيارة انا والسيارة واقفين على بعد كبير من هرم خوفو مثلا العربية الانعكاس الي عليها هيكون انا والحاجات الي حوليها

فى الصورة ال 360 درجة العملية ما بتتحسب بهذا الشكل لان لو بعد الصورة عندك عن الاجسام الطويلة فى المشهد كبير وواضع فى المشهد ان المبانى الكبيرة واضحة فى الصورة يبقى فى غلط كبير وهو ان الانعكاسات فى المشهد ستضم جميع الاجسام المحيطة وستكون المبانى العالية التى على بعد كبير من الجسم

لذلك عند استخادم صورة ال HDR المسافة بين المجسم وبين المبانى او اى حاجة فى المشهد يجب ان تكون قريبة

لنفرض مثلا صورة بها الثلاث اهرمات وابو الهول و سيارة وشخص هذه الصورة 360 درجة
          لما هتيجى تضعها وتضبطها هيبان عندك ابو الهول والاهرامات وكل الاجسام وهتروح واضع المجسم جنبيهم يبقى كدا انسى انك تحصل على نتيجة جيدة
          يبقى لازم تقوم بتقريب المسافة بين جسم معين وليكن ابو الهول و بين المجسم عندك
          بهذا الشكل انت بتحصل على موقع صحيح فمن الطبيعى ان يكون انعكاس ابو الهول هو الوحيد الظاهر على المجسم وليكن مجسم مرسيدس طبعا + انعكاس الاجسام القريبة )

ايضا الضوء فى صورة ال HDR مهم جدا يجب ان يكون الضوء عالى يعنى الضوء فى الصورة ضعيف زوده لدرجة تشعر فيها بالارتياح يعنى تكون الاجسام واضحة بس يوجد اضاءة عالية فى الصورة

العنصر الثانى هو ال Direct Light لاتستطيع ابدا الاكتفاء بال HDR لازم يكون فى عنصر ثانى وهو ضوء الشمس الذى يتواجد فى صور ال HDR ابدا
          ال Direct Light حكايته بسيطة جدا ارميه فى اى مكان فوق المجسم اى مكان مش مهم سيعطى لك التأثير المطلوب اى كان مكانه
          سيكون هناك اختلافات ليست بالقوية ولكنها مؤثرة نوعا ما
          وهو مكان ال Direct Light سواء كان ال Target او جهة الضوء نفسه
          اجمل تأثير يمكن ان تحصل عليه من ال Direct light هو الضوء الابيض الذى يكون مصاحب حواف الجهة البعيدة للمسجم
          يعنى مثلا لو نظرت على سبيل المثال للسيارة الي كنت عاملها ال BMW Z4 هتلاقى حاجتين مهمين الاول هو الضوء الابيض ( الذى يشبه الي حد ما ال Glow ( عند منطقة الكبوت الحواف البعيدة

ايضا عند حقيبة السيارة المنطقة المجاورة لها ستجد الضوءة الابيض المتدرج هذه التأثيرات بتفرق تمام فى المشهد
          نعم انت يممكن ان يكون المشهد عندك مش محتاج الشغل ده كله ولا ابيض ولا احمر وواقعى بس فى واحد هيقولك رندر رائع وفى واجد هيقولك رندر جميل
          الفرق الوحيد بين رندر ورندر هو الحكاية الي قلت عليها دى فى ناس بتعمل الكلام ده بال Photoshop
          بس بيكون الواضح من تدرج الضوء

كل الي انا قلته ده عشان تعمل لازم تعمل رندر بدون Direct Light فقط HDR وتشوف اى جهة فى المشهد فيها اشد منطقة للضوء
          وليكن مثلا الكبوت وتروح ضايف جهة ال Direct Light بعد ذلك ليكون اشد منطقة للضوء هى الكبوت مثلا
          طبعا انا لسة هنا ما اشتلغت فى الاضاءة كثيرا بس انا حبيت اقولك على العملية كلها مع بعضها

واخيرا هى الخامات ودرجات تأثرها بالاجسام التى حولها كانعكاس وانكسار وبامب الخ ........

انا ما برندر ابدا باحجام صغيرة حتى التجارب لما باعمل رندر باخليه 1024 فى 768 كحد أدنى طبعا انت ممكن تجرب زى ماانت عايز فى مقاسات صغيرة بس هى ارتياح فى نظرى لما تشوف المجسمات كبيرة ومنورة الشاشة تستطيع ان ترى ماتفلعه بشكل اكبر وادق وأيضا تلاحظ بعض الاخطاء التى تلمحها عينك

انا لما برندر بيبقى فى 10 الي 20 صورة تجربة رندر وكل واحدة فيهم فيها ملاحظات تختلف عن الثانية

انا عارف انك هتقول وقت الرندر والكلام ده
          بس انت فى يدك تقليل المدة يعنى اذا كنت برندر على High Level يبقى رندر على Very Low
          وستأخذ وقت قليل
          ان شاء الله اكون افدتك ومعلش طولت عليك ووجعت دماغك

ازيك يا حمادة

بالنسبة للاعدادت هارفعها لك ان شاء الله اليوم مع التعديلات
          Personal Website
          Twitter
          Youtube Channel

ماشاء الله عليك يا أخي ..

أنا سأسميك ((ملك الماكس ))
            للمراسلة : hasan6630@hotmail.com

كلمة رائع لا توفيك حقك، " واااااااو wow "

الله يسلم ايديك، ويوفقك كمان وكمان.
              ----------------------------------------------------

http://www.c4darab.net/c4d/index.php

ما شاء الله عليك يا مصطفى

اكثر من رائع

ابداع
                http://www.anasyakoub.com

شكرا جدا جدا جدا على الإجابة
                  حفظت الكلام على شكل درس..
                  شكرا يامصطفى

مـ‘ع التحيـ‘’ة
                  My Flichr

- إذا كنت تستطيع تعلم التصوير الفوتوغرافي فهذا أفضل ، فعندما تتعلم التصوير يمكنك فهم كيف تسير الامور في واقع الحياة ثم تترجمها الى الجرافيكس.

- معلم التصوير قال لي ذات مرة «الجميع يمكن أن يمسك الكاميرا ويلتقط صورة ،ولكن ماهو اللازم ليكون الشخص مصور محترف إذا كانت المسألة هي ضغطة زر واحدة فقط؟ اللازم هو أسلوبك الخاص والإضاءة والطريقة التي ترى بها العالم. دائماً ما أفكر في هذه النصيحة كلما ضغطت على زر Render

Zuliban-3D artist

مشكوريين ياشباب كثيرا

دى تعديلات بسيطة وبرزت الجرح الي فى جبهته بشكل واضح اكثر واكساء الخوزة

والاعدادت

Personal Website
                    Twitter
                    Youtube Channel

ماتحط يا عم العين اللي ادتهالك
                      العمل فظيييييييييييييع
                      كل شئ عن الإضاءة هاااااااااااااااااااااااااام جدا

scienceVFX@yahoo.com

ما شاء الله تبارك الله
                        قوي قوي يا مصطفى
                        كمل
                        بس ليش العين محفورة ! لا تحسب انها تتعمل زي الاسطبات
                        مرة شفت طريقة لواحد اجنبي في صنعها
                        كان يسوي العدسة بارزة للأمام قليلاً
                        ثم ينسخها ويكبرها اكبر من النسخة بقليل بحيث تكون الطبقة الكبيرة لامعة
                        والداخلية خامة العين
                        جرب ولك اطيب تحياتي
                        Creative Mind Evolution

ماشاء الله عليك يامصطفى ربنا يحفظك من العين يابنى
                          ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
                          Ahmed Abd Elnaby
                          CG artist - compositor
                          0162963777 2+

يامصطفى ياجامد
                            ايه الحلاوة دى
                            بالتوفيق وننتظر اتمام العمل

كل مره بيويد أنبهاري بيك يا مصطفى
                              Tarek...
                              www.tarekmahmoudstudio.com

بس انت بردو مش قولت هتعتزل امتا الثري دي؟
                                .

MR. Kok Limited Edition

يعمل...
                                X