Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

لقاء مع الفنان أحمد بهاء و Demo Reel

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• لقاء مع الفنان أحمد بهاء و Demo Reel

السلام عليكم
    أعزائي أعضاء المنابر أولا أهنئ منتدانا على أشتراك فنان جديد به الأخ أحمد بهاء من مصر الحبيبة والكثيرون يعرفونه
    ونحن بحاجة للقاء به ولذا دعوته للمنابر وقد لبى الدعوة مشكورا

موقعه الخاص http://www.ahmed-vfx.com

ملف ديمو ريل الخاص بأعماله
    http://www.ahmed-vfx.com/videos/reelmed.zip

الملف من مكان آخر
    http://www.savefile.com/files/9064191

Reel Breakdown: http://www.ahmed-vfx.com/pdfs/contribution.pdf

ولتحميل الدايفكس الخاص
    http://download.divx.com/divx/DivXPlay.exe

أتمنى التفاعل والمشاركة لمن يريد طرح الأسئلة ...........

My Gallery Work
    www.cgway.net

يووووووووووووووووو انا منتظر اخي و مدرسي العزيز احمد بهاء بفارغ الصبر.........!!
    و شكرا اخي لدعوته الى المنابر
    احد اعضاء فريق الافتر ايفيكت العربي

عالمي
    عالم التصميم و الخيال ....عالم كله الوان .... عالم مليئ بالأسرار و المفاجئات .... عالم لا نراه بأعين حقيقة ... عالم بين ظلاله نعيش
    و أعيش
    mnory-@hotmail.com

السؤال الأول
      أخي أحمد كيف بدأت ؟
      ومتى بدأت ؟
      وفي أي شركات عمل ؟
      على ماذا ركزت لكي تطور أمكانية تطبيق الأفكار؟أقصد بالماكس هل هو البارتيكل سيستم أم المودلينغ أم الرندر و الأضاءة ؟
      My Gallery Work
      www.cgway.net

ما هو اهم فرع في الماكس تطلبه الشركات (مودلينج , اكساء , البارتيكل ) ؟

ما هي فرصة غير الدارسين في الالتحاق بشركات الجرافيكس ؟
        ما هي اهم الصعوبات التي واجهتك في عالم الجرافيكس ؟
        من هو مثلك الاعلي في المصممين العالميين ؟
        كل شئ عن الإضاءة هاااااااااااااااااااااااااام جدا

scienceVFX@yahoo.com

الأخ أحمد قادم هو في مرحلة التسجيل بالمنابر .........
          My Gallery Work
          www.cgway.net

بما أن الأخ أحمد يعاني من مشاكل في تفعيل أشتراكه بالمنابر

أرسل لي أجوبته على الأسئلة وسأعرضها بناءا على رغبته بأسمي مبدأيا ريثما يتم تسجيله ...

الأستاذ أحمد وجوابا على الأسئلة :

السلام عليكم

شكرا أخ منير , محمد , ساينس . و بالأخص محمد لاستدعاءى هنا.

عزيزى محمد (msamax)

- أخي أحمد كيف بدأت ؟

- ومتى بدأت ؟

ابتديت مع ماكس 3 كنت فى اولى عمارة من حوالى 6 سنين , كنت بعمل الحاجات اللى تيجى فى دماغى , كنت بافضل وراها لغايت مأعملها . بعد كدة ابتديت أستخدمه فى العمارة. و ابتدت الناس يشوفو شغلى و يعجبهم . و بعدين ابتديت أعمل المناظير لأصحابى . بعدين ابتديت أعمل مشاريع معمارية كعمل فريلانس . و الحمد لله كنت بأطور من نفسى على طول عن طريق التجارب و بمساعدة ال net, help,& tutorials لأنى كنت باحب الموضوع ده جدا و شايف إن السما هى حدودى فى التعلم (لغاية دلوقتى). و كنت بركز أوى فى ال know how مش ازاى أعمل الحاجة و خلاص.

-في أي شركات عمل ؟

بعد ما اتخرجت اشتغلت حوالى 3 شهور فى مجال العمارة . لكن سيبته مجرد ما جالى شغل فى مكتب إظهار معمارى , بيعمل انيميشن . و ده لأنى كنت حاسس إن هو ده المجال اللى مفروض أبقا فيه , لأنى باختصار بحبه أكتر من مجال العمارة و لقيت نفسى أحسن فيه . بعد 3 شهور تانيين سيبته . شوية و روحت شركةPost production صغيرة . كنت فيها freelancer . و برغم ان ماكانش الشغل كتير للدرجة , ادتنى فرصة أتعلم أكتر و أكتشف فى نفسى مواهب اكتر و اشوف الناس برة بتعمل ايه . قعدت فيها أقل من سنة لكن لأسف كان صاحبها نصاب. فسيبته و روحت أروما , بصراحة أروما عمرها ما كانت بالنسبة لى أمل , لكن أنا رحت على أمل انى أتعلم حاجات أكتر . بالتأكيد اتعلمت . أروما كان الشغل فيها كتير جدا و متعب جدا بس الشغل الكتير ده عمل الشوريل بتاعى . بعد كدة تعبت بصراحة و سيبت أروما . دلوقتى شغال فى شركة جديدة لسة فاتحة قريب اسمها جرافيكا.

-على ماذا ركزت لكي تطور أمكانية تطبيق الأفكار؟أقصد بالماكس هل هو البارتيكل سيستم أم المودلينغ أم الرندر و الأضاءة ؟

بص هو أنا كنت فى الأول عايز أتعلم كل حاجة , كنت أبل ماروح أروما كويس فى شوية حاجات , كان ناقصلى ال rigging & character animation . لكن بعد كدة لقيت انى مش لازم أتعلم كل حاجة لازم أركز على حاجة واحدة . فكنت مركز فى shading, particles, & fx in general . لكن بردو مش هقدر أركز فى كل دول لازم بعد فترة ان شاء الله أركز فى حاجة واحدة . أنا ناوى انشاء الله أركز فى Shading & lighting و أخلى الإفيكتس دى حاجة جانبية. و أخدت كورس تصوير عشان يساعدنى.

لكن أى واحد لازم يكون عنده فكرة و لو بسيطة عن كل حاجة . و السوق المصرى أو العربى بيسمح بالفرصة دى أوى عشان مفيش تخصصات أوى .

Science

-ما هو اهم فرع في الماكس تطلبه الشركات (مودلينج , اكساء , البارتيكل )؟

كله مهم و زى ما قلت الشركات عيزة واحد generalist الى حد ما , انت شوف انت كويس فى ايه و بتحب ايه أكتر و ده اللى تركز فيه . يعنى انت هتشتغل كل اللى تعرفه . ممكن تكون بتعرف modeling, rigging, fluid simulation و تشتغل دول بس. أنا باتكلم عن السوق العربى عشان هو لسة حديث و مفيش تخصصات . طبعا وجود التخصصات و التيم وورك بأدى لنتايج هايلة , لكن لسة شوية عالموضوع ده لما الناس تكتر شوية.

-ما هي فرصة غير الدارسين في الالتحاق بشركات الجرافيكس ؟

المهم هى الموهبة و الشغل اللى بينم عن الموهبة ديه

-ما هي اهم الصعوبات التي واجهتك في عالم الجرافيكس ؟

و الله أنا كنت متعقد من حاجات كتير , لكن لما تتفرج على making لحاجات كتير هتعرف كل حاجة بتتعمل ازاى و ان اى حاجة ممكن تتعمل بس محتاجة تفكير و تخطيط كويس قبل العمل. المهم تبقا عارف ايه الامكانيت اللى عندك و وظائفها .

بس أنا لغايت دلوقتى فى material مش عارف أتوصل لها بطريق مباشر . و عارف الامكانيات اللى عندى سواء brazil, final render, vray, or mental ray لكن مفيهمش طريق مباشر للحاجة اللى أنا عايز أعملها . أو جايز أنا ماجربتش كفاية. و هى material Translucent and transparent فى نفس الوقت , زى عصير البرتقال مثلا أو الميريندا.

على أى حال ان شاء الله الاقى حل للموضوع ده علشان مفيش حاجة صعبة بإذن الله J.

-من هو مثلك الاعلي في المصممين العالميين ؟

بصراحة كتير , فى ناس كتير كويسة . مثلى الأعلى هو اجتهادهم و تركيزهم .

و شكرا,
            My Gallery Work
            www.cgway.net

انت فعلن بتفكرنى بنفسى جدا يا احمد انا ايضا لسا متخرج من قسم العماره وحاسس ان الجرافيك شددنى اكثر من العماره ونفس الكلام سبت المكتب الهندسى وشغال فى مكتب انيمشن يمكن انا كويس فى الـ archi.modeling & shading &lighting خصوصا فى الـ interiors بس بعد ماشوفت الديمو بتاعك شعرت انى مبفهمش حاجه ولكن كنت عاوز اعرف ازاى اوصل لهذا المستوه هل بكثرة الـ tutorials ولا بالمشاركه فى العمل مع تيم كبير ولا انى اكون freelancer ولا ايه ....
              وحاجه كمان هل اللغه الاجنبيه كان ليها عامل فى الوصول بسهوله والذى لا يجيد الانجليزيه ماذا تنصحه هل يستطيع الوصول بدون تعلم الانجليزيه ؟
              وعلفكره انا اسمى احمد ايضا
              muslim_man

مرحبا بك معنا

سؤالي البسيط كم كنت تتشتغل من ساعة في اليوم ( لي دراسة الماكس ) و كم يوم في الأسبوع ....

ماشاء الله مستوى احترافي
                  أولاً
                  هل فكرت يوماً في ترك الماكس والانتقال إلى غيره
                  ثانياً
                  لوخيرت في دراسة أحد برامج الثريدي أكاديمياً فماذا تختار
                  "إن قامت الساعة وفي يد أحدكم غرسة فليغرسها"

موقعي الشخصي
                  www.3dmax.tv

اذا تعلمت كل الاوامر في برنامجك المفضل فكأنك تعلمت الإمساك بالقلم وبقي عليك أن تتعلم كيف ترسم ..
                  Maarouf

جزاك الله خيرا يا محمد على هذه المقابلة التي تعتبر كنزا ... ولو انك سبقتني
                    المهم ...

أخي أحمد ... أنا حاليا لما أحس اني مخنوق من الشغل ... أتفرج على الـ showreel بتاعك ... وأرجع أشتغل أحسن من الأول ...
                    انت فعلا هو ما يطلق عليه فنان ... بسم الله ما شاء الله ...

أسئلتي :
                    هل يفي الماكس باحتياجاتك ... أم أنك ترغب في التحول إلى برنامج أكثر فاعلية ؟
                    ما هي البرامج التي تستخدمها لإخراج العمل ؟
                    ما هو طموحك أو حلمك الأكبر ؟

اهلا يا احمد باشا .
                      شكرا على إتاحة الفرصة دي .
                      انا كمان في أولى عمارة .. بس بدأت في الماكس من الثانوية العامة . وبشتغل في مجال الشخصيات (فقط) .. وإن شاء الله قريبا هشتغل في المعماري .
                      عايز اسألك سؤال . بحكم خبرتك .
                      هل مجال الشخصيات في مصر مناسب .. يعني التخصص فيه بفايدة ؟ ولا تضييع وقت ؟
                      هل تنصحني بالاكتفاء بالمودلنج فقط ؟ ام بالمودلنج والريجنج والتحريك ؟
                      سؤال أخير بعد إذنك .
                      ما هو تخصصات الشركة الجديدة (جرافيكا) .. هل تنون القيام بعمل أفلام ؟ او مسلسلات . او ماشبه ؟
                      بالتوفيق إن شاء الله ..
                      اذكر الله
                      my page

والله أمنية وتحققت ان نلتقي بأحد أكبر المصميمن في عالم االثري دي .. وجوابك على اسئلة الأخوة

كانت كافية لأسئلة كثيرة كانت تدور في راسي .

ولكن عندي سؤال بسيط مامعنى المصطلحات الي ظهرت في إجاباتك ؟

rigging & character animation
                        shading, particles, & fx in general
                        Shading & lighting
                        generalist
                        modeling, rigging, fluid simulation

وجزاك الله ألف خير
                        ليس سقوط المرء فشلا إنما الفشل أن يبقى حيث سقط

سبحان الله وبحمده .. سبحان الله العظيم

اهلا وسهلا بك اخي احمد في المنتدى والمنابر نورت بوجودك معنا
                          وان شاء الله تكون مبسوط فالشركة الجديدة .... وانا اتمنى لك التوفيق .

وسؤالي : هل الشركات تعتمد على قبولها للانيمتور على شهادة مثلا معاه ام خبرة بالمجال تكفي ؟

س: كيف تم الاتصال بالشركات التى عملت بيها ؟
                            س: ماهى الشروط التى فرضوها او الاختبارات التى ارادوها ام اكتفوا بمشاهده اعمالك؟
                            س: هل رواتب الشركات جيد او بمعنى اصح كيف يتم حساب الاجر بالساعه......ز بالعمل ...نسبه سؤال صعب بس مهم؟
                            س: حضرتك ركزت على قسم ثم الانتقال لقسم اخر فى البرنامج ولا كله مع بعض
                            س: تفتكر عدد الساعات اليوميه لحتراف البرنامج كام ...... وحضرتك اشتغلت كام ساعه يوميا
                            س: ايه الى مش عجبك فى شغل الجرافك
                            كفايه كده واتمنى مذيد من التوفيق انا عارف الاسئله صعبه
                            كتابى لتعليم برنامج مايا بالعربى
                            http://aegypt72.googlepages.com/1.doc
                            تعلم الانجليزية على ضمانتى
                            http://maxforums.net/showthread.php?t=120347&page=2
                            إسطونات محادثه(جمل+قطع) إنجليزى عربى
                            http://maxforums.net/showthread.php?t=139351
                            أكثر من مائة جملة للغة الانجليزية تساعدك على التحدث
                            http://maxforums.net/showthread.php?t=108633

الحمد لله أخيرا اشتراكى اشتغل , أشكركم كلكم . مش عارف أرحب بمين ولا مين . دا شرف كبير لى ان شغلى عجبكم , و انه بيشجعك يا ماكس سبيدر .
                              إن شاء الله أرد على كل أسئلتكم فى خلال ساعات.

يعمل...
                              X