Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

احمد البحيرى يتحدى مصممى الغرب

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

المشاركة الأصلية بواسطة yas2er
    هقولك حاجة بس ... انا مش مع حد ولا ضد حد والمنابر مجرد مكان اخش فيه وقت راحتى لكى استمتع ببعض التعليقات والافادة .. وكمان افيد غيرى

اللى عرفته عن منابر .. اولا ناس محترمين جداااا ومثقفين جدااا .. ومن كل البلاد ... ومن كل الاعمار ومن كل الصفات

فا شدونى .. غير المنتديات التانية .. مليانة تفاهات ..صدقنى .. وصعب جدا تلاقى افادة فيها

لكن فى منابر .. الك يبحث عن الافادة

ارجو انت تفهم كلامى بوضوح ..

على فكرة . احب انصحك .. بلاش موضوع التحدى ده ... اولا مش هتكسب غير قلة الاحترام من الجميع .. والشد العصبى ..

حتى لو قلت تحدى للافادة ؟؟

امال هما عملة قسم المسابقات ليه ...

عشان انت مش اول واحد يقول كده ..

فا عمله مسابقات جماعية

كمان ... على فكرة انت موصلتش مستوى الاحتراف والتحدى .. حاول تفكر فى نفسك شوية مش فى التحدى .. انت لسه فى البداية ... باين من تصميماتك .. متفتكرش انى بتكلم وبس انا خبرة فى الفوتوشوب تلات سنين .. مش معنى كده انى بقول انى احسن منك لا ... انا اقصد انى مش طرطور فوتوشوب وفاهم كل حاجة فه معمولة ازاى .... واذا شوفت صورة اعرف معمولة بأيه واعد اتفرج على كل سورة بالساعات عشان افهم المصمم .. عمل ايه وفكرته ايه والجو اللى عمله ايه .. ويقصد ايه

التصميم اكبر من انك تعمل مجرد ساعة حلوة .. ؟؟

نفس الكلام

اخوي مثل ما قالولك الاخوان انت بالمنابر

اذا بدك تتحدى بلتصميم المنتديات كثيرة حاول الابتعاد عن المنابر وترايدنت وسوالف سوفت والساحات
    وثورة الفوتوشوب وعيون الويب ومنتديات كثير فيها عمالقة صعب تتحداهم

اخوي اللي بيعرض تصاميمه لازم يعرضها لاخذ الملاحظات مو للتكبر او للتحدي بيها لان اللي عملته بأمكان اي شخص مارس التصميم بالفوتوشوب لفترة صغيرة يعمل مثلها واكثر واقعية

ومثل ماقال اخوي يوسف من مجرد النظر على التصميم نعرف كل خطوات العمل ( نحلل العمل ) ونعرف قدراتك وللأسف العمل بعيد كل البعد عن الواقعية

كلامي السابق لا اقصد بيه التقليل من شأنك او من تصاميمك لكن التواضع حلو وتذكر دائما اخي ان من تواضع لله رفعه

وكلنا طلاب للعلم فأياك والغرور

دمت بود
    تسجيل خروج نهائي

يا إلهي .. ليش كل دا الهجوم ؟!!

بالتوفيق إن شاء الله..
        بس حسب علمي كل المصممين هنا عرب.
        لذا أرشح فتح الموضوع في cgtalk مثلا و اكتب عنوانه انك تتحداهم بهذا التصميم و ابقى اعطينا وصلة للموضوع
        تحياتي .
        -------------------
        الشارع ده كنا ساكنين فيه زمان..
        كل يوم بيضيق زيادة عمّا كان..
        أصبح الأن بعد ماكبرنا عليه..
        زي بطن الأم مالناش فيه مكان..

(الشوارع حواديت - صلاح جاهين)
        -------------------

سبتمبر 2002

هوا ايه الحكايه اليومين دول؟؟؟؟
          كل واحد يطلع بتصميم ويقولك انا اهو
          بفتراض ان التصميم خلاص جاب الواقعية التامه ودا انا مش شايفه
          الادب فضلوه على العلم
          السلام عليكم أهل الديار الموحشة .. والمحال المقفرة .. أنتم لنا سلف ونحن لكم تبع .. وإنا إن شاء الله عما قريب بكم لا حقون .. يا أهل القبور .. أما الأزواج فقد نكحت .. وأما الديار فقد سكنت .. وأما الأموال فقد وزعت .. هذا خبر ما عندنا فما خبر ما عندكم ؟ مالي أراكم لا تجيبون ؟ أما لو أنهم تكلموا لقالوا وجدنا أن خير الزاد التقوى
          علي ابن ابي طالب

بالتوفيق إن شاء الله..
            لذا أرشح فتح الموضوع في cgtalk مثلا و اكتب عنوانه انك تتحداهم بهذا التصميم و ابقى اعطينا وصلة للموضوع
            تحياتي .

....................

المشاركة الأصلية بواسطة Sherif.Nagib
              بالتوفيق إن شاء الله..
              تحياتي .
              صح كدا روح اعرضه فى السجى توك وورينا الردود
              أنا اسف يأخى انا عمرى ما كنت برد على حد بالطريقة دى بس فعلا انت صعبان عليا جدا لأن غرورك ملخبطك وعلى العموم مستنى وصلة الموضوع فى السجى توك
              على فكره انت بتقول بتحدى الغرب معنا كدا ان مستواك عالى جدا خلاص منتظرينك تحاكى العمل ده لأحد مصممى الغرب
              لو عملته يبقا تستحق لقب فناااااااااااااااااااااان معملتوش مش داخل اى موضوع ليك تانى
              على العموم انت اللى اضطرتنى لكده بأسلوبك المستفز .... مستنيك بعد العمل
              www.pixel2life.com
              فيه دروس هنا هتفيدك مستنى اشوفك بعد ما تخلص العمل
              سلام
              التعديل الأخير تم بواسطة String; 16 / 03 / 2006, 10:09 PM.
              ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
              Ahmed Abd Elnaby
              CG artist - compositor
              0162963777 2+

المشاركة الأصلية بواسطة ahmedkasse
                لا واللة دى فكرتى انا ولا مكنتش اتحديت بيها
                وبعدين فكرة ايه ما الساعات ماليه البلد
                ياعم اتق الله فى نفسك وفينا اتخنقنا من الحوارات الفاشلة دى
                ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
                Ahmed Abd Elnaby
                CG artist - compositor
                0162963777 2+

على فكرة كلمة ان الساعة دى فكرتى دا يعنى انتى انا الى صممتها مش درس اجنبى يااخى يالى مطلعنى بخطاء انتا فهمتة ودا رد على واخ كان بيقول انها فكرتك ولا درس اجنبى دا حاجة واشكر زوققك العالى الى بتتكلم بية
                  ثانيا :لية ياجماعة انتو زعلانين انى بقول اتحدى الغرب اه واللة اتحداهم بالتصميم الى جاى ولا انتو شايفنهم انهم احسن منكو لا ان كانو احسن منكو فا مش احسن منى وان كانو ربنا خلقلهم عقل وانتو لا فانا ربنا خلقلى عقل انا كمان
                  بس فى حاجة عندكو مش عندهم انهم بيقبلو الكلام والتحدى بصدر رحب مش بكبر وكانى انا غلط فيكو لما اقول انى اتحدى الغرب
                  وكمان الاعضاء الى بيقولو سى جى توك اولا انا دخلته قبل منتا تقول واتفرجت على الى فيها من اعمال اعمال عادية والحمد للة بنسبالى ودا مش غرور بس ثقة على فكرة نسيت اقلوكو انى عندى 21 سنة بس دا ميمنعش انى محترف واللة الحمد
                  والاخ الى بيقول ان الساعة عادية وسهلة وتعرف خطوطها من اول ماتشوفها طيب ممكن تعملها ولو عملتها اوعدك انى هبطل ادخل على المنابر اكراما ليك
                  وانا واللة مش عارف انو زعلانين لية واحد تعب فى تعليم البرنامج لغاية لما وصل لمستوى الحمد للة كويسعلى فكرة انا متعلمة فى سنة ونص يعنى وانا بتعلمة مهزرتش ولا قلتانا محترف الا من بعد تعب ودراسة طويلة لكل حاجة ممن تتخيلها البرنامج بيعملها ودا مش غرور ولا بقول انى عارف كل حاجة بس رحم اللة رجلا عرف قدر نفسة
                  كلامكو جابلى احباط غير عادى وتهكمتو على كلامى بطريقة غير حضارية تملئها الحقد والغير بشتى انوعها
                  عاوزين تعرفو انى اقدر انافشس الغرب ولا لا انتظرو تصميمى الجادى ان شاء اللة اتحدى بية فى السى جى توك شان محدش بس يتكلم ويتهكم كتير ان شاء اللة اهنزل التصميم بكرا او بعدة اكون خلصتة
                  على العموم انا شاكر جداا كل الى انتو قلتوة بس انا بردو والحمد للة شاب مصرى محترف فوتوشوب وثقتى بنفسى ملهاش حدود على الرغم انى اصيبت باحباط شديد من ردوتكو الى كلها حقد
                  الى عاوز يعرف مين احمد البحيرى يستنى التصميم الجاى
                  وكمان الاخ الى بيقول متقلش تحدى عشان مش هتلاقى الى قلة احترام دا فعلا انتا عند حق فى الى انتا قلتى بس قلة الاحترام دى مش منى انا لانى انا بتعب وبذاكر كويس مش نايم واما يجيلى فكرة اعملها وبسو وكمنا فيها ايى لو انا قلت اتحدى انتو مش المفروض عندكو ثقة ويطلع حد يقول انا اتحداك ويعم الخير على باقى الاعضاء لا المشكلة انى ملقتش بس لقيت حقد غير عادى شكرا جداا ولكم منى جزيل الاحترام والتقدير00000000000احمد البحيرى محترف فتو شوب
                  احمد البحيرى

سى جى توك اولا انا دخلته قبل منتا تقول واتفرجت على الى فيها من اعمال اعمال عادية والحمد للة بنسبالى ودا مش غرور بس ثقة على فكرة نسيت اقلوكو انى عندى 21 سنة بس دا ميمنعش انى محترف واللة الحمد

على فكرة الساعة عادية فعلا واي حد ممكن يعملها فالموضوع ليس معقد ممكن اي شخص من المنتدى يبحث عن تعلم ال photoshop interface design في الجوجل وسيجد دروس مهولة عن دراسة الظلال وتصميم انترفيسس قوية
                    هذا لا يقلل من عملك والمجهود الذي بذل به لكن كلامك ضيع حلاوة عملك
                    وعلى فكرة اشخاص كثيرين في فريق عمل نسخة المنتدى vbulletin المركبة على المنابر عمرهم نفس عمرك واتذكر ايضا ان صاحبة منتدى ال cgtalk في نفس عمرك او اكبر بقليل

يا احمد .. خليني اقولك حاجة .. انت عارف هما بيهاجموك ليه .. مش عشان الساعة حاوة ولا وحشة ولا اى حد ممكن يعملها

الساعة حلوة جدا والله .. وانا رديت وقلتلك كده

بس كل الهجوم ده على اسلوب الكلام .. مش انك عايز تتحدى الغرب .. لا وفيها ايه .. بس اسلوبك فى انك بتعظم نفسك .. طبعا انت حر .. بس في ناس ما تتقبل هذه الاشياء ... خصوصا مجتمعنا الشرقى

ووالله انا مش ضدك ... انا اول واحد قلتلك .. الغرب مش حاجة مستحيلة ... وشوف فى الردود السابقة فى مواضيعك

بس المسألة انك زى ما تقول مزودها شوية او عايز توضح مسألة .. ان الغرب مش احسن مننا بأي طريقة

صحيح ان الغرب مش احسن مننا .... هما بنى ادمين بس .. هما تفوقهم علينا .. هو الجد فى العمل .. اى حد فى العالم لو حتى ملوش فى الجرافيكس وعمل بجد وتعب عشان الهدف اللى عايز يحققه هيحققه غصب عن اى حد

على فكرة انا دايما احط مستوى لنافسي .. عشان احقق اكتر منه

يعنى مثلا اشوف تصاميم اجنابية .. انا متابع جيد جدا للتصاميم ... بذات الغربية .. عشان عندهم اللى مش عندنا ..

فا انا بحاول اكسب اللى عندهم .. واقول مثلا انا جبت المستوى ده اجيب ستايل تانى او مستوى تانى .. واشتغل عليه

تقريبا نفس فكرتك حتى انت قلت اسم واحد اجنبى انت باين عليك متابعو ..

بس العملية هو مش اثبات للناس او اثبات للشخص اللى بتتحدى .. اهم شئ هو اثبات لنفسك .. انك عديت فعلا مستوى .. وجيب اللى بعدو واللى بعدو واللى بعدو .. والعلم لا ينتهى

يعنى مش هتيجي فى يوم وتقول انا احسن واحد فى الفوتوشوب فى العالم .. حتى لو ده صحيح .. لان عمر ما التصاميم تقاس بكده

التصاميم ... فكرة .. روح .. احساس ... فن

عيش الفكرة .. وورينا فكرتك .. احنا ننبهر بفكرك نقولك الله .. هو ده الشغل والله بلاش ... ونقولك علمنا

لو قلتلك مثلا تقولى مين احسن واحد بيغنى فى العالم .... هتقولى كتيييير .. لان مفيش واحد احسن ... ده فن .. لا يقاس بالاحسن والافضل ابدا

اتمنى لك الافضل والله ... واتمنى للجميع عدم السخرية ...

لو هو غلطان فهموه الصح

احنا امة واحدة ...
                      http://www.facebook.com/group.php?gid=5786949845
                      ////
                      /////////////////////////////////////
                      Thinking / Building
                      mind set
                      this is thinking business , if thinking makes you tired
                      , then you at wrong place

يا جماعة إنتو ليش مكبرين الموضوع . الراجل لم يسئ لأحد من الأعضاء ولو كان يريد ذلك لكان وجه التحدي إليهم من الأول.
                        وأنا من وجهة نظري لا أرى أن هذا غرورا بل أراه ثقة عالية في النفس وإن كان العمل بسيطا كما تقولون فالواجب علينا أن نشجعه لنرا منه في المستقبل أعمالا أكثر روعة .
                        ولكن أنا لي تحفظ واحد على الموضوع وهو أنني لا أدري لماذا وضع الأخ ahmedkasse تحديه في موقع عربي مثل المنابر ولم يضعه في منتدى أجنبي مع أن التحدي موجه للغرب وليس للعرب. على أية حال أنا أقول للإخوة المعارضين إذا كان العمل فعلا بسيط فاليثبتوا ذلك وليخرجوا إلينا بأعمال أكثر روعة من هذه الساعة وإلا ستوكن انتقادتهم مجرد كلام.

مع كامل الإحترام والتقدير للجميع

انا حاولت اخد الثقة الاول من العرب واعرف روددهم قبل ما ادخل على التحدى الكبير لكن واللة اكبر خطا عملتى انى اتكلمت وقلت اتحدى كان نفسى القى الى يشجع ونكون كذا واحد ونقتحم المواقع بتصميمات كبيرة انما مفيش فايدة للاسف0000000احمد البحيرى
                          احمد البحيرى

يا جماعة إنتو ليش مكبرين الموضوع . الراجل لم يسئ لأحد من الأعضاء ولو كان يريد ذلك لكان وجه التحدي إليهم من الأول.
                            وأنا من وجهة نظري لا أرى أن هذا غرورا بل أراه ثقة عالية في النفس وإن كان العمل بسيطا كما تقولون فالواجب علينا أن نشجعه لنرا منه في المستقبل أعمالا أكثر روعة .
                            ولكن أنا لي تحفظ واحد على الموضوع وهو أنني لا أدري لماذا وضع الأخ ahmedkasse تحديه في موقع عربي مثل المنابر ولم يضعه في منتدى أجنبي مع أن التحدي موجه للغرب وليس للعرب. على أية حال أنا أقول للإخوة المعارضين إذا كان العمل فعلا بسيط فاليثبتوا ذلك وليخرجوا إلينا بأعمال أكثر روعة من هذه الساعة وإلا ستوكن انتقادتهم مجرد كلام.

مع كامل الإحترام والتقدير للجميع

اخوي بداية كلامك عجبني لكن نهايته مادخلت مخي

اخوي مصممين الفوتوشوب المتمكنين بامكانهم عمل اي تصميم او عمل يشوفوه قدامهم ويحللوه ويعرفوا معظم خطوات العمل

لكن الفوتوشوب بحر كبير

المصممين بالفوتوشوب منهم من يدخل بمجال الرسم بالفرش ومنهم من يدخل بمجال المحاكاة ومنهم من يدخل بمجال الكتابة الحرة ومنهم يدخل بمجال تصميم المواقع ومنهم من يدخل بمجال الثري دي عن طريق الفوتوشوب ومنهم من يدخل بمجال التصميم الاعلاني والمطبوعات إلخ ...

طبعا كلهم يملكوا معلومات شاملة عن الفوتوشوب وبأمكانهم تحليل اي عمل لكن كل منا يسير على خط مختلف تقريبا

بالنسبة للساعة اللي رسمها اخوي ahmedkasse
                            لا اخفي عليك انها حلوة لكن طريقة كلامه او مسميات مواضيعه تدل على الغرور وهذا اللي يقهر جميع المصممين لانهم قادرين على عمل مثل هذا العمل وافضل منه ( لا تواخدني اخوي ahmedkasse ) لكن انا بتكلم بصراحة

كلنا بنتعلم وكلنا بنحلم اننا نصير من كبار المصممين على الصعيد العالمي وليس العربي

لكن التواضع هو سر نجاح المصمم لان من تواضع لله رفع وصدقني كل شخص بداخله غرور ما رح يتقدم ابدا طول ما نيته مش سليمة

اخوي ahmedkasse

اسف جدا اذا ازعجك ردي وردود الاخوان لكن صدقني اخوي طريقتك جبرتنا على الرد بهذي الطريقة

ولو كتبت ( عملت تصميم وعايز اخد رأيكم وملاحظاتكم ) ساعتها رح تلاقي ردود اعجاب و ملاحظات من اصحاب الخبرة بمجال التصميم

دمتم بود
                            تسجيل خروج نهائي

المشاركة الأصلية بواسطة أميرالعزاب
                              المصممين بالفوتوشوب منهم من يدخل بمجال الرسم بالفرش ومنهم من يدخل بمجال المحاكاة ومنهم من يدخل بمجال الكتابة الحرة ومنهم يدخل بمجال تصميم المواقع ومنهم من يدخل بمجال الثري دي عن طريق الفوتوشوب ومنهم من يدخل بمجال التصميم الاعلاني والمطبوعات إلخ ...

المشاركة الأصلية بواسطة ahmedkasse
                              انا حاولت اخد الثقة الاول من العرب واعرف روددهم قبل ما ادخل على التحدى الكبير لكن واللة اكبر خطا عملتى انى اتكلمت وقلت اتحدى كان نفسى القى الى يشجع ونكون كذا واحد ونقتحم المواقع بتصميمات كبيرة
                              يا أخي انت لو اخترت الكلمات المناسبة و الطريقة المناسبة لدعوتنا لمناقشة ونقد تصميماتك لكنا تفاعلنا معها بطريقة مختلفة تماما...
                              لا تلقي اللوم على علينا و تصفنا باننا أقل عقلا او (( شايفنهم انهم احسن منكو لا ان كانو احسن منكو فا مش احسن منى وان كانو ربنا خلقلهم عقل وانتو لا فانا ربنا خلقلى عقل انا كمان)))

او ((المشكلة انى ملقتش بس لقيت حقد غير عادى شكرا جداا ولكم منى جزيل الاحترام والتقدير00000000000احمد البحيرى محترف فتو شوب)))

ما هذا يا أخي هل لديك لغة حوار مختلفة عن بقية العرب؟؟؟ هل تتكلم لغة أخرى غير اللغة العربية ام انك لا تفهمها؟؟؟

لقد بدأت جل مواضيعك بكلمة التحدي و تقول انك محترف مع ان التصميمات التي قدمتها لا تدل على اي احتراف... هده مجرد تصميمات مبتدأ بكل بساطة.. وآسف هده الحقيقة

ثم اتهمتنا بالحقد وقلة العقل و و و ....... الادب يا سيدي هو انك عندما تضع موضوع حاول انك تظهر اولا الاحترام ثم انك لا نحاول انك تبين على مدى احترافيتك و ابداعك... الاحتراف يظهر من خلال التصميم نفسه.. و احنا (المشاهدين) هم الحكم نحكم بانك محترف او مبتدأ

و اخيرا رجعت الى اسلوب التهكم و السخرية و محاولة التشبث بأخلاقك العالية (انا انا انا) و أعوذ بالله من قولة أنا

من تواضع لله رفعه

ثم ((الاعضاء الى بيقولو سى جى توك اولا انا دخلته قبل منتا تقول واتفرجت على الى فيها من اعمال اعمال عادية والحمد للة بنسبالى ودا مش غرور بس ثقة على فكرة نسيت اقلوكو انى عندى 21 سنة بس دا ميمنعش انى محترف واللة الحمد )))

أعمال عادية؟؟؟؟؟؟ انت بتقارن ساعة وستيريو بلوحات فنية ؟؟؟؟؟؟ اللهم ان هذا منكر
                              _____________________________________________________
                              فأما الزبد فيذهب جفاء وأما ما ينفع الناس فيمكث في الأرض

حبيبي يا احمد ... انا والله منتظر عملك الجى بفارغ الصبر لانى عارف اننا سخناك وهتعمل حاجة كويسة زى كل مرة ... بس بلاش تقول تحدى

عشان مثلا فرضنا اننا عملنا تحدى بينك وبين راجل لي اسمه فى المنتدى ...

وانت كسبت او كل الناس قالت ان بتاعتك احلى .... ساعتها مش هتعرف هو حاسس بأيه

او انت خسرت مثلا ..

انا عارف انك هتقولى عادى والله وكده .. بس العملية مش محتاجة شد عصبي وكده

بس تعالى نمشى خطوة خطوة كده .. عشان اللى بيحاول ينط السلالم رجلي بتنكسر

بص عالسايت ده http://browse.deviantart.com/designs...der=9&limit=24

ده من اقوى السايتات اللى فى العالم وفيه كميات مهولة من المصميمين الغرب والعرب .. وانا شايف هناك عرب .. فى منتها الجماااال .. بيعملو شغل فوق الروعة ومتحدين للاجانب بشكل فظيع وانا مشارك فى السايت وبرضه بتحداهم بس عشان ابقى ابقى احسن واحسن

انا مديلك وصلة لقسم الانترفيس interface هتلاقى تصاميم كده thumbniles بعد ما تتفرج عليهم دوس next 24 وهكذا

وهنا ده قسم websites interface ... http://browse.deviantart.com/designs...der=9&limit=24

على فكرة اما تتفرج كتير على شغل .. مخك بيتفتح على حاجات كتير .. يعنى مش تقول الاجانب مش اقوى مننا ليه اتفرج عليهم ... لا الاجانب اقوى مننا دى حقيقة ... بس احنا ممكن نبقى احسن منهم .. ولا ايه ؟؟

سيبك بقى من اللى اتقال فى الموضوع ده ... وسيبك من الهجوم اشتغل بجد وبص على الشغل اللى فى السايت دده بتمعن ... وارجع لنا كل شوية بشغل خرافى عشان تقول للناس انا فعلا بتحدى الغرب وادى النتيجة انى بتحسن كل شوية ...

ارجو منك انك متزعلش من اخواتك العرب ... كل من رد ... كل رد ليه مصلحة ليك لو ركزت شوية هتلاقى فى كل رد فيه نصيحة

سلام يا حبيبي واتمنى لك مستقبل مفرح ومبهر
                                http://www.facebook.com/group.php?gid=5786949845
                                ////
                                /////////////////////////////////////
                                Thinking / Building
                                mind set
                                this is thinking business , if thinking makes you tired
                                , then you at wrong place

يعمل...
                                X