Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

:: طلب عاجل يا أخوان .. عافاكم الله ::

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• :: طلب عاجل يا أخوان .. عافاكم الله ::

مرحبا يا اخوان...

لدي الشكل المرفق جالس استخدمه في تصميم ... ولكن كما هو واضح ان اطراف الشكل طلعت معاي متكسرة ...صراحه حاولت مره ومرتين .. لكن ما نفعت لأني ماخذها عن طريق السكنر ...

ففهي احد ممكن يساعدني يسوي واحد شبيه له .. او مثله وتكون الحدود صافية ... وبأي حجم .. ( اذا كبر يكون افضل لأني سوف اوديها المطبعه )

وسوف اكون شاكر وممنون له

تفظل اخي الكريم

ملف الصورة و ملف الفوتوشوب حيث يمكنك تكبيره كيفما تشاء

دمت

المشاركة الأصلية بواسطة big-ah
      تفظل اخي الكريم

ملف الصورة و ملف الفوتوشوب حيث يمكنك تكبيره كيفما تشاء

دمت
      بيجا ... مع احترامى اكيد ليك وشايف نشاطك فى المساعدة كثيرا ... بس اعتقد اذا شرحت له سيكون افضل بكثير .. لان هكذا تساعده وتساعد غيره .. فى فهم العملية ..

وتحياتى واحترامى لك اخى
      http://www.facebook.com/group.php?gid=5786949845
      ////
      /////////////////////////////////////
      Thinking / Building
      mind set
      this is thinking business , if thinking makes you tired
      , then you at wrong place

بندر ... هقولك طريقة مفيش اسهل منها اطلاقا فى عمل منحنيات فى الفوتوشوب

انا استخدمها اول ما بدأت فوتوشوب وكانت تساعدنى جدا حتى الان استخدمها لانها طريقة سريعة جدا وذكية

الفوتوشوب كلنا عارفين مفيش اداة معينة تعمل كده زز تعمل منحنيات .. طب ايه العمل

هتكتب تكست text بالانجليش .. مثلا حرف ال S لانه يحمل منحنيات كثيرا او 8 وتذهب لقايمة الفونتات fonts وتختار فونت يتأقلم مع شكل الا اس او الثمانية وبعدين تكبر الفونت الى 400 بكسل او حاجة زى كده حاجة كبيرة يعنى

بعدين هتتنى الفونت ... لكن ملحوظة ... اما تيجى تتني الفونت او اصدى .. انك تخلى الفونت بدل من انو مستقيم يبقى موارب او بالعرض .. طبعا انت هتعمل CTRL + T وبالماوس هتتنى .. لكن الملحوظة انك تدوس SHIFT كمان وانت بتتنى عشان ميبكسلش او ميبقاش مشرشر

طب بعد ده كلو هتقولى عملتو وطلع حلو بس فى مشكلة ده فونت ... والفونت صعب اللعب فيه ؟؟ مثلا انا عايزة خط رفيع ونفس الانحناء ده اعمل ايه ؟؟

هتروح عامل طبقة جديدة
        CTRL + SHIFT + N وبعدين هتدمج الطبقة بتاعت الفونت مع الطبقة الجديدة CTRL + E كده بقى الفونت .. صورة

ويمكن التعديل عليه بسهولة

مثلا عايز تخلى الفونت المنحنى اللى عملته رفيع .. اكيد هو ضخم يعنى

هتعمل كوبي من الطبقة .. ALT وتنزل تحت بالاتجاهات او فوق .. بعدين هتعمل سيليكت على الطبقة اللى معمولها كوبي CTRL + click by mouse on the thumbnile layer كنترول + تدوس بالماوس على المربع ال preview بتاع الطبقة هيعملك .. سيليكت select حولين الطبقة .. ثم تمسح الطبقة الكوبي وتخللى ال select وتبدء تمسح من الطبقة الاصليه اجزاء عشان تخليه رفيع

ارجو انك تكون فهمت الحركة دى .. انا عارف انى صعب جدا فى الشرح بس العملية مش صعبة خاااااااااالص اسهل مما اى حد يتصور

وكل ده بيتم اما تشغل مخك وتقول ازاى اعمل حاجة بالفوتوشوب ... اكيد هيجيلك كذا فكرة اذا عندك معلومات بالاداوات وكده يعنى ... مفيش حاجة صعبة ابدا

اسف للمطاولة واللغة المصرية
        ////
        Thinking / Building
        mind set

تسلم يا غالي Yas2eR

ياليت تراجع الخاص .. لك رساله هناك

المشاركة الأصلية بواسطة yas2er
            الفوتوشوب كلنا عارفين مفيش اداة معينة تعمل كده زز تعمل منحنيات .. طب ايه العمل
            الفوتوشوب به أداة لعمل المنحنيات (الـ paths كما يسميها فوتوشوب) منذ أن وعيت عليه و هي أداة الـ pen . و هي تعمل بشكل جيدا جدا مثل كل برامج الـ vector art . لديك تحكم في النقاط و في الـ handles أو الـ tangents المتحكمة في هذه النقاط .

الطريقة التي ذكرتها أخي الكريم yas2er معقدة جدا، أنصحك بالعمل بالـ paths.

تحياتي .
            -------------------
            الشارع ده كنا ساكنين فيه زمان..
            كل يوم بيضيق زيادة عمّا كان..
            أصبح الأن بعد ماكبرنا عليه..
            زي بطن الأم مالناش فيه مكان..

(الشوارع حواديت - صلاح جاهين)
            -------------------

سبتمبر 2002

المشاركة الأصلية بواسطة yas2er
              بيجا ... مع احترامى اكيد ليك وشايف نشاطك فى المساعدة كثيرا ... بس اعتقد اذا شرحت له سيكون افضل بكثير .. لان هكذا تساعده وتساعد غيره .. فى فهم العملية ..

وتحياتى واحترامى لك اخى
              كان بودي يا اخي.. بس انت شفت انه عاوز مساعدة... عاوز الشكل بنفسه مش ازاي يعمله..

و بالنسبة للطريقة اللي شرحتها... طريقة حلوة أكيد و انا معجب بها شخصيا... لكنها جامدة اوي و صعبة بالنسبة لمبتدأ... احسن طريقة هي طريقة الرسم بالــPathe سهلة و سرعة و بتعطي نتائج جميلة جدا... و كمان بتخليك تعتمد على نفسك...

السلام عليكم

يا جماعة احب اشكر الجميع ...

اولا اداة ال pen فعلا تصنع منحنيات وبشكل احترافى .. وانا غلط فعلا وقلت مفيش لانى بصراحة لا استعملها كثيرا ... لانى اجد مشاكل فى عمل منحنى اللى انا عايزه بال path وبحسو معقد اكثر ... بس الصحيح .. انو زى مقال الاخوة ال pen اسهل وطريقتى هى الاكثر تعقيدا

بس اكيد كل واحد بيدور على الاسهل لنفسه .. فا ادينا قلنا طريقتين لعمل اشياء وده اللى انا بحب اوضحه اكثر .. ان مفيش حاجة صعبة بالتفكير

وانا استخدم ال pen فى الافتر افكت بشكل اساسي واحترافى ... لعمل ماسكات ..

بس فى الفوتوشوب ... احسو اسهل برنامج فى الكون فى التعامل كل حاجة ليها مليون طريقة ...

لكن طريقتى بها مشكلة كبيرة جدا وهى مقاس الشغل .. لو مقاس شغلك كبير .. وكما قال الاخ بندر للطباعة .. الطباعة تتطلب مقاسات كبيرة ... وطريقتى تعتمد على المقاسات الصغيرة فقط وتكون اكثر عملية بس ليست احترافية ...

بالتوفيق جميعا شباب

وانا شوفت برة فى درس من بيجا لعمل ال pen جميل اوى اما تشوف حماس بينكو والردود كثرت فى هذا المنبر ... وياريت محدش يحرمنا من تعقيباتو وردودو ومساعداتو وكمان شغله .. فى ناس بجد بتبقى محتاجة ... وفى ناس بتبقى محتاجة رد بس ... مجرد كلام حلو وشوية نقد لتوجيه للمكان الصحيح

اتمنى نفضل على هذا المستوى ...

ويا اخ بندر انا شوفت والله الرسالة واعمل على الاجابة حاليا

بس انصحك يا اخى انك تسمع كلامهم .. افيد فى المستقبل ... بس فى اى حال من الحلات سأشرح لك لكى تتخلص من موقفك الان...
                ////
                Thinking / Building
                mind set

ودنك فين... من هنا!!!

يعمل...
                  X