Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

تسونامى زون عمل جديد

تقليص
هذا الموضوع مغلق.
X
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

....................
    التعديل الأخير تم بواسطة yassine4d; 14 / 03 / 2006, 01:17 AM.

ما شاء الله الشغل منيح....
      على فكرة الشغل حلو بس كل اتطلع فيه بشعر إنه فيه حاجات مضايقتني فيه... بقول في نفسي...هل بدوالفنان الواقعية أم لا ؟؟هل بدو أن يخلي المشاهد يشعر إنه المشهد 3d؟؟.... برضو مش عارف؟؟
      يعني هناك حيرة في إختيار الtheme العام ....آه.. ممكن بدو يظهر المشهد و كأنه جزء من قصة لعبة ثلاثية الأبعاد و هذا جزء من الrealtime rendering و هذا الظاهر ...ليش؟؟؟..لإنه الmodels are in low poly ....

و على فكرة الضباب أو الغيوم قاسم الصورة نصفين مخلي الجزء العلوي ما له علاقة بالجزء السفلي و مش معطي العمق الحقيقي للصورة ...لإنه عادة الضباب بخدم في الComosition بإعطاء عمق للصورة ...و كإنه عامل الclouds Filter في الphotoshop بدون إعطاء وزن للبعيد أو القريب بس أكيد مش هيك...

الألوان (B & W values -Color Balance ) برضو فيها شوية مشاكل من وجهة نظري و برضو مش عارف هل هو قاصد هذا الشيء ولالأ ...ممكن هو قاصد هذا الشيء من ناحية الcomposition عشان يبرز الخلفية(BG) عن المقدمة(FG) بس مش كثير موفق في هالشغلة و أعتقد إنه هذا هو السبب المخفي إلي مخلي المشهد فيه شيء غلط ......بحس إنه كل ال(FG) و كإنها مش من المشهد و هذا سببه الcolor Saturation كتير كتير عالي

المشهد ناقصة الإحساس بالكارثة يعني عشان أشعر أنا بحجم الكارثة لازم يكون هناك mood في الصورة سواء بإختيار الألوان أو الإضاءة أو بعمق الصورة نفسها ....فعشان هيك لعبت بالصورة شوي ..قلت بدي أحاول أوجد هل المشاكل الخفية فيها و من وجهة نظري هيك صارت معبرة أكثر.. تخيلتها نهاية لقصة فلم...(الصورة المرفقة)

على فكرة شغل الأستاذ أيمن بعجبني و خاصة الصور الل فيها الإشعاعات المعموله على فلتر الKPT FRAXFLAME و بتمنى يعملو Animated Fraxflame عشان تصير هذه الإشعاعات متحركة.
      التعديل الأخير تم بواسطة بوغنيم; 14 / 03 / 2006, 02:53 AM.

المشاركة الأصلية بواسطة mano
        ما شاء الله الشغل منيح....
        على فكرة الشغل حلو بس كل اتطلع فيه بشعر إنه فيه حاجات مضايقتني فيه... بقول في نفسي...هل بدوالفنان الواقعية أم لا ؟؟هل بدو أن يخلي المشاهد يشعر إنه المشهد 3d؟؟.... برضو مش عارف؟؟
        لو سمحت يا اخ مانو تقوم بحذف هذا التعديل الذى قمت به على عملى
        انا لا اسمح باى حال من الاحوال بتعديل اى عمل من اعمالى بهذا الشكل
        ارجو حذف هذا تماما

ما شاء الله اخmano .............تعديلك للصورة فعلا اضفى عليها تأثير الكارثة بشكل ممتاز
          هل استخدمت الفوتوشوب ام برنامج اخر لعمل هذه التعديلات الرائعة

ممكن من بعد اذنك ان اطلب منك باسمي و باسم جميع اصدقائي في المنتدى ان تعمل لنا درس عن كيفية تعديلك للصورة........طبعا من بعد اذن الاستاذ ايمن

و شكرا

الطرق الرياضية للتصميم وفق :
          Bezier , B-spline , Nurbs , Nurms

ماتنساش فى حاجة مهمة اسمها تقييم الموضوع هتلاقيها اعلى كل موضوع

السلام عليكم

المشاركة الأصلية بواسطة amigo98530
              تعديلك للصورة........طبعا من بعد اذن الاستاذ ايمن

و شكرا
              لو سمحت يا اخ مانو تقوم بحذف هذا التعديل الذى قمت به على عملى
              انا لا اسمح باى حال من الاحوال بتعديل اى عمل من اعمالى بهذا الشكل
              ارجو حذف هذا تماما

يا جماعة طولوا بالكم , هذا منتدى 3d لعرض الأعمال و نقدها ..........
                و ليس لاستعراض العضلات و التباهي و الاستهزاء بالآخرين ..
                Architectural visualization,
                Architectural rendering:
                http://www.raffimax.com

اربح بطاقات كاش يو:
                http://www.fawda.com/?a=saga

سلام عليكم
                  mano
                  فى البدايه لا يحق لآى شخص تعديل صوره لشخص أخر بدون أخذ موافقته لآن هذا تعدى على المجهود
                  لكن تعديلك حلو يا أخ مانو بس فيه بعض الأخطاء بالألوان وتباين الألوان وشده النصوع فى بعض الأماكن
                  ثانيا يا أخ أيمنAyman69
                  النقد فعلا يجب أن يكون فى محله ولكن !!!!!
                  ممكن تجد نقد صحيح ليس من خبير ثرى دى - ولكن يكون فى محله لآن كل البشر لها عيون
                  والعين تعرف من الله سبحانه وتعالى الألوان التى تستريح لها - والألوان الغريبه والمنفره للعين من غير دراسه
                  يعنى ممكن تأخذ نصيحه من شخص مبتدىء بصفته له احساس و رؤيه -و ليس لآنه خبير
                  وكل الدراسات فى الثرى دى و الأبعاد و النسب الذهبيه والمقاييس و دقه الألوان قائمه فى الأساس على راحه العين و النظر والتناسق بغض النظر عن الدراسه
                  ثالثا فى رأيى أنت موهوب و مبدع ولك حس فنى

ولايزال الأنسان يتعلم و يتعلم - حتى اذا ظن انه تعلم - فقد بدأ يجهل من جديد

بالفعل الصورة أصبحة رائعة بعد التعديل

ارجو من الاخوة المشرفين حذف هذا التشوية المقزز لاعمالى

الاخ mano تسلم ايدك بجد
                        liquid-effects
                        Modeling and Texturing Glass
                        Modeling a Flat Screen Monitor

ألم تعجبك الصورة بعد تعديل الأخ mano

المشاركة الأصلية بواسطة WALEEDSS
                            متاسف ياطارق ولكن محدش اتكلم عن مصطفى ولا حتى دافع عنه

وانا مش مستنى منك جيد او ممتاز

امال عارض شغلك هنا ليه؟ مش عشان تستفيد وتفيد....
                            طيب يبقا خلي الشغل في الهارد ديسك بتاعك احسن

..انا عارف مستوى شغلى كويس ..... ...فهمنى

دي كلمة لا يجرؤ على قولها اعتى فنانين بيكسار ولا ILM
                            دول عملوها الوحوش ....

فانت متصور ان كل الناس بناء على خبرتك بتستعمل نفس الاسلوب .
                            شوفت بقى ان فى فارق خبرة واضح ازى ...

انا اتقبل النقد ...لكن مش من اى حد ..لان الناقد لازم يكون فى نفس مستوى الفنى و الخبرة او اكبر ...فهمنى

بصراحة فرق الخبرة واضح جدا الراجل واخد جوايز تملا عين الشمس فواضح جدا الفرق بينك وبينه
                            ممكن تكون اكتر خبرة في حاجات تانيه انما الرندر والعربيات تحديدا مصطفى متفوق جدا جدا فيهم
                            انا موضوع السن فانا اراه في دفة مصطفى تخيل مصطفى لما يكون في سنك شغله هايبقا ازاي
                            وعندك الهارب بتاعت مصطفى فيها كل العناصر لبناء مشهد ناجح اعتقد انه من اكفا الناس قدرة على نقد اعمالك وليس انتقاصها

انا اؤيد كلام طارق
                            اخي ايمن نحن محتاجين لك معانا كما نحن محتاجين لأحمد بهاء ومحتاجين لكل واحد بيحب يفيد اخوانه ومحتاجين لمصطفى ايضا

وعلى العموم انا معك تماما
                            بان الشجرة المثمرة هى التى تقذف بالحجارة
                            أنا مؤيد لهذا الكلام 100% بصراحه
                            ورجل السماء في كلامه لم يغلط ولو في حرف واحد ولو كان في حد غلطان فهو الطرف الأخر و ليس هو

بعدين بصراحه في شيء بيرفع الضغط
                            وهو إنه مش كل ما واحد جاء جديد و كان له أعمال طلعت في التلفزيون مثلا نعتبره خارق و نحاول نرضيه أي شكل من الأشكال نعتبره فوق القانون
                            يعني مش علشان رجل السماء بداء معنا من الصفر نستوطي حيطته
                            يعني لازم الواحد يدخل بإسم جديد ويقول إنه له أعمال في التلفزيون علشان نصير نقدره؟؟؟؟
                            يعني الموضوع هنا واضح و مش محتاج كلام كثير ... الشخص الذي يرى أعماله منزله وفوق النقد و يعتبر أن هناك
                            ناس لهم الحق و هناك ناس لا يحق لهم النقد فالأفضل أن تخلي أعماله عنده و يقفل عليهم علشان الشمس لا تحرقهم

أنا شايف إنا لو محتاجين حد فعلا فهو الناس المتواضعه التي تتقبل النقد و تكون معطاءه مثل رجل السماء و ليس مثل غيره

حافظو على الجواهر التي عندكم من زمان و لا يزغلل عينكم شيء جديد دخل عليكم و تفضلوه على قديمكم

على العموم السيد ايمن كامل فضل حذف صورة عمله من المرفقات الخاصة به حتى لا يقوم اي شخص و يتجرأ بنقد اعماله .........

الطرق الرياضية للتصميم وفق :
                              Bezier , B-spline , Nurbs , Nurms

ماتنساش فى حاجة مهمة اسمها تقييم الموضوع هتلاقيها اعلى كل موضوع

ماهذا ياشباب
                                أنا مش رحأقول أنو لازم نتعود على تقبل النقد
                                وإنما أقول أننا تعودنا ومشي الحال
                                ووجود بعض الحالات الإستثنائية لايؤثر على الكل
                                "إن قامت الساعة وفي يد أحدكم غرسة فليغرسها"

موقعي الشخصي
                                www.3dmax.tv

اذا تعلمت كل الاوامر في برنامجك المفضل فكأنك تعلمت الإمساك بالقلم وبقي عليك أن تتعلم كيف ترسم ..
                                Maarouf

يعمل...
                                X