Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

تسونامى زون عمل جديد

تقليص
هذا الموضوع مغلق.
X
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

عمل جميل جدا ، و قوي ما شاء الله ، و لا يحتاج الى تعليق ، و الله انبهرت حقا بهذا العمل .

أين كل هذا الابداع لما لا نراه الا نادرا في هذا المنتدى ؟

و لماذا لا يوضع عمل كهذا في الرئيسية ؟؟؟ عجيب .........

والله عمل جميل جدا لكن هلا نقلته لمكانه المخصص
      أخوك محمد
      (إلي يبعنا ما نشتريه)

ممتااااااااااااااز ومذهل
        ياخي روح أعرضه في قسم عرض ونقد هناك نقد كتير

المشاركة الأصلية بواسطة serguineh
          عمل جميل جدا ، و قوي ما شاء الله ، و لا يحتاج الى تعليق ، و الله انبهرت حقا بهذا العمل .

أين كل هذا الابداع لما لا نراه الا نادرا في هذا المنتدى ؟

و لماذا لا يوضع عمل كهذا في الرئيسية ؟؟؟ عجيب .........

هوة اية يا شباب موضوع "الرئيسية" دة , معلش اصلى ليسة جديد فى المنتدى و مش فاهم قوى المصتلاحات بتعتكو,
          يعنى مثلا "الرندر" انتو بتساموة "مصير ", مش عارف مين الذى اخترع هذا الاسم العجيب من البداية

عمل جيد اخى أيمن فى بعض الملاحظات فى العمل
            اولا انا مش عارف هى الخلفية او المبانى دى تصميم ولا خلفية فقط
            عموما هى الخفية مش مؤثرة مع المشهد خالص ربما لاختلاف الاضاءة تماما بين الخلفية وبين المشهد عندك

خامة السيارة تحتاج لنظرة اخرى فهى تبدو كأنها 2D او ربما انك استخدمت Standard Material

تحطيم السيارات بهذا الشكل جميل بس فى مبالغة رهيبة فالسيارة تبدو كأنها مطبقة من فوق وفى نفس الوقت السيارات فى منها بعض الاجزاء داخل بشكل منتظم

أقصد اذا كنا سنتكلم عن حادثة مثلا كارتطام فيجب ان يكون هناك عشوائية فى شكل التحطيم ايضا كل السيارات زجاجها سليم وغير شفاف وهذا غير طبيعى فيجب ان يكون هناك زجاج محطم او حتى يكون الزجاج طبيعى نوعا ما

الاضاءة فى المشهد مش مؤثرة أوى او بتعطى احساس غير جيد وهذا ربما يعود للسبب الاول الذى ذكرته بخصوص الخلفية

هو عموما العمل جميل

بالتوفيق ان شاء الله
            Personal Website
            Twitter
            Youtube Channel

المشاركة الأصلية بواسطة رجل السماء
              عمل جيد اخى أيمن فى بعض الملاحظات فى العمل
              اولا انا مش عارف هى الخلفية او المبانى دى تصميم ولا خلفية فقط
              عموما هى الخفية مش مؤثرة مع المشهد خالص ربما لاختلاف الاضاءة تماما بين الخلفية وبين المشهد عندك
              يعنى انت ليك ملاحظات على العمل و انت اساس مش عارف اذا كانت المبانى دى تصميم و لا خلفية فقط ....

على اى حال الخلفية مؤثرة فى المشهد و الاضائة واحدة فى المشهد كلة .....انت بس اللى مش واخد بالك
              لانك انت لو عملت calibration للمونيتور عندك حتشوف الوضع مختلف .

انا برضو بقول انة عمل "مش بطال" يعنى جيد زى ما بتقول ...... لا تعليق

و زجاج السيارات فى اجزاء منة محطمة ...و وقعة على المية كمان ... ركز شوية فى المية ...حتلاقى فتافيت زجاج واقعة......شايفها ....
              و زجاج القطار كلة محطم ..... انت بس اللى مش واخد بالك

عمل إحترافي من محترف ....

مرحبا بك معنا و إنشاء الله نعرف دائما تطوراتك

المشاركة الأصلية بواسطة yassine4d
                  عمل إحترافي من محترف ....

مرحبا بك معنا و إنشاء الله نعرف دائما تطوراتك
                  شكرا يا ياسين على ترحيبك

مش عارف انت بتتكلم كدا ليه بس عموما انا بنقد من واقع خبرتى ورؤيتى للعمل

عموما الزجاج المتكسر يجب ان يكون Modeling وليس Texture انا مش شايف زجاج للقطار خالص هو أصلا مافيه زجاج

بالنسبة للخلفية انا ذكرت هل هى 3D ام صورة فقط انت فهمتنى خطأء يوجد اختلاف بين الاضاءة فى المشهد وبين الخلفية يعنى انا لم تكلمت عن الاضاءة تكلمت عن اختلاف درجات الاضاءة بين الخلفية وبين المشهد
                    يعنى لما انت تلتقط صور لمكان وتأتى لتضع شىء فى هذا المكان عن طريق اى برنامج للرسوم من الطبيعى ان يكون هناك توافق بين الاضاءة فى الخلفية وبين الاضاءة فى المشهد يعنى محاكاة للاضاءة فى المشهد
                    هذا ما قصدته ان الاضاءة تحتاج لتعديل لتناسب الاضاءة فى المشهد يعنى يبقى فى توافق
                    يعنى مثلا انت لو نظرت للمشهد عندك اول شىء هيلاحظه اى شخص هو الخلفية ودرجة الاضاءة والالوان فيها اى جسم فى الدنيا بتأثر بالاضاءة والاجسام المحيطة به فلما يكون الاضاءة مختلفة فى مشهد واضاءة مختلفة فى مشهد اخر ويتم دمج الاثنين معا فى هذه الحالة بيظهر الاختلاف بينهم
                    عموما الافضل لهذه العملية هو ان تكون ال Background هى HDR او حتى Tiff لان هذه الصيغة من الصور بتحتفظ بدرجات الاضاءة وعندما تستخدم هذه الصورة مع ال gI بيكون هناك توافق بين المشهد والخلفية
                    لان ليس من الطبيعى ان تكون الخلفية لها اضاءة خاصة والمشهد له اضاءة مختلفة تماما
                    انا مش عارف انت بتعتبر لما اقلك ان العمل جيد يعنى مش بطال ليه ولاتعليق على ايه انا قلتلك العمل جميل بس يبدو انك عايز ممتاز
                    عموما العمل جميل وربنا يوفقك
                    Personal Website
                    Twitter
                    Youtube Channel

المشاركة الأصلية بواسطة رجل السماء
                      مش عارف انت بتتكلم كدا ليه بس عموما انا بنقد من واقع خبرتى ورؤيتى للعمل

انا مش عارف انت بتعتبر لما اقلك ان العمل جيد يعنى مش بطال ليه ولاتعليق على ايه انا قلتلك العمل جميل بس يبدو انك عايز ممتاز
                      عموما العمل جميل وربنا يوفقك
                      يا عزيزى ان مش عاوز منك حاجة .. وانا مش مستنى منك جيد او ممتاز ...انا عارف مستوى شغلى كويس ....فهمنى
                      و بعدين ....انا احب اعرف خبرتك دى اللى انت بتحكم بيها ....

الفنان أيمن كامل ..

فعلاً صاحب اعمال احترافيه. و انا نظرت لبعض اعمالك التي اعجبتني و اعجبني اسلوبها الخيالي ..

http://www.3dluvr.com/aya/news/intro.html

لكن عندي تعقيب بسيط بينك و ين رجل السماء .. فكل منكم له تخصصه و هيبته في هذا المجال .. و الصراحه يا اخواني ليس هكذا تدار الحوارات للأسف. فانتم لكم و زنكم في عالم الجرافيكس. و لو لا النقد لما طورنا من انفسنا. اذا قبلت بالنقد أخذته و اذا لم اقبله تركته و شكرت صاحبه

و مع هذا كله التصميم في نظري المتواضع قمه في الابداع و الدمج فيه رائع.
                        أحب لأخيك ما تحب لنفسك

= ~Click Here~ =
                        = ~ إنتظـــــــروني ~ =

أخي أيمن لا يعجبني أسلوبك في تقبل النقد
                          ا بحث عن اسم رجل السماء بالمنتدى لترى مواضيعه وتعرف خبرته

ومعلش انت لسه جديد بالمنتدى

نرجو فقط .. توضيح عن خطوات العمل حتى لو كانت كأساسيات. لتعم الفائده للجميع ..

الأخوه الاعضاء نرجوا الألتزام بالموضوع ..
                            أحب لأخيك ما تحب لنفسك

= ~Click Here~ =
                            = ~ إنتظـــــــروني ~ =

المشاركة الأصلية بواسطة Ayman69
                              يا عزيزى ان مش عاوز منك حاجة .. وانا مش مستنى منك جيد او ممتاز ...انا عارف مستوى شغلى كويس ....فهمنى
                              و بعدين ....انا احب اعرف خبرتك دى اللى انت بتحكم بيها ....
                              انا مستغرب ان ليه هاجم علية كدا زى ما يكون بينى وبينك طار

عموما احنا هنا متعودين ان الي يضع عمله بيكون عايز نقد يعنى ضع عملك عشان تريد نصائح الناس سواء ناس شغالين فى المجال ده او مشاهدين بس

مرحبا بيك معنا بس المفروض ان لما احد يقول ملاحظات حول عملك على الاقل ان لاترد عليه بهذا الاسلوب
                              عايز تأخذ كلامه خلاص مش عايز بردوا ده ذوقك وانت حر فيه بس ليس من الجيد ان ترد على الناس بهذا الشكل

انا ذكرت رأى كفرد يشاهد العمل وهذا كان فى ان العمل جميل وذكرت ملاحظاتى كفرد يعمل فى هذا المجال بردوا

أما خبرتى مش لازم يعنى كل واحد يقول ملاحظة يكتب معها ال CV بتاعه
                              Personal Website
                              Twitter
                              Youtube Channel

ماشاء الله جميل جدا جدا جدا .... واقعي بدرجة كبيرة تماما ....
                                بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

يعمل...
                                X