موضوع: سؤال حول تصنيف الأفتر و الشيك و الفاينال كات و ارجو الأهتمام

ردود: 18 | زيارات: 2997
  1. #1

    سؤال حول تصنيف الأفتر و الشيك و الفاينال كات و ارجو الأهتمام

    السلام عليكم
    وجدت في موقع تصنيف لAdobe Aftereffects انه motion graphics software و تصنيف Apple Shake انه compositing and visual effects software و تصنيف لfinal cut pro انه editing و انا اعتقد ان الافتر افكتس يعمل نفس عمل الابل شيك من ماسكات و كروما و تراكينج و مؤثرات و اعتقد ايضا ان الثلاث برامج ممكن يتعمل بيهم editing !!
    ياريت حد يوضحلي ليه التصنيفات المختلفة و ايه الفرق بين الأفتر افكتس و ابل شيك و هل هناك مميزات في احدهم دون الأخر؟ اقصد حاجة ممكن تتعمل في واحد و متتعملش في التاني؟ ارجو الرد و شكرا.


  2. #2
    عضو متميز
    صور رمزية mazination
    تاريخ التسجيل
    Jul 2005
    المنطقة
    مصر
    العمر
    34
    ردود
    1,154
    ال4 واحد ,زي الماكس والمايا وسوفت اماج و ليتواف

  3. #3
    ياكريم الله يفتح عليك...
    التوصيف فعلاً دقيق مائة بالمائة.. أما أعتقادك فاسمح لي ... ماتقولوش لحد!!!!

  4. #4
    عضو متميز
    صور رمزية Limponi_3d
    تاريخ التسجيل
    Mar 2005
    المنطقة
    شمال السودان شرق ليبيا غرب السعودية جنوب فلسطين
    العمر
    33
    ردود
    1,388
    ياكريم الله يفتح عليك...
    التوصيف فعلاً دقيق مائة بالمائة.. أما أعتقادك فاسمح لي ... ماتقولوش لحد!!!!
    اخي الكريم... ممكن باختصار ان تشرح لنا ما الفرق ما بين (الموشن جرافيك) وال(كمبوسيتنج والفيجوال افكت)..... معذرة لاني متبداء جدا في مثل هذه البرامج...

    واذا كانو مختلفين عن بعض .. فاي البرامج افضل واقوي....ولماذا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    لاني اريد اعرف المزيد عن هذه البرامج لاعرف من اين ابداء

    جزاك الله كل خير

  5. #5
    Motion Graphics
    تحريك العناصر الرقمية من صور ورسومات وأفلام مع إمكانية إضافة مؤثرات بحسب كل برنامج ليتم انتاج مادة فلمية أما للويب أو دي في دي أو موبايل ووصولاً إلى الفيديو الرقمي العالي
    .
    compositing and visual effects
    الكمبوسيتينج أصلاً يستخدم للأسباب التالية:
    لمشاهد لايمكن تصويرها بسبب تكلفتها.
    لمشاهد لايمكن عملها بسبب استحالتها.
    لمشاهد خيالية.

    visual effects
    لعمل المؤثرات البصرية التي لايمكن عملها في الاستدوديوهات..

    Editing
    هي عملية تحرير الفيديو الرقمي على نظامي NLE أو ONLE وهي بالدرجة الرئيسية لعملية المونتاج -المونتير-

    أما قولك -لكي تعرف من أين تبدأ- ؟؟؟؟
    فهو سؤال عجيب.. السؤال يجب أن يكون كالتالي:
    ماذا تريد أن تعمل؟
    وهل من المنطقي أن أعكف على دراسة برنامج .. لن استخدمه في حياتي العملية؟!!!

    بالتوفيق

  6. #6
    يا اخ ameenMan اولا شكرا علي ردك و افادتك لاكن انا بشتغل علي الأفتر افكتس و انت قلت ان التصنيف دقيق لاكن انا مش شايف اي فرق بينه و بين الشيك لدرجة اني اخدت دروس من الشيك و طبقتها علي الافتر و انا شايف انها نفس الاشياء, مثلا: الكيينج(الشاشة الخضراء), التراكينج,الماسكات و حتي البرتيكلز كل الحاجات دي مشتركة في الاتنين ده غير باقي الأشياء المشتركة اذن اذا كان الشيك compositing and visual effects فا الأفتر كمان من و جهة نظري ينطبق عليه نفس التصنيف و ممكن اكون غلطان او انا مش عارف الشيك كويس بس دا ال انا شفته حتي الأن و ياريت لو انا غلطان توضحلي ايه الأختلاف او اعطيني مثال للأدوات و التقنيات ال موجودة و ممكن تتعمل في الشيك و مش موجودة او مختلفة في الأفتر و ال خلت الأفتر "موشن جرافيكس" و الشيك "كومبوزيتينج و فجوال افكتس", اسف للاطالة و شكرا

  7. #7
    بصراحة أنت مابتشوفش... ياريت تطلع على الصفحة دي...
    الشيك عمل افلام حائزة على الأوسكار ......
    Lord of The Rings هذا مثل واحد بس... وعلشان تعرف أكثر..
    ادخل الموقع التالي:
    http://www.apple.com/shake/stories/

  8. #8
    الأخ أمين : من العيب الهجوم على الأخ كريم بكلام من عينة " انت مابتشوفش" . و خصوصا أن كلامه صحيح و انت الغلطان .

    تعريفك للـ compositing كان قاصر . و الفارق لديك بين الـ compositing و الـ visual effects غير سليم .

    أخي كريم : كلامك سليم و كلها برامج و أدوات مختلفة تصل لنفس النتيجة ، الفارق الجوهري هو أن after effects و combustion برامج layer-based ، أما shake و digitial fusion و nuke فهي برامج nodal-based . لا أتكلم عن واجهة العمل فقط و إنما أتكلم عن قلب تقنية عمل البرنامج نفسه و تعامله مع الـ footage من ناحية البرمجة . أو كما يقول التعبير "what's going under the hood " .

    الـ Visual Effects هي عملية ضخمة تندرج تحتها العديد من الخطوات و يزيد عدد هذه الخطوات بزيادة تعقيد المشهد . الـ compositing واحدة من تلك الخطوات .

    التعريف البسيط للـ compositing يقول بأنه عملية دمج عنصرين للحصول على نتيجة واحدة لا يستطيع المشاهد تحليل عناصرها و تفكيكها .

    التعريفات و التصنيفات في هذا المجال عائمة و ربما تجد استوديوهات تستخدم اسماء مختلفة للكثير من الأشياء وهذا من الصعوبات التي واجهت مؤلف كتاب the art and science of digital compositing و من يقرأ الكتاب يرى كيف أن الكاتب يذكر العديد من المسميات و التصنيفات للعملية الواحدة . هناك العديد من العمليات يتم درجها تحت باب الـ compositing ، بعضها يخدم عملية الـ visual effects مثل الـ matte painting ، الـ rotoscoping ، الـ wire and prop removal و الـ color correction و بعضها يعتبر فرع مستقل بذاته و هو الـ motion graphics .

    الـ motion graphics كما يستخدم في هذه الصناعة هو ببساطة ماتراه على القنوات الفضائية من نصوص تتحرك و أشكال تتلون و تداخل للحصول على نتيجة مبهرة للعين ، غالبا لا يكون فيها عناصر حقيقية .

    أما الـ visual effects فيتضمن live footage أو عناصر تم تصويرها بالفعل ، مثل الممثلين أمام الألواح الزرقاء و غيرها .

    و بالفعل يشيع في الصناعة استخدام after effects في التلفزيون و في عمليات الـ motion graphics بينما يستخدم shake و اخوانه الـ nodal-based في السينما . و ذلك لأن مشاهد السينما معقدة جدا و تتكون من كم رهيب من العناصر ، و قد شاهدت من قبل صورة في احد المنتديات للـ node network الخاصة بلقطة من فيلم ماتريكس 3 و أذهلني كم العناصر و التأثيرات التي كان عملها على الـ after effects سيتطلب كم هائل من الطبقات .

    و لكي لا أسطح الموضوع فهناك عوامل أخرى أيضا تدعم اختيار تلك البرامج للأعمال السينمائية و المذكور بالأعلى مجرد مثال .

    كلامي مختصر جدا و هناك الكثير جدا لقوله لأن هذا مجال ضخم ، لذا اعذرني على التقصير في الرد أخي كريم .
    -------------------
    الشارع ده كنا ساكنين فيه زمان..
    كل يوم بيضيق زيادة عمّا كان..
    أصبح الأن بعد ماكبرنا عليه..
    زي بطن الأم مالناش فيه مكان..

    (الشوارع حواديت - صلاح جاهين)
    -------------------

    سبتمبر 2002

  9. #9
    الاخ امين: كان فعلا من الممكن استخدام كلمة افضل من مبتشوفش دي و عموما شكرا ل اهتمامك و ردك.
    بالنسبة ل اخي شريف: يا ريت بلاش كلمة اعذرني لأنك مقصرتش في اي حاجة و فعلا كلامك افادني جدا و اقنعني و عموما انا حاكمل في الأفتر و لو تطلب الأمر تعليم الشيك معتقدش حيكون صعب اوي و عموما بالتوفيق يا اخ شريف و شكرا يا باشا علي ردك و شكرا لكل ال رد.

  10. #10
    عضو خيالي جدا
    صور رمزية Yas2eR
    تاريخ التسجيل
    Jun 2005
    المنطقة
    موشن جرافيك
    العمر
    31
    ردود
    956
    يا جماعة تصنيفات صحيحة ..

    لكن ابرامج زى بعضها وبتعمل نفس الشئ

    زى الاستوليتور والفوتوشوب كل واحد بيستخدم الستوليتور يقلك الفوتوشوب برنامج معالجة بس

    معن الفوتوشوب تصميمات وكده .. هو ايوة صح تصنيفه معالجة ... بس متفهمنيش ان مقدرش اعمل كده بالبرنامج ده ... اولا .. اى شركة بتحب تزود برامجها بجميع الامكانيات


    وشركة ادوبى غالية عن التعريف ..

    الناس بس بتحب ترفع من شأن البرنامج اللى بتستخدمه

    لكن الحقيقة كلهم شبه بعض والرك على المصمم اللى يعرف يطلع الفن او الشغل من البرامج دى

    وانا بشتغل على الافتر .. واعمل اى حاجة انتو قلتو عليها ومستعد


    ممكن الاختلافات تبقى فى حاجات انت تلاحظها .. بس يكون البرنامج ليه بلاجن plugin يعملك الحاجة دى على البرنامج كذا ...

    يعنى مهما حاولت كل شركة بتحارب اتانية فى الامكانية الاقوى ..
    http://www.facebook.com/group.php?gid=5786949845
    ////
    /////////////////////////////////////
    Thinking / Building
    mind set
    this is thinking business , if thinking makes you tired
    , then you at wrong place

  11. #11
    الأخ كريم أنا لم أقصد الاساءة مطلقاً.. فقط كانت من باب الدعابة.. عندما قلت أنا شايف...
    وعلى كل حال أنا أعتذر بشدة.. وأتمنى أن لاتكون زعلان.. أو أخذتها محمل السخرية.. فهي والله ليست بهذا القصد..

    الأخ Sherif.Nagib
    لا أدري ماذا اقول لك.. ولن أدخل معك في مهاترات .. بس التفاح والبرتقال كلها فواكه..
    وأن أكون لا أعلم خير من أن أفتي بما لاعلم لي فيه.. !!!!!! افتر افيكت وشيك يقوموا بعمل واحد؟ !!!!!! ويعطوا نفس النتيجة؟!!!!! سبحانك لا علم لنا إلا ماعلمتنا....

    الأخ yas2er
    فعلاً كلامك صح.. لإن المطرقة ممكن تضبط الخشب وممكن تهشمه.....!!!!!!!!

  12. #12
    نعم ، أفتر إيفكتس و shake بيقوموا بعمل واحد و ممكن تصل بهم لنفس النتيجة ، و اقرأ كلامي كويس.. أنا قلت مع صعوبة الامور في أفتر إيفكتس في المشاهد الكبيرة.
    على فكرة افتر ايفكتس استخدموه في مشاهد في star wars و passion of the christ و أفلام أخرى .

    و من ناحية "أفتي بما لا علم لي فيه " ، مافيش وقت أرد على أمور شخصية خاصة إنك ماتعرفنيش، فبراحتك.. اللي تشوفه

    كان ممكن أطلب منك تشرح لي لماذا معترض على مقولة " يقوموا بعمل واحد" و أطلب منك تقول لنا ما الذي يمكن عمله في shake و يستحيل عمله في افترإيفكتس زي ما سأل الأخ كريم و انت مارديتش عليه.. بس أنا مش حاطلب منك ده و لا عاوز منك رد عشان انا مش ناوي أجادل لأني متأكد من كلامي و الموضوع مافيهوش نقاش بالنسبة لي ، أنا لو حاناقش كل واحد عنده كلمتين على الانترنت في ما اعتبره بديهيات مش حاخلص و انا مش فاضي أصلا .
    و الله العظيم يا أخي مش عند و لاحاجة و انا لو غلطان حاقول غلطان أول واحد و أبوس على راسك كمان .. بس فعلا أنا متأكد من رأيي و راجعته أكثر من مرّة .

    عموما حصل خير و ليقتنع كل امرئ بما لديه .

    انتهى دوري في هذا الموضوع ، سلام للجميع .
    -------------------
    الشارع ده كنا ساكنين فيه زمان..
    كل يوم بيضيق زيادة عمّا كان..
    أصبح الأن بعد ماكبرنا عليه..
    زي بطن الأم مالناش فيه مكان..

    (الشوارع حواديت - صلاح جاهين)
    -------------------

    سبتمبر 2002

  13. #13
    Compositing

    * Process tree-based compositing
    * Control over bit depth at a local node level
    * Mix image resolutions within a composition
    * 3D Multi-Plane node with camera controls
    * Import Maya compatible camera tracking data
    * Customizable quad split viewer
    * Multi-input layer node with blend modes
    * Boolean and Image Math layer operations
    * Import Photoshop layers with blend modes
    * Fully editable node grouping/ungrouping
    * Channel swapping and copying
    * Constraint of any operation to channel, field, tolerance or region
    * External masking capabilities for every operator
    * Audio scratch track support on Mac OS X
    * Support for third-party plug-ins including The Foundry, GenArts and RE: Vision Effects

    Filters

    * Film grain simulation
    * Extremely fast, high-quality Gaussian blurs
    * User-definable Convolves
    * Grain, Median, Sharpening, Embossing, Edge Detection, Radial Blur and Z-Depth-based Blur
    * Optical Defocus
    * Dilation/Erosion
    * Image-driven Blurring, Sharpening or Dilation
    * Keying
    * Included 32-bit Photron Primatte chroma keyer
    * Included 32-bit CFC Keylight chroma keyer
    * Chroma, Luma, Difference or Z-Depth keying
    * Spill suppression

    Color Correction and Channel Manipulation

    * Pixel Analyzer gathers image analysis data over multiple frames for use on color correction
    * Curve-based color correction
    * Color correction super node
    * Lookup table color correction
    * Extensive set of RGB, matte, Z-depth and HSV-based color correction tools
    * Logarithmic/Linear color space conversion with per-channel roll-off controls
    * Support for multiple color spaces including RGB, HSV, HLS, CMY and YUV
    * Video-legal color correction
    * Concatenation of adjacent color-corrections into one lookup table

    Warps

    * Shape-based warper and morpher nodes
    * New Lens warp node
    * Randomization and turbulence
    * Twirl and Pincushion
    * Image- and expression-based warping


    Paint

    * Procedural, pressure-sensitive vector-based paint
    * Insert Paint nodes anywhere in the process tree
    * Clone, reveal and smudge paint modes
    * Apply tracking data to paint strokes
    * View Paint strokes in context of transforms
    * Switch interpolation modes at any time: single frame, persistent and frame to frame interpolation

    Animation

    * Animate virtually any slider or toggle
    * Flexible split window animation curve editing
    * Automatic or manual key framing
    * Copy/Paste Key frames
    * View audio wave forms against animation curves
    * Drive parameter animation based on audio
    * Overlapping Key controls for moving, interpolating and replacing control vertices
    * Curve controls for maintaining keyframe slopes and values over a range of frames
    * Resample function
    * Linking of any parameter to any other parameter
    * Expressions on any parameter

    Engine

    * Optical flow-based retiming
    * Open EXR, Cineon and DPX support
    * 10-bit and 16-bit QuickTime support
    * Apple Uncompressed 8- and 10-bit 4:2:2 support
    * 15 other image file formats supported
    * Support for custom file header metadata
    * Hybrid tile-based, scan line renderer
    * True per-node control of bit-depth, at 8, 16 or 32 bits per channel (float)
    * Domain of Definition processing optimization
    * Disk-based or on-the-fly proxy system
    * Anamorphic image support
    * Macro creation for frequently used operations
    * Automatic persistent node caching
    * C-like scripting language can make calls to any locally available shared programming library
    * Built-in runtime compiler
    * Built-in software-based GL-like renderer
    * Software Developer Kit for software extensibility
    * Command-line scripting access to all commands
    * 100% software-based rendering for visually identical results cross platform
    * Generation of anti-aliased text using TrueType and Adobe Type 1 fonts

    Rotoscoping

    * Multiple Bezier style Rotoshapes per node
    * Independent animation control
    * Non-uniform edge blurring
    * Apply tracking data to Rotoshapes and points
    * Non-uniform, velocity-based motion blur
    * Shape parenting


    Transformations

    * Infinite workspace, so elements and filters are never cropped when moved out of frame
    * Pan, Rotate, Scale, Shear and Corner Pin
    * Tracker, stabilizer and Matchmove nodes
    * New Smoothcam optical flow based stabilization
    * Tracker pre-processing reduces inaccuracies
    * New Auto-align
    * Optical flow-based resizing
    * Concatenation of adjacent transformations into a single move, for speed and quality
    * Per-transformation or global Motion Blur control
    * Motion blur with shutter and quality control
    * Apply Motion blur initial frame setting
    * Ability to control transformation order
    * Inverse transformations
    * In-context direct manipulation controls

    Interface

    * Preview composites on broadcast monitors using third-party supported Mac OS X hardware
    * On-screen manipulators for transformations
    * Multiple resolution or channel viewers
    * Integrated Truelight Monitor calibration
    * RAM flipbook for viewing of compositing tree at any stage; flipbook playback while rendering
    * RAM Flipbook playback while rendering
    * QuickTime disk-based flipbook on Mac OS X
    * Viewer-specific lookup tables
    * In-viewer region of interest
    * In-viewer image compare buffer

    Apple Qmaster

    * Network render management for Mac OS X
    * Integrated UI for job creation and monitoring
    * Integrated Maya rendering support
    * Offloading processor intensive tasks to other computers
    * Create multiple clusters of Mac or Xserve systems for specific jobs, artists or applications
    * Fault-tolerant architecture ensures successful job completion and accurate results, even in the event of resource deallocation
    * Optimized usage of network resources through load-balancing algorithms
    * Compatible with third-party command line rendering applications
    running on Mac OS X



    بس أنت عارف أحلى شيء عاجبني في كلامك : توقيعك !!!!!!!

  14. #14

    لا اله إلا الله !

    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة ameenMan
    Compositing

    * Process tree-based compositing
    * Control over bit depth at a local node level
    * Mix image resolutions within a composition
    * 3D Multi-Plane node with camera controls
    * Import Maya compatible camera tracking data
    * Customizable quad split viewer
    * Multi-input layer node with blend modes
    * Boolean and Image Math layer operations
    * Import Photoshop layers with blend modes
    * Fully editable node grouping/ungrouping
    * Channel swapping and copying
    * Constraint of any operation to channel, field, tolerance or region
    * External masking capabilities for every operator
    * Audio scratch track support on Mac OS X
    * Support for third-party plug-ins including The Foundry, GenArts and RE: Vision Effects

    Filters

    * Film grain simulation
    * Extremely fast, high-quality Gaussian blurs
    * User-definable Convolves
    * Grain, Median, Sharpening, Embossing, Edge Detection, Radial Blur and Z-Depth-based Blur
    * Optical Defocus
    * Dilation/Erosion
    * Image-driven Blurring, Sharpening or Dilation
    * Keying
    * Included 32-bit Photron Primatte chroma keyer
    * Included 32-bit CFC Keylight chroma keyer
    * Chroma, Luma, Difference or Z-Depth keying
    * Spill suppression

    Color Correction and Channel Manipulation

    * Pixel Analyzer gathers image analysis data over multiple frames for use on color correction
    * Curve-based color correction
    * Color correction super node
    * Lookup table color correction
    * Extensive set of RGB, matte, Z-depth and HSV-based color correction tools
    * Logarithmic/Linear color space conversion with per-channel roll-off controls
    * Support for multiple color spaces including RGB, HSV, HLS, CMY and YUV
    * Video-legal color correction
    * Concatenation of adjacent color-corrections into one lookup table

    Warps

    * Shape-based warper and morpher nodes
    * New Lens warp node
    * Randomization and turbulence
    * Twirl and Pincushion
    * Image- and expression-based warping


    Paint

    * Procedural, pressure-sensitive vector-based paint
    * Insert Paint nodes anywhere in the process tree
    * Clone, reveal and smudge paint modes
    * Apply tracking data to paint strokes
    * View Paint strokes in context of transforms
    * Switch interpolation modes at any time: single frame, persistent and frame to frame interpolation

    Animation

    * Animate virtually any slider or toggle
    * Flexible split window animation curve editing
    * Automatic or manual key framing
    * Copy/Paste Key frames
    * View audio wave forms against animation curves
    * Drive parameter animation based on audio
    * Overlapping Key controls for moving, interpolating and replacing control vertices
    * Curve controls for maintaining keyframe slopes and values over a range of frames
    * Resample function
    * Linking of any parameter to any other parameter
    * Expressions on any parameter

    Engine

    * Optical flow-based retiming
    * Open EXR, Cineon and DPX support
    * 10-bit and 16-bit QuickTime support
    * Apple Uncompressed 8- and 10-bit 4:2:2 support
    * 15 other image file formats supported
    * Support for custom file header metadata
    * Hybrid tile-based, scan line renderer
    * True per-node control of bit-depth, at 8, 16 or 32 bits per channel (float)
    * Domain of Definition processing optimization
    * Disk-based or on-the-fly proxy system
    * Anamorphic image support
    * Macro creation for frequently used operations
    * Automatic persistent node caching
    * C-like scripting language can make calls to any locally available shared programming library
    * Built-in runtime compiler
    * Built-in software-based GL-like renderer
    * Software Developer Kit for software extensibility
    * Command-line scripting access to all commands
    * 100% software-based rendering for visually identical results cross platform
    * Generation of anti-aliased text using TrueType and Adobe Type 1 fonts

    Rotoscoping

    * Multiple Bezier style Rotoshapes per node
    * Independent animation control
    * Non-uniform edge blurring
    * Apply tracking data to Rotoshapes and points
    * Non-uniform, velocity-based motion blur
    * Shape parenting


    Transformations

    * Infinite workspace, so elements and filters are never cropped when moved out of frame
    * Pan, Rotate, Scale, Shear and Corner Pin
    * Tracker, stabilizer and Matchmove nodes
    * New Smoothcam optical flow based stabilization
    * Tracker pre-processing reduces inaccuracies
    * New Auto-align
    * Optical flow-based resizing
    * Concatenation of adjacent transformations into a single move, for speed and quality
    * Per-transformation or global Motion Blur control
    * Motion blur with shutter and quality control
    * Apply Motion blur initial frame setting
    * Ability to control transformation order
    * Inverse transformations
    * In-context direct manipulation controls

    Interface

    * Preview composites on broadcast monitors using third-party supported Mac OS X hardware
    * On-screen manipulators for transformations
    * Multiple resolution or channel viewers
    * Integrated Truelight Monitor calibration
    * RAM flipbook for viewing of compositing tree at any stage; flipbook playback while rendering
    * RAM Flipbook playback while rendering
    * QuickTime disk-based flipbook on Mac OS X
    * Viewer-specific lookup tables
    * In-viewer region of interest
    * In-viewer image compare buffer

    Apple Qmaster

    * Network render management for Mac OS X
    * Integrated UI for job creation and monitoring
    * Integrated Maya rendering support
    * Offloading processor intensive tasks to other computers
    * Create multiple clusters of Mac or Xserve systems for specific jobs, artists or applications
    * Fault-tolerant architecture ensures successful job completion and accurate results, even in the event of resource deallocation
    * Optimized usage of network resources through load-balancing algorithms
    * Compatible with third-party command line rendering applications
    running on Mac OS X



    بس أنت عارف أحلى شيء عاجبني في كلامك : توقيعك !!!!!!!
    مانا عشان باحترم توقيعي سأقصر معك في الكلام ، شوف يا أخي الفاضل.. بالله عليك الموضوع ليس موضوع عند أو مشاحنة شخصية فأنا لا أعرفك .

    أنا سعيد بالرد الأخير و بالقائمة لأنها تؤكد كلامي . فلو كنت تفهم القائمة الطويلة التي عملت لها copy paste لعرفت أنها تؤكد وجهة نظري بشكل قاطع لا جدال فيه ، و بدون غرور و الحمد لله على نعمة العلم و العقل ، فأنا أفهم هذه الخواص جميعا سطر سطر.. و ليس بها شئ جديد علي. و لا أعرف كم واحدة منها يمكنك شرحها بدون اللجوء للمراجع . و هذه القائمة أكدت لي جهلك بالموضوع .

    و بدون اهانة و الله أعلم بالنوايا ، فأنا لن أضيع وقتي بالجدال مع شخص لا يفهم ما الذي ينقله ، و لو كنت تفهمه لما نقلته و أنت تعرف ان يؤكد صحة رأيي .

    و أي واحد بيفهم في المنتدى يقدر يعرف إن القائمة الطويلة تؤكد كلامي عن أن الامور المشتركة بين برامج الكومبوزبتنج كثيرة جدا جدا و كلها يمكنها القيام بنفس المهمة.

    الموضوع بالنسبة لي منتهي مثلما قلت لك ، أنا قلت رأيي.. عاوز تتعلم خذ به.. عاوز تعاند و تجادل شوف لك واحد فاضي .

    هذه أخر مشاركة في الموضوع و لن أرد مرّة أخرى مهما تقول لأنه ليس لدي وقت .

    و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته .
    -------------------
    الشارع ده كنا ساكنين فيه زمان..
    كل يوم بيضيق زيادة عمّا كان..
    أصبح الأن بعد ماكبرنا عليه..
    زي بطن الأم مالناش فيه مكان..

    (الشوارع حواديت - صلاح جاهين)
    -------------------

    سبتمبر 2002

  15. #15
    لا حول ولاقوة إلا بالله...

    ليس عيب أن أكون جاهلاً بالشيء.. -وفوق كل ذي علم عليم--

    وخلاص أنا معاك.. خليني أنا الجاهل.. وأتكرم واشرح فقط اللي مؤشر باللون الأحمر من قائمة الكموبسيتينج.فقط.!!!!!!.

    Compositing

    * Process tree-based compositing
    * Control over bit depth at a local node level
    * Mix image resolutions within a composition
    * 3D Multi-Plane node with camera controls
    * Import Maya compatible camera tracking data
    * Customizable quad split viewer
    * Multi-input layer node with blend modes
    * Boolean and Image Math layer operations
    * Import Photoshop layers with blend modes
    * Fully editable node grouping/ungrouping
    * Channel swapping and copying
    * Constraint of any operation to channel, field, tolerance or region
    * External masking capabilities for every operator
    * Audio scratch track support on Mac OS X
    * Support for third-party plug-ins including The Foundry, GenArts and RE: Vision Effects

  16. #16
    انا حبيت اقول كلمة اخيرة في هذا الموضوع,
    ياريت بس صلب من الأخوة: انا مش عايز يحصل زعل بسبب الموضوع ال انا بدأته لأن احنا هنا زمايل في مجال واحد تقريبا و الهدف من اي مناقشة هو الوصول لأفضل النتائج و لازم يكون فيه اختلاف في اللرأي بس ياريت ميسببش زعل.
    بالنسبة للأخ أمين: انا مش زعلان منك ولا حاجة, حصل خير , اما بالنسبة للموضوع فالأخ شريف كلامه كان اكثر اقناعا-مع احترامي لوجهة نظرك و تقديري لردك- ليس لأنه يدعم وجهة نظري ولاكن يا اخ امين انت لحد دلوقت معرضتش وجهة نظرك بشكل واضح! اولا:انت قلت ان الشيك تم استخدامه في افلام حاصلة علي الأوسكار و ده مش معناه انه بيعمل حاجات ميعملهاش الأفتر, ثانيا: انت عرضت ادوات الشيك طب انت مش معرضتش ادوات الأفتر عشان نقدر نقول اذا كان الأفتر مقصر ام لا!
    و كما قال الأخ ياسر"يا جماعة تصنيفات صحيحة..لكن البرامج زى بعضها وبتعمل نفس الشئ" و ده كان قصدي لما قلت "اذن اذا كان الشيك compositing and visual effects فا الأفتر كمان من و جهة نظري ينطبق عليه نفس التصنيف" و انا مش باجادل او متحيز لبرنامج دون الأخر بس انا بدأت في الأفتر و السوق في مصر مطلوب فيه الأفتر حسب ما سمعت و الشيك من بعد 2.5 بيشتغل علي اللينكس و الماك بس لذلك انا عايز اكمل في الأفتر و كنت عايز اعرف هل هو مقصر عن الشيك مما يستدعي تعلم برنامج من اول و جديد ولا لاء و الأخ شريف اختصر الوضوع حينما قال: و قد شاهدت من قبل صورة في احد المنتديات للـ node network الخاصة بلقطة من فيلم ماتريكس 3 و أذهلني كم العناصر و التأثيرات التي كان عملها على الـ after effects سيتطلب كم هائل من الطبقات .
    ألف شكر يا جماعة و اتمني التوفيق للجميع و انشاءالله مفيش اي زعل.
    السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

  17. #17
    كريم .. كنت كريم في ردك وكريم في طرحك وأكرم في كلامك الجميل..

    كل ما كنت أقصده هو : أن البرنامجين يدعموا الكمبوسيتينج والمؤثرات البصرية.. لكن الشيك متخصص جداً في هذا الجانب.. فمثلاً :: الاليستريتور برنامج متجهات vector والفوتوشوب برنامج مصفوفات pixels لكنني استطيع عمل منحنيات ومتجهات في الفوتوشوب لكن ليس بقوة الاليستريتور.. هذه هي الفكرة..

    وأحلى حاجة أنت قلتها.. السوق في مصر مطلوب فيه الأفتر افكت.. لكن مشكلتنا نحن العرب.. أننا لانتعلم شيء خوفاً من أن يطلع برنامج ثاني أقوى ونظل في هذه الدائرة المفرغة.. مع أنه لو تعلمنا برنامج واحد بس بنسبة فوق السبعين في المائة .. فهو شيء رائع جداً...

    وفي الأخير الأدوات لاتصنع عملاً بقدر ماتسهله فقط.. حتى لو كان الواحد يتقن البرنامج حتى الاحتراف. وهو خالي من الافكار الخلاقة والمبدعة.. فهو كالحمار يحمل اسفاراً إذا لم يجد من يوظف هذه الخبرة القوية..

    أعتذر للأخ شريف بشدة إذا كان زعلان وإن لم يكن فأنا أعتذر له مرة أخرى..
    ومثلما تقولوا أنتو المصريين -يادار مادخلك شر--
    شكراً كريم

  18. #18
    متشكر يا باشا علي كلامك وانا فهمت و جهة نظرك و عموما لما الواحد بيتقن برنامج, معتقدش انه حيكون بالأمر الصعب تعلم برنامج اخر في نفس المجال لأن التقنيات تقريبا واحدة و الواحد حيكون بس عليه انه يتعلم اسلوب البرنامج الجديد.

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل