معاينة نتيجة التصويت: من منكم يشعر انه يمكن تحقيق هذا الحلم

المصوتون
57. أنت لا تستطيع المشاركة في هذا التصويت
  • انا متأكد 100*100

23 40.35%
  • ممكن

19 33.33%
  • معرفش

4 7.02%
  • لا مش ممكن

11 19.30%
صفحة 1 من 5 12345 أخيرأخير
النتائج المعروضة من 1 الى 20 من مجموع 84

موضوع: فكره جديده لانشاء شركة رسوم متحركه ونحن مالكيها باقل تكلفه

ردود: 84 | زيارات: 11516

Lightbulb فكره جديده لانشاء شركة رسوم متحركه ونحن مالكيها باقل تكلفه

هذه الفكره للمصريين فقط في بادء الامر معظم الموجود علي المنتدي من مبتدئيين ومحترفيين اما لا يعملو في مجال الثري دي او يعملو ولكن غير راضيين عن نظام شغلهم اما ماديا او معنويا ومعظم الناس الذيين يحبون الثري دي ماكس عندهم حلم واحد وهو ان يعملو في شركه حتي ولو صغيره في اول الامر ولكن تنتج افلام كرتون محترمه تليق بخبرتهم في مجال الثري دي وانا عندي فكره لكل من يريد البدء في هذا المشروع الذي ممكن ان يصبح مشروع كبير وتموله شركات كبيره بعد ذلك وهو ان يجتمع كل المحترفيين والمبتدئيين المهتمين بالعمل في مجال الثري دي عن طريق المنتدي ثم نتفق علي تئجير مكان مناسب باموالنا الخاصه ثم لتقليل التكلفه يحضر كل فرد في هذه الشركه جهاز الكمبيوتر الشخصي الذي يملكه ثم يبدء احد المحترفيين في تئليف فلم كرتون واخراجه ويبدء العمل فيه بهذه الشركه الصغيره وبذلك نستطيع انا نعرض فيلمنا علي بعض الشركات او القنوات لاشهار شركتنات والمبتديئين يتعلمو ويستفادو بل ويعملو مع المحترفيين لزيادة خبرتهم ويبدء العمل الفعلي الذي كثيرا ما حلمنا به نحن المصممين للثري دي يا ريت يا جماعه اي حد عنده المبدء او حاسس ان الفكره ديه ممكن تتحقق و تحقق حلمنا يكتبلي ويبعت الرد zeingood@yahoo.com

بجد ده حلمى انا شخصيا

بجد حلمى انا بشتغل فى شركه كبيره بس مش فى مجال الثرىدى بس شغلى فيها كله ثرى دى بعملهم تقديمه لشغل الشركه بس زى مانت عارف اى حد بيدخل فى مجال الثرى دى بيكون نفسه يعمل افلام جامده وانا مستوايه فى الثرىدى كويس وعملت فلمين قبل كده بجد ياريت تاخد خطوه جد فى فكرتك ولو عايز اى معلومات ابعتلى على الايميل
    wagdi_for_ever@yahoo.com

مشرف منبر 3D Games Design
    صور رمزية oms
    المنطقة
    Turkey
    ردود
    6,683

Wink

أخي .. يجب أن تعرف أن هذا الحماس لا يكفي ..
    فكم من مشاريع كثيرة ملكت نفس الفكرة ولكن ..... للأسف بائت بالفشل ..

إذا أصريت على الفكرة ... فأرجوا أن تقوم بعمل تخطيط زمني معين ..
    ووالله من غير تخطيط جيد ... ستفشل ولو كان عددكم 50 ...
    الله يوفقكم ... ونسمع الأخبار الطيبة ... بس بحب أذكرك .. التخطيط ثم التخطيط ..
    وإياك والغفل عن أهم ما يميز المجموعات ألا وهو التعاون والمحبة ..

والله انا مش شايف اي حماس في الموضوع الموضوع اصلا كسبان ميه في الميه ليه؟
    لان حتي لو المشروع ده مكملش بعد كده يكفي ان الهيجتمعو فيه من مصممين المنتدي هيستفادو من بعضهم البعض لان مهما كان المنتدي متميز مش هيبئه بنفس الدرجه عندما نتقابل كلنا في مكان واحد وامام الاجهزه ده حتي الخصاره في هذا المشروع تعتبر الوقت فقط ليه ؟
    لان انا اقدر ان اوفر لهذا المشروع المكان عندي في شقتي التي اعيش فيها بمفرضي بدون اي مديات والاجهزه هيجبها كل فرد يريد الاشتراك في المشروع جهازه الشخصي الي في البيت ولو حصل لا قدر الله اي مشكله مش هنخصر حاجه كل واحد هياخد جهازه بس بعد ما يكون استفاد من زملائه الاخريين بس ده اصدي والله الموفق اولا واخيرا

عضو جديد
    المنطقة
    Egypt
    ردود
    9
    ياريت لو عندك ايميل على الهوتميل ياريت تضيفنى عندك عشان الياهوو بيعمل مشاكل عندى
    intelligent_nawras@hotmail.com

عضو
    المنطقة
    egypt
    ردود
    71
    ربنا معاك فكرة كويسة بس لو تتحقق وأكيد مربحة
    لا اله الا الله قبل كل شيء
    لا اله الا الله بعد كل شيء
    لا اله الا الله يبقي الله ويفني كل شيء

انا شاكر علي الردود الجميله والمشجعه ولكن مش بس كده انا عايز الي ممكن يكون معايه في المشروع ده يكلمني علي الاميل بتاعي علشان نتفق ونبتدي ومحنش خصرانين شئ انا من شبرا الخيمه واميلي ZEINGOOD@YAHOO.COM_________ZEINGOOD@HOTMAIL.COM

اخى الكريم اعجبتنى الفكرة كثيرا جدا
    واحب اعرفكم بنفسى انا خالد دياب مؤلف غنائى ومسرحى مبتدئ وليا اغنية ملحنة للاطفال
    واانا ممكن اشاركم بخصوص التاليف والكتابة والتمثيل لان ده الى اقدر عليه ومش عايز حاجة غير اننا فعلا نقوم بعمل راقى مصرى مئة بالمئة

وليا كمان انى اكون اول دليلكم لعرض العمل لو ربنا وفقنا العمل هياخد مننا وقت كبير ومجهود
    وبالنسبة للاخراج انا ليا تجارب اخراج مسرحى بنادى المسرح

فلو حبيتوا اننا نشارك بعض انا معنديش مانع

win.ini@msn.com
    ولقراءة اعمالى ممكن تزورا موقعى على الانترنت
    www.egyptany.net

والله يا اخي احنا فعلا محتاجينك وشكرا لاهتمامك بس برده كل الي عايز يشتغل في الموضوع بجد يكلمني علي اميلي ويا ريت الياهو علشان نتفق ونجتمع في اي مكان ونبتدي الشغل بئه

عضو نشيط
    صور رمزية simo_boy
    المنطقة
    المغرب
    ردود
    529
    bonne idée mais je suis de maroc je croi que j ai pas condition pour cette projet
    donc tous le cas c est mon adresse electronique et je suis pres ete partisipant dans ce projet
    simo_max@hotmail.fr
    ان لم تزد على الحياة فانك زائد عليها
    simo_max@hotmail.fr
    http://www.hesperespub.com

عضو نشيط
    المنطقة
    Egypt
    ردود
    449
    ممتاز

بس انا اسف فى الكلام اللى هقوله

انا شفت مواضيع كتيره زى دى بس للاسف مافيش حاجه بتكمل

يعنى اخ زين لو دورت فى هذا المنتدى هتلاقى مجموعه كبيره جدا من مثل هذه المشاريع ولكن البعض يأخذ هذه المشاريع بعدم اهميه والبعض الاخر المحترفين بمعنى اخص بيكبر دماغه ليه بقى عشان هو محترف يعنى مش محتاج للحاجه الصغيره دى

والبعض الاخر المبتدئين ومتوسطى المستوى مثلى محتاج ان استفيد وان اشتغل واعرض عملى وهذا يكون من قبل مجموعه من المحترفين

واتمنى من الله ان يكون هذا المشروع جاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد جدااااااااااااااا

وانا فى الانتظار واتمنى المراسله على الخاص او على الميل الموجود فى التوقيع وشكرا لك

واتمنى من الله ان يكون المعين لنا فى هذا المشروع
    ليس للتفكير نهايه وليس للابداع نهايه
    ????????????????????????????????

عضو جديد
    المنطقة
    مصر
    ردود
    18
    فكره جميله جدا حبيبي بس ممكن انت فاضي او انهيت دراستك بس انا لا
    وعلى كل حال لو كان التنفيذ في اجازة الصيف انا معك وانا حاشارك بالرسوم
    وابتكار الاشكال الكرتونيه لاني رسام ودي هوايتي وممكن تشوف البروفيل ده
    بتاعي على الياهو فيه رسمه كرتونيه من رسمي
    Al-rassam554@yahoo.com
    قال تعالى:
    { وعنده مفاتح الغيب لا يعلمها إلا هو ويعلم ما في البـر والبحر ومـا تسقـط من ورقة إلا يعلمها، ولا حبــة في ظلمـات الأرض ولا رطب ولا يابس إلا في كتاب مبين }
    فسبحان الله الذي لا اله الا هو ,له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير

عضو فعال
    المنطقة
    مصر
    ردود
    150
    فكرة جميلة والله يا أخى بس للاسف انا مبتدىء فى الماكس لو فى اى خدمة ممكن اساعدكم أو اقدر اقوم بها انا تحت أمرك فى اى وقت واى مكان ...
    أخوك اشرف حسن
    themoon_100@yahoo.com
    وسلام الله عليكم وبركاتة

عضو نشيط
    صور رمزية aminalali
    المنطقة
    السعودية
    ردود
    445

إن أردت رأيي في هذا الموضوع

أولا السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    ثانيا : أود أن تجيب على هذا السؤال يا أخي الكريم مع نفسك بكل واقعية
    هل تتوقع من محترف يعمل في شركة مرموقة أو لحسابه الخاص أن يترك عمله و ينضم لشخص لا خبرة له و لا شهرة و لا شركة قائمة !!
    هذا ضرب من أحلام الخيال الوردي ، و أنا أتكلم لك من واقع تجربة قبل فترة قصيرة جدا على هذا المنتدى فلن تجد أعضاء متحمسين للتعاون معك ولن تجد زبائن ترغب في التعاقد معك لإنجاز أعمال إن لم تكن تحمل ترخيص وسجل تجاري لمزاولة هذه المهنة وإن حصلت على زبون يقبل بك فإنه سوف يعطيك أجر زهيدا جدا لإنك في نظره ( شحات و متسول ) وسوف تقبل بالفتات بعكس لو كنت صاحب محل سوف يقبل بما تحدده أنت لإنه يرى أنه هو صاحب الحاجة .
    هذا غير تقديم الأعضاء أجهزتهم فلن تجد من يثق بك
    على كل حال أنصحك أن تجتهد في البداية و أن تعمل في شركة متخصصة ثم بعد سنوات من الخبرة وبعد تكوين و جمع مبلغ بسيط كاف لإفتتاح محل أو بعد تكوين سمعة جيدة أستقل بعدها بعملك و مشاريعك الخاصة

وعلى فكرة أنا من السعودية و أنت طلبت فقط أعضاء من مصر وأتمنى لكم النجاح
    وأحب فقط أن أهديكم فكرة فلم قصير جدا ( دقيقة إلى دقيقتان) إذا تكون لديك فريق من الأعضاء المبتدأين .
    فهذا الفلم بسيط في تكوينه و مشاهده ولكن أعتقد أنه ممتع وفكرة هذا المشهد مأخوذة نوعا ما من شخصية أول فلم لشركة بيكسار .
    أمنياتي الحارة لك بالتوفيق
    أجعل يومك أفضل من أمسك و غدك أفضل من يومك

اخوانى الكرام
    لماذا كل هذا التاخر لو اكتملت الفكرة ستصبح بالتاكيد حقيقة
    الافكار متواجدة والحمد لله دائما متواجدة لكن الافضل لنا ان نتخذ خطوة فعالة ومشوار الالف ميل يبداء بخطوة
    وهذه بعض الافكار ومن يوافق على اى فكرة سوف اقوم بتسليم اول حلقة فى خلال اسبوع
    ونبداء فى عمل مشروعنا

(الفكرة الرئيسية )

مغامرة تبداء من العصر الفرعونى وسوف نتخيل ان الفراعنة كانو يملكون قدرا هائلا من التكنولوجيا وقد تم تدميرها وسرقتها وستكون الشخصية الاساسية عليها استرجاع ما قد تم سرقته وذلك من خلال مغامرات بين الازمان والمناطق المصرية وسوف يتم تناول مشاكل شبابية من خلال ذلك الفيلم وليس مقصورا على معرفة المناطق والازمان والتغيرات اى انه سيكون شامل المعرفة والتغير الفكرى وايضا المتعة الى ان ينتهى بنا المجال لاستعادة التكنولوجيا المسروقة واعادتها الى عصرها الفرعونى

( الفكرة الثانية )

تحويل الشخصية المؤلفة رجل المستحيل ( ادهم صبرى ) الى فيلم رسوم متحركة
    وسوف نحتاج الى اذن كتابى من مؤلفها الدكتور نيل فاروق وان شاء الله استطيع ان اتى باذن كتابى منه لعمل ذلك

( الفكرة الثالثة )
    الفكرة ماخوذة من فيلم هارى بوتر واظن اننا كلنا عارفينه ونستطيع تحويل الفيلم الى رسوم متحركة واعتقد انها فكرة ممتعة للاطفال وللكبار ايضا

اختاروا اى من الاعمال الفائتة وسوف اقوم بكتابتها فور الموافقة على اى منها

ولا تيئاسوا فان اليائس يصنع الفشل

يا جماعه انا شاكر لكل الناس الي متحمسه للموضوع وكمان الي بينقدو الموضوع بس زي ما الزميل الكريم قال ان الالف ميل بيبدء بخطوه و مع العلم فعلا المشروع ده في الاول هيكون مفيهوش اي عائد مادي بس ليه منفكرش في بعد كده معظمنا مش رادي بالثري دي الي بتقدمو كثير من الشركات العربيه ليه منقدمش حاجه جميله حتي والله لو مخدناش مقابل خالص في الاول بس بعد كده لمه شغلنا يتشهر ويبان اكيد سعرنا هيزيد مثل مسلسل العرائس (ظاظا فظاظه و جرجير طاظه) ولذي كان يعرض في رمضان اصحاب المسلسل عملوه بمفردهم وعردوه ببلاش علي التليفزيون وبعد ما اشتغل في التليفزيون اتعرد عليهم شغل كتير من مصر والوطن العربي يا جماعه ارجو فعلا من الي عنده وقت فادي ويقدر يشتغل الفتره الي جايه ومنغير فلوس يكلمني علي اميلي ZEINGOOD@YAHOO.COM_________ZEINGOOD@HOTMAIL.COM

Exclamation لا تحلم كثيرا

انا مع راي الاخ aminali من السعودية
    يعني لو اردتوا العمل لازم تنسوا هال افكار الخيالية فراعنة و هاري بوتر و مش عارف شو
    هاي الافكار تحتاج لشركات ضخمة و تجهيزات غالية
    مدو بساطكم على قد ارجلكم
    و دوروا على فكرة بسيطة متل فكرة المصباح تبع بكسر
    رغم انها فكرة بسيطة اخدت جوائز
    و لازم يكون في مدير للعمل بدون مدير بتفشلوا
    و لازم يكون المدير متفرغ تماما تماما للموضوع
    لا تزعلوا مني بس هاد الواقع يعني لو كل واحد فيكم مفكر يعطي للمشروع قشور وقته ما رح تنجحوا
    بتمنى للجميع التوفيق
    اللهم اعز الاسلام و المسلمين
    اللهم انصر دينك و كتابك و سنة نبيك
    شارك معنا في صناعة الحياة
    موقع عمرو خالد

اخى الكريم قمت بالعمل قبل ذلك فى اخراج مسرح العرائس للاطفال
    والمساعدة فى كثير من هذه الاعمال
    اقول لك ان العمل ممكن ياخذ مننا اكثر من سنتين ثم اعلى ولكن سينتهى ولكن يجب علينا البداء
    والفراعنة وهارى بوتر اختارتها لانها اعمال صعبة ستحتم علينا العمل بجد
    لان العمل على اساس ينتهى بالنجاح ولا اعرف لماذا كل هذا الخمل الذى اجده
    انتظرونى وسوف اتى لكم بمفاجئة جميلة ان شاء الله
    اللهم اعز الاسلام والمسلمين وانصر نبيك محمد على اعداء الدين

عضو نشيط
    المنطقة
    Egypt
    ردود
    449
    ياجماعه انا شايف ان افضل حل ان احنا نتقابل فى اى مكان ونتفق ونتكلم ونتعرف على بعض

ده اللى هيخلى مافيش خمول ويخلينا نعرض افكارنا ونشتغل

وانا مستنى الرد على الخاص او على العام بتحديد المكان والزمان والله الموفق
    ليس للتفكير نهايه وليس للابداع نهايه
    ????????????????????????????????

عضو جديد
    المنطقة
    Egypt
    ردود
    9
    السلام عليكم

اخوانى الكرام
    لماذا كل هذا التاخر لو اكتملت الفكرة ستصبح بالتاكيد حقيقة
    الافكار متواجدة والحمد لله دائما متواجدة لكن الافضل لنا ان نتخذ خطوة فعالة ومشوار الالف ميل يبداء بخطوة
    وهذه بعض الافكار ومن يوافق على اى فكرة سوف اقوم بتسليم اول حلقة فى خلال اسبوع
    ونبداء فى عمل مشروعنا

(الفكرة الرئيسية )

مغامرة تبداء من العصر الفرعونى وسوف نتخيل ان الفراعنة كانو يملكون قدرا هائلا من التكنولوجيا وقد تم تدميرها وسرقتها وستكون الشخصية الاساسية عليها استرجاع ما قد تم سرقته وذلك من خلال مغامرات بين الازمان والمناطق المصرية وسوف يتم تناول مشاكل شبابية من خلال ذلك الفيلم وليس مقصورا على معرفة المناطق والازمان والتغيرات اى انه سيكون شامل المعرفة والتغير الفكرى وايضا المتعة الى ان ينتهى بنا المجال لاستعادة التكنولوجيا المسروقة واعادتها الى عصرها الفرعونى

( الفكرة الثانية )

تحويل الشخصية المؤلفة رجل المستحيل ( ادهم صبرى ) الى فيلم رسوم متحركة
    وسوف نحتاج الى اذن كتابى من مؤلفها الدكتور نيل فاروق وان شاء الله استطيع ان اتى باذن كتابى منه لعمل ذلك

( الفكرة الثالثة )
    الفكرة ماخوذة من فيلم هارى بوتر واظن اننا كلنا عارفينه ونستطيع تحويل الفيلم الى رسوم متحركة واعتقد انها فكرة ممتعة للاطفال وللكبار ايضا

اختاروا اى من الاعمال الفائتة وسوف اقوم بكتابتها فور الموافقة على اى منها

ولا تيئاسوا فان اليائس يصنع الفشل
    انتا ياعم بهدلة متكتبش افكارك كدة بدل ماتتبهدل بجد

يعني لو اردتوا العمل لازم تنسوا هال افكار الخيالية فراعنة و هاري بوتر و مش عارف شو
    هاي الافكار تحتاج لشركات ضخمة و تجهيزات غالية
    مدو بساطكم على قد ارجلكم
    و دوروا على فكرة بسيطة متل فكرة المصباح تبع بكسر
    رغم انها فكرة بسيطة اخدت جوائز
    على فكرة انا مش معاك فى الكلام دة خالص لان عشان تعمل حاجة ويبقالها مكانة لازم تبقا حاجة مميزة يعنى لو التصميم مش حيبقا قد كدة نحاول نعمل قصة كويسة وتبقا حاجة بتكمل حاجة وبعدين انا عايز اوصلك حاجة لو الموضوع مبنى على اساس ضعيف ( كالقصة مثلا ) حتلاقى الاحباط بياكل فى الفريق اللى شغال مرة ورا التانية وفى الاخر حتلاقى الموضوع اتفركش فى ثانية

بصوا ياجماعة الموضوع فعلا حيبقا ممتع جدااا على فكرة انا الموضوع دة بفكر فية بقالى فترة كبيرة جدا وعندى قصة تعتبر سلسلة اجزاء وهية بأختصار لو اتعملت ان شاء الله بجودة فى التصميم ومؤثرات صوتية وموسيقى جميلة حتتقارن بالقصص العالمية اللى زى
    lord of the rings
    metal gear solid
    harry poter
    والحمد لله مش مقتبسة من اى قصة كلها من وحى الخيال
    و بمعنى اصح حتبقا سلسلة وممكن يطلع منها اكتر من قصة لشخصيات الفيلم والحمد لله انا خلصت كتابة الجزء الاول منها كسيناريو وحوار وعندى افكار جميلة للاخراج ( وبحاول ادرسوا ) وانا متفرغ للمشروع دة ولو اضطريت انى اضحى بأى حاجة تانية حاعملها لو المشروع دة ابتدا مع ناس جد
    وان شاء الله بحاول اعمل ديمو للفيلم ( بس طبعا مش لوحدى ) وهو عبارة عن اول مشهدين من الفيلم بحيث لما يتعرض على شركة انتاج مع القصة تقبل المشروع وعلى فكرة انا عندى افكار كتيرة جدا نطلع بيها المشروع دة بس يخلص الديمو

على فكرة ياجماعة المشروع دة انا واثق انه ان شاء الله حينجح بس محتاج ترتيب وصبر وناس عايزة تعمل حاجة بجد
    مش شرط يبقا محترف بس يبقا عنده الاصرار وصدقونى موضوع مبتدئ ومحترف دة كلام فاضى اهم حاجة فى الموضوع انك تصر على هدف وتحاول تحققه
    على فكرة انا محدش كان مصدق انى ممكن اعمل قصة او اكتب السيناريو بتاعها لدرجة انى كان بيجيلى احباط وملل طبعا دة كان بيخلينى بتحرك ببطئ بس كنت بحاول اعمل حاجة والحمد لله عملت قصة انا ذات نفسى مكنتش متخيل انى ممكن اعملها انا لحد دلوقتى مش عارف انا عملتها اذاى

خلاصت الكلام ياشباب ان مفيش حاجة اسمها مستحيل و ساعات الحقيقة بتبقا احلى من الخيال ودة عن تجربة

Bookmarks

قوانين الموضوعات

• لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل