Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

الى عباقرة اللغة الانكليزية

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• الى عباقرة اللغة الانكليزية

السلام عليكم

مشكلتي باختصار , اني ضعيف باللغة الانكليزية , واستعين بالعديد من برامج الترجمة حتى اتمكن من فهم النصوص الانكليزية , الحمد لله في النهاية بفهم

لكن المشكلة اني لو حبيت اكتب شئ بالانكليزية , هنا بقى الامور بتدخل في بعضها , ومش عارف الالماني بيبتدي يطلع معي ليه ؟

يااخوانا نفسي اقول في مرة من المرات وبكل ثقة انا بعرف انكليزي , ماهو السبيل ؟

بالنسبة لدروات تعليم اللغة الانكليزية في سوريا فهي اما مناسبة من ناحية السعر لكن ...
    او انها ممتازة , لكن اسعارها مرتفعة .

الاخوة اللي بيعرفوا انكليزي بشكل جيد جدا , كيف وصلتم الى هذه المرحلة ؟
    هل هناك سيديات او ديفيدي بتوصوني بالحصول عليه ؟

ياريت الافادة بهذا الخصوص , عايز يااخونا بمساعدة ربنا وبعدها مساعدتكم اطلع من الموضوع بعرف انكليزي
    your tsunami
    إن الحياة الدولية مثل الحياة الفردية من يحترم نفسه فيها يُحترم ، ومن يهن يسهل الهوان عليه قد ينال جزءاً من شفقة أو بعضاً من التعاطف أو جانباً من ابتسامة وربما قدراً من الفائدة ، ولكنه ينال أيضا الكثير من السخرية والاستهزاء.

اصبحنا اثنيــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــن
    ولا تحسبن الله غافلا عما يعمل الظالمون,
    إنما يؤخرهم ليوم تشخص فيه الأبصار,
    مهطعين مقنعي رؤوسهم لا يرتد إليهم طرفهم , وأفئدتهم هواء.

اول حاجة احتراف اللغة الانجليزية مش صعب للدرجة
      لكنه ممارسة
      زاي الثقافة بالظبط مع الوقت هتلاقي نفسك محترف
      اول حاجة احفظ كلمات كتير
      استعمل مواقع اجنبية اكتر
      استخدم قاموس علي الكمبيوتر كدا وانت بتتصفح المواقع الاجنبية وترجم كل الكلمات الي مش عارفها
      وتقريبا هتلاقي كل الموقع مش عارفة
      وفي حاجة كمان كدا انا كنت بعملها
      بسمع اغاني انجليزي وبحاول احفظها
      طبعا يعني مش بحفظها حبا في الاغنية لكن تمرين ليا علي النطق وكيفية مخارج الالفاظ في الانجليزي
      بس كدا
      ومع الوقت هتلاقي نفسك محترف
      لكن بالنسبة للأسطوانات انا مش جربتها والله
      لكن في شبكة المشاغب اعتقد ان في اسطوانات لتعليم اللغة الانجليزية
      ولو في اي استفسار انا تحت امرك
      .

MR. Kok Limited Edition

خالد تعال اقعد جنبي

اخي k50_ الف شكر على التعاون , انا فعلا بستعمل برامج ترجمة وبترجم كتير كلمات , وعن طريق الفيديوهات التعليمية للثري دي , بحاول اني اعرف نطق الكلمات الصحيحة , حتى اني اصبحت افهم الكثير منها حتى لو ما كنت بشوف الفيديو , فقط على السمع

لكن المشكلة اني لو حبيت انا اللي اتكلم او اكتب , ربنا ما يوريك , علشان ثلاث اسطر اقعد ربع ساعة وانا بكتب فيهم
        معلش يااخونا الاعتراف بالحق فضيلة , مش حقعد اقول انا بعرف وبعرف ,
        بشوف مواضيع عديدة في cgtalk وبكون عايز اشارك فيها , لكن اقول بلاش احسن اكتب جملة غلط او حاجة .

يعني علشان الفكرة تكون اوضح , عايز يبقى عندي القدرة على صياغة جملة صحيحة من ناحية المفردات (وهذا ان شاء الله مقدور عليه ) ومن ناحية القواعد ( وهذا اللي اطمح عليه).

شكرا
        your tsunami
        إن الحياة الدولية مثل الحياة الفردية من يحترم نفسه فيها يُحترم ، ومن يهن يسهل الهوان عليه قد ينال جزءاً من شفقة أو بعضاً من التعاطف أو جانباً من ابتسامة وربما قدراً من الفائدة ، ولكنه ينال أيضا الكثير من السخرية والاستهزاء.

شجاعة منك يا عمر أن تقول ذلك ...
          بإذن الله لي عودة معك ... وحتى هذه اللحظة راجع هذا الرابط ...

ربنا يكرمك يا يوسف
            مهو علشان نفسي اتعلم بقى

جاري تصفح الرابط .

ارجع تاني يوسف , انا عارفك , انت بتعرف انكليزي
            your tsunami

انا افهم لما واحد يكلمني انجليزي شفهي لاكن ارد مااقدر
              ..................................
              غريبة مادرسوك انجليزي في المدرسة ولا مدرسكم مثلناا اذا جات is حط am يعلمك عشان تنجح
              والله انا في طور التعلم بس الي يتعبني لهجة الامريكان
              انا اخي عمل طريقة مختصرة جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا....للصبح
              تعلمك القوواعد وبطريقة سهله جدا جدا جدا جدا جدا لو تصبروا علي شوية اعملها بالفلاش
              بالتوفيق

خالد تعال اقعد جنبي
                شكرا اخي عمر

الفيديوهات التعليمية ....
                ....هنا البيت القصيد ....
                احيانا اغلق عيني لاركز فقط على الصوت واختبر قدرتي على الاستيعاب ......و ....
                بالنسبة لقراءة النصوص واستيعابها ان شاء الله لا مشكل
                ولا تحسبن الله غافلا عما يعمل الظالمون,
                إنما يؤخرهم ليوم تشخص فيه الأبصار,
                مهطعين مقنعي رؤوسهم لا يرتد إليهم طرفهم , وأفئدتهم هواء.

اخي ibrahim3d
                  تصدق بالله , في صف الثامن والتاسع علاماتي كانت لاتقل عن 48 من خمسين في اللغة الانكليزية , ويوم اجيب 47 , المدرس يفضل يضرب فيي لانه العلامة متدنية , لكن مثل مقلت , كنّا نتعلم انكليزي علشان ننجح , ثلاث ارباع التمارين نحفظ اجوبتها بصم.
                  ياريت تلحقنا بطريقة تعلم القواعد

اخي خالد , نفس الشئ بعمل , احيانا اترك الفيديو شغال واقعد اتصفح المنابر علشان اختبر قدرتي على الفهم من خلال السمع فقط , صحيح ليست بالجيدة جدا , لكنها مبدئيا مقبولة ,
                  لكن كما قلت , اللي اريده ان اتعلم الحديث وصياغة الجمل .
                  your tsunami

بص يا عمر ...
                    أنا ملن أقول اني كويس في الانجليزي جامد ...
                    بس عايز أقولك على طرق تنمي بيها قدرتك ...
                    أولا .. لازم تقرا مقاللات ودروس بالانجليزي في مجال تخصصك ... لأن ده أسهل لك في الفهم ... وكمان حاول تتابع الأخبار أول بأول ... يعني سجل في موقعبيبعت رسائل باخر الأخبار (تقريبا كل المواقع الأجنبية بتعمل كده) ...
                    وغالبا بيبعت رسالة كل أسبوع... فهتلاقي نفسك مضطر كل أسبوع تقرا حاجات انجليزي وفي نفس الوقت مطلع على اخر الأخبار في مجال تخصصك ...

في حالة عدم معرفتك لكلمة ... قدامك طريقتين :
                    إما تترجم الكلمة ترجمة فورية بأي برنامج ترجمة ، وتحاول تحفظها وتستخدمها بكثرة بدل الكلمات اللي انت حافظها وبتؤدي نفس المعنى ... النتيجة سريعة لكن التعلم بطئ ...
                    الطريقة الثانية ... (ودي عرفتها من Waleedss).. انك تترجم الكلمة من قاموس انجليزي / انجليزي ... فتعرف المعنى .. وفي نفس الوقت معرفة الشرح بالانجليزي بينمي اللغة ويخليك فاكر الكلمة وشرحها ...

ومن الحاجات المفيدة في التعلم ... المشاركة في المنتديات ...
                    لازم تشارك في منتديات أجنبية ... وتقرا التعليقات الخاصة بالأعضاء ... لأن ده بينمي اللغة بطريقة لا تتخيلها ...
                    مش مهم تغلط .. محدش هيحاسبك على الغلط ... بالعكس لم تغلط نرة واتنين في الاخر هتتعلم ...

طريقة أخرى أيضا ...
                    انت بتتفرج على أفلام .. اختار مثلا أفلام كرتون زي مدغشقر أو شريك أو مولان ... الخ ، واتفرج على النسخة الانجليزية من غير ترجمة ... لأن أفلام الكارتون غالبا المصطلحات فيها بتكون أخف ... وبناء الجملة غير معقد ...

وأتمنى لو حد تاني يفيدنا ....
                    بالتوفيق يا بطل ..

اهلا اهلا
                      انا فهمت ان اكبر مشاكلك في المحادثة
                      او بعنى اصح الثقه في المحادثه
                      انا لما اجي اكلم اجنبي الكلام يهرب مني
                      دي ليها سببين
                      الثقة ودي لازم ممارسه وتاتي بسرعة جدا
                      الثاني انك تعرف الكلمه ولكن لاتعرف نطقها وحلها ان تقرا بصوت عالي
                      السلام عليكم أهل الديار الموحشة .. والمحال المقفرة .. أنتم لنا سلف ونحن لكم تبع .. وإنا إن شاء الله عما قريب بكم لا حقون .. يا أهل القبور .. أما الأزواج فقد نكحت .. وأما الديار فقد سكنت .. وأما الأموال فقد وزعت .. هذا خبر ما عندنا فما خبر ما عندكم ؟ مالي أراكم لا تجيبون ؟ أما لو أنهم تكلموا لقالوا وجدنا أن خير الزاد التقوى
                      علي ابن ابي طالب

يوسف الف شكر على النصائح , فكرت فعلا في كلامك , موضوع اني اقرأ مقالات كان غايب عن ذهني , او بالاصح , كنت مأجله لحد مبقى كويس في اللغة , لكن انت زرعت في رأسي فكرة , داوها بالتي كانت هي الداء.
                        لكن انا مسجل في cgtalk ومابيوصلني رسائل منهم , يمكن لازم اعدل في الملف الشخصي , وياريت لو عندك اسماء مواقع تفيد من الناحية اللي انت تكلمت فيها , ياريت تدعمني بيها , اقصد الي بتبعت اخبار ومقالات.

وليد صح تمام اللي انت فهمته , لكن المشكلة مش في الكلمة بحد ذاتها او باني لا اعرف طريقة نطقها , انا طموحي اقل من اني اصل الى محادئة صوتية , انا فقط عايز اوصل الى محادثة كتابية , اللي بفكر فيه الآن فقط اني اعرف اعمل محادثة حتى لو كانت كتابية فقط , جمل وكيفية تركيبها بشكل صحيح .

اوضح اكثر , يعني انا عندي جملة عايز اقولها باللغة الانكليزية :
                        انا لازم اروح
                        i have to go
                        اوعى حد يقولي غلط , حيصيبني احباط لو كانت غلط.

طب لو انا عايز اقول
                        انا وقتها كان لازم اروح ( فرضا بتتكلم مع حد وبتقله , ياااه , انا وقتها كنت مستعجل وكان لازم اروح)

الجملة بحد ذاتها مافيهاش كلمات ومفردات غريبة , لكن انا الآن وبوضعي هذا لا أعرف اترجمها
                        your tsunami

على فكرة هي اللغة الإنجليزية بشكل عام في سوريا ضعيفة ..... أنما هنا وجدت نفسي الأفضل بالكلية من ناحية اللغة (تدريس السعودية)
                          والذي زاد من قوة لغتي الأفلام الأجنبية والمسلسلات ....
                          انا لا أعرف غير إني أقول لك حاول ولا تيئس واللغة سهلة كتيييييييير good luck
                          المشكلة أنكم لم تدركوا أن نصفي العاقل أصبح مجنونا

اخي كل الاعضاء ما قصرو في عرض الوسائل السريعه والمفيدة لكن انا بحاول الخصها باسلوبين ::

1 - حفظ الكلمات ( ممكن تبدا تحفظ كل يوم 10 كلمات بس حفظ حفظ مش مشي حالك - وبنهاية الاسبوع تكتشف نفسك حافظ 70 كلمه اسبوعيا )

2- لو تقدر تلاقي اي شخص عربي او اجنبي حتى لو كان عربي في حال انك ما لقي واحد اجنبي يكون متفضي الك (بس المهم انو يكون لغتة ممتازة بالنطق والمحادثة بنسبة 99 % )وتلزق فيه وتتصاحب معاه
                            المهم بالنهايه متل ما ذكرو الشباب انو هيه ممــــــــــــــــــارســـــــــــــــــــــــــــــــــــــة

اد ما فيك تقعد مع الشخص واذا كان اجنبي انت لغت خلال فترة قصيرة ترتفع بشكل ملحوظ انت راح تشعر بالفرق

وبالتوفيق ان شاء الله

بما أن سؤالك موجه للعباقرة.. اذن أنا مفروض يكون عندي دم وما أرد..
                              بس معليش..
                              في هذه الحاله ستقول.. at that time I was in a hurry and i had to go..
                              ان شاء الله تكون صح..
                              وحتى لو مش صح.. المهم أن يفهمك من تخاطبه ويفهم مقصدك.. متحدثي اللغة الانجليزيه متودون جدا على من يتحدثون بركاكة مثلنا فلا تخف من الخطأ فهذا هو ما يحدك عن التقدم..
                              أنا مثلا أعيش في ألمانيا.. والالمان هنا لا معظمهم لا يجيدون الانجليزيه.. وهذا الامر أعطاني ثقه حيث اني مبتدئه جدا في الالمانيه.. اضطررت للكلام بالانجليزية كثيرا جدا وهذا ما طور مقدرتي في المحادثه.. اذن الحل كما قالو لك هو ان تقتحم المنتديات الاجنبيه ومواقع المحادثات الجماعيه..(لا أقصد التشات للتسليه حتى لا تفهمني غلط).. وانما المناقشات الجاده الى حد ما بغير تعقيد وصدقني ستخرج بعدد من المفردات الجديده في موضوع النقاش.. وكل ما استفزك الموضوع أكثر كلما كان دافع لك لترد باي مستوى لغة...
                              اذا وجدت خطوة أخرى لمساعدتك سأعود لاخبرك ان شاء الله

يعمل...
                              X