معاينة نتيجة التصويت: كم تتوقع وقت الرندر على جهاز 2 جيجا بروسيسور وواحد جيجا رام

المصوتون
25. أنت لا تستطيع المشاركة في هذا التصويت
  • اقل من 4 ساعة

    19 76.00%
  • من4 الى 10 ساعات

    3 12.00%
  • اكثر من 10ساعات

    1 4.00%
  • لا اعرف بالتحديد

    2 8.00%

موضوع: تجربه خامه زجاج بالمنتال راى والهيدرا !!!!!!!!!

ردود: 16 | زيارات: 1380
  1. #1
    عضو متميز
    صور رمزية youssef_23
    تاريخ التسجيل
    Oct 2004
    المنطقة
    ارض الله
    العمر
    35
    ردود
    7,047

    تجربه خامه زجاج بالمنتال راى والهيدرا !!!!!!!!!


    هذة تجربة زجاج بالمنتال راى وانعكاسات بالهدرا


  2. #2
    أبو دبابة سابقا
    صور رمزية A.Atiq
    تاريخ التسجيل
    Jun 2005
    المنطقة
    المدينة المنورة
    ردود
    7,949
    ما شاء الله تبارك الله
    ممكن اعدادات الخامة والريندر الله يجزاك خير ويدخلك الجنة ؟
    الأول : يتحدث كثيرا , ولا يقول شيء ..
    الثاني : يتحدث قليلا , ويقول كل شيء ..


  3. #3
    جميل .....
    وتم التصويت ..
    .. اللهم يا مقلب القلوب ثبت قلبي على دينك ..

    :: الله أكبر .. الله أكبر .. الله أكبر .. لا آله إلا الله .. الله أكبر .. الله أكبر.. ولله الحمد ::

  4. #4
    عضو متميز
    صور رمزية al3ashiq64
    تاريخ التسجيل
    May 2005
    المنطقة
    ارض الله الواسعة
    ردود
    3,291
    ما شاء الله
    اعجبني الكوستيكس
    ممكن اعرف كيف سويته ؟
    ولك اطيب تحياتي
    Creative Mind Evolution

  5. #5
    عضو متميز
    صور رمزية youssef_23
    تاريخ التسجيل
    Oct 2004
    المنطقة
    ارض الله
    العمر
    35
    ردود
    7,047
    اعجبني الكوستيكس
    ماهو هذا الشىء

  6. #6
    عضو نشيط
    صور رمزية elgeneral
    تاريخ التسجيل
    Aug 2005
    المنطقة
    EGYPT... USA
    ردود
    812
    عمل جميل
    ولكنى لا اعرف الوقت بالتحديد

    اللهم وفقنى لما تحبه وترضاه
    Welcome to my my official page
    Mr.Dilla |Creative Graphic Designer

  7. #7
    عضو متميز
    صور رمزية youssef_23
    تاريخ التسجيل
    Oct 2004
    المنطقة
    ارض الله
    العمر
    35
    ردود
    7,047
    اه تقصد causitc
    تقوم برفع خامة الزجاج delectric material
    الى قناة photon
    فى اعدادات الخامه

  8. #8
    جميل يا يوسف تجربة جميلة

    فى بس شىء عايز اقوله

    لو بتستخدم Gi فاكيد فى Skylight لما تيجى تضع ال HDR فى ال Skylight Map لاتضع Bitmap انما ضع حاجة اسمها RGB Mutliply دى بستاعد كثير فى الحصول على نتائج متعددة باشكال مختلفة فى الاضاءة
    فهيبقى عندك Color 1 , Color 2
    Color 1 ده ضع فيه ال Bitmap الخاصة بال HDR الي عايزها
    وال Color 2 ده غير الالوان فيه لتحصل على الوان اضاءة كما تريد وايضا لاحظ انه مثر الخيار الافتراضى هو الابيض فانت مثلا بتزود ال RGB Level فى ال Bitmap عشان تبقى مضيئة بشكل انت عايزه لما تستخدم مثلا لون الغروب هتبقى الاضاءة اغمق
    لكن لما هتيجى تزود الاضاءة اكثر فى ال RGB Level هيبقى فى توازن تانى وهكذا

    بالتوفيق ياباشا

  9. #9
    Banned
    صور رمزية ابو البشير
    تاريخ التسجيل
    Feb 2006
    المنطقة
    الجماهيرية العربية الوهمية الديموقراطية الشعبية الكبرى المختلطة
    ردود
    225
    حلوة , لكن انا لا احب ال Hdri , لانه صعب الاستخدام , اقصد اذا بالغت بالقيم 1 بالمية العمل بيخرب كاملا

  10. #10
    عضو متميز
    صور رمزية youssef_23
    تاريخ التسجيل
    Oct 2004
    المنطقة
    ارض الله
    العمر
    35
    ردود
    7,047
    لو بتستخدم Gi فاكيد فى Skylight لما تيجى تضع ال HDR فى ال Skylight Map لاتضع Bitmap انما ضع حاجة اسمها RGB Mutliply دى بستاعد كثير فى الحصول على نتائج متعددة باشكال مختلفة فى الاضاءة
    فهيبقى عندك Color 1 , Color 2
    Color 1 ده ضع فيه ال Bitmap الخاصة بال HDR الي عايزها
    وال Color 2 ده غير الالوان فيه لتحصل على الوان اضاءة كما تريد وايضا لاحظ انه مثر الخيار الافتراضى هو الابيض فانت مثلا بتزود ال RGB Level فى ال Bitmap عشان تبقى مضيئة بشكل انت عايزه لما تستخدم مثلا لون الغروب هتبقى الاضاءة اغمق
    لكن لما هتيجى تزود الاضاءة اكثر فى ال RGB Level هيبقى فى توازن تانى وهكذا

    بالتوفيق ياباشا
    __________________
    شكرا اخى مصطفى على مرورك
    لا انا استخدم تقنية مختلفة
    وهى خامه delectric material
    واضع الهيدار فى enviroment
    ليس هناك skylight فى المشهد
    هناك final gather فقط
    gi بيعمل مشاكل كع caustic
    لذا استخدمت الفاينل جازر مكانه

  11. #11
    عضو نشيط
    تاريخ التسجيل
    Jun 2004
    المنطقة
    Syria
    العمر
    38
    ردود
    561
    جيد يوسف , جرب الـ DGS material ..

    بدل أن تضع الـ hdri في الـ environment , اعمل كرتين الثانية أكبر بقليل من الأولى ,
    الكرة الأصغر ضع لها خامة الـ hdri و غبشها قليلاً (blur) و العب بإعداداتها بحيث لا تظهر للكاميرا و اعملها بطريقة الأخ مصطفى (RGB Multiply) , أما الأكبر فضع لها خامة الـ hdri أيضاً بدون blur و اجعلها للانعكاس فقط . .
    Architectural visualization,
    Architectural rendering:
    http://www.raffimax.com



    اربح بطاقات كاش يو:
    http://www.fawda.com/?a=saga

  12. #12
    يوسف التلباني
    عضو لجنة تحكيم

    صور رمزية maxspider
    تاريخ التسجيل
    May 2004
    المنطقة
    <<<<EGYPT>>>>
    العمر
    32
    ردود
    5,585
    جميلة جدا يا يوسف ... وإن كنت أفضل لو كنت عملتلها compositing مع صورة الـ HDRI المستخدمة ...
    وكمان كلنا صوتنا ......... وهنلطم كمان ^_^ ... بس انت مقلتش الوقت المستغرق أد ايه ؟؟؟؟

  13. #13
    عضو متميز
    صور رمزية youssef_23
    تاريخ التسجيل
    Oct 2004
    المنطقة
    ارض الله
    العمر
    35
    ردود
    7,047
    ا
    جميلة جدا يا يوسف ... وإن كنت أفضل لو كنت عملتلها compositing مع صورة الـ HDRI المستخدمة ...
    وكمان كلنا صوتنا ......... وهنلطم كمان ^_^ ... بس انت مقلتش الوقت المستغرق أد ايه ؟؟؟؟
    مش عارف انتم ثقتكم فى المنتال راى كبيرة قوى
    للاسف مفيش ولا واحد صوت صح
    المشهد فية صورة هيدرا والخامه تحتاج رفع اعدادت الرندر لتظهر بشكل صحيح للاسف
    حيث يجب ان يكون
    sampling minimum =16
    maximum = 64
    اقل شىء لتظهر حواف الزجاج بشكل صحيح
    الحقيقية ان هذة الخامه delectric material تحاكى الانكسارات بطريقة مدهشة كما كانت موجودة فى الدرس الذى قمت بعمله
    تجدونه على هذا الرابط
    http://www.maxforums.net/showthread.php?t=62966
    لكن للاسف
    ثقيله جدا
    كما ايضا لعمل الانكسارات يجب ان تكون max reflection depth = 30
    max reraction depth = 30 ايضا

    الفاينل جزر بقيمة 1000 بدون تحديد القطر
    وهناك caustic بقطر .0005 متر
    وبتورزيع خريطة الdelectric material
    وعدد الفوتونات فى الكوستكس هو مليون



    الاضاءة من نوع mental ray area spot مع استخدام خاصية area light
    كالتالى


    الخامه من نوع المنتال راى اساسية
    مع وضع delectric material فى قناة السطح
    وسحبها الى قناه photon
    لتوزيع الكوستكس
    وعمل صورة الهيدرا فى قناه enviroment
    حتى لا يتاثر الفاينل جزر بالصورة



    اعدادات delectric material
    يجب ان يكون معمل الانكسار 1.5
    كما هو فزيائيا للزجاج
    اما للما ء فهو
    1.3
    وللهواء
    0
    ولا تنس تغيير لون الضوء المار الى اللون الابيض


    صورة الهيدار فى هذة القناه



    اعدادت الرندر
    sampling
    يجب الا يقل عن هذة القيمة
    حتى لا تظهر الحواف متكسرة
    بل يجب ان تزيد
    قد يتهىء للبعض اننى قد قمت بطلاء الحواف بمادة اخرى
    لكن هذة نتيجة فزيائية طبيعة للمادة
    لكن تحتاج زيادة قيمة التنعيم كثيرا


    الانكسارات يجب ان لا تقل عن هذة القيمة
    حتى لا يظهر الزجاج معتما


    الفاينل جزر
    وهو بديل gi فى المشهد
    لان gi سوف يقوم بعمل اخطاء رهيبة مع caustic
    لو حد عرف يظبطها يقل لى


    الكوستكس
    وتم تصغير القطر
    وزيادة العدد


    وفى النهاية قمت بعمل ريندر اخذ حوالى 12 ساعة
    ووجدت الاضاءة زيادة
    فقمت باعادته
    ومده الرندر النهائى
    15 ساعة للاسف

  14. #14
    عضو متميز
    صور رمزية msamax
    تاريخ التسجيل
    Mar 2004
    المنطقة
    Syrian in KSA
    العمر
    38
    ردود
    1,456
    جميل يا يوسف زجاج واقعي إلى درجة جيدة ... وفقك الله .
    My Gallery Work
    www.cgway.net

  15. #15
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Mar 2005
    المنطقة
    السعودية
    ردود
    104
    جميل جدا

    لكن 15 ساعة شي مخيف

    أتمنى لك التوفيق

  16. #16
    عضو متميز
    صور رمزية youssef_23
    تاريخ التسجيل
    Oct 2004
    المنطقة
    ارض الله
    العمر
    35
    ردود
    7,047
    الف شكر يا اخوتى
    ارجو من الاخوة تجربة الاعدادات
    وممكن يكون العيب فى جهازى
    من ناحية الوقت

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل