Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

عدة اسئلة بخصوص الريال فلو Real flow

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

انا حاولت كذا مرة وجربت اني اعمل استيراد للميش في الماكس بعد ما خلصت الشغل بتاعي في الريال فلو
    لكن المشكلة ان مش فيه اي ميش بيتعمل له استيراد؟؟؟
    شوفو الصور كدا:

دي الكوباية وعليها المية الي عملتها
    وبعد ما خصلت الشكل دا عملت له export وسيفتو save as بأمتداد bin

والصورة دي في الماكس لما عملت mesh loader
    وعملت creat mesh

المشكلة اصبحت ان مش فيه اي ميش موجود ؟؟؟
    لو حد عندو فكرة عن الموضوع دا

انا عارف اني تعبتكو معايا
    .

MR. Kok Limited Edition

الســـــــــلام عليكم و رحمة الله و بركاته

كده الصورة وضحت شوية

بص بقى يا سيدى انت دلوقتى معندكش ميش و عشان الميش بتاعك يبقى تمام انا هاوريلك ازاى تعمل له creat و انت تبقى تجرب ف الخصائص بتاعته

خاصة و ان فيه حاجة اسمها relaxation دى لما بتزودها المنظر بتاعك بيكون جامد فى القطرات المنفردة انا شايف طرطشة جامدة

من هنا بتعمل الميش

بعد ما نخلص من عمل creat mesh هنروح الاول على ال export center و هنختار منه mesh

طيب انت دلوقتى هتقولى انا عملت السيميوليشن فى ساعة هاعيده تانى عشان الميش ؟؟

هتلاقى عندك فى خيارات الميش bulid mesh on play هتضغط عليها و تعمل بلاى للمشهد من غير ما تضغط على A او action

بعدها هيطلع لك ملف bin لكل فريم انت عملته و فيه معلومة بصراحة قالى عليها صديق معرفش اذا كانت هتنفع و لا لا خصوصا و انى مش شغال بالريال فلو مع الماكس !!

بانتظار جديدك

مع السلامة
      قَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ { لَا تَزَالُ طَائِفَةٌ مِنْ أُمَّتِي ظَاهِرِينَ عَلَى الْحَقِّ لَا يَضُرُّهُمْ مَنْ خَالَفَهُمْ وَلَا مَنْ خَذَلَهُمْ حَتَّى تَقُومَ السَّاعَةُ }
      { إنَّ اللَّهَ لَا يَقْبِضُ الْعِلْمَ انْتِزَاعًا يَنْتَزِعُهُ مِنْ النَّاسِ وَلَكِنْ يَقْبِضُ الْعِلْمَ بِقَبْضِ الْعُلَمَاءِ . فَإِذَا لَمْ يَبْقَ عَالِمٌ اتَّخَذَ النَّاسُ رُؤَسَاءَ جُهَّالًا فَسُئِلُوا فَأَفْتَوْا بِغَيْرِ عِلْمٍ فَضَّلُوا وَأَضَلُّوا }

اخي الكريم اذا عملت جميع الخطوات صح ما عليك في النهايه الا ان تضغط على الصور
        والله اعلم

شكرا جدا جدا جدا اخي developer
          انت فعلا developer

كل حاجة دلؤتي تمام التمام
          لكن انا لما عملت creat mesh داخل الماكس
          المية طلعت ليا مش جوة الكوباية نفسها
          فا انا اضطريت اني اعدل فيها لغاية ما خليتها جوة الكوباية
          ودا رندر تجريبي لسة للمية داخل الكوباية

لسة هحط خامة الزجاج للكوباية و خامة الماء الي وضعها الاخ كووول جزاه الله خيرا
          وهعمل تجارب علي الهيدرا في الموضوع دا
          شكرا ليك والله

واخي alam

شكرا لك علي الصورة
          .

MR. Kok Limited Edition

الســــــــلام عليكم و رحمة الله و بركاته

بالنسبة للطرطشة مش واقعية او اقرب للواقعية حاول تخلى الضغط الخارجى external pressure اعلى من الداخلى internal pressure حاول كمان تخلى الميش انعم شوية بتغيير عدد البولى و زيادة مقدار ال relaxation

كمان ال density عايزة تقل شوية

و كمان انت شغال بكوباية على scale 1 حاول تقلله للنص تقريبا او اقل طالما انك لسه بتتعلم فى البرنامج لان عملية السيميوليشن بتاخد وقت

الفريم الخاص بالحركة يكون داخل ال real flow و متستوردش حركة من الماكس ( ده فى حالة الكوباية ) و هيا بصراحة مش ظاهرة اذا كنت انت جايب الحركة منين ؟؟

بالنسبة للمية اللى خرجت بره الكوباية تاكد انك مضيف المية للكوباية فى secene tree

بالتوفيق

مع السلامة

قَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ { لَا تَزَالُ طَائِفَةٌ مِنْ أُمَّتِي ظَاهِرِينَ عَلَى الْحَقِّ لَا يَضُرُّهُمْ مَنْ خَالَفَهُمْ وَلَا مَنْ خَذَلَهُمْ حَتَّى تَقُومَ السَّاعَةُ }
            { إنَّ اللَّهَ لَا يَقْبِضُ الْعِلْمَ انْتِزَاعًا يَنْتَزِعُهُ مِنْ النَّاسِ وَلَكِنْ يَقْبِضُ الْعِلْمَ بِقَبْضِ الْعُلَمَاءِ . فَإِذَا لَمْ يَبْقَ عَالِمٌ اتَّخَذَ النَّاسُ رُؤَسَاءَ جُهَّالًا فَسُئِلُوا فَأَفْتَوْا بِغَيْرِ عِلْمٍ فَضَّلُوا وَأَضَلُّوا }

شكرا ليك يا اخي developer علي المتابعة
              انا عارف اني تاعبك معايا

بالنسبة لسؤالك عن الحركة
              انا لما عمل build عملت فريمات كتيرة في فولدر الميش
              فقوم اخترت واحد منهم وطلعتو في الماكس
              وفي العداد بتاعو جبته وظهر
              ملحوظة: انا مش عايز اعمل انيميشن كل الي عايزو مشهد فقط.

بالنسبة للتجديدات انا عملت الكوباية اهيه و المية واستخدمت هيدرا كمان
              بس النتيجة مش حلوة فانا هعمل تجارب تانية وهحاول اخلي المشهد المية فيه مش مطرطشة بالشكل دا
              في المشهد دا انا لسة مش عملت اخر ملحوظات انت قولت عليها
              انا هطبقها ان شاء الله بكرة وهقولك علي الجديد
              .

MR. Kok Limited Edition

ما شاء الله طرطشه جميله
                بتوفيق اخي k50_

يعمل...
                X