موضوع: نقاش حول الجرافيكس وسوق الجرافيكس في الوطن العربي

ردود: 19 | زيارات: 1853
    عضو متميز
    صور رمزية Limponi_3d
    المنطقة
    شمال السودان شرق ليبيا غرب السعودية جنوب فلسطين
    ردود
    1,388

نقاش حول الجرافيكس وسوق الجرافيكس في الوطن العربي

السلام عليكم...

ا
    خبار الناس الحلوة ايه (الحلوين بس)

اول حاجة: المعلومات عن سوق الجرافيكس
    مافيش معلومات كافيه عن الاستديوهات والشركات في مصر والوطن العربي

ثانيا ليه سوق الجرافيكس نايم في مصر.. او حتي في باقي الدول العربية ده بالنسبة للشركات والاستديوهات

ثالث حاجة بالنسبة لفنانين الجرافيكس الثري دي. عددهم قليل اوي مش عارف ليه
    هو الثريدي صعب... بالعكس ده ممتع.. وبعد شويا هيقلب معاك إدمان

ورابع حاجة.. ان المعلومات عن اسعار مرتبات الفنانين.. بتعتبر اسرار....
    انا عارف كل الناس محدش بيقول علي مرتبه..ومش حكاية تواضع... ياريت
    دي حاجات متعلقة بالخرافات..و فهم خاطئ للحسد..

________

خامس حاجة.. محدش بيساعد حد... الا ما رحم ربي... اغلب الناس في مصر والوطن العربي.. بيكونوا خايفين علي معلوماتهم اوي.. وخايف لو ساعده الاخر هيبقي احسن منه.. وياخد رزقه..
    وحاجات معتقدات..غريبه..تنفرز الصراحة

عضو متميز
    صور رمزية نوري
    المنطقة
    الامارات العربية المتحدة
    ردود
    5,414
    الناس اصبحت وحشة أوي ، وده موجود في كل مكان ، تقوم بتعليم واحد ووالله لو وجد فرصة ليلتهمك وانت حي لهذا لن تجد من يعلم احد او من يساعد خوفا من (الغدر والخيانة) واظن ان هذا عادل ان تخاف ان يغدر بك ، هذا تحليل ما يحدث اما عني فلا اخاف الا رب العالمين ومتوكل عليه كل التوكل ولا اخاف من ان اعلم احد وعندي ميزة قراءة الشخصية بسرعة ولا اخدع بسهولة من اقوم بتعليمة يحتفظ لي بهذا الفضل دوما ومن احجم عن تعليمه يكون في شخصيته شيئ منعني من ذلك والحمد لله الواحد مش متوقف عن الجديد ومعرفة واجادة وتطبيق الجديد ، واذكر قصة واحد علمته الفوتوشوب واصبح دخله في خلال سنة (هذا الكلام من اربع سنين) - اصبح دخله احسن مني ولم احسده على ذلك ومازالت علاقتي به ممتازة واخوية ولاتشوبها اي شائبة وهذا دليل على معدنه الاصيل وقد تجد من قمت بتعليمة يقوم بعمل الدسائس والمؤامرات لك ليحل محلك والمسالة مسالة تقدير فعليك ان تدرس جيدا من اردت تعليمة حتى لايصبح سببا في تنحيتك عن وظيفتك ويقوم هو باستلامها

المسالة معقدة جدا جدا
    ابو محمد
    قال غاندي:
    سيستهزؤون بك ثم يحاربونك ثم يقاومونك ثم يؤمنوا بك ثم يتبعوك ، النجاح ببساطة قضية إيمان ينبت ، يكبر في الاعماق و لا يكثرت بالمتهكمين و الناقمين و المستهزئين، النجاح انتظار للحظة التتويج، النجاح استصغار للحظات الاستعداد و المواجهة ، النجاح يقين بان ما تفعله يناسبك.

اخرالاعمال :
    http://www.maxforums.net/showthread.php?t=212605

عضو متميز
    صور رمزية نوري
    المنطقة
    الامارات العربية المتحدة
    ردود
    5,414
    وبخصوص سوق الجرافيك اعتقد السبب
    هو :

الجهل
    ابو محمد
    قال غاندي:
    سيستهزؤون بك ثم يحاربونك ثم يقاومونك ثم يؤمنوا بك ثم يتبعوك ، النجاح ببساطة قضية إيمان ينبت ، يكبر في الاعماق و لا يكثرت بالمتهكمين و الناقمين و المستهزئين، النجاح انتظار للحظة التتويج، النجاح استصغار للحظات الاستعداد و المواجهة ، النجاح يقين بان ما تفعله يناسبك.

اخرالاعمال :
    http://www.maxforums.net/showthread.php?t=212605

عضو متميز
    صور رمزية y@sser
    المنطقة
    جوانتانامو مصر
    ردود
    10,884
    حاليا ابحث عن فرصة للهجره
    ادعيلي بس
    بلاد الكوارث
    حيث جميع الشعب وجلاديه يبحثون عن العقل والقلب والشجاعه المفقودين
    لكن للاسف لاوجود للساحر اوز
    وتنتهي القصه بفقد الحذاء الاحمر
    وتبقي اليس في بلاد الكوارث للابد

مدونتي

عضو متميز
    صور رمزية Limponi_3d
    المنطقة
    ردود
    1,388
    نوري : الناس اصبحت وحشة أوي ، وده موجود في كل مكان ، تقوم بتعليم واحد ووالله لو وجد فرصة ليلتهمك وانت حي لهذا لن تجد من يعلم احد او من يساعد خوفا من (الغدر والخيانة) واظن ان هذا عادل ان تخاف ان يغدر بك ، هذا تحليل ما يحدث اما عني فلا اخاف الا رب العالمين ومتوكل عليه كل التوكل
    فعلا اخي نوري مثل ما قلت.. لازم الواحد يكون متوكل علي الله... ولا يخاف ان يأتي احد ويأخذ رزقه.. لان لا أحد يستطيع ان يأخذ رزق أحد مهما فعل..

نوري: وبخصوص سوق الجرافيك اعتقد السبب
    هو :

الجهل
    ما شاء الله عليك اخي.. انجزت كل الكلام في هذه الكلمة.. فعلا ولله الجهل.هو السبب الاول.. تدهور سوق الجرافيكس..

y@sser : حاليا ابحث عن فرصة للهجره
    ادعيلي بس
    ايه ياسر رايح علي فيين......... وسيبني لمييييييييين

ما تخدني معاك.. خبيني حتي في الشنطة

حتى أنت يا ياسر !!!!!
    -------------------
    الشارع ده كنا ساكنين فيه زمان..
    كل يوم بيضيق زيادة عمّا كان..
    أصبح الأن بعد ماكبرنا عليه..
    زي بطن الأم مالناش فيه مكان..

(الشوارع حواديت - صلاح جاهين)
    -------------------

سبتمبر 2002

عضو متميز
    صور رمزية mazination
    المنطقة
    مصر
    ردود
    1,154
    [quote=Limponi_3d]
    ثانيا ليه سوق الجرافيكس نايم في مصر.. او حتي في باقي الدول العربية ده بالنسبة للشركات والاستديوهات

______

عندك حق في كل الي قلته, معدا ثانيا,,,, بالعكس بقي سوق الجرافيكس في عال عال والشغل كثير وبالهبل... لو تسأل اي حد شغال فعلا. هاتلايهم مابيروحوش البيت اساسا....

عضو متميز
    صور رمزية y@sser
    المنطقة
    جوانتانامو مصر
    ردود
    10,884
    ههههههههه
    لما اطلع يا ليمبوني
    ياشريف والله لا اريد التعميم ولكن الحياه بالنسبه لي اصبحت في مصر مستحيله وليس في العمل فقط
    يمكن ده امر شخصي لكني متأكد منه
    طبعا لا تتشائم طريقنا مش واحد
    بلاد الكوارث
    حيث جميع الشعب وجلاديه يبحثون عن العقل والقلب والشجاعه المفقودين
    لكن للاسف لاوجود للساحر اوز
    وتنتهي القصه بفقد الحذاء الاحمر
    وتبقي اليس في بلاد الكوارث للابد

مدونتي

موضوع مهم يا اخوه انا بالنسبة لي اول عمل اقيمه في الشخص هل لو علمته حاجة رح يضر به الدين والاسلام ويكون طبعا جهل منه ... انا لا اعلمه في هذي الحاله .
    اما موضوع اني اخاف يخذ مكاني ومن هذا القبيل لا اهتم به لاني انا من داخلي وضع قاعدة عندي ان اعلمه وحتى لو كتم العلم عني ما رح يضرني بالعكس سوف اكون افضل منه واتعامل معه بخلق الدين والفرق بيني وبينه رح يكون مين الي عنده احتمال اكتر على الصبر وطلب العلم اكتر دائما الشخص الذي يحمل الضغينه والدسائس ينشغل بها وانت سوف تتفوق عليه دائماً .
    عالم التصميم الجرافيكي
    يهتم بكل ماهو جديد في عالم التصميم الجرافيكي

قال الله تعالى:
    {قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ{1} الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ{2} وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ{3} وَالَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَاةِ فَاعِلُونَ{4} وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ}

عضو متميز
    صور رمزية INTERIOR
    المنطقة
    EGYPT
    ردود
    1,689
    محدش بردوا قال مرتبات مصممى الجرافيكس كام فى مصر وفى الدول العربيه

انا مهندس ديكور وبفكر جاديا لتغيير مجالى الى الجرافيكس
    بس اطمن الاول على مستقبله داخل وخارج مصر
    فهل من احد يفيدنى؟؟

البر لا يبلى والدين لا يفنى والديان لا يموت
    يا أبن ادم أفعل ما شئت كما تدين تدان

انا شايف ان رجال الاعمال واصحاب الشركات بدأوا يفهموا ويقدروا الفنانين بشكل مبشر قليلا
    وهذا شىء ايجابى

قلة المصممين ده شىء طبيعى المجال لسة جديد وبيعتمد على التعليم الذاتى كى يكون مستواك جيد
    وده امر طبيعى بردوا على اساس انها بترتكز على الموهبة

أمام الاسعار ومرتبات المصممين مش عايزين نقارن بالخارج
    فنانين الرسوم فى مصر هم بيحصلوا على اعلى مرتبات من باقى المجالات
    اذا كان المهندس المتخرج بيأخذ 2000 جنيه فالمصمم فى سن العشرين بيأخذ ال3000 جنيه
    وبتصل 7000 جنيه حسب خبرته
    وفى الدول العربية مش عارف بس اتصور انها اعلى من ذلك بردوا
    انا لى صديق بيعمل فى السعودية كان بيأخذ من حوالى فترة 11000 فى السعودية وبردوا الرقم ده قابل للزيادة حسب الخبرة
    وفى الخارج كنت سألت صديق لى فى المانيا عن المرتبات هناك وقالى انها بردوا حسب الخبرة يعنى اذا كانت ستبدء من 4000 يورو فبتصل لى 8000 و 9000 يورو ده لو ماكنشGeneral artist لان ال General artist بيأخذ مرتبات اعلى من ذلك
    وبلاش تحسبها بالمصرى عشن هتقول احنا مظلومين
    المعيشة هناك غالية واغلى من مصر بكثر جدا يعنى لو المصمم فى مصر هيصرف مثلا 3000 جنيه فى الشهر فهناك هيصرفهم بس باليورو
    طبعا لو انت عايش مع ماما وبابا فى مصر هتصرف اقل مثلا ذلك انما هناك مافيش لاماما ولا بابا يعنى فى مسكن وفى وفى وفى
    كان فى برنامج جابوه على دريم من فترة نازلين قر على المصممين فى الخارج على اساس انهم اكثر ناس بيجمعوا المال باسرع وقت ومرتباتهم اعلى مرتبات فى الخارج بعد الممثلين والسياسين
    الخ

بس الموضوع مبشر وفى حاجة ثانية مش كل الشركات بتدفع مثل بعضها ده حسب الشركة التى ستعمل بها

بس فى حد ادنى للشخص الذى سيبدء وليس لديه خبرة كبيرة ستكون مابين ال 2000 وال 3000 الاف جنيه

وفى حاجة عشان مرتبك يزيد ودخلك يزيد يبقى لازم تنتقل من شركة لاخرى لانك مش هتترقى وتبقى Art Director مثلا فهى بالخبرة ومدى الكفائة

عضو متميز
    صور رمزية Shady3D
    المنطقة
    القـــاهرة - مــصـر
    ردود
    1,484
    انا مش هتكلم عن المرتبات لانها نقطة تجيب فوران فى الدم
    كل شركة حسب شغلها يعنى الى بيعمل انيميشن غير الى فى ان دور غير الى فى اوت دور غير المتخصصة فى البرزنتيشن بس وعروض لشركات

بس بامانة الفحت كلو فى شركات الاوت دور لانك بتعمل تصميم مطالب انك تنفذه من اول الفكرة الى تنفيذ رسومات كاد على البلوتر للمصنع ونسخة طباعة فليكس - وتحدد قياسات الحروف لو كان فيه حروف وقياسات التقطيع وتفهم مدير التنفيذ عن اسلوب التصميم وتنفيذه - والموضوع كبير واسهل جزء فيه بيكون التصميم واصعب جزء فيه بيكون التنفيذ - انا صممت لوحات اعلانية مثل نوفتيل 6 اكتوبر وسوفتيل وشيراتون المطار وغيره كتير يعنى مش بتكلم من فراغ
    ولوحات كارفور بردو - والبرج الحديدى الى بتشوفوه اول ما تدخلو كارفور المعادى

وجدت كمان حاجة جديدة فى كل الشركات بتاعت الجرافيك انها دايما بتحتاج مصمم " بتاع كلو "
    يعنى يصمم ثرى دى زى ما الكتاب قال ويصمم فوتوشوب ويروح كوريل بخلص ايه هناك وبعد كدا يرجع على الثرى دى تانى يعنى يبقا فاتح كزا برنامج لغاية ما يجيلو انهيار عصبى داخلى وبعد كدا يجهز البروفات
    وفى الاخر لازم تتعاد تانى وتانى وتانى

وكل دا من الاخر مهما كان المرتب = ملاليم

انا بفكر بجد مش اعتزل المجال لا انى ادخل كتنفيذ للمجال لان هوا ده المكسب
    -------
    most of us will never do great things
    but we can do small things in a great way
    -------

عضو متميز
    صور رمزية ehsan
    المنطقة
    الاردن
    ردود
    2,120
    اخي الاستوديوهات هنا في السعوديه على حسب علمي قليله جدا مقارنه بمصر اللى فيها استوديوهات كتتيرة عن هنا

انا الان في الرياض وما بعرفش ولا استوديو ويا ريت حدا اذا بيعرف يقولي

والمجال هذا هنا لساته جديد

وبالنسبه للى قاله مصطفى صحيح بالنسبة للرواتب لكن هيه خبرة بالاول والالخير

كم عندك خبرة حتاخد كتيير .... الواحد اول ما بشتغل هنا بدون خبرة بياخد مرتب 3500 ريال ... بس مقارنه مع الهندي اللى عندة خبرة الهندي بياخد 5000 ريال (( وانا بعرف واحد هندي اشتغل ب5000 ريال في شركة وعندة خبرة 5 سنين )) المهم الفلبيني بياخد 7000 وهكذا

لكن فيه شركات كبير ما بتعتمدش على الناس هادي ... يعني هنا فيه شركة كبيرة جدا اسمها شركة الفوزان

جايبه واحد استرالي وبتدفعله بين 45000 وال 50000 ريال
    وفيه شركة تانيه مش متذكر اسمها لكن كبيرة كمان وبتدفعله 26000 اللف فا الامور كلها بتلعب بالخبرة مش اكتر

والله الموفق

عضو متميز
    صور رمزية Shady3D
    المنطقة
    القـــاهرة - مــصـر
    ردود
    1,484
    بالنسبة لاصحاب الشركات هههههههههههههههههههههههه
    بلاش بامانة
    والله لو شافوك مقصر او مبتعرفش تعمل دى تلاقى المعاملة اتغيرت تماما انما طول ما انت بريمو
    والفرخة الى بتبض دهب تبقا زى الفل ولو عاوز اجازاتك السنوية تاخدها لو عاوز يويمين تلاتة دلع ماشى
    تطلب زيادة نشوف الموضوع ونبحثه - انما تعال بقا لو انتا انطلب منك تعمل حاجة ومعملتهاش - عادى جدا
    لغاية ما الشغل يخلص وتيجى تطالب بحاجة زى المكافاءات مثلا عن شغلانة كبيرة - ظروف الشركة والحوارات المنقوشة بتاعت كل مرة

معلش يمكن الواحد عصبى شوية النهاردة بس خلاص انا زهقتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت تتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت تتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت تتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت
    -------
    -------

عضو متميز
    صور رمزية ehsan
    المنطقة
    الاردن
    ردود
    2,120
    بعدين متل ما تفظل اخي زون شادي لازم تكون تعرف ماكس - مايا - بريمير - افترافيكت - فوتوشوب
    وغير وغير وغير برامج تهد الواحد ويحسسوك انك مش مطالب ببرنامج واحد

بل بالعكس لازم تكون على اربع او 6 برامج تعمل عليها الشغل

والشغل عليه تعديل الى مالا نهايه ... وهاد كله سببه عدم التخصص
    واذا طالبته بمجهودك على كل هذة البرامج (( هاد اذا كنت بتتقن كل البرامج )) بيجي وبيقلك ليش ؟؟ وبعملها قصه

المهم عندهم الاستغلال والحرت على ظهر الواحد

بصراحه احنا لازم يصير عندنا تخصص عشان نصير متل الغرب

الله يوفقنا ويوفق المسلمين ويهديهم

عضو متميز
    صور رمزية Shady3D
    المنطقة
    القـــاهرة - مــصـر
    ردود
    1,484
    فى الاخر تفتكرو انه فيوم من الأيام فى مصر هنا مع كمية الشركات والشغل

ممكن المصمم يكون تبع نقابة زى نقابة المهندسين او التجاريين او المحاميين
    وينسا نقابة التطبيقيين ؟

يعنى يكون فيه نقابة اسمها نقابة المصممين فى بلد تعدادها 70 مليون ؟
    -------
    -------

عضو متميز
    صور رمزية Limponi_3d
    المنطقة
    ردود
    1,388
    الغرباء INTERIOR رجل السماء ehsan zone_shady
    اشكركم جميعا علي المشاركة الفعالة

وشكر خاص ليك يمصطفي.. وانت فعلن افدتني باغلب المعلومات اللي كنت عايز اعرفها

شادي أنت شاكلك شايل كتيير من الشركات .. وانا حتي اعرف واحد كان شغال في شركة فينيكس (تقريبا ده الشركة الوجيدة اللي بتتعامل مع المايا).. كانوا بيشكوا من المعاملة.. لدرجة انهم كلهم مشو و تركوا الشركة مع بعض في وقت واحد

________
    الوقتي بما ان من روددكم ان سوق الجرفيكس مبشر.. وبيتحسن ..
    طب في الوقتي مشكلة.. ان المعلومات عن الشركات دي قليلة... الواحد لو عايز يشتغل.. هيروح للوسيط. .. وبرده مش هايعرف. اذا كانت الشركة دي كبيرة.. ولا صغيرة...

فانا عايز اعرف لو حد يعرف معلومات عن الشركات الجرفيكس... اللي بتتعامل مع المايا او الماكس..او اي برنامج تاني.. يذكرها لنا .. مع التصنيف.. مش لازم كل الشركات.. بس علي الاقل.. الشركات الكبيرة.. والشركات.. المتوسطة نسبيا

..........

تاني حاجة بالنسبة.. لعدد مصممين الجرافيك .. وزي مانت قولت يامصطفي سببه علشان المجال ده جديد...ولكن ايضا في سبب هام ورئيسي وراء فلتهم... وهي مشكلة اللغة الانجليزية...مع ان الدروس الكلام فيها مش معقد.. ده ايه بي سي انجليزي .. وحتي لو فتح الفيديو وكتم الصوت .. هيفهم برده...
    ..
    ويمكن الماكس علشان ليه دروس عربي كتير.. تلاقي برده عدد الناس بتوع الماكس اكتر بكتير...

_______

و برده مازالت مشكلة كتمان العلم مستمره.. مع اننا مسلميين والحمد لله

عضو متميز
    صور رمزية INTERIOR
    المنطقة
    EGYPT
    ردود
    1,689
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة zone_shady
    يعنى يكون فيه نقابة اسمها نقابة المصممين فى بلد تعدادها 70 مليون ؟

اخى الغالى
    فى نقابه فى مصر اسمها نقابه المصممين وانا عضو فيها
    بس على شان انا خريج كليه الفنون التطبيقيه
    لان النقابه خاصه فقط بمصصمى الفنون التطبيقيه فقط .

البر لا يبلى والدين لا يفنى والديان لا يموت
    يا أبن ادم أفعل ما شئت كما تدين تدان

عضو متميز
    صور رمزية ehsan
    المنطقة
    الاردن
    ردود
    2,120
    شباب انا سمعت من واحد انو ساعة ال Animartoer اللى بشتغل في امريكا في اي شركة

تقريبا من 50 الى 150 دولار / ساعة

واكيد ساعة المودلينج والاضاءة و و و و و و..... وبقية التخصصات

ياريت اللى عنده معلوما اضافيه يقولها كمان للافادة

Bookmarks

قوانين الموضوعات

• لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل