Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

نقاش حول الجرافيكس وسوق الجرافيكس في الوطن العربي

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• نقاش حول الجرافيكس وسوق الجرافيكس في الوطن العربي

السلام عليكم...

ا
    خبار الناس الحلوة ايه (الحلوين بس)

اول حاجة: المعلومات عن سوق الجرافيكس
    مافيش معلومات كافيه عن الاستديوهات والشركات في مصر والوطن العربي

ثانيا ليه سوق الجرافيكس نايم في مصر.. او حتي في باقي الدول العربية ده بالنسبة للشركات والاستديوهات

ثالث حاجة بالنسبة لفنانين الجرافيكس الثري دي. عددهم قليل اوي مش عارف ليه
    هو الثريدي صعب... بالعكس ده ممتع.. وبعد شويا هيقلب معاك إدمان

ورابع حاجة.. ان المعلومات عن اسعار مرتبات الفنانين.. بتعتبر اسرار....
    انا عارف كل الناس محدش بيقول علي مرتبه..ومش حكاية تواضع... ياريت
    دي حاجات متعلقة بالخرافات..و فهم خاطئ للحسد..

________

خامس حاجة.. محدش بيساعد حد... الا ما رحم ربي... اغلب الناس في مصر والوطن العربي.. بيكونوا خايفين علي معلوماتهم اوي.. وخايف لو ساعده الاخر هيبقي احسن منه.. وياخد رزقه..
    وحاجات معتقدات..غريبه..تنفرز الصراحة

الناس اصبحت وحشة أوي ، وده موجود في كل مكان ، تقوم بتعليم واحد ووالله لو وجد فرصة ليلتهمك وانت حي لهذا لن تجد من يعلم احد او من يساعد خوفا من (الغدر والخيانة) واظن ان هذا عادل ان تخاف ان يغدر بك ، هذا تحليل ما يحدث اما عني فلا اخاف الا رب العالمين ومتوكل عليه كل التوكل ولا اخاف من ان اعلم احد وعندي ميزة قراءة الشخصية بسرعة ولا اخدع بسهولة من اقوم بتعليمة يحتفظ لي بهذا الفضل دوما ومن احجم عن تعليمه يكون في شخصيته شيئ منعني من ذلك والحمد لله الواحد مش متوقف عن الجديد ومعرفة واجادة وتطبيق الجديد ، واذكر قصة واحد علمته الفوتوشوب واصبح دخله في خلال سنة (هذا الكلام من اربع سنين) - اصبح دخله احسن مني ولم احسده على ذلك ومازالت علاقتي به ممتازة واخوية ولاتشوبها اي شائبة وهذا دليل على معدنه الاصيل وقد تجد من قمت بتعليمة يقوم بعمل الدسائس والمؤامرات لك ليحل محلك والمسالة مسالة تقدير فعليك ان تدرس جيدا من اردت تعليمة حتى لايصبح سببا في تنحيتك عن وظيفتك ويقوم هو باستلامها

المسالة معقدة جدا جدا
    ابو محمد
    قال غاندي:
    سيستهزؤون بك ثم يحاربونك ثم يقاومونك ثم يؤمنوا بك ثم يتبعوك ، النجاح ببساطة قضية إيمان ينبت ، يكبر في الاعماق و لا يكثرت بالمتهكمين و الناقمين و المستهزئين، النجاح انتظار للحظة التتويج، النجاح استصغار للحظات الاستعداد و المواجهة ، النجاح يقين بان ما تفعله يناسبك.

اخرالاعمال :
    http://www.maxforums.net/showthread.php?t=212605

وبخصوص سوق الجرافيك اعتقد السبب
      هو :

الجهل
      ابو محمد
      قال غاندي:
      سيستهزؤون بك ثم يحاربونك ثم يقاومونك ثم يؤمنوا بك ثم يتبعوك ، النجاح ببساطة قضية إيمان ينبت ، يكبر في الاعماق و لا يكثرت بالمتهكمين و الناقمين و المستهزئين، النجاح انتظار للحظة التتويج، النجاح استصغار للحظات الاستعداد و المواجهة ، النجاح يقين بان ما تفعله يناسبك.

اخرالاعمال :
      http://www.maxforums.net/showthread.php?t=212605

حاليا ابحث عن فرصة للهجره
        ادعيلي بس
        بلاد الكوارث
        حيث جميع الشعب وجلاديه يبحثون عن العقل والقلب والشجاعه المفقودين
        لكن للاسف لاوجود للساحر اوز
        وتنتهي القصه بفقد الحذاء الاحمر
        وتبقي اليس في بلاد الكوارث للابد

مدونتي

نوري : الناس اصبحت وحشة أوي ، وده موجود في كل مكان ، تقوم بتعليم واحد ووالله لو وجد فرصة ليلتهمك وانت حي لهذا لن تجد من يعلم احد او من يساعد خوفا من (الغدر والخيانة) واظن ان هذا عادل ان تخاف ان يغدر بك ، هذا تحليل ما يحدث اما عني فلا اخاف الا رب العالمين ومتوكل عليه كل التوكل
          فعلا اخي نوري مثل ما قلت.. لازم الواحد يكون متوكل علي الله... ولا يخاف ان يأتي احد ويأخذ رزقه.. لان لا أحد يستطيع ان يأخذ رزق أحد مهما فعل..

نوري: وبخصوص سوق الجرافيك اعتقد السبب
          هو :

الجهل
          ما شاء الله عليك اخي.. انجزت كل الكلام في هذه الكلمة.. فعلا ولله الجهل.هو السبب الاول.. تدهور سوق الجرافيكس..

y@sser : حاليا ابحث عن فرصة للهجره
          ادعيلي بس
          ايه ياسر رايح علي فيين......... وسيبني لمييييييييين

ما تخدني معاك.. خبيني حتي في الشنطة

حتى أنت يا ياسر !!!!!
            -------------------
            الشارع ده كنا ساكنين فيه زمان..
            كل يوم بيضيق زيادة عمّا كان..
            أصبح الأن بعد ماكبرنا عليه..
            زي بطن الأم مالناش فيه مكان..

(الشوارع حواديت - صلاح جاهين)
            -------------------

سبتمبر 2002

[quote=Limponi_3d]
              ثانيا ليه سوق الجرافيكس نايم في مصر.. او حتي في باقي الدول العربية ده بالنسبة للشركات والاستديوهات

______

عندك حق في كل الي قلته, معدا ثانيا,,,, بالعكس بقي سوق الجرافيكس في عال عال والشغل كثير وبالهبل... لو تسأل اي حد شغال فعلا. هاتلايهم مابيروحوش البيت اساسا....

ههههههههه
                لما اطلع يا ليمبوني
                ياشريف والله لا اريد التعميم ولكن الحياه بالنسبه لي اصبحت في مصر مستحيله وليس في العمل فقط
                يمكن ده امر شخصي لكني متأكد منه
                طبعا لا تتشائم طريقنا مش واحد
                بلاد الكوارث
                حيث جميع الشعب وجلاديه يبحثون عن العقل والقلب والشجاعه المفقودين
                لكن للاسف لاوجود للساحر اوز
                وتنتهي القصه بفقد الحذاء الاحمر
                وتبقي اليس في بلاد الكوارث للابد

مدونتي

موضوع مهم يا اخوه انا بالنسبة لي اول عمل اقيمه في الشخص هل لو علمته حاجة رح يضر به الدين والاسلام ويكون طبعا جهل منه ... انا لا اعلمه في هذي الحاله .
                  اما موضوع اني اخاف يخذ مكاني ومن هذا القبيل لا اهتم به لاني انا من داخلي وضع قاعدة عندي ان اعلمه وحتى لو كتم العلم عني ما رح يضرني بالعكس سوف اكون افضل منه واتعامل معه بخلق الدين والفرق بيني وبينه رح يكون مين الي عنده احتمال اكتر على الصبر وطلب العلم اكتر دائما الشخص الذي يحمل الضغينه والدسائس ينشغل بها وانت سوف تتفوق عليه دائماً .
                  عالم التصميم الجرافيكي
                  يهتم بكل ماهو جديد في عالم التصميم الجرافيكي

قال الله تعالى:
                  {قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ{1} الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ{2} وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ{3} وَالَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَاةِ فَاعِلُونَ{4} وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ}

محدش بردوا قال مرتبات مصممى الجرافيكس كام فى مصر وفى الدول العربيه

انا مهندس ديكور وبفكر جاديا لتغيير مجالى الى الجرافيكس
                    بس اطمن الاول على مستقبله داخل وخارج مصر
                    فهل من احد يفيدنى؟؟

البر لا يبلى والدين لا يفنى والديان لا يموت
                    يا أبن ادم أفعل ما شئت كما تدين تدان

انا شايف ان رجال الاعمال واصحاب الشركات بدأوا يفهموا ويقدروا الفنانين بشكل مبشر قليلا
                      وهذا شىء ايجابى

قلة المصممين ده شىء طبيعى المجال لسة جديد وبيعتمد على التعليم الذاتى كى يكون مستواك جيد
                      وده امر طبيعى بردوا على اساس انها بترتكز على الموهبة

أمام الاسعار ومرتبات المصممين مش عايزين نقارن بالخارج
                      فنانين الرسوم فى مصر هم بيحصلوا على اعلى مرتبات من باقى المجالات
                      اذا كان المهندس المتخرج بيأخذ 2000 جنيه فالمصمم فى سن العشرين بيأخذ ال3000 جنيه
                      وبتصل 7000 جنيه حسب خبرته
                      وفى الدول العربية مش عارف بس اتصور انها اعلى من ذلك بردوا
                      انا لى صديق بيعمل فى السعودية كان بيأخذ من حوالى فترة 11000 فى السعودية وبردوا الرقم ده قابل للزيادة حسب الخبرة
                      وفى الخارج كنت سألت صديق لى فى المانيا عن المرتبات هناك وقالى انها بردوا حسب الخبرة يعنى اذا كانت ستبدء من 4000 يورو فبتصل لى 8000 و 9000 يورو ده لو ماكنشGeneral artist لان ال General artist بيأخذ مرتبات اعلى من ذلك
                      وبلاش تحسبها بالمصرى عشن هتقول احنا مظلومين
                      المعيشة هناك غالية واغلى من مصر بكثر جدا يعنى لو المصمم فى مصر هيصرف مثلا 3000 جنيه فى الشهر فهناك هيصرفهم بس باليورو
                      طبعا لو انت عايش مع ماما وبابا فى مصر هتصرف اقل مثلا ذلك انما هناك مافيش لاماما ولا بابا يعنى فى مسكن وفى وفى وفى
                      كان فى برنامج جابوه على دريم من فترة نازلين قر على المصممين فى الخارج على اساس انهم اكثر ناس بيجمعوا المال باسرع وقت ومرتباتهم اعلى مرتبات فى الخارج بعد الممثلين والسياسين
                      الخ

بس الموضوع مبشر وفى حاجة ثانية مش كل الشركات بتدفع مثل بعضها ده حسب الشركة التى ستعمل بها

بس فى حد ادنى للشخص الذى سيبدء وليس لديه خبرة كبيرة ستكون مابين ال 2000 وال 3000 الاف جنيه

وفى حاجة عشان مرتبك يزيد ودخلك يزيد يبقى لازم تنتقل من شركة لاخرى لانك مش هتترقى وتبقى Art Director مثلا فهى بالخبرة ومدى الكفائة
                      Personal Website
                      Twitter
                      Youtube Channel

انا مش هتكلم عن المرتبات لانها نقطة تجيب فوران فى الدم
                        كل شركة حسب شغلها يعنى الى بيعمل انيميشن غير الى فى ان دور غير الى فى اوت دور غير المتخصصة فى البرزنتيشن بس وعروض لشركات

بس بامانة الفحت كلو فى شركات الاوت دور لانك بتعمل تصميم مطالب انك تنفذه من اول الفكرة الى تنفيذ رسومات كاد على البلوتر للمصنع ونسخة طباعة فليكس - وتحدد قياسات الحروف لو كان فيه حروف وقياسات التقطيع وتفهم مدير التنفيذ عن اسلوب التصميم وتنفيذه - والموضوع كبير واسهل جزء فيه بيكون التصميم واصعب جزء فيه بيكون التنفيذ - انا صممت لوحات اعلانية مثل نوفتيل 6 اكتوبر وسوفتيل وشيراتون المطار وغيره كتير يعنى مش بتكلم من فراغ
                        ولوحات كارفور بردو - والبرج الحديدى الى بتشوفوه اول ما تدخلو كارفور المعادى

وجدت كمان حاجة جديدة فى كل الشركات بتاعت الجرافيك انها دايما بتحتاج مصمم " بتاع كلو "
                        يعنى يصمم ثرى دى زى ما الكتاب قال ويصمم فوتوشوب ويروح كوريل بخلص ايه هناك وبعد كدا يرجع على الثرى دى تانى يعنى يبقا فاتح كزا برنامج لغاية ما يجيلو انهيار عصبى داخلى وبعد كدا يجهز البروفات
                        وفى الاخر لازم تتعاد تانى وتانى وتانى

وكل دا من الاخر مهما كان المرتب = ملاليم

انا بفكر بجد مش اعتزل المجال لا انى ادخل كتنفيذ للمجال لان هوا ده المكسب
                        -------
                        most of us will never do great things
                        but we can do small things in a great way
                        -------

اخي الاستوديوهات هنا في السعوديه على حسب علمي قليله جدا مقارنه بمصر اللى فيها استوديوهات كتتيرة عن هنا

انا الان في الرياض وما بعرفش ولا استوديو ويا ريت حدا اذا بيعرف يقولي

والمجال هذا هنا لساته جديد

وبالنسبه للى قاله مصطفى صحيح بالنسبة للرواتب لكن هيه خبرة بالاول والالخير

كم عندك خبرة حتاخد كتيير .... الواحد اول ما بشتغل هنا بدون خبرة بياخد مرتب 3500 ريال ... بس مقارنه مع الهندي اللى عندة خبرة الهندي بياخد 5000 ريال (( وانا بعرف واحد هندي اشتغل ب5000 ريال في شركة وعندة خبرة 5 سنين )) المهم الفلبيني بياخد 7000 وهكذا

لكن فيه شركات كبير ما بتعتمدش على الناس هادي ... يعني هنا فيه شركة كبيرة جدا اسمها شركة الفوزان

جايبه واحد استرالي وبتدفعله بين 45000 وال 50000 ريال
                          وفيه شركة تانيه مش متذكر اسمها لكن كبيرة كمان وبتدفعله 26000 اللف فا الامور كلها بتلعب بالخبرة مش اكتر

والله الموفق

بالنسبة لاصحاب الشركات هههههههههههههههههههههههه
                            بلاش بامانة
                            والله لو شافوك مقصر او مبتعرفش تعمل دى تلاقى المعاملة اتغيرت تماما انما طول ما انت بريمو
                            والفرخة الى بتبض دهب تبقا زى الفل ولو عاوز اجازاتك السنوية تاخدها لو عاوز يويمين تلاتة دلع ماشى
                            تطلب زيادة نشوف الموضوع ونبحثه - انما تعال بقا لو انتا انطلب منك تعمل حاجة ومعملتهاش - عادى جدا
                            لغاية ما الشغل يخلص وتيجى تطالب بحاجة زى المكافاءات مثلا عن شغلانة كبيرة - ظروف الشركة والحوارات المنقوشة بتاعت كل مرة

معلش يمكن الواحد عصبى شوية النهاردة بس خلاص انا زهقتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت تتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت تتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت تتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت
                            -------
                            most of us will never do great things
                            but we can do small things in a great way
                            -------

بعدين متل ما تفظل اخي زون شادي لازم تكون تعرف ماكس - مايا - بريمير - افترافيكت - فوتوشوب
                              وغير وغير وغير برامج تهد الواحد ويحسسوك انك مش مطالب ببرنامج واحد

بل بالعكس لازم تكون على اربع او 6 برامج تعمل عليها الشغل

والشغل عليه تعديل الى مالا نهايه ... وهاد كله سببه عدم التخصص
                              واذا طالبته بمجهودك على كل هذة البرامج (( هاد اذا كنت بتتقن كل البرامج )) بيجي وبيقلك ليش ؟؟ وبعملها قصه

المهم عندهم الاستغلال والحرت على ظهر الواحد

بصراحه احنا لازم يصير عندنا تخصص عشان نصير متل الغرب

الله يوفقنا ويوفق المسلمين ويهديهم

يعمل...
                              X