Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

فين الابداع ده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

لقد فهمت قصدك ولكنك عبرت بطريقة خاطئة فهناك من هو متخصص فى اعمال الانتريور فقط وهذا تخصص فى حد ذاته
    اعتقد انك تفكر بطريقة تصميم الافلام الثرى دى
    تصميم البيئة المحيط هو ماتقصده بالbackground ثم تصميم الشخصيات ثم اضافة المؤثرات.
    نحن تخطينا مرحلة تصميم البيئة المحيطة الى حد ما مم اراه من اعمال معمارية واعمال المناظر الطبيعية القليلة وخطونا الخطوات الاولى فى بقية المراحل وان شاء الله نوصل الى الوقت الذى ترى فيه فيلم من انتاج اعضاء المنابر
    http://mhdmhd.blogspot.com/

بالفعل اخي هذا هو قصدي

المشاركة الأصلية بواسطة محمد_حنفي
      واضح ان حضرتك ليس لديك اي فكرة عن معنى كلمة انتريور
      لو لم يكن عندي فكرة لما تكلمت بالموضوع
      ولكني قلت (من وجهة نظري) ـ

وعلى العموم اعتذر لكم لسوء تعبيري

بصراحه يا اخواني
        انا نفسي ان احنا نهتم شويه بشغل الكاركترز و الانيميشن
        زي ما بنهتم باي جزء اخر

كلامك سليم ميه فى الميه
          بس الحقيقه المفزعه مش زى منتا متخيل
          الحقيقه اننا اتعلمنا اول ماتعلمنا فن الهروب من الاشياء الصعبه وليس المواجهه الشرسه معها والانتصار فى النهايه مهما طال الزمن
          انا هدفى هو هدفك بحاول انوع فى اعمالى مش عشان التنوع وخلاص عشان الاحتراف واعتقد مافيش احتراف الا بالتنويع ودى حاجه مقرفه وصعبه خصوصا انك بتحتاج وقت اكتر ومجهود كبير ونتيجه التنوع
          مابتظهرش بالتدرج لاكن بتظهر مرة واحده وغير الضغوط النفسيه انك بتحس انك ضايع فى اوقات كتير ومخنوق
          (اة كويس مودلينج طب هبدا اكساء والاكساء شعر وخامات وفرو وملابس واضائه تلاقى انك لازم تحاول تشتغل اكتر لان فى دينامك وده شىء اساسى من وجه نظرى وبعدين انميشن )
          وكل ده لسه معملتش عمل متكامل الى تقصده الا وهو
          بيئه ثرى دى ممتازة شخصيات شغل دينامك وحركه (فكره) = ابداع
          انا شفت أعمالك وانا شايف انك ماشى صح وربنا معاك ويوفقك
          وبالتوفيق للجميع
          أخوك:أحمد هيكل
          كتابى لتعليم برنامج مايا بالعربى
          http://aegypt72.googlepages.com/1.doc
          تعلم الانجليزية على ضمانتى
          http://maxforums.net/showthread.php?t=120347&page=2
          إسطونات محادثه(جمل+قطع) إنجليزى عربى
          http://maxforums.net/showthread.php?t=139351
          أكثر من مائة جملة للغة الانجليزية تساعدك على التحدث
          http://maxforums.net/showthread.php?t=108633

المشاركة الأصلية بواسطة maya-max
            (اة كويس مودلينج طب هبدا اكساء والاكساء شعر وخامات وفرو وملابس واضائه تلاقى انك لازم تحاول تشتغل اكتر لان فى دينامك وده شىء اساسى من وجه نظرى وبعدين انميشن )
            وكل ده لسه معملتش عمل متكامل الى تقصده الا وهو
            بيئه ثرى دى ممتازة شخصيات شغل دينامك وحركه (فكره) = ابداع
            الله عليك يا سيدي
            هو ده الكلام هو ده المطلوب
            والله انا بقالي سنتين نفسي اعمل _شعر_محترم ومش عارف

لو بدانا مع بعض هنا في المنابر يمكن نعرف نعمل اي حاجه
            يا جماعه في مننا كتير مبدعين بس المشكله الكسل

انا نفسي اكون محترف بمعنى الكلمه
            نفسي نكون كلنا كده
            بس طول مااحنا ماشيين دون تغيير مش هنوصل لاي حاجه
            ولا ايه؟؟؟؟

انا ما بعرف فى الشغل الداخلى والمعمارى بس لاأتصور ان شخص هيجيب موديلز خارجية ويأخذ خامات من الفيراى وهيخرج بعمل كويس
              وأتصور ان الشخص الي هيصبر 20 ساعة رندر هيصبر عشر ساعات عشان يعمل فيها الموديلز

عموما بشكل عام الابداع فى كل حتة وفى اى مجال مالوش دعوة بالعمارة والتصميم الصناعى والOrganic

الجودة هى اهم حاجة فى الاخر
              وكمان فى حاجة ثانية هى اضافة بسيطة كلمة ابداع فى اللغة غير كلمة ابداع عند الفنان
              يعنى لو كلمة ابداع فى اللغة هى جزء من الابتكار فالابداع عند الفنان حاجة ثانية او بتطلق فى حالات معينة مثل الانبهار والدهشة والتمتع باللوحة التى يشاهدها
              Personal Website
              Twitter
              Youtube Channel

صدقني يا اخي ذلك يحدث بالفعل

معاك حق...فعلا نفسي الاقي.. في الريئسيه...عمل اورجانيك

طيب ايه رايكم يا جماعه نتنافس على عمل كاركتر
                    بس تكون معقده (شويه) ونشوف ممكن نعمل ايه

المشاركة الأصلية بواسطة mady
                      فكرة رائعة .. أنا سأبدأ في أقرب فرصة .. لعل وعسى نقترب من الإبداع ولو لخطوة واحدة

المشاركة الأصلية بواسطة mady
                        تقصد عمل أورجنايك من الخيال ولا مجرد نقل لأى كائن حى؟
                        لو نقل يبقى العملية ملهاش أى علاقة بالفن و الإبداع هاتبقى زى الشف من صورة حقيقية
                        لأن مش كل من يعرف يرسم أو يصمم فنان
                        لو كائن خرافى أو خيالى أنا مشترك معاكم لكن فى إطار النمذجة فقط
                        لا إله إلا الله
                        محمد رسول الله

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
                        تذكروا اموات المسلمين بالدعاء

يا اخواني شو اللي زاعجكم بالموضوع نحط بوكسين ونمطهن ونحط لونين وضوء ونركد عالفيراي ونصيير العمل او بالأحرى نحط موديلات جاهزة ونعطيها متريل الفيراي وكمان نركد عالفيراي
                          في النهاية عم نخرج بعمل جيد لن اقول ممتاز او حلو اقول جيد لك ماشي حالو
                          هل الماكس اخترعوه للنمذجة فقط ولا ايش
                          وطالما هناك مهندسين ودكاترا في الماكس يا اخي استخدمو موديلات جاهزة واطلعوا كل يوم بعمل ولا اتنين
                          خلينا نشوف ونتعلم منكن توزيع الالوان والاضائات والدقة والجودة والذوق الفني
                          مو احسن من انه ما نشوف شي نهائيا
                          انا اعمل على الماكس من عدة سنوات وما سويت شي ما عملته وكانشغلي على مصير الماكس العادي
                          ودخلت على الفيراي بالسنة الأخيرة وطلعت عيوني بالطول والعرض حتى تعلمت الألوان والتوزيع والتعامل مع الرندر وين الغلط باستخدام موديلات جاهزة هل ستقتل موهبتي او انسى تصميم النموذج
                          بعدين كل واحد عنده وجهة نظر مين قال عن نفسه انه مبدع الناس هي التي تحكم وهي التي تشاهد وتنقد
                          وكما قال اخي رجل السماء الجودة هى اهم حاجة فى الاخر
                          ارجو ان تعيدو النظر في هذه النقطة
                          وانما الأعمال بالنيات
                          والسلام
                          بعض أعمالي
                          1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7
                          www.dconcept.sa

المشكلة ليست في وضع الاعمال الجاهزة بل في من يضعها ويقول
                            هذا تصميمي !!!!!! ايش رايكم ؟
                            ابو محمد
                            قال غاندي:
                            سيستهزؤون بك ثم يحاربونك ثم يقاومونك ثم يؤمنوا بك ثم يتبعوك ، النجاح ببساطة قضية إيمان ينبت ، يكبر في الاعماق و لا يكثرت بالمتهكمين و الناقمين و المستهزئين، النجاح انتظار للحظة التتويج، النجاح استصغار للحظات الاستعداد و المواجهة ، النجاح يقين بان ما تفعله يناسبك.

اخرالاعمال :
                            http://www.maxforums.net/showthread.php?t=212605

السلام عليكم... انا من وجهة نظري لابد للعمل ان يكون بالكامل من عمل الفنان نفسه ولايمنع من وجود (بعض) المولدلز الجاهزة ان تطلب الامر على ان لا تكون هي الفكرة الاساسية للعمل.

فأين الابداع اذا المشهد بالكامل مودلز جاهزة؟؟. اهو الانارة.. تلك ايضا باتتت جاهزة وشكرا للفيراي.
                              اذا الشخص المبدع لابد ان يكون متميزا بفكرة التصميم اولا.. وطريقة الاخراج وقربه للواقعية ثانيا ..والواقعية تشمل المودلنج ودقتة التفاصيل والانارة والكاميرا والمواد كلها مجتمعة.

الابداع كلمة كبيررة ولا يجب ان تنسب لأي عمل لكي لا تفقد معناها المميز.

وشكرا لصاحب الموضوع لانه فعلا موضوع يستحق الوقوف عنده

عند عمل تصميم داخلي لأي مكان ليس مطلوب دائما تصميم الفرش الداخلي لها والملحقات
                                ولكن المطلوب الأساسي تنسيق المكان وتحديد أماكن الوحدات ومخارج الإضاءه لتحويل المكان الشديد الماديه إلى مكان به لمسات فنيه وتكامل لوني يشعر من يعيش فيه بالراحه والهدوء
                                وفي الغالب يرجع اختيار الأثاث إلى صاحب المكان مع الإلتزام بنصيحة مهندس الديكور في الإستايل والألوان والمقاسات
                                فلماذا نهدر الوقت في إنشاء المودلينج قطعه قطعه وهي لن تستخدم
                                أفهم أن نقوم بتصميم الأشياء المحدده لأماكن بعينها كالمكتبه مثلا أو وحدات التليفزيون أوالمطابخ وهكذا
                                ويضاف إلى ذلك بالطبع الغرف الفندقيه بالكامل
                                وأعتقد أن كل مشروع له ظروفه الخاصه ولكن كل ذلك يندرج تحت إبداعك الشخصي ليس معنى إستخدام المودلينج في التصميم إنتقاص من الإبداع إلا إذا كان بهدف عمل أفلام مودلينج
                                ولا عذر حينئذ لمن يقوم بوضع مودلينج مقتبس
                                أعتذر عن الإطاله ولكنني عاشقه للديكور

يعمل...
                                X