Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

احدى فصول مدرسة المنابر(امير---mero)

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

تشرفنى يا يوسف اهلا بيك

لو لم اكن مصريا لوددت ان اكون اسكندرانيا
    www.9gfx.info

100%

...............

محمد انت فهمت كويس اللى انا شرحته؟؟
        وفين مروه؟؟؟؟؟؟

www.9gfx.info

السلام عليكم اخى امير

تسلم ايدك وجزاكم الله خيرا على مجهودك الرائع

واريد انا تشاركنى هذا الموضوع

http://www.maxforums.net/showthread.php?t=71379

انا عارف انك

مطحون فى مضوعك ولكن لله وابتغاء وجه كله يهون

وان شاء الله ربنا يعينك ويوفق الجميع

شاكر يا اخى ابو معاذ
            انظر للخاص بتاعك

www.9gfx.info

تابع الدرس الرابع

شوفو معايا الصوره دى

ركزو معايا كويس عشان الدرس ده مهم
              تابع معايا الاغرقام اللى هكتبها بالظبط حسب الصوره
              الاداة رقم 1---وهىspecularوهى تقاس بالدرجات حسب الرقم اللى انت تضعو فى الخانه بتاعتها
              وهذه الاداة مسئوله عن مدى انعكاس الضوء على الخامه او اشراقة الخامه داخل المشهد
              الاداة رقم 2-- gloss وهى الاداة المسئوله عن لمعان الخامه ويتم التحكم فيها بالدرجات ايضا
              الاداة رقم 3--soften وهى مسئوله عن تنعيم الانعكاس بتاع الخامه ولمعانها
              الاداة رقم 4--وهى عن طريقها يتم تزويد درجه لون الخامه بمعنى لو عندنا عنصر واعطيناه كما تعلمنا لون
              ازرق وزودنا الخاصيه color واضغط على f9وانظر كم هو اللون مشع عن طبيعته
              الاداة رقم 5--وهى مسئولع عن مدى شفافية الخامه حاول التجربه فى ارقامها مع الضغط على f9
              عذرا ساشرح الاداة رقم 8 ثم رقم6
              الاداة رقم 8---فلنفترض انك انشات عنصر فلتتبع الاتى >اضغط على العنصر ثم اضغط على لوحه المفاتيح على الحرف m ثم اعطى لون لاى نافذة فى النوافذ المليئه بالكور الخاصه بالخامات ثم اعطها لون
              ثم اضغط على الاداة رقم 8
              الاداة رقم 6---هذه الاداة تستخدم فى حالة لو لقيت ان العنصر لم يطبق عليه الخامه بمعنى فلنفترض انك
              اعطيت عنصر لون معين او خامه وضغطت على الاداة رقم 8 ولم يحدث ان العنصر تم تلوينه بالخامه
              اتجه للاداه رقم 6 واضغط عليها ستجد ان العنصر ياخذ لون الخامه جرب انك تضغط عليه مره اخرى
              الاداة رقم 7--فلنفترض انك ملئت جميع الخانات بتاعت الخامات اللى على هيئه كور رمادى
              وكنت تريد اضافة خامات اخرى-----ركز كويس فى الوضع---انت استخدمت كل الخانات ومفيش مكان
              تحط خامه تانيه --وانت عايز تحط خامه تانيه --يقوم بالاتى تختار اى خانه فيهم--وبعدين تضغط على الاداة رقم
              7 سيسالك البرنامج اذا كنت تريد حذف الخامه من محرر الخامات ولا من محرر الخامات والعنصر ايضا
              يعنى اييييييييييييييييييييييييييييه؟
              يعنى انت طبعا عندك كذا عنصر فى المشهد واعطيت كل عنصر خامه معينه وكل خامه حاجزه مكان بداخل نوافذ الخامات وانت عايز تضيف خامه تانيه لعنصر اخر مع ان كل النوافذ مليانه ولو اضفت خامه زياده هتحل مكان
              الخامه القديمه واكيد الخامه القديمه دى تابعه لعنصر معين ---النتيجه ان العنصر اللى واخد الخامه القديمه
              هيفقد الخامه بتاعته عشان انت حطيت واحده مكانها ---ساعتها تضغط على الاداة دى وهو هيسالك عايز تلغى
              الخامه من النافذه فقط ولا على النافذه والعنصر
              انت طبعا هتقوله فى النافذه فقط عشان العنصر ميفقدش خامته ياريت تكونو فهمتو احسن انا تعبت--
              الاداة رقم 9 --وهى مهمه جدا --وظيفتها انها لو عندك عنصر فى المشهد وعليه خامه معينه
              وانت مش فاكر الخامه دى انه واحده بداخل النوافذ بتاعت الخامات تعمل ايه بقى--تضغط على اى نافذه من نوافذ الخامات وبعدين تضغط على الاداه دى وتروح على العنصر وتضغط بالاداة عليه ماذا تلاحظ ياباشا؟؟؟؟؟
              ياريت حد بقى يجاوب عليا عشان احس ان انتو فاهمين
              بقية الارقام فى المشهد 10 11 12 سوف يتم شرحها فى المره القادمه

www.9gfx.info

يجماعه مروه عايزه تاجل الشرح الى اخر الشهر عشان امتحانتها
                انا عايز اعرف فى ناس كتير متابعه معايا ولا لا
                عشان لو مش كتير ممكن انتظر مروه لو كتير هكمل وهى ممكن تحفظ الصفحات وتذاكرها بعدين؟؟؟؟
                الرجاء الرد من قبل الاعضاء

www.9gfx.info

متابعين يا باشا .... و شرح واضح و ممتاز
                  انظر عدد الزوار و سيغنيك عن السؤال
                  بس ملاحظة الخطوط و الارقام المستخدمة في الشرح مش واضحة كفاية .... ما البرنامج الذي تستخدمه في عمل الشرح علي الصور ....
                  يقول الله تعالي في الحديث القدسي:
                  ( يا ابن آدم أنا لك محب فبحقي عليك كن لي محبا)

فوتوشوب ولكن الصور حجمها صغير

www.9gfx.info

ya amirr e7na mtab3een wallahy o ana estafadt gamed geddan men dorosak

ma3lesh yemken mla7eth sabat shatawy fel montada laken fe nas btet3allem men 7adretak o ana mennohom....ma tseebak mennohom

ya amirr ana 7atgannen

eh howa el vray dah elly beyetkallemo 3alaih

da bayen 7aga gamda geddan

ايوه يا محمد انا هكمل بس مشغول شويه وخصوصا ابو قندوزه الغالى بعتلى برنامج عشان دروس الفيديو
                          بالنسبه للفراى هتعرف وسط الدروس ايه هو
                          متستعجلش انا هقولك على كل حاجه وباذن الله هقول ادق التفاصيل فى البرنامج

www.9gfx.info

مرحبا بكم مره اخرى واسف لتاخرى يا شباب
                            اولا فى هذا الدرس ساشرح الريندر
                            ما معنى كلمة ريندر --بالنجليزيه معناها يقدم او يجعل او يترجم
                            وطبعا كل المعانى دى تشبه بعضها ونختصرها فى كلمة اخراج--اى اخراج العمل ---مش فاهمين ؟؟؟
                            يعنى وانت شغال على الماكس تلاقى منافذ العمل شكلها يرعب لان هتلاقى ابعاد كتير فى المنفذ
                            طبعا كان لازم يلاقو طريقه زى الريندر عشان يلغى الدنيا دى ويديلك مشهد صافى ومحاكى للواقع
                            يعنى---المنظر اللى انت شغال عليه عاملينو بافضل الطرق عشان يسهلك التصميم وعملو ايضا طريقه لاخراج العمل
                            بشكل اخر ---ارسم بوكس وبعدين اضغط f9--معناها انك اديت الماكس امر عشان يعمل ريندر وشوف الفرق بين
                            المشهد الاساسى ومشهد الريندر ودى اسهل طريق للوصول للريندر --ساريكم طريقه اخرى لذيذه جدا
                            شوفو الصوره دى

نضغط على الاداه رقم واحد مع استمرار الضغط
                            سنجد قائمه منسدله نختار الاختيار رقم اتنين--سنجد ان تم عمل ريندر للمشهد -طيب ايه الفرق؟
                            الفرق ان احنا اذا رسمنا اى شكل او اى مجسم سيتم اضافته اتوماتيك الى نافذة الريندر
                            لا تغلق نافذة الريندر واذهب الى مشهد العمل واعمل بوكس او اى شكل
                            ماذا تجد؟
                            حاول تحريك اى مجسم منهم ستجد ان الريندر لا يعترف بتحريك الجسم --اذهب الى نافذة الريندر واضغط كليك
                            يمين ثم ختار updat ماذا تجد؟

ثانيا سوف اشرح منافذ الرؤيه
                            سنجد فى البرنامج اربع منافذ رؤيه نحاول رسم كره فى منفذ الرؤيه top سنجد ان يتم رسم هذة الكره فى باقى المنافذ
                            وهذا يوضح عمل المنافذ المختلفه وهو رؤية المجسم من جميع الزوايا
                            سنلاحظ ان كل منفذ رؤيه خاص بزاته بمعنى --اذا حاولت عمل scrollبالماوس فى اى منفذ رؤيه سنجد ان بقية المنافذ لا تتاثر
                            بهذ ا الscroll
                            هقولكم طريقه لتسريع التعامل مع المنافذ
                            ستجد فى الماوس زر ثالث عندما تضغط على الscrollاضغط عليه فى اى منفذ وحاول التحريك مع استمرار الضغط
                            ستجد ان المنفذ يتحرك باكلمه طواعية معك حاول مع استمرار الضغط ان تضغط على الزر altفى الكيبورد ستجد انك يمكن تحريك المنفذ فى جميع الاتجاهات حاول تجربة الماوس مع الاستمرار بالضغط فى جميع الاتجاهات
                            التعديل الأخير تم بواسطة amirrr; 11 / 06 / 2006, 02:00 PM.

www.9gfx.info

gameel ya gameel

law momken tata3ama2 aktar fel render 3ashan howa elly bey5ally el shoghl gameel o wa2e3y

ana shoft el nas fel room elly ta7teena beyeshtaghalo 3ala mashhad o beye3melo test render 3aleh o beyet3allemo bel 6aree2a de

law momken ne3mel kedah beyethaya2ly 7anestafeed geddan amma ne6aba2 ay 7aga bene3melha

ana mosh 3aref ashkorak ezzay ya 3am amir

rabbena yefta7ha ma3ak donia o a5ra 2ader ya karim

e7na mestaneyeenak

متخافش يا محمد انا قولتك قبل كده انى هقول على كل حاجه انا دلوقتى ماشى بنظام معين لغاية ما اوصل بيكو لحد مرحله معينه
                                وباذن الله هتلاقى نفسك عارف كل حاجه من غير ما تحس وسط الشرح
                                وهتبقى محترف باذن الله --انا مش بقول كده علشان بقول على نفسى محترف لالالالا انا هقولكم على كل حاجه فى البرنامج
                                زى اى حد بيعرف-- كده اللى بيخليك محترف كيفية استخدامك للبرنامج-- ياريت تكون فهمتنى
                                سلام

www.9gfx.info

يعمل...
                                X