موضوع: احتمال كبير جداا اترفض من الشغل.... ارجوا المساعدة

ردود: 20 | زيارات: 1628

Question احتمال كبير جداا اترفض من الشغل.... ارجوا المساعدة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    اخوكم في الله . . محتاج ضروري جدا درس يعملني ازاي ابني فيلا معقده شوية او عماره مع وضع الماتريال الخاصة بتعاعتها بجوده مناسبة او عالية .. انا فعلا احتمال اترفض من الشغل بسبب ان معايا فيلا وش عارف اوفق الواجهه مع البلان وكمان الارشات لما بعمالها بامر لوفت loft بالاقيها اكبر من المقاس الحقيقيي بتاع الارش في الوتوكاد.. ارجوكم لو حد يعرف يساعدني بأي طريقة بدرس او شرح اواي حاجة وجزاكم الله خيرا ..

50 زائر وما حدش قال اي تعليق ...
    انتم فعلا بتتعاونوا بطريقة كبيرة اوي ...
    شكرا

ياخي الكريم الي اعرض علينا .. تفاصيل الواجههة .. لعل احد من الاخوان يساعدك فيها ..

اخى الكريم انت منين دى اولا ثانيا انا عندى درس لثرى دى بالاس بروجكت بيعمل فية حاجة زى قصر هى كويسة بصراحة وفى حاجات تانية انا احاول اجمعهالك وربنا يفرجها ان شاء الله دة اللى انا اقدر علية بس شوف انت اية ظروفك يعنى لو انت من القاهرة وعاوز تاخدها ماعنديش مانع يا اخى وربنا يسترها عليك ان شاء الله وماتترفدش ولا حاجة

والله يا اخواني انا الي بساطني اكتر من اي حاجة ان حد كلمني وهون عليا .. يروح الشغل في 60 داهية بس اهم حاجة ان الواحد يلاقي ناس كويسة زيكو بارك الله فيكم ...

اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة moh_a_eid
    ياخي الكريم الي اعرض علينا .. تفاصيل الواجههة .. لعل احد من الاخوان يساعدك فيها ..
    والله يا اخي بالنسبة لاني احط الواجهة هنا .. بصراحة انا معرفش ازاي احط صورة علي الموقع دا .. فيريت لو حد يقولي .. او يساعدني فيها ..
    ---------------------------------------------------------
    اخى الكريم انت منين دى اولا ثانيا انا عندى درس لثرى دى بالاس بروجكت بيعمل فية حاجة زى قصر هى كويسة بصراحة وفى حاجات تانية انا احاول اجمعهالك وربنا يفرجها ان شاء الله دة اللى انا اقدر علية بس شوف انت اية ظروفك يعنى لو انت من القاهرة وعاوز تاخدها ماعنديش مانع يا اخى وربنا يسترها عليك ان شاء الله وماتترفدش ولا حاجة
    --------------------------------------------------------------------
    شكرا يا اخي .. انا من القاهرة .. بس معرفش برنامج ثري دي بالاس .. انا كان قصدي لو حد يعرف درس موجود علي النت ويديلي اللينك بتاعة .. .. وعلي العموم انا شاكر جدا ليك

يا اخى ثرى دى بالاس ليس برنامج هى شركة كويسة جدا لشرح الثرى دى وخاصتنا ماكس انا عندى الدرس فيديو وهو كويس ممكن يفيدك ان شاء الله وعلى فكرة الشركة دى قوية جدا فى شرح المودلينج بالذات لو عاوزها مفيش اى مانع وكمان فى درس تانى وبيرندر فية بالفيراى وبردة فى درس تانى لثرى دى بالاس بيشرح حاجة عن المبانى يارب تفيدك

عضو نشيط
    صور رمزية Farisq
    المنطقة
    البحرين
    ردود
    585
    أنا راح أنقذك من هذي المشكلة و لكن أتبع ما سأقولة لك ....

لما تعمل لوفت إختر الشكل الناتج و من قائمة موديفاي أضغط على لوفت الموجود في خصائص الشكل الناتج وهو الآرش (وليس لوفت جديد) سيظهر لك خيارين هما shape & path أختر shape و سيصبح لونة أصفر ......... أنت الآت مستعد لتعديل الآرش ........ إذهب للآرش و أختر هذا الـshape و غالبا سترى لو نة أخضر فاقع ...... أختر Move و حرك هذا الـ shape ... سترى أن الآرش يكبر و يصغر معك حسب الإتجاه الذي تحرك فيه الـ shape ..... ضبط الشكل على حسب ما تريد ..... إنتهت المشكلة !! .

هناك حالة آخرى يمكن أن تكون هي السبب وهي أختلاف المقياس للـshape مع الـpath و تستطيع الحل هذة المشكلة عن طريق الذهاب للـshape ثم تضغط على edit spline و تختار spline ثم إستعمل scale و كبر أو صغر الشكل حسب ما تريد و سوف ترى مباشرة أن شكل اللوفت يكبر و يصغر تلقائيا .... ضبط المقياس حسب ما تريد ..... و غالبا المشكلة انك حولت من الأوتوكاد و كان الرسم بالمم و في الماكس بالسم فأصبح هناك تكبير بقدار عشر مرات ......... أنحلت المشكلة !!

طبق الحلين و خبرني ..... بالتوفيق

ملف صغير اتمنى .. ان تستفيد منة ...

http://zoon2002zoon.jeeran.com/3d.doc

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    انا اسف جدا للغياب عن الرد ...
    الحمد لله انا عملت الواجهه بس كاد + فوتو شوب وعدت المره دي .. بعد ما اقنعت المهندس اننا نعملها فوتوشوب كحل مؤقت ... وبعدين نخلي الماكس كمرحلة نهائية
    ياريت يا اخ smoke_klx
    لو تسمح لي ... وينفع اقابلك واشتري منك نسخة من السيديهات دي .. ممكن تفدني .. وشكرا جزيلا لجميع الاخوة ..
    شكرا جزيلا لأخي moh_a_eid
    انا فعلا نزلت الملف واللهي فدني كتير في حاجات كنت مش عارفها ... شكرا جدا ليك
    وشكرا للأخ Farisq
    شكرا لمساهمتك .. بس المشكلة ان انا الي مش عارفة هو ازاي اظبط الواجهة مع البلان to scale يعني بتطلع النسب مش مظبوطة وكمان بيكون في فراغات بين المباني والاصعب لما يكون في كرفات مدورة او سقف واخد دوران ... ياريت لو حد يرشدني ويقلي ازاي انزل صور علي الصفحة دي وانا اوريكم الي انا قصدي علية .. عشان بجد مش هعرف اشرح الي انا عايز اعمله بالكلام ... ياريت لو حد يقولي ازاي انزل صور..

وعلي العموم شكرا جزيييييييييييلا جدا لكل الي اهتم ودخل علي المشكلة بتاعتي حتى لو من غير ما يساهم باي حاجة ... مجرد الدخول .. يخليني اشكره... وربنا يفرج علينا جميعا..
    والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Thumbs up

السلام عليكم اخي : اني اعمل على الماكس واشتغلت بناء وانشاءات كثير اذا بعثتلي المخططات ما الفيلا والاماكن الصعبة اللي تلاقي فيها المشاكل يمكن اساعدك وابعثلك الملف الكامل للفيلا بامتداد الاوتوكاد وابعثلك وياها خامات كثيرة عندي مكتبتي الخاصة حول البناء والفلل..... ولا تخاف ماراح تنرفض من عملك ما دام انت متواصل ويانة ....... اتمنالك التوفيق بمشروعك الجديد .....
    twasool
    احفظ الله تجده امامك

Thumbs up

يمكن استخام امر mapscaler من قائمة الmodifier يفيدك جرب وردلي علمود احدد مشلكتك وين
    twasool
    احفظ الله تجده امامك

Wink

اخ العزيز[=moh_a_eid]... اذا تكدر تساعدني في موضع موقعي بجيران لان اني لحد الان ما حصلت على صفحتي الخاصة مع العلم اني مشترك وعنواني :
    www.allmax.jeeran.com
    وجزاك الله خير الجزاء
    twasool
    احفظ الله تجده امامك

اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة اسد بابل
    اخ العزيز[=moh_a_eid]... اذا تكدر تساعدني في موضع موقعي بجيران لان اني لحد الان ما حصلت على صفحتي الخاصة مع العلم اني مشترك وعنواني :
    www.allmax.jeeran.com
    وجزاك الله خير الجزاء
    اخي الكريم ... انا للان .. استخدم الموقع فقط في تحميل الملفات عن طريق قائمة ((موقعي الشخصي)) .. وبعد ذلك إدارة الملفات .. ثم تحميل .. الملفات التي ارغب في تنزيلهاا .. على الانترنت ..

هذاا استخدامي له فقط .. وان شاء الله سوف انشيء موقع عن طريقة .. وسوف اتبع التعليمات الموجودة به ..
    واي سؤال في ذلك انا جاااهز

Thumbs up

[=mo2mn]اقتباس : الموضوع بواسطة mo2

والله يا اخي بالنسبة لاني احط الواجهة هنا .. بصراحة انا معرفش ازاي احط صورة علي الموقع دا .. فيريت لو حد يقولي .. او يساعدني فيها ..
    ---------------------------------------------------------
    اذا كان قصدك على صور المصغرات المرفقة فما عليك الا ان تضغط على الايقونة التي بجانب الوجه الدائري المبين في الصورة الاولى وبعدها تظهر لك صفحة صغيرة تبين من خلالها المسار للتحميل
    twasool
    احفظ الله تجده امامك

اخي الفاضل لو انت من القاهرة ممكن اعد معاك وشرحلك الي انت عيزو
    ولو عايز شغل كمان في مكان تاني برضو متقلقش
    لو عايز اي مسعدة
    ابعتلي على الميل ده
    fx_effect@hotmail.com

عضو متميز
    صور رمزية khaliiiiid
    المنطقة
    فاس
    ردود
    3,496
    بارك الله فيكم ياخوة وجزاكم كل خير
    الدنيا بخير
    ولا تحسبن الله غافلا عما يعمل الظالمون,
    إنما يؤخرهم ليوم تشخص فيه الأبصار,
    مهطعين مقنعي رؤوسهم لا يرتد إليهم طرفهم , وأفئدتهم هواء.

عضو فعال
    صور رمزية handsome
    المنطقة
    بس اللى مجرب وفارقها قال فى الدنيا ما فيش بعديها
    ردود
    292
    يا اخى كلمنى وان على استعداد للمساعدة انا ساكن فى الجيزة فيصل
    اهلا وسهلا بيك تشرفنى فى اى وقت خد الحاجات اللى انت عايزها واشرحلك وكله من غير ما تدفع حاجة لوجه الله
    لوتحب كلمنى 0101315937 اخوك محمد مبروك
    فداك أبى وأمى يا رسول الله
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
    انا لله وانا اليه راجعون
    اللهم أرحم أمى وموتى المسلمين أجمعين

أحد افراد فريق ابناء المنابر(الله يرحمه)
    http://sites.google.com/site/mohamedmabruk3d/

عضو جديد
    صور رمزية sayyyed
    المنطقة
    مصر
    ردود
    31
    السلام عليكم
    اخي mo2mn
    لكي تضع الصور علي هذا الموقع
    اضغط اضف رد جديد في اخر الصفحة علي ايدك اليمين
    ستفتح لك نافذة جديدة ستجد فيها ادارة الملفات ومنها يمكن ان تحمل الصور

السلام عليكم
    اجمل شئ يا مؤمن انه فيه ناس جميلة وطيبة بجد حاولت تقف جانبك وحاولت قدر مستطاعها تساعد
    جزاهم الله كل خير
    على فكرة من اجمل العبارات اللى قريتها فى المنتدى من وقت تسجيلى حتى الان لانها فعلا عبارات خالية من اى مصالح وكلها حب فى الله
    ده صفحة من موقع عمرو خالد يا رب تنفعك
    سجل فيها وادخل وشارك واٍسأل وان شاء الله هتلقى الرد
    http://forum.amrkhaled.net/showthread.php?t=26207

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
    اللهم علمنا ما ينفعنا وانفعنا بما علمتنا

My 3D Visualization Work

فيس بوك
    Freelancer

اخى الكريم شوف انت عاوز نتقابل امتى واديك الحاجة اللى انت عاوزها وبدون مقابل احنا هنا كلنا اخوات ويارب اقدر افيدك اكتر من كدة

Bookmarks

قوانين الموضوعات

• لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل