Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

احتمال كبير جداا اترفض من الشغل.... ارجوا المساعدة

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• احتمال كبير جداا اترفض من الشغل.... ارجوا المساعدة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    اخوكم في الله . . محتاج ضروري جدا درس يعملني ازاي ابني فيلا معقده شوية او عماره مع وضع الماتريال الخاصة بتعاعتها بجوده مناسبة او عالية .. انا فعلا احتمال اترفض من الشغل بسبب ان معايا فيلا وش عارف اوفق الواجهه مع البلان وكمان الارشات لما بعمالها بامر لوفت loft بالاقيها اكبر من المقاس الحقيقيي بتاع الارش في الوتوكاد.. ارجوكم لو حد يعرف يساعدني بأي طريقة بدرس او شرح اواي حاجة وجزاكم الله خيرا ..
    لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين
    الدورات المتخصصة في التصميم الداخلي والعمارة باستخدام الثري دي ماكس

50 زائر وما حدش قال اي تعليق ...
    انتم فعلا بتتعاونوا بطريقة كبيرة اوي ...
    شكرا

ياخي الكريم الي اعرض علينا .. تفاصيل الواجههة .. لعل احد من الاخوان يساعدك فيها ..

اخى الكريم انت منين دى اولا ثانيا انا عندى درس لثرى دى بالاس بروجكت بيعمل فية حاجة زى قصر هى كويسة بصراحة وفى حاجات تانية انا احاول اجمعهالك وربنا يفرجها ان شاء الله دة اللى انا اقدر علية بس شوف انت اية ظروفك يعنى لو انت من القاهرة وعاوز تاخدها ماعنديش مانع يا اخى وربنا يسترها عليك ان شاء الله وماتترفدش ولا حاجة

والله يا اخواني انا الي بساطني اكتر من اي حاجة ان حد كلمني وهون عليا .. يروح الشغل في 60 داهية بس اهم حاجة ان الواحد يلاقي ناس كويسة زيكو بارك الله فيكم ...

المشاركة الأصلية بواسطة moh_a_eid
          ياخي الكريم الي اعرض علينا .. تفاصيل الواجههة .. لعل احد من الاخوان يساعدك فيها ..
          والله يا اخي بالنسبة لاني احط الواجهة هنا .. بصراحة انا معرفش ازاي احط صورة علي الموقع دا .. فيريت لو حد يقولي .. او يساعدني فيها ..
          ---------------------------------------------------------
          اخى الكريم انت منين دى اولا ثانيا انا عندى درس لثرى دى بالاس بروجكت بيعمل فية حاجة زى قصر هى كويسة بصراحة وفى حاجات تانية انا احاول اجمعهالك وربنا يفرجها ان شاء الله دة اللى انا اقدر علية بس شوف انت اية ظروفك يعنى لو انت من القاهرة وعاوز تاخدها ماعنديش مانع يا اخى وربنا يسترها عليك ان شاء الله وماتترفدش ولا حاجة
          --------------------------------------------------------------------
          شكرا يا اخي .. انا من القاهرة .. بس معرفش برنامج ثري دي بالاس .. انا كان قصدي لو حد يعرف درس موجود علي النت ويديلي اللينك بتاعة .. .. وعلي العموم انا شاكر جدا ليك

يا اخى ثرى دى بالاس ليس برنامج هى شركة كويسة جدا لشرح الثرى دى وخاصتنا ماكس انا عندى الدرس فيديو وهو كويس ممكن يفيدك ان شاء الله وعلى فكرة الشركة دى قوية جدا فى شرح المودلينج بالذات لو عاوزها مفيش اى مانع وكمان فى درس تانى وبيرندر فية بالفيراى وبردة فى درس تانى لثرى دى بالاس بيشرح حاجة عن المبانى يارب تفيدك

أنا راح أنقذك من هذي المشكلة و لكن أتبع ما سأقولة لك ....

لما تعمل لوفت إختر الشكل الناتج و من قائمة موديفاي أضغط على لوفت الموجود في خصائص الشكل الناتج وهو الآرش (وليس لوفت جديد) سيظهر لك خيارين هما shape & path أختر shape و سيصبح لونة أصفر ......... أنت الآت مستعد لتعديل الآرش ........ إذهب للآرش و أختر هذا الـshape و غالبا سترى لو نة أخضر فاقع ...... أختر Move و حرك هذا الـ shape ... سترى أن الآرش يكبر و يصغر معك حسب الإتجاه الذي تحرك فيه الـ shape ..... ضبط الشكل على حسب ما تريد ..... إنتهت المشكلة !! .

هناك حالة آخرى يمكن أن تكون هي السبب وهي أختلاف المقياس للـshape مع الـpath و تستطيع الحل هذة المشكلة عن طريق الذهاب للـshape ثم تضغط على edit spline و تختار spline ثم إستعمل scale و كبر أو صغر الشكل حسب ما تريد و سوف ترى مباشرة أن شكل اللوفت يكبر و يصغر تلقائيا .... ضبط المقياس حسب ما تريد ..... و غالبا المشكلة انك حولت من الأوتوكاد و كان الرسم بالمم و في الماكس بالسم فأصبح هناك تكبير بقدار عشر مرات ......... أنحلت المشكلة !!

طبق الحلين و خبرني ..... بالتوفيق

ملف صغير اتمنى .. ان تستفيد منة ...

http://zoon2002zoon.jeeran.com/3d.doc

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
                  انا اسف جدا للغياب عن الرد ...
                  الحمد لله انا عملت الواجهه بس كاد + فوتو شوب وعدت المره دي .. بعد ما اقنعت المهندس اننا نعملها فوتوشوب كحل مؤقت ... وبعدين نخلي الماكس كمرحلة نهائية
                  ياريت يا اخ smoke_klx
                  لو تسمح لي ... وينفع اقابلك واشتري منك نسخة من السيديهات دي .. ممكن تفدني .. وشكرا جزيلا لجميع الاخوة ..
                  شكرا جزيلا لأخي moh_a_eid
                  انا فعلا نزلت الملف واللهي فدني كتير في حاجات كنت مش عارفها ... شكرا جدا ليك
                  وشكرا للأخ Farisq
                  شكرا لمساهمتك .. بس المشكلة ان انا الي مش عارفة هو ازاي اظبط الواجهة مع البلان to scale يعني بتطلع النسب مش مظبوطة وكمان بيكون في فراغات بين المباني والاصعب لما يكون في كرفات مدورة او سقف واخد دوران ... ياريت لو حد يرشدني ويقلي ازاي انزل صور علي الصفحة دي وانا اوريكم الي انا قصدي علية .. عشان بجد مش هعرف اشرح الي انا عايز اعمله بالكلام ... ياريت لو حد يقولي ازاي انزل صور..

وعلي العموم شكرا جزيييييييييييلا جدا لكل الي اهتم ودخل علي المشكلة بتاعتي حتى لو من غير ما يساهم باي حاجة ... مجرد الدخول .. يخليني اشكره... وربنا يفرج علينا جميعا..
                  والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

السلام عليكم اخي : اني اعمل على الماكس واشتغلت بناء وانشاءات كثير اذا بعثتلي المخططات ما الفيلا والاماكن الصعبة اللي تلاقي فيها المشاكل يمكن اساعدك وابعثلك الملف الكامل للفيلا بامتداد الاوتوكاد وابعثلك وياها خامات كثيرة عندي مكتبتي الخاصة حول البناء والفلل..... ولا تخاف ماراح تنرفض من عملك ما دام انت متواصل ويانة ....... اتمنالك التوفيق بمشروعك الجديد .....
                    twasool
                    احفظ الله تجده امامك

يمكن استخام امر mapscaler من قائمة الmodifier يفيدك جرب وردلي علمود احدد مشلكتك وين
                      twasool
                      احفظ الله تجده امامك

اخ العزيز[=moh_a_eid]... اذا تكدر تساعدني في موضع موقعي بجيران لان اني لحد الان ما حصلت على صفحتي الخاصة مع العلم اني مشترك وعنواني :
                        www.allmax.jeeran.com
                        وجزاك الله خير الجزاء
                        twasool
                        احفظ الله تجده امامك

المشاركة الأصلية بواسطة اسد بابل
                          اخ العزيز[=moh_a_eid]... اذا تكدر تساعدني في موضع موقعي بجيران لان اني لحد الان ما حصلت على صفحتي الخاصة مع العلم اني مشترك وعنواني :
                          www.allmax.jeeran.com
                          وجزاك الله خير الجزاء
                          اخي الكريم ... انا للان .. استخدم الموقع فقط في تحميل الملفات عن طريق قائمة ((موقعي الشخصي)) .. وبعد ذلك إدارة الملفات .. ثم تحميل .. الملفات التي ارغب في تنزيلهاا .. على الانترنت ..

هذاا استخدامي له فقط .. وان شاء الله سوف انشيء موقع عن طريقة .. وسوف اتبع التعليمات الموجودة به ..
                          واي سؤال في ذلك انا جاااهز

[=mo2mn]اقتباس : الموضوع بواسطة mo2

والله يا اخي بالنسبة لاني احط الواجهة هنا .. بصراحة انا معرفش ازاي احط صورة علي الموقع دا .. فيريت لو حد يقولي .. او يساعدني فيها ..
                            ---------------------------------------------------------
                            اذا كان قصدك على صور المصغرات المرفقة فما عليك الا ان تضغط على الايقونة التي بجانب الوجه الدائري المبين في الصورة الاولى وبعدها تظهر لك صفحة صغيرة تبين من خلالها المسار للتحميل
                            twasool
                            احفظ الله تجده امامك

اخي الفاضل لو انت من القاهرة ممكن اعد معاك وشرحلك الي انت عيزو
                              ولو عايز شغل كمان في مكان تاني برضو متقلقش
                              لو عايز اي مسعدة
                              ابعتلي على الميل ده
                              fx_effect@hotmail.com
                              Www.animaticstudio.net

يعمل...
                              X