Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

هل توافق على هذة الشروط في الأعمال المعروضة أم لا؟؟ اذكر السبب

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

وبعدين ياجماعه استخدام الفوتوشوب بيعتمد علي العمل يعني انا لومطلوب مني اعمل تصميم داخلي منظر ثابت كادر واحد فقط بالعقل كده مش هرجع ارندر من تاني واضيعلي 20 ساعه رندر عشان اصحح غلطه ممكن فدقايق اظبطها بالفوتوشوب
    لكن لو عمل انيميشن مينفعش استخدمه بالرغم من انه ممكن اعمل اكشن للاضاءه واطبقها علي فريمات العمل كادر كادر ومش هتاخد اي وقت وتدي نتيجه ممتازه تغنيني عني متاعب الرندر وده بالنسبالي عبقريه فالاداء
    مثال اخر لايصح فيه استخدام الفوتوشوب كتصحيح موديل ليتطابقه مع بلوبرنت والتغير من اساس النمزجه
    فضلا عن استخدامات الهواه من اضافات اجزاء واضاءه لا تتعلق بالعمل
    قال صلى الله عليه وسلم ما اصاب عبدا هم ولا حزن فقال اللهم اني عبدك وابن عبدك وابن امتك ناصيتي بيدك ماض في حكمك عدل في قضاؤك اسالك بكل اسم هو لك سميت به نفسك او انزلته في كتبك او علمته احدا من خلقك او استاثرت به في علم الغيب عندك ان تجعل القران ربيع قلبي ونور صدري وجلاء حزني وذهاب همي الا اذهب الله همه وحزنه وابدله مكانه فرحا
    ---------------------
    لا تحتقر عاص لذنبه قد يكون اقرب الي الله منك
    (الحسن البصري)
    ---------------------
    احصاه الله ونسوه

اذا دعتك قدرتك علي ظلم الناس فتزكر قدره الله عليك

وبعدين ياجماعه استخدام الفوتوشوب بيعتمد علي العمل يعني انا لومطلوب مني اعمل تصميم داخلي منظر ثابت كادر واحد فقط بالعقل كده مش هرجع ارندر من تاني واضيعلي 20 ساعه رندر عشان اصحح غلطه ممكن فدقايق اظبطها بالفوتوشوب
      لكن لو عمل انيميشن مينفعش استخدمه بالرغم من انه ممكن اعمل اكشن للاضاءه واطبقها علي فريمات العمل كادر كادر ومش هتاخد اي وقت وتدي نتيجه ممتازه تغنيني عني متاعب الرندر وده بالنسبالي عبقريه فالاداء
      مثال اخر لايصح فيه استخدام الفوتوشوب كتصحيح موديل ليتطابقه مع بلوبرنت والتغير من اساس النمزجه
      فضلا عن استخدامات الهواه من اضافات اجزاء واضاءه لا تتعلق بالعمل
      انا لا اعترض على استخدام الفوتوشوب لتصحيح البلوبرنت او الخامات او حتى فى الشغل عامه الىذ يكون منه مكاسب ماديه حتى انه يقلل ايضا من قيمه العمل
      لكن مادمنا فى مرحله تعليميه يجب حتى يزداد مستوانا ان نتجه الى اتقان الرندر
      وعدم اللجوء للموديلات الجاهزة
      !!!جميع الدروس المعمارية المجانية والغير المجانية والمشاريع المعمارية الكاملة !!!!

يامحمد انا بتكلم عن استخدامه في الصوره النهائيه للعمل ولي لتجهيز العمل
        يعني الصوره النهائه للعمل لوتطلبت استخدامه مفيش مشكله بس مع زكر اوجه الاسخدام لكن بالنسبه للمبتدئين واستخدامهم ليه فده سكه تانيه خالص
        وهما الخسرانين لو فكر في استخدامه انا من البدايه بتكلم عن الاستخدام الاحترافي للبرامج
        كداعم ليك يختصر لك فالوقت والجهد مع معرفتك وخبرتك السابقه وامكانيه استغنائك عنه غير كده مينفعش ابدا استخدام الفوتوشوب بالنسبه للمبتدئين
        قال صلى الله عليه وسلم ما اصاب عبدا هم ولا حزن فقال اللهم اني عبدك وابن عبدك وابن امتك ناصيتي بيدك ماض في حكمك عدل في قضاؤك اسالك بكل اسم هو لك سميت به نفسك او انزلته في كتبك او علمته احدا من خلقك او استاثرت به في علم الغيب عندك ان تجعل القران ربيع قلبي ونور صدري وجلاء حزني وذهاب همي الا اذهب الله همه وحزنه وابدله مكانه فرحا
        ---------------------
        لا تحتقر عاص لذنبه قد يكون اقرب الي الله منك
        (الحسن البصري)
        ---------------------
        احصاه الله ونسوه

اذا دعتك قدرتك علي ظلم الناس فتزكر قدره الله عليك

السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
          إذا كان العمل تجاري و الوقت ضيق فأرى أنه لابأس بالإستعانة بالموديلات الجاهزة
          أما فيما يخص منتدانا فرأيي أنه لا يصح إستخدام الموديلات الجاهزة لأنها تعلم الكسل
          أما فيما يخص الفوتوشوب فأرى أنه لايمكن الإستغناء عن الفوتوشوب فحتى المحترفين يستعينون بالفوتوشوب لإضافة لمسة جمالية على التصميم لا أقول التعديل .
          يا أخي حتى المصورين الفوتوغرافيين المحترفين يستعملون الفوتوشوب للتعديل على صورهم التي هي حقيقية و مأخوذة بكاميرات رقمية فما بالك بالماكس وبرامج الثريدي.
          أوافقك أن لا يكون العمل تطبيق لدرس و لكن يمكن أن يكون محاكاة.

هذا مجرد رأي.................

قيل لأبي بكر بن عياش : إن بالمسجد قوما يجلسون ويجلس الناس إليهم . قال : ( من جلس للناس جلس إليه ، ولكن أهل السنة يموتون ويبقى ذكرهم ؛ لأنهم أحيوا بعض ماجاء به الرسول صلى الله عليه و سلم فكان لهم نصيب من قوله تعالى ( ورفعنا لك ذكرك ).

وأهل البدعة يموتون ويموت ذكرهم ؛ لأنهم شانوا بعض ماجاء به الرسول صلى الله عليه و سلم ، فبترهم الله ، فكان لهم نصيب من قوله تعالى ( إن شانئك هو الأبتر ) . مختصر الاستغاثة 1/175

السلام عليكم
            الفوتوشوب لم يصنع لنرميه بعيدا وهو أعتبره ملازما للماكس
            كافه الأعمال الغربيه الاحترافيه تجدده دخل الفوتوشوب سواء بالمايا أو الماكس أو السينما أو أي شيئ
            يعني احنا دايما بنسعى لتحسين المنابر وبدنا نحط على الرئيسيه أعمال مش نافعه
            كل الأعمال اللي انوضعت على الرئيسيه لحد الأن أغلبها تعددلت بالفوتوشوب
            أخي يوسف لي ملاحظه : الفوتوشوب لا يستخدم دائما لاخفاء عيوب الرندر ممكن يستخدم لضبط الاضاءه أو الألوان بدل ما أقعد أزبط فيها بالمكاكس واخد وقت كبير بالرندر

بالنسبه للموديلات فاذا كان العمل كله من صنع العضو ومثلا استخدم شئ فرعي فيه مثل شاشه أو طاوله لا يضر
            والغرض من الشرط هو مثلا أنه ييجي واحد جايب موديل سياره وعامللها رندر ممتااااااااز ويقلك ادخل الرئيسيه؟؟؟ يكون ظلم بينه وبين اللي اجتهد وعمل السياره بنفسه حتى لو كانت النتيجه أقل بالمستوى

بالنسبه للموديلات فاذا كان العمل كله من صنع العضو ومثلا استخدم شئ فرعي فيه مثل شاشه أو طاوله لا يضر
              والغرض من الشرط هو مثلا أنه ييجي واحد جايب موديل سياره وعامللها رندر ممتااااااااز ويقلك ادخل الرئيسيه؟؟؟ يكون ظلم بينه وبين اللي اجتهد وعمل السياره بنفسه حتى لو كانت النتيجه أقل بالمستوى
              ماهو دة الى بيحصل فعلا
              فى اعمال كثيرة تظلم بسبب استخدام الموديلات الجاهزة

لكن ما رأيكم ان يذكر من يريد التعديل بالفوتوشوب نوع التعديل
              ويضع الصورة قبل التعديل
              !!!جميع الدروس المعمارية المجانية والغير المجانية والمشاريع المعمارية الكاملة !!!!

يا يوسف الجدال ممكطن يدور حول قصه الموديلات الجاهزه
                لكن الفوتوشوب مستحيل الواحد يتخلى عنه
                أنامن ناحيتي مستعد أعرض أعمالي بعد التعدديل بالفوتوشوب ومش مهم بالنسبه لي الرئيسيه المهم انو العمل يطله بأحلى حله

انا عن نفسي متل ما قالو الشباب بستخدم الموديلات الجاهزة لما يكون الوقت ضيق

اما بالنسبة للرئيسية فانا بتمنى اني اعمل عمل كله من جهدي ولا انزل مودبلات جاهزة

ولا انا هلى بروح انزل اي موديل واكون مشهد واعمل الرندر بالفيراي وانافس على الرئيسيه

انا مع الشباب بخصوص موضوع الفوتوشوب الفوتوشوب اداة مكملة ولا تنتقص من العمل شيئا بل تعتبر اداة تعكس قدرة المصمم على تحسين العمل للافضل وكلها تدخل في مهاراته الاخراجية مثلا انظر لهذا العمل :
                    الصورة الاولى بدون تعديل في الفوتوشوب والصورة الثانية تم تصحيح الالوان في الفوتوشوب وتوضيح الاجزاء الغير واضحة .

ابو محمد
                    قال غاندي:
                    سيستهزؤون بك ثم يحاربونك ثم يقاومونك ثم يؤمنوا بك ثم يتبعوك ، النجاح ببساطة قضية إيمان ينبت ، يكبر في الاعماق و لا يكثرت بالمتهكمين و الناقمين و المستهزئين، النجاح انتظار للحظة التتويج، النجاح استصغار للحظات الاستعداد و المواجهة ، النجاح يقين بان ما تفعله يناسبك.

اخرالاعمال :
                    http://www.maxforums.net/showthread.php?t=212605

أنا مع الأخ يوسف ما أعتقد في داعي للفوتوشوب في التصميم
                      أخوك محمد
                      (إلي يبعنا ما نشتريه)

على العموم ان اعتقد ان الاعتماد على الفوتوشوب حتى فى تصحيح الالوان يعتبر انقاص فى العمل دة اذا كان تصحيح فى الالوان فقط
                        لكن بعض الاعضاء يستخدمونه فى نطاق اوسع من ذلك فى تصحيح البقع السوداء التى تنتج عن نقص الخبر بالمصير
                        او على تنعيم بعض الاجزاء
                        او اضافة المؤثرات
                        انا والحمد لله لم استخدم الفوتوشوب فى اى عمل حتى تصحيح الالوان
                        وانا فخور بذلك

موبيل نوكيا 3330 منتال راى 2006
                        بدون فوتوشوب

سماعة طبيه برازيل 2004
                        بدون فوتوشوب

موديل مروحه بدون خامات scanline 2003
                        بدون فوتوشوب

اول عمل لى داخلى بالمنتال راى العمل اضاءة سبوت لايت فقط بدون حتى gi
                        وكان ممكن ان اعدله بالفوتوشوب واخليه احسن كتير جدا ولكن لم اعدل حتى الالوان على الرغم من ان ساعتها لم اكن افقه فى المنتال راى شيئا
                        وكان ممكن ان اتكل على ذلك واخذة عذر للتعديل

موديل عربيه جحا
                        بدون فوتوشوب

شعار متحرك بدون فوتوشوب رندر برازيل
                        هذة لقطه

راديو ناشيونال 2001
                        سكان لاين
                        اضاءة سبوت لايت
                        بدون فوتوشوب

موديل معلقه فضيه
                        2005
                        منتال راى
                        بدون فوتوشوب

كوب مج نيبتون منتال راى 2006
                        بدون فوتوشوب

زجاجه مياه معدنيه والعمل درس مطبق مع تعديلات سكان لاين 2005
                        بدون فوتوشوب

تجربه زجاج بالمنتال راى 2006
                        بدون فوتوشوب

تجربه خامه مياه بحر بدون فوتوشوب
                        2005
                        منتال راى

ولكن لا اوافق على الشرط الثانى
                          الحرية لمصر .. ويسقط الظلم والفساد

أنا موافق فقط على عدم أستخدام الاشكال الجاهزه ....... لكن أستخدام Photoshop عادي و مطلوب أحيانا و كمان Photoshop أداه فقط و أنتاجه يعتمد على مهاره المستخدم.
                            أيضا لا مانع أن تكون الاعمال تطبيق دروس خصوصا للمبتدئين
                            Tarek...
                            www.tarekmahmoudstudio.com

أنا غير موافق بالمره على هذه الأشياء ... مع إنكم هتستغربوا لو قلت إني مبستعملش الموديلات الجاهزة و لا الفوتوشوب ولا بطبق درس ...
                              لأن أنا مش بحب التقييد ... يا جماعة إحنا عاوزين نوصل لمستوى محترف و ده مش هيحصل غير لما نكون أحرار ... أحرار في استعمال أي حاجه أو تظبيط الصور أو الفيديو بالشكل اللي يرضيني و أنا شايفه إزاي ... و إلا ما أكونش فنان ... و أكون مجرد صنايعي حافظ مش فاهم ...
                              الإبداع يكون بالفهم و التطبيق و الاستعمال ,,,, إلا لو كانت فيه مسابقه مثلا عن شئ معين أو موضوع معين و بتشترط الحاجات اللي الأخ يوسف قال عليها ... ساعتها هقول معاه حق

إلا لو كانت فيه مسابقه مثلا عن شئ معين أو موضوع معين و بتشترط الحاجات اللي الأخ يوسف قال عليها ... ساعتها هقول معاه حق
                                ماهو الموضوع اصلا كان عن وضع هذة الشروط لاعمال الرئيسيه
                                لكن المشرف حوله لموضوع عام

يعمل...
                                X