موضوع: أنيميشن بالفيراي - وطلب استشارة

ردود: 8 | زيارات: 952
  1. #1
    عضو
    صور رمزية DIMensions
    تاريخ التسجيل
    Sep 2004
    المنطقة
    العربية السعودية
    ردود
    67

    Unhappy أنيميشن بالفيراي - وطلب استشارة

    أخواني المبدعين أعضاء المنبر

    الفزعة ياجماعة الخير .. تراني متوهقة
    أختكم تطلب النصيحة وأنتم أهلها

    هذا جزء من شغلي بالفيري وأنا والله مبتدئة وعلى قدي
    ومحتاجة أعمله أنيميشن ضرووووووري ووقتي محدود
    كان ماشي حاله قبل الأنيميشن
    بس بعد ما عملت أنيميشن ظهرت لي عيوب ماني عارفة كيف أحلها
    أرجوكم ساعدوني وأرشدوني كيف ألغي هذي التمويجات والتغبيش اللي في العمل
    ترى أول مرة أشتغل على الفيراي

    وأتمنى إعطائي نصائح لتسريع الرندر
    لأن هذا الفلم الصغير اللي حجمه 260 ك/ب أخذ معاي 4 ساعات ( كثير يا ناس )
    بالرغم من أن الجهاز اللي أعمل عليه يعتبر ذو مواصفات عالية ( 4cpu )

    في المرفقات:
    فلم الأنيميشن+إعدادات الفيراي (في الملف المضغوط)
    ونماذج عن العمل قبل الأنيميشن ( وش زينه يوم انه صوره )

    رأيكم ومشورتكم لا عدمناكم D:



    http://kw7ub.q8spirits.com/uploader/uploads/S-mut.zip
    مرفوع على موقع آخر
    http://www.lahdah.com/3gp/uploads/lahdah-986a8692f4.zip




  2. #2
    السلام عليكم
    اولا الاضاءة الى فى الاسقف ملهاش لازمة مع نور الشمس من الخارج
    لان عددهم الزيادة يبطء الجهاز كتير
    الانعكاس فى الارضيات مش باين
    و كذلك الترابيزات
    irradiance map very low
    خليها medium animation
    hsph sub 35
    vray quasi monte carlo gi
    subdivs 8
    المشكله فى 80
    qmc sampler
    min sampler 8

  3. #3
    عضو
    صور رمزية DIMensions
    تاريخ التسجيل
    Sep 2004
    المنطقة
    العربية السعودية
    ردود
    67
    شكرا لك أستاذ طارق على التجاوب
    في السقف مفيش إضاءة بس مجسمات ألغيها يعني ؟؟
    والأرضيات أنا عمداً شلت فكرة الانعكاسات علشان ما تبطأ الجهاز في الرند
    والـ Very low نفس الموضوع عملتها علشان لاتبطأ السرعة في الأنيميشن بس

    والمشكلة يعني في الـ Min sampler=80 أغيرها لـ 8

    أنا انشالله راح أمشي على كلامك وأشوف النتيجة
    وأنتظر المزيد من النصائح
    ألف شكر أستاذ طارق
    أخر تعديل بواسطة DIMensions في 13 / 06 / 2006 الساعة 04:34 PM

  4. #4
    السلام عليكم
    Min sampler=80
    كل ما الرقم يزيد يعمل حسابات اكتر و بالتالى رندر ابطئ 8 مناسب جدا
    اما بانسبة لنغبشة الصورة علشان الرندر vrey low

    الفكرة الاساسية لاستخدام المصيرات الخارجية GI

    و هى بمنتهى البساطة ان الاجسام زى ماهى تستقبل الضوء ترسل ايضا ضوء للاجسام المحيطة بها و طبعا بيكون فيها درجة من لون الجسم نفسه
    بمعنى ان الارضيات ترسل اشعة لاضاءة الاسقف
    و ده يتحقق اكثر لما يتم استخدام خصائص الماتريال الملحقة بالفيرى

    و طبعا ده يلزمه التنازل شوية بالنسبة للوقت على حساب الجودة النهائية
    ملاحظة الفريم الواحد عندى بياخد 15 دقيقة فى المتوسط

    irradiance map و فية طريقه استخدام
    و ال light cache
    عمل ملف لهم و استخدام خاصية القراءة من الملف

    mod
    from file
    و ذلك لعدم عمل الحسابات كل فريم لتقليل الوقت
    اظن كان فية موضوع عنه فى المنابر

    شكرا

  5. #5
    ستجدين الحل

    >>>>هنا<<<<

  6. #6
    عضو
    صور رمزية DIMensions
    تاريخ التسجيل
    Sep 2004
    المنطقة
    العربية السعودية
    ردود
    67
    والله أنكم أهل نخوة وكرم
    الله يكتب لكم الأجر العظيم ..

    أستاذ طارق ..
    شكراً على النصائح اللي قدمتها
    وانشاء الله راح أعمل بيها..
    حاولت أقرأ زيادة في الموضوع
    قللت الـ Min sampler كما نصحتني
    وغيرها من أرقام
    بس ما زلت على الـ Very low
    وحاولت أقرأ في هذا المجال
    ولقيت أن التأثير الأكبر كان للـ Hsph
    فغيرتها إلى 50 أو 60
    وتحسن الوضع جداً
    وبقي القليل جداً من البقع يمكن سببها الـ Very low زي ما ذكرت حضرتك

    أما بالنسبة لخامات الفيري فأنا متخوفة منها جداً
    واستخدمتها منها بمقدار قليل جداً
    لأن مشروعي كبير جداً مساحته حوالي 4000 م2
    والوقت محدود جداً

    أما طريقة الرندر اللي ذكرتها
    فقد شاهدت شرح فيديو عنها من يومين وهو الدرس اللي أضافه الأستاذ صبري
    http://www.treddi.com/upload/philix/...one_vray01.avi
    ومازلت محتاجة لفهمها أكثر
    لكنك شجعتني جداً على استخدامها

    جزاك الله خير أخي Math Maxer
    أتوقع أني أجد الحل في الدرس اللي قدمته

    جزيل الشكر والامتنان لتعاونكما

  7. #7
    السلام عليكم

    الحل فى ما كتبه الاخ math maxer (و هذا ما استخدمه فى اعمالى )
    او هناك درس اخر فى المنابر للاخ gazzarko
    http://www.maxforums.net/showthread....ght=irradiance

    اسف لعدم استطاعتى تحميل الملف avi

    انا افضل كثيرا استخدام ال light cache
    و لتلافى البقع يتم استخدام قيمة كبيرة 1000 مثلا فى الlight cache
    و طبعا very low لها تاثير كبير
    فى حالة المساحات الكبيرة يتم تقسيم الفراغات و الملف او عمل hide لباقى العناصر البعيدة

    اما ال Hsph
    القيمة الاكبر تعطى جودة عالية و تؤثر سالبا على الوقت

    HSph subdiv
    و Interupt sample
    وفرق ال rate ((min\max((
    لكن هذا سينعكس سلبا على وقت الرندر

    عموما ملاحظة انا افضل عمل 500 fram كوالتى جيدة
    على عمل 1000 fram و تكون الكوالتلى محل انتقاد
    لان كده كل المجهود المبذول لا يتم تقديره

    شكرا

  8. #8
    عضو
    صور رمزية DIMensions
    تاريخ التسجيل
    Sep 2004
    المنطقة
    العربية السعودية
    ردود
    67
    ملف الـ Avi هذا هو شرح لطريقة الـ Light cache
    شكراً على الدرس
    مفهوم وواضح جداً

    أنا قسمت الفراغات كل غرفة في ملف منفصل
    ووقت الرندر عملت هايد للأجسام الثقيلة في الملف
    وفي الرندر طلبت إظهار الأجسام المخفية في الرند
    Render Hidden Geometry
    ما أدري إذا هذي الطريقة ممكن تكون نافعة ولو بشكل بسيط لتسريع الرندر

    أنا استشفيت تأثير الـ Hsph من هذا الموضوع
    http://myweb.saudi.net.sa/p-site/mqbac/vray/drs2.htm

    لأن البقع اللي ظهرت عندي مشابهه لهذي


    أما بالنسبة لطريقة الـ Light cache لما استخدمتها ظهرت عندي زي هذي البقع


    (((( واحنا مش حنخلص )))
    وباين زي ماحكيت حضرتك أن زيادة الرقم يزيل هذا التأثير


    ملاحظاتك في الحسبان

    10000000000000000000 شكر
    ربنا يحقق لك كل اللي بيتمناه قلبك يارب ياكريم

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل