Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

أنيميشن بالفيراي - وطلب استشارة

تقليص
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • أنيميشن بالفيراي - وطلب استشارة

    أخواني المبدعين أعضاء المنبر

    الفزعة ياجماعة الخير .. تراني متوهقة
    أختكم تطلب النصيحة وأنتم أهلها

    هذا جزء من شغلي بالفيري وأنا والله مبتدئة وعلى قدي
    ومحتاجة أعمله أنيميشن ضرووووووري ووقتي محدود
    كان ماشي حاله قبل الأنيميشن
    بس بعد ما عملت أنيميشن ظهرت لي عيوب ماني عارفة كيف أحلها
    أرجوكم ساعدوني وأرشدوني كيف ألغي هذي التمويجات والتغبيش اللي في العمل
    ترى أول مرة أشتغل على الفيراي

    وأتمنى إعطائي نصائح لتسريع الرندر
    لأن هذا الفلم الصغير اللي حجمه 260 ك/ب أخذ معاي 4 ساعات ( كثير يا ناس )
    بالرغم من أن الجهاز اللي أعمل عليه يعتبر ذو مواصفات عالية ( 4cpu )

    في المرفقات:
    فلم الأنيميشن+إعدادات الفيراي (في الملف المضغوط)
    ونماذج عن العمل قبل الأنيميشن ( وش زينه يوم انه صوره )

    رأيكم ومشورتكم لا عدمناكم D:



    http://kw7ub.q8spirits.com/uploader/uploads/S-mut.zip
    مرفوع على موقع آخر
    http://www.lahdah.com/3gp/uploads/lahdah-986a8692f4.zip



  • #2
    السلام عليكم
    اولا الاضاءة الى فى الاسقف ملهاش لازمة مع نور الشمس من الخارج
    لان عددهم الزيادة يبطء الجهاز كتير
    الانعكاس فى الارضيات مش باين
    و كذلك الترابيزات
    irradiance map very low
    خليها medium animation
    hsph sub 35
    vray quasi monte carlo gi
    subdivs 8
    المشكله فى 80
    qmc sampler
    min sampler 8

    تعليق


    • #3
      شكرا لك أستاذ طارق على التجاوب
      في السقف مفيش إضاءة بس مجسمات ألغيها يعني ؟؟
      والأرضيات أنا عمداً شلت فكرة الانعكاسات علشان ما تبطأ الجهاز في الرند
      والـ Very low نفس الموضوع عملتها علشان لاتبطأ السرعة في الأنيميشن بس

      والمشكلة يعني في الـ Min sampler=80 أغيرها لـ 8

      أنا انشالله راح أمشي على كلامك وأشوف النتيجة
      وأنتظر المزيد من النصائح
      ألف شكر أستاذ طارق
      التعديل الأخير تم بواسطة DIMensions; 13 / 06 / 2006, 04:34 PM.

      تعليق


      • #4
        السلام عليكم
        Min sampler=80
        كل ما الرقم يزيد يعمل حسابات اكتر و بالتالى رندر ابطئ 8 مناسب جدا
        اما بانسبة لنغبشة الصورة علشان الرندر vrey low

        الفكرة الاساسية لاستخدام المصيرات الخارجية GI

        و هى بمنتهى البساطة ان الاجسام زى ماهى تستقبل الضوء ترسل ايضا ضوء للاجسام المحيطة بها و طبعا بيكون فيها درجة من لون الجسم نفسه
        بمعنى ان الارضيات ترسل اشعة لاضاءة الاسقف
        و ده يتحقق اكثر لما يتم استخدام خصائص الماتريال الملحقة بالفيرى

        و طبعا ده يلزمه التنازل شوية بالنسبة للوقت على حساب الجودة النهائية
        ملاحظة الفريم الواحد عندى بياخد 15 دقيقة فى المتوسط

        irradiance map و فية طريقه استخدام
        و ال light cache
        عمل ملف لهم و استخدام خاصية القراءة من الملف

        mod
        from file
        و ذلك لعدم عمل الحسابات كل فريم لتقليل الوقت
        اظن كان فية موضوع عنه فى المنابر

        شكرا

        تعليق


        • #5
          ستجدين الحل

          >>>>هنا<<<<

          تعليق


          • #6
            والله أنكم أهل نخوة وكرم
            الله يكتب لكم الأجر العظيم ..

            أستاذ طارق ..
            شكراً على النصائح اللي قدمتها
            وانشاء الله راح أعمل بيها..
            حاولت أقرأ زيادة في الموضوع
            قللت الـ Min sampler كما نصحتني
            وغيرها من أرقام
            بس ما زلت على الـ Very low
            وحاولت أقرأ في هذا المجال
            ولقيت أن التأثير الأكبر كان للـ Hsph
            فغيرتها إلى 50 أو 60
            وتحسن الوضع جداً
            وبقي القليل جداً من البقع يمكن سببها الـ Very low زي ما ذكرت حضرتك

            أما بالنسبة لخامات الفيري فأنا متخوفة منها جداً
            واستخدمتها منها بمقدار قليل جداً
            لأن مشروعي كبير جداً مساحته حوالي 4000 م2
            والوقت محدود جداً

            أما طريقة الرندر اللي ذكرتها
            فقد شاهدت شرح فيديو عنها من يومين وهو الدرس اللي أضافه الأستاذ صبري
            http://www.treddi.com/upload/philix/...one_vray01.avi
            ومازلت محتاجة لفهمها أكثر
            لكنك شجعتني جداً على استخدامها

            جزاك الله خير أخي Math Maxer
            أتوقع أني أجد الحل في الدرس اللي قدمته

            جزيل الشكر والامتنان لتعاونكما

            تعليق


            • #7
              السلام عليكم

              الحل فى ما كتبه الاخ math maxer (و هذا ما استخدمه فى اعمالى )
              او هناك درس اخر فى المنابر للاخ gazzarko
              http://www.maxforums.net/showthread....ght=irradiance

              اسف لعدم استطاعتى تحميل الملف avi

              انا افضل كثيرا استخدام ال light cache
              و لتلافى البقع يتم استخدام قيمة كبيرة 1000 مثلا فى الlight cache
              و طبعا very low لها تاثير كبير
              فى حالة المساحات الكبيرة يتم تقسيم الفراغات و الملف او عمل hide لباقى العناصر البعيدة

              اما ال Hsph
              القيمة الاكبر تعطى جودة عالية و تؤثر سالبا على الوقت

              HSph subdiv
              و Interupt sample
              وفرق ال rate ((min\max((
              لكن هذا سينعكس سلبا على وقت الرندر

              عموما ملاحظة انا افضل عمل 500 fram كوالتى جيدة
              على عمل 1000 fram و تكون الكوالتلى محل انتقاد
              لان كده كل المجهود المبذول لا يتم تقديره

              شكرا

              تعليق


              • #8
                ملف الـ Avi هذا هو شرح لطريقة الـ Light cache
                شكراً على الدرس
                مفهوم وواضح جداً

                أنا قسمت الفراغات كل غرفة في ملف منفصل
                ووقت الرندر عملت هايد للأجسام الثقيلة في الملف
                وفي الرندر طلبت إظهار الأجسام المخفية في الرند
                Render Hidden Geometry
                ما أدري إذا هذي الطريقة ممكن تكون نافعة ولو بشكل بسيط لتسريع الرندر

                أنا استشفيت تأثير الـ Hsph من هذا الموضوع
                http://myweb.saudi.net.sa/p-site/mqbac/vray/drs2.htm

                لأن البقع اللي ظهرت عندي مشابهه لهذي


                أما بالنسبة لطريقة الـ Light cache لما استخدمتها ظهرت عندي زي هذي البقع


                (((( واحنا مش حنخلص )))
                وباين زي ماحكيت حضرتك أن زيادة الرقم يزيل هذا التأثير


                ملاحظاتك في الحسبان

                10000000000000000000 شكر
                ربنا يحقق لك كل اللي بيتمناه قلبك يارب ياكريم

                تعليق

                يعمل...
                X