Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

حلمك ايه فى الثرى دى؟

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• حلمك ايه فى الثرى دى؟

انا لا قول حلم حياتك بل اقرب حلم تحاول ان تحققه حاليا او فى المستقبل القريب وطبعا خاص بالعالم
    الجرافيك والثرى دى.
    حلمى حاليا ان اشترك فى عمل 3d متكامل ولو بسيط بس يتكون من شخصيات بسيطة متقنة الصنع فى النمذجة والكساء
    والتحريك وايضا يتكون من المناظر الطبيعية والغير طبيعية فى البيئة المحيطة بالشخصيات.
    هذا النوع من العمال يتطلب اشخاص معينة:
    اولا نوع من انواع الادارة او بمعنى اصح المخرج لابد ان يكون لهو خبرة فى اعمال سابقة حتى لو كانت خارجة عن الكوبيوتر وطبعا
    لهو خبرة او اهتمام على الاقل باعمال الكومبيوتر .
    ثانيا رسامين يرسموا الشخصيات بالمساقط المناسبة والمكونات الخرى حتى تسهل النمذجة(ومش هنقول نحات احنا مش هنعمل
    shrek , انا بقول بسيط وكلمة بسيط لا تعنى ردئ ايضا)
    وطبعا المنمذجين(ونظرا لصغر العمل فمن الممكن بل من المؤكد ان يقوم الشخص باكثر من عمل) ورسامين الكمبيوتر لاكساء
    العناصر سواء ان كانت شخصيات ام مكونات المشاهد الاخرى
    وهناك ايضا المحركين والمختصين بالرندر والاضاءة و بالفيديو او الصورة النهائية ,فى الاخر ممكن يبقوا عشر فنانين تقريبا
    بالمناسبة انا كان عندى فكرة وهى عمل مسلسل صغير يعتمد عل قصص سماش وفلاش الخاصة بروايات مصرية للجيب
    وتخيلت شخصيات مثل المواطن المطحون ونظير كم ستكون مضحكة ومفيدة (انا مش فاكر من زمان ايام ماكنت بقراءها) والقصص
    فى حد نفسها تعتبر ستورى بوردstory board يعنى نصف المجهود معمول القصة جاهزة ورسم المشاهد جاهز ينقصه تصميم
    الشخصيات وهى بسيطة كما قلت(محدش يقولى طب ليه منعملش رجل المستحيل!!! ممكن فى مرحلة متقــــــــدمــــــة), حتى
    ممكن لو نجحت شركة روايات مصرية للجيب تضع غلاف القصص مصممة بالثرى دى اوحتى تتبنى الحكاية كلها.
    حد يعرف اى حاجة تقدر تساعد فى تحقيق الحلم ده مثلا يرسم تصميمات الشخصيات تصلح للنمذجةاو اى شئ؟
    http://mhdmhd.blogspot.com/

الامر الاهم هو ان يتم اجتماع شباب الثريدي ماكس
    وبدون هذا لاجتماع صعب على كل واحد لوحدو ان يفعل شيئا

حلمي في الثريدي هو اجتماع الشباب من اجل التعاون المتبادل وتبادل الخبرات
    ارجو لك التوفيق
    ولكل الشباب

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم

( خيركم من تعلم القرآن وعلمه )

شاركنا الحلم في موضو ع
      حلم قد يتحقق فلم "فتيان بغداد"

يعمل...
      X