موضوع: اريد معرفة المزيد عن ,edit patch,edit mesh , esit poly , edit normals ,

ردود: 2 | زيارات: 698
  1. #1

    اريد معرفة المزيد عن ,edit patch,edit mesh , esit poly , edit normals ,

    السلا م عليكم .... انا تقريبا مبدأ في هذا البرنامج هل يمكن لأحد مساعدتي في أيجاد الفروق بين الأوامر edit mesh , edit poly , edit patch , edit normals ,و شكرا باإضافة بأن نسخة الماكس الموجودة لدي لا تحتوي على إضاءة الفيرري و لا على البرازيل كيف يمكن مساعدتي في هذا الموضوع ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟


  2. #2
    Xsi Artist
    صور رمزية amrgets
    تاريخ التسجيل
    May 2005
    المنطقة
    المصنع السفلي ، المحرك الأمة للأعلى
    العمر
    27
    ردود
    1,229
    الأجسام فى البرامج ثلاثية الأبعاد عبارة عن نقاط بيتم وصلها وتغطية كل عدد منها بغطاء مسطح أى جسم مهما كان نوعه ممكن كل 3 نقط يتم وصلهم وتغتيتهم أو 4 أو أكتر علشان يعملو الفراغ الثلاثى الأبعاد اللى متواجد بينهم ويظهرو كجسم مرئى علشان الأجسام تظهر بأشكال مختلفه اللى بيتحكم فى تغيرها ده هى النقط لأن طريقة توزيعها هى اللى بتتسبب فى الأشكال الناتجه عن تغطيتها فيه بقى كذا طريقه لإنشاء النقاط من البدايه وثم التعديل فيها فيه فى ماكس مثلا mesh و poly و patch و nurbs كل واحد فيهم ليه المستويات الفرعيه اللى بيقدر يتحكم فيها وليه الأدوات اللى بتأثر على المستويات دى الميش فيها مستوى النقاط وده موجود فى بولى وباتش ونربس وفيها مستوى ال faces وده خاص بالمش بس يبقى أول فرق مستوى تحكم مش موجود غير فى الميش ال face ده عباره عن المنطقه المغطاه فوق كل 3 نقاط يعنى لو إخترت face وحركته هيتحرك معاك 3 نقاط على شكل مثلث المستوى اللى أقرب ليه إسمه poly وده موجود فى الميش وموجود فى البولى وموجود فى الباتش لكن مش موجود فى النربس البولى زى الفيس لكن مش مرتبط ب 3 نقاط بس ممكن أكتر لكن الطبيعى بتاعه 4 طبعا لو حركت البولى هيتحرك معاه كل النقط اللى هو بيغطى الفراغ الواقع بينها 3 أو 4 أو أكتر حسب ماتم إنشائه بعد كده مستوى إسمه edge وده موجود فى كله برده ماعدا النيربس وده متساوى فى كلة وهو الخط الواصل بين كل نقطتين علشان يربطهم ببعض طبعا النقط لا ترى ولا ال edge لكن اللى بيرى الأسطح اللى بتغطيهم بعد كده مستوى إسمه إليمينت وده موجود فى كله وده عباره عن مستوى تحديد الأجسام المتصله لأن ممكن الجسم الواحد يكون عباره عن جسمين منفصلين عن بعض لكن بياخدو نفس الأوامر ونفس الإسم وكل شىء مع بعض لأنهم عامة جسم واحد طيب إيه الأساس فى كل دول وإيه الفرق الجوهرى بينهم الأساس فى أى برنامج 3d هو poly قلنا علشان أى جسم يظهر على الشاشه لازم يكون عباره عن نقاط وبيتم تغطية الفراغات بينها والمسطحات اللى بيتم التغطيه بيها بتسمى بولى وفيه أدوات تعديل مباشرة ليها اللى هى الأدوات اللى فى editable poly
    لكن بالأدوات دى فيه حاجات صعب جدا تعملها يدوى زى المنحنيات والحاجات اللى فيها إنحدارات ومنحنيات دقيقه
    مستحيل تتعمل يدوى فعملو نظام فوق نظام البولى الى هوة نظام فيه أدوات جديده بتسهلك الرسم الهندسى الدقيق ومن ثم البرنامج سحول رسمك ده إلى بولى اللى هو النيربس النيربس إنت بتتعامل معاه من المستوى التانى لكن هو فى الأساس poly أدوات الرسم فى النيربس هى النقطه والمنحنى بترسم بيهم بدقه وبعد لما ترسم المنحنيات بشكل معين بتطلب من البرنامج إنه يصل بينهم فيه كذا طريقه للوصل بينهم وتغطيتهم كل طريقه بتطلع نتيجه مختلفه وبتعتمد على معادلات هندسيه مختلفه بعد لما بتطبقهم البرنامج بيعمل سطوح بولى علشان تظهر على الشاشه فى النهايه يعنى بالظبط زى إيه إنت تقدر تشيل أوزان تقيله مثلا وتنقلها من مكان لمكان لكن هتاخد منك مجهود كتير ووقت طويل قمت عامل إنسان ألى علشان تقله إعمل كذا وهو يعملك يعنى نفس المهمه اللى هى نقل الأوزان تمت بس إنت أنهيتها من مستوى تانى أسهل اللى هو مستوى الأمر بتؤمر والإنسان الألى ينفذ ونفس الشىء المطلوب اللى حصل فى النهايه
    فيها أوامر من أوامر البولى المباشرة وأوامر من أوامر النيربس طيب إيه الفرق بقى بين البولى والميش فى الأساس كان بولى فى ماكس إسمه ميش وبعدين تطور مع الوقت وزاد فيه أوامر كتير واتغير فيه حاجات كتير
    وبقى اسمه بولى فيه أحد المزايا اللى بعض الناس بيستخدموها اللى هى مستوى تحكم ال face إتشال من البولى ، كمان فيه ناس ليهم شغل من زمان قبل ما البولى يتعمل فا أحيانا بيحتاجو بعض الأوامر القديمه فاسابو النظام القديم لسه موجود علشان المزايا البسيطه اللى فيه وممكن حد من المستخدمين القدام يحتاجها فسابو الاثنين وخلى بالك إن فيه حاجه إسمها editable mesh وحاجه إسمها edit mesh
    editable mesh يعنى الجسم نفسه شبكه من نوع mesh وبتم تطبيق أوامر ميش عليه وبيعتمد فى الأساس على ال faces مش ال poly أما edit mesh فا ده أمر عادى زى أمر ممكن يتطبق على أى جسم شبكى سواء بولى أو باتش أو نيربس ولما بتختار الأمر ده على أى مجسم ممكن تستخدم أداوت الميش معاه ولو حبيت تمسح الأمر وترجع لأصل الجسم عادى ولو الجسم جسم جاهز من اللى فى ماكس بترجع وتغير معاملاته عادى لأن edit mesh مش بيغير فى طبيعة الجسم الأساسى لكن بيعدل فيه أما لما تحول الجسم ل editable mesh فطبيعة الجسم بتتغير بالكامل وخصائصه القديمه ومعاملاته لا يمكن إعادة التعديل فيها
    كتبها:محمد عمرو
    نقلها:ابراهيم زاهر
    اما عن الفيراى و البرازيل فهى مقابس لا تـأتى مع الماكس و سمكنك تنزيلها من موقع الأخ العزيز الحسنى

    http://myweb.saudi.net.sa/p-site/mqbac.htm

    تقبل تحياتى
    عمرو
    ..

    Refresh

    ..


Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل