موضوع: maya & Linux

ردود: 7 | زيارات: 763
  1. #1

    maya & Linux

    يا شباب حد جرب المايا 8 على اللينوكس ؟

    لو فى حد ... طب اى اصدار للينوكس ؟ و اى version ؟
    redhat , kubuntu , mandrake , suse ؟

    يعنى المايا يشتغل احسن على اى واحد فيهم ؟
    انا اصلا باستريح مع ال debian based >>>
    مثل suse ,kubuntu
    ...... ياريت حد يجاوبنى ... مش عايز اجرب القصة دى كلها من الصفر


  2. #2
    عضو متميز
    صور رمزية y@sser
    تاريخ التسجيل
    May 2003
    المنطقة
    جوانتانامو مصر
    ردود
    10,884
    ..............................................................
    أخر تعديل بواسطة y@sser في 02 / 08 / 2006 الساعة 12:56 PM

  3. #3
    عضو متميز
    صور رمزية ehsan
    تاريخ التسجيل
    May 2005
    المنطقة
    الاردن
    العمر
    34
    ردود
    2,120
    بالتوفيق اخي cyfer

  4. #4
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة ehsan
    بالتوفيق اخي cyfer

    اوعى تكون فاكر انى غيرت الماكس ؟؟

    انا يا احسان عندى البرامج الاتية
    max
    maya
    C4d
    Softimage
    Blender
    motion builder
    houdini
    modo
    zbrush

    بس انا ماكساوى قلبا و قالبا .... و مايا نزلته عشان شىء معين كنت بافكر فيه .... و هو ان autodesk هاتاخد الحاجات القوية فى الماكس و تضعها فى المايا
    و تاخد الحاجات القوية فى المايا و تضعها فى الماكس ...
    و بعد تنزيل المايا 8 ..و التجربة لبعض الوقت ... اقدر اقول باطمئنان .. ان ماكس 9 هايكون قنبلة تماما

  5. #5
    عضو نشيط
    صور رمزية TrueFact
    تاريخ التسجيل
    Nov 2004
    المنطقة
    Egypt
    العمر
    34
    ردود
    385
    remember that the master of nine is a master of none... ركز على واحد فيهم الأول حتى تتقنه قبل أن تحاول احتراف الآخرين ولا أقصد الإهانة أبداً ولكن للمنفعة العامة

    وشكراً
    لا يعلم الكثير من الفاشلين في الحياة كم كانوا قريبين من النجاح عندما استسلموا للفشل

  6. #6
    طبعا ... بس المثل بيقول
    master of everything is a master of nothing
    اما عن كثرة البرامج فأنا معذور .... و خلينا نتكلم بصراحة

    اى organic model الان يتطلب zbrush لكى تحصل على displacement و normal maps

    الحقيقة حتى steven stahlberg ممكن اى انسان يعمل اعمال اقوى من اعماله اذا استخدم zbrush " هو لا يستخدم zbrush على فكرة "

    اذا اردت التحريك ... فأنت شبه مطالب بان تتعلم ال motion builder ... امكانياته فى الدمج بين ال objects رهيبة .... و كفاية اقولك ان شراء alias تم من اجل هذا البرنامج و ليس لاى اسباب اخرى

    ... انا مش محترف فى اى برنامج .... و بصراحة لا اعتقد ان هناك من يمكن ان يحترف برنامج واحد منهم
    و لكن هدفى هو ان احصل على اقصر الطرق فى كل برنامج منهم ...
    هذه طريقة تؤدى الى التشتت فى البداية و لكن بعد ذلك تفيدك جدا ......

  7. #7
    عضو متميز
    صور رمزية ehsan
    تاريخ التسجيل
    May 2005
    المنطقة
    الاردن
    العمر
    34
    ردود
    2,120
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة cyfer
    و لكن هدفى هو ان احصل على اقصر الطرق فى كل برنامج منهم ...
    هذه طريقة تؤدى الى التشتت فى البداية و لكن بعد ذلك تفيدك جدا ......
    كلام سليم ... مش دائما برنامج واحد يعطيك النتيجه المرغوبه حتى اذا كان قادر على فعلها

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل