موضوع: مشكلة في الtexturing

ردود: 13 | زيارات: 847
  1. #1

    مشكلة في الtexturing

    السلام عليكم

    عندي مشكلة في ال texturing و هي مشكلة ال seams و معني ال seams هو وجود خط واضح في ال texture حين توضع علي المجسم و هذا الخط يكون بسبب ان ال UV map ليست قطعة واحدة و حتي ان كانت قطعة واحدة فعند حواف ال UV map ستكون ال texture غير متصلة مما يسبب حدوث خط واضح في ال texture عند وضعها علي المجسم و هذا شيء منطقي و مثال ل ذلك عند القيام باكساء شخصية فتكون ال map للرأس مفصولة عن الجسم و ايضا map الرأس من الخلف, سيظهر علي المجسم في هذه المناطق ان الtexture غير متصلة, فما هو حل هذه المشكلة؟
    أسف للاطالة و ارجو ان اكون قد طرحت سؤالي بشكل واضح و شكرا.


  2. #2
    يا شباب ارجو الرد, فيه هنا اعضاء كتير عاملين تكستشرس, هل لم تواجه احد هذه المشكلة ام تترك ال seam كما هي علي اساس انها مش حتكون ظاهرة؟

    ياريت ال عارف يساعدني في هذه المشكلة. شكرا

  3. #3
    عضو متميز
    صور رمزية y@sser
    تاريخ التسجيل
    May 2003
    المنطقة
    جوانتانامو مصر
    ردود
    10,884
    لو ممكن اخي ارفاق صور
    لاني بصراحه مش فاهم

  4. #4
    عضو متميز
    صور رمزية maya-max
    تاريخ التسجيل
    May 2005
    المنطقة
    مصر-المنصورة
    العمر
    35
    ردود
    1,889
    استخدم اسطوانة من سنبل مايا بتاع شخصية النملة low poly
    هى ضعيفة فى الاكساء كما هو الحال فى الجميع لاكن هتعلمك تعمل يوفى وانتا مستريح
    الكلام غير مجدى
    كتابى لتعليم برنامج مايا بالعربى
    http://aegypt72.googlepages.com/1.doc
    تعلم الانجليزية على ضمانتى
    http://maxforums.net/showthread.php?t=120347&page=2
    إسطونات محادثه(جمل+قطع) إنجليزى عربى
    http://maxforums.net/showthread.php?t=139351
    أكثر من مائة جملة للغة الانجليزية تساعدك على التحدث
    http://maxforums.net/showthread.php?t=108633

  5. #5
    شكرا اخ maya-max و لكن المشكلة ليست في ال UV نفسة و انما في ال texturing و اليكم الصور للايضاح و هي صورة للماب لشخصية و الصورة الاخري هي للتكستشر علي الشخصية و الفاصل الذي اقصده في التكستشر نتيجة انفصال الماب و هي مجرد تكستشر للايضاح, تفضلوا الصور و شكرا جزيلا:
    http://img228.imageshack.us/img228/1489/themapzc2.jpg
    http://img220.imageshack.us/img220/4...eresultkp5.jpg

  6. #6
    ارجو المساعدة من فضلكم, لقض وضعت رابطين للصور و ارجو ان اكون نجحت في ايضاح سؤالي

  7. #7
    انا مش عارف الخطوات فى المايا بالظبط ... بس الاساس واحد
    عشان تلغى ال seams
    تختار ال edges فى الجسم و تلحمها مع ال edges المقابلة فى الرأس
    المفروض انك لما تختار edge فى الرأس مثلا ........ ستجد edge مقابل له فى الجسم .و ملون بلون معين لكى يدلك على انه ال edge المقابل .... نفس الشىء فى ال vertex .... مجرد ان تقوم بلحامهم weld .... ستجد ال seams اختفت و التكستشر ستظهر جيدة


    ملحوظة ال unwrap غير سليم على ما اعتقد فى منطقة الفم

  8. #8
    و لكن اخ cyfer يوجد مناطق لا يمكن فيها لحام ال UV و حتي و ان تم لحام ال uv للجسم بالكامل فما هو الحل في منطقة الخلف حيث لا يمكن لحام ال uv ؟
    و مثلا في الشخصيات لا يمكن لحام كل الجسم فهل يوجد حل في الفوتوشوب اي في مرحلة ال texturing ؟
    و شكرا جزيلا اخ cyfer

  9. #9
    اولا ... قصة لا يمكن لحام ال vertex من الخلف انا لا اوافق عليها ...
    حاول تترجم تعبيرات الماكس التى سأستخدمها الى تعبيرات المايا ....

    فى ال uvw editor اللى انت واضع صور ليه ... ستجد soft selection ... يمكن يكون اسمها paint او fall of ... اختيار يجعلك تحرك اكثر من vertex مرة واحدة ... و هذا يستخدم لتحريك النقاط حتى يسهل لحامها بدون ما يحصل stretch كبير لل uv

    ايضا ... يجب ان اسال ... اى طريقة اتبعت لتحصل على ال uv layout ؟
    اذا كانت سلندر للراس فستحصل على سيم عند الرقبة و اخر فى خلف الراس ...
    الموجود خلف الراس لا يمكن لحامه .... طبعا ..... و لا تستطيع الا ان تحاول اخفائه ... عن طريق الشعر مثلا ....

    فى الفوتوشوب " وهذه هى نقطة ضعفى " المفروض انك تأخذ اليوفى واير " صورة ال uv " ثم تبدأ فى تلوينها او وضع التكستشر ... و تخصص ID لكل uv element .....
    يعنى الراس مثلا تكون ID 1 ... و تخصص لها التكستشر كذا ... اللى عملته على الفوتوشوب ....

    انا عارف ان كلامى يمكن يكون مش مفهوم شوية بس .... الفكرة ان ال seams التى لا تستطيع لحامها ...... يجب اخفائها ......... عشان كده السيم المثالى لكاراكتر فى منطقة الرأس و الصدر ... هو سيم واحد فقط فى منتصف الراس و الظهر من الخلف ... طيب و السيم الخاص بالراس عند الرقبة راح فين ؟
    يتم لحامه مع السيم العلوى للصدر .. وبذلك تختفى السيمز من وجه و صدر الكاراكتر تماما ....من الامام فقط طبعا

    الماكس 8 به طريقة قوية جدا لل uv mapping اسمها pelt mapping
    و على ما اتذكر ... ان هناك mel script للمايا يماثل هذه الوظيفة ...
    اعتقد تجده على ... highend3d

    عذرا على اللخبطة و التعبيرات الفظيعة ...بس انت اكيد عارف الموضوع معقد قد ايه

  10. #10
    قبل اي شيء اهتمامك يكفيني يا اخ cyfer و انا شاكر جدا, اما عن الموضوع فسؤالي هو علي الحالات التي لا يمكن فيها لحام ال uv و التي قلت عليها انت "لا يكن لحامه طبعا" و في الشخصية يكون مثل هذا السيم خلف الرأس و لكن قد تقابل مثل هذه الحالات حيث لا يمكن لحام ال uv في الكثير من ال objects فهل الحل الوحيد هو محاولة اخفائها ؟ و هل لا يوجد حل لها(السيم) في الفوتوشوب؟ و هل ZBrush يمكن ان يعالج هذا الموضوع؟

    اسف للاطالة و شكرا جزيلا أخي cyfer

  11. #11
    عضو متميز
    صور رمزية maya-max
    تاريخ التسجيل
    May 2005
    المنطقة
    مصر-المنصورة
    العمر
    35
    ردود
    1,889
    شكرا للاخ cyfer أولا على ابداء المساعدة
    أول شىء اليوفى بتاع الوجهة فية بعض الاخطاء انتا عملت اوتوماتك سليندر ومظبطش من أعلى مش مشكلة
    اعمل اسناب شوت لليوفى كامل وخده على الفوتوشوب 512
    المشكلة مش مشكلة انتا لو جبت لون اصفر وجبت لون احمر ووضعتة تحتة طبعا مش هيبقى فى دمج بينهم
    لازم يكون اصفر بردة عشان ميكونش فية فرق
    أرجو ان اكون اوضحت
    كتابى لتعليم برنامج مايا بالعربى
    http://aegypt72.googlepages.com/1.doc
    تعلم الانجليزية على ضمانتى
    http://maxforums.net/showthread.php?t=120347&page=2
    إسطونات محادثه(جمل+قطع) إنجليزى عربى
    http://maxforums.net/showthread.php?t=139351
    أكثر من مائة جملة للغة الانجليزية تساعدك على التحدث
    http://maxforums.net/showthread.php?t=108633

  12. #12
    انا كنت لسه باقولك ان الفوتوشوب نقطة ضعفى ... لذلك مش هاقدر افيدك افيه
    اما عن الزىبرش " اللعين "
    ف انا اعرف فيه شوية ......
    هل الزىبرش يحل المشكلة ؟ اه و لأ
    لو كنت بدأت المجسم من الزى برش ... كان طبعا يحل المشكلة ببساطة غريبة ... 2 كليك وخلاص
    check UV ..... و fix seam تقريبا اسمه كده
    اما انك بدأت من المايا ... فالمفروض انك تعمل ال uv وبعدين تعمل export للمجسم ك OBJ .... و هو هايفضل حافظ ال uv layout
    هى دى الطريقة الاكاديمية .....
    ولكن ......... انا كان عندى مجسم انسان على الماكس ... و كرهنى فى الحياة و انا باعمل ال uv ....
    اخر ما يئست .... خدته بدون اى uv .... و رحت حاطه فى الزىبرش .... و هاتك يا كليكات
    check uv ......fix seam ...... GUV tile ..... وبعد كده عملت التكستشر جوه الزىبرش ... وطلعت ال displacement و ال normal maps ..... و كل حاجة كانت كويسة .... بس كل ده كان على الماكس
    اما انك عايز تدخل الموديل للزىبرش ... عشان تصلح ال uv بس ... وتطلعه للمايا تانى .....ف دى فكرة ...مش عارف اقول عليها ايه

  13. #13
    شكرا جزيلا للاخوة

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل