صفحة 1 من 2 12 أخيرأخير
النتائج المعروضة من 1 الى 20 من مجموع 31

موضوع: هل هناك فائده من دراسة الماكس في معهد يات ؟

ردود: 31 | زيارات: 2819
    مشرف منبر اطراف الحديث
    صور رمزية ALSWEEDY
    المنطقة
    بين أجاء وسلمى
    ردود
    7,075

هل هناك فائده من دراسة الماكس في معهد يات ؟

السلام عليكم اخواني الاعزاء

وهل تستحق الغربه ؟

وكم مستوى لديهم ؟

وكم ساعه يدرسون في اليوم

ارجوا من الاخوه الذين لديهم معلومات صادقه ان يشاركونني في موضوعي

وشكرا لمروركم الكريم

عضو متميز
    صور رمزية abukatada
    المنطقة
    الإمارات العربية المتحده - دبي
    ردود
    1,804
    معهد يات من أفضل المعاهد التعليمية فى مصر
    بالنسبة للمدرسين ذو الخبرات الجيدة
    اما بالنسبة للغربة فلا أعرف معناها أهى غربة من داخل مصر او خارجها ......لو من داخل مصر فأراها تستحق ولكن لو خارج مصر فهناك اكيد معاهد عالمية افضل بكثير ولكن ليس لى علم بها
    وبالنسبة لساعات العمل هى 92 ساعة فى الماكس
    وتتكون من مستوين fundamental& Advanced
    ومن تجربة خاصة ليه أراها مفيدة جدا
    والله أعلم

مشرف منبر اطراف الحديث
    صور رمزية ALSWEEDY
    المنطقة
    بين أجاء وسلمى
    ردود
    7,075
    شكرا لك حبيبي ابو قتاده

وانا من المملكه العربيه السعوديه واريد ان ادرس الماكس ولكن لا اعرف التفاصيل
    ولايوجد لدينا معاهد مختصه للماكس

واريد ان اعرف كل شي وبالتفاصيل
    - سعر الدوره - كم شهر مدتها - هل يوجد لها شهاده - كم ساعه دراسه في اليوم - باي مستوى اخرج منهم - هل الدراسه باللغه العربيه - هل هناك منهج معتمد - هل هناك برامج اخرى يتم تدريسها مثل الافترافكت الفوتوشوب البرايمر -

ارجوا الافاده وجزاكم الله خير

عضو متميز
    صور رمزية abukatada
    المنطقة
    الإمارات العربية المتحده - دبي
    ردود
    1,804
    الشكر لله اخى.............اجيب على أسئلتك يا اخى بالترتيب إن شاء الله
    سعر الدورة على أخر مرة سمعت كان 1500جنية مصرى
    مدة الدورة تختلف فهناك دورة مكثفة مدتها شهرين- 3أيام أسبوعية -4ساعات فى اليوم.....وانا أراها مدة كبيرة على رجل لايلم بالبرنامج فأربع ساعات تكون فى المعلومات كثيرة جدا فتجد نفسك فى اخر المحاضرة نسيت ماكنت تفعل اولها
    وهناك دورة عادية وهى مدتها اربع أشهر -ثلاث ايام فى الأسبوع-ساعتين فى اليوم......وانا اراها مناسبة
    وإن لم أراعى الغربة اخى
    تتخرج بمستوى advanced بانك تعرف اكثر من 80% مما يفعله الماكس ويبقى إحتكاكك بالعمل وهمتك فى توصيلك للباقى
    الدراسة بالغة العربية
    هناك فعلا منهج تدريبى معتمد من شركة descreet
    يوجد برامج كثيرة والوفتوشوب موجود واظن ان الأفتر إيفكت موجود أيضا
    وهذا هو الموقع الخاص بهم لتعرف الأكثر

http://www.yateducation.com/

مشرف منبر اطراف الحديث
    صور رمزية ALSWEEDY
    المنطقة
    بين أجاء وسلمى
    ردود
    7,075
    جزاك الله الف خير ابى قتاده

ورحم الله والديك وفتح لك من كل خير باب

- اتمنى المزيد من المعلومات الاضافيه من ناحية الذين درسوا بالمعهد

عضو نشيط
    المنطقة
    مصر
    ردود
    458
    معلومة مهمة عند التخرج من معهد يات يكون مجموع ما حصلت علية 30% من البرنامج وليس 80%
    على فكرة دا مش كلامى دا كلام مدرس فى يات قالة لو احد صحيى وهوا بياخد كورس الماكس
    اقلك نصيحة يا اخى
    عاوز تتعلم الماكس كويس وتلم فى نفس الوقت بنواحى البرنامج وتحتك بالعمل
    حل من اتنين اما انك تاخد كورس عند واحد بيشتغل ماكس كويس عندك فى السعودية او اما انكتروح مكتب تصميمات للماكس وتقعد هنا تدريب قد شهرين ولا تلاتةعلى فكرة انا عملت كدة ودا انجز معايا كتير
    احمد البحيرى

Xsi Artist
    صور رمزية amrgets
    المنطقة
    المصنع السفلي ، المحرك الأمة للأعلى
    ردود
    1,229
    الدورة 102 ساعة ب1500 جنية

الشهادة معتمدة من شركة autodesk
    ..

Refresh

..

مشرف منبر اطراف الحديث
    صور رمزية ALSWEEDY
    المنطقة
    بين أجاء وسلمى
    ردود
    7,075
    شكرا اخي احمد بحيري على المعلومات

- انا في مدينه قل ما اجد فيها ناس محترفين للماكس

- طيب تستاهل اني اجي الى مصر واجلس شهرين وادرس مكثف
    مع برامج اخرى

مشرف منبر اطراف الحديث
    صور رمزية ALSWEEDY
    المنطقة
    بين أجاء وسلمى
    ردود
    7,075
    شكرا اخي amgrets

نريد منك معلومات اضافيه لو سمحت

عضو متميز
    ردود
    1,129
    معلومة مهمة عند التخرج من معهد يات يكون مجموع ما حصلت علية 30% من البرنامج وليس 80%

لو خرجت بي 5% من البرنامج فسيكون أفضل معهد لتدريب الماكس ......

يا إخوان الله يهديكم ده ماكس مش الرسام

اخى العزيز
    انا لسة مخلص كورس يات .....ثمنة 1500 مدتة 4 شهور.......شهادتة معتمدة من دسكريت
    ثلاثة محاضرات فى الاسبوع....مش هضحك عليك الكورس مش هيديك كل حاجة....هتكون بتعرف مكس بس مش محترف....بص الاحتراف بيجى بالممارسة والشغل الكتير. طبعا شهادة يات معتمدة ودة حاجة كويسة
    بس انت لازم تبذل مجهود بعد الكورس.....

هل من الممكن ان يمتحني مركز يات و اخذ شهادة اوتوديسك ( من غير ما اخذ كورس عنده ) ؟

طيب السينما هل لديهم دوره نود معلومات عنها

السلام عليكم ورحمة الله و بركاته

أخي الكريم .. إذا كنت في مدينة من مدن المملكة موجود بها معهد العالمية .. فسيقدم المعهد دبلوم لمدة ثلاثة أشهر للرجال و للسيدات في برنامجين :
    1- 3D MAX
    2-Video Studio

قد يفيدك الخبر .. جزاكم الله خيراً
    أختكم في الله

عضو متميز
    صور رمزية youssef_23
    المنطقة
    ارض الله
    ردود
    7,047
    هل من الممكن ان يمتحني مركز يات و اخذ شهادة اوتوديسك ( من غير ما اخذ كورس عنده ) ؟
    هنا مربط الفرس
    طيب وشهادات المدربين
    اجيبها من اين

يوسف التلباني
    عضو لجنة تحكيم

صور رمزية maxspider
    المنطقة
    <<<<EGYPT>>>>
    ردود
    5,585
    أعتقد أن مركز يات لا يمنح شهادة معتمدة من أوتوديسك ... سبق أتن تناقشنا في موضوع مماثل , واشترك في الحوار أحد الـ instractors في يات ... وقال أنه هو نفسه مدرب معتمد من ديسكريت (كانت لا تزال موجودة وقتها) ...
    لكن اتضح أنها مجرد صفحة ممكن أن يملأها أي شخص على موقع الشركة ... لذا فثقتي بالمركز اهتزت ...

على كل حال هناك مركز المهندس أحمد أيضا ... أنا لم أجربه لكن أسلوبه وخبرته يعجباني , بإمكانك أن تسأل عنه ...
    لكن كقاعدة , لا يوجد مركز في مصر يعطيك الأساسيات ... وأعني بذلك أساسيات الفن بغض النظر عن البرنامج ...
    فالمفروض أن تدرس الرسم والألوان والتشريح والنحت وبعض من الإخراج قبل أن تمسك الماوس وتضغطك على أيقونة البرنامج ...
    وما يعجبني في مركز الباشمهندس أحمد أن أحد الـ instractors متخصص في النحت ... وإن كان لا يزال ينقص المركز باقي الأساسيات , لكن الباشمهندس يحاول توفيرها بمرور الوقت ...

الشق الثاني من موضوعك وهو الغربة .. أي غربة تقصد ؟ ... هل ستسافر لدولة عربية أخرى ؟ ... أعتقد أن يات لها مراكز في كل مكان ...
    أما السفر لإلى دول أخرى في أوروبا أو كندا أو الولايات المتحدة مثلا ... فهناك من المدارس ما يجعلك فنانا بما تعني الكلمة ... بل وتوجد كليات تمنح درجات علمية ...

حاول توضيح المقصود بالضبط .. وفي النهاية كل شخص يدلي برأيه الخاص في المسألة بغرض إفادتك ... والقرار في النهاية لك ...

بالتوفيق

انا هقولك شوية معلومات وبعدين هسألك وانت اللى هتقرر وطبعا انا كل قصدى ان تعرف بكر وضوح
    المعلومات هو انى احد دارسى الماكس بمهعد يات فيه انستراكتور ممتاز اسمه مصطفى عزازى فعلا ممتاز ولكن هو ملتزم بكورس محدد بيات يعنى هيديك الكورس ولكن تعريف بكل اقسام البرنامج اخر الكورس هتكون بتعرف تتعامل مع البرنامج من اغلب نواحيه ولكن ليس باحتراف وده شأن كل الكورسات فى جميع البرامج
    كمان بالفرض انك اخدت الكورس واخدت الشهادات العالمية كلها هل هتتقدم لشغل بالشهادات ولا بالخبرة اكيد بالخبرة ولكن تأكدت ان الخبرة مش هتيجى غير على الاقل من سنة حسب تميزك واجتهادك اذن اعمالك هى خبرتك وليس الشهادة
    معلوومة اخيرة اقسام الكورس محددة من اوتوديسك والانستركتور مسجل بها اما شهادتك فهى مجرد ورق لا ينفع ولا يضر
    اخى فى الله
    نصيحتى ليك انك لو كويس فى اللغة الانجليزية اتبع التيوتوريال الخاص بالماكس من الاول الى الاخر دون ملل واجتهد بالدروس التعليمية على النت وصدقنى دى الافضل
    هتلقى اعمال لى مرفقة اذا عجبتك تأكد انها من اجتهاد وتعب دام حوالى سنتين
    ولعلمك انا اتعلمت كتير جدا بمفردى وبمعاونة اخوانى على المنابر وغيرها
    شئ اخير هو انك احتمال وارد انك تعمل علاقات من خلال الكورس قد تكون سبب فى عملك هذا يتوقف على توفيق ربنا وعلى من هم اعضاء الكورس يعنى شئ فى علم الله سبحانه وتعالى

نصيحة اخرى اذا اردت الدخول فى الكورس حدد انت عاوز ايه بالظبط وادخله ككورس خاص يعنى تخصص كراكترز انيمشن او موديلنج اووووووو واطلب من مدرب الكورس شرح هذا القسم بالتحديد واكيد قبل شروعه فى الشرح هيعرفك اساسيات البرنامج وبعدين شرح التخصص المطلوب
    حقيقى انا قلتلك كل شئ اعرفه وبمنتهى الصدق
    ارجو انى اكون افادتك بشئ
    السلام عليكم

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
    اللهم علمنا ما ينفعنا وانفعنا بما علمتنا

My 3D Visualization Work

فيس بوك
    Freelancer

ضياء الدين
    صور رمزية diaaking
    المنطقة
    مصر
    ردود
    3,679
    انا لا انصح بيات ...انصح بشركة الاستاذ احمد ...
    لو عايز شهاده روح يات عايز تتعلم روح شركة الاستاذ احمد ...
    الحياة ألم يخفيه أمل
    أمل يحققه عمل
    وعمل ينهيه أجل
    ثم يجزى كل امرئ بما فعل

مهم

الى الاخ الدى يسال عن مركز يات بص المركز دة اولا شهادته غبر معتمدة من شركه sidcreet تانيا بص اى دورة هتاخدها لن تعطى 3dماكس حقه اى فى الولايات المتحدة القرص دة 3 سنوات تتعام من اول ا ب ت والخدع البصريه كل ماتتوقع من الخيال العلمى الوكيل الوحيد لشركه dis creet فى الوطن العربى هو فى المغرب
    الكلامدة انا بكلمك من الاخر اوالاحسن ان تاخدها من امريكا او بريطانيا دة لو حضرتك عايز تعمل حاجات زاى الماتركس او king gong اما لو حضرتك عايز نفس المستوى العام فى الوطن العربى
    اللى انت شايفه ممكن تخش مركز يات او غيرة كتير يعطوك 10% من البرنامج والباقى على المجهود الشخصى والممارسه لان على فى اوربا كل شخص عندة شغل مخصص له انا بتكلم على الاعانلانات فى رسمين ثما النا س المسوله على التحويل الشخصيه ع الى 3d ثم المتخصصون فى الاكساء و الاضاءه والمشاهد والخلفيات و الحركه كلام كتير احنا هنا مثلا كل الكلام دة

اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة اكثم منير
    الكلامدة انا بكلمك من الاخر اوالاحسن ان تاخدها من امريكا او بريطانيا
    ههههههههههههههههههههههه ...... إهيء إهيء إهيء
    مش عارف اضحك ولا أبكي
    يعني يا أخي زي ما إنت عارف طبعا طبعا كل المصريين و الأخوة العرب في شتى انحاء الوطن ملينويرات بس أنا للاسف دادي مبينهبش غير هم 30 ألف جنية شهريا بس علشان كده مش قادر اروح أمريكا ......

إيه يا عم إللي أنت بتقوله ده ,,, خليك واقعي شوية ..... إحنا مش بمقدورنا نسافر فإيه العمل مفيش قدامك غير الإسطوانات و مراكز التدريب سواء مع الأستاذ أحمد أو معهد إيات ,,,, و بعدين يا إخواني حتى لو الإسطوانت أحسن من الكورسات فكده إنت مازلت ي نطاق الهاوي المحترف و الهواية لوحديها مش كفاية لازم تثقل بالدراسة الأكاديمية للمادة العلمية إللي تأهلك إن إنت تشتغل ,,, ثانيا إن المعهد يطلعك محترف ده غلط و إللي يقولك إن أنا هخليك محترف أنا مبثقش فيه ,, ليه ؟؟؟
    لإن مهمة إللي بدرسلك يديك المعلومة و تطبق عليها انت بإيديك لكن لو أنت خدت المعلومة و قعدت مكانك يبقى كأنك معملتش حاجه و هتطلع ذي ما دخلت

ثانيا أنا شوفت موضوع ذي ده على المنابر قبل كده و الناس كلها سكتت لما شافت مشارع التخرج للناس إللي كانوا في المعهد مشاريع تخرج كلها كويسه و رائعة .... ( أنا لا بدافع عن المعهد و لا أنا شغال فيه و أول مره أسمع عنه أساسا ) بس الحق يقال يا اخواني ده رأي
    و اللينك أهه و شوفوا مشاريع التخرج بنفسكم بالنسبة لكرس مدته تلات شهور ولا أربعة بدل التخبط على النت و المنتديات و التواهان بينهم
    http://www.maxforums.net/showthread.php?t=29081
    ثانيا إيه المانع إن انت تروح تدرس و تشوف و تجرب و لو معجبكش الامر متكملش مش هتخسر حاجه لإن طبعا أكيد الدفع مش مقدما لإن العملية مش لوي دراع يا الدفع يا إما مفيش كورس و أنا عن نفسي لو لقيت الدفع قبل بداية الكورس مش هاخد الكورس عندهم لإن ده كفيل بإنه يدل على إن هم مش واثقين في نفسيهم و من قوة كورساتهم.............
    موقع رائع به اقوى اسطوانات الجرافيك بروابط مباشره
    www.FinalTuT.com

Bookmarks

قوانين الموضوعات

• لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل